Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Blair Witch

Blair Witch

Lagom till 20-årsjubileumet för filmen Blair Witch Project, passar skräckmästarna Bloober Team nu på att leverera en interaktiv historia i detta kusliga universum...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Blair Witch Project behöver väl ingen närmare presentation, utan är en av de stora milstolparna i skräckgenren och fick enorm betydelse för genren samt inspirerade till viral marknadsföring. Sedan dess har det kommit en uppsjö av filmer som bygger på hittade videoband, och det har nästan blivit en subgenre i sig självt. Därför är det inte så konstigt att hypen varit väldigt stor inför spelet Blair Witch, vilket är utvecklat av skräckmästarna Bloober Team, vilka tidigare skämt bort oss med både Layers of Fear samt Observer. De har helt enkelt koll på hur man skrämmer gamers.

Vi fick nyligen chans att prova på detta i London, och inte mindre än fem kapitel fanns att spela igenom. Det började med en genomgång av Bloober Team, innan vi fick avnjuta det själva och se vad det hade att erbjuda. Nästan omgående slogs jag av hur annorlunda det är jämfört med studions tidigare titlar. Mycket beror på att vi denna gång inte vandrar runt i ett överdimensionerat läskigt hus eller en gigantisk scifi-stad. Istället fick jag här besöka skogen i Black Hills, två år efter händelserna i Blair Witch Project.

Blair Witch
Blair Witch kändes riktigt otäckt utifrån det vi fick spela.
Detta är en annons:

Känslan av en gigantisk värld infinner sig snabbt då träden sträcker sig högt upp i skyn och mörkret snyggt breder ut sig åt alla håll och kanter. Det är bara vid en närmare granskning jag faktiskt märker att saker och ting inte är så öppna som jag först trodde; Bloober Team har nämligen förutbestämda rutter jag måste välja på och det finns alltså ingen egentlig frihet i utforskandet. Med det sagt är det snyggt gjort och jag kände mig aldrig begränsad eller hårt styrd, utan snarare guidad, i brist på bättre liknelser.

Bloober Team utvecklar faktiskt inte spelet helt själva, utan rättighetsinnehavarna Lionsgate är också med på ett hörn för att skapa spelet, som för övrigt inte är en nyversion av filmen utan helt fristående. Jag spelar som protagonisten Ellis, en före detta polis med hunden Bullet vid sin sida, som letar efter en försvunnen unge vid namn Peter Shannon. Det känns verkligen som just Blair Witch, trots att allt egentligen är nytt, och när välbekanta saker som figurer gjorda av pinnar och andra detaljer i omgivningarna (som jag inte vill berätta om för er) dyker upp, blir det rysligt på riktigt.

Blair Witch
Känslan av att vara utelämnad och ha ockulta saker runt omkring sig är hela tiden påtaglig.

Innan jag spelade berättade utvecklarna att mycket i Blair Witch handlar om vad jag inte får se, och de sade även rakt ut att vi inte kommer få träffa häxan i spelets titel. Däremot finns det strider mot "monster", och det gjorde mig direkt lite orolig. Jag har svårt att se framför mig hur möten med monster alls passar in i Blair Witch-världen, som snarare får sin storhet från avsaknaden av allt sådant.

Detta är en annons:

Jag vet fortfarande inte riktigt vad de menade med dessa monster, men vid ett tillfälle började Bullet skälla och långa, läskiga varelser syntes i periferin, men försvann när jag försökte lysa på dem. Det förde direkt tankarna till Alan Wake, men var över mycket snabbare efter att jag bokstavligt talat kastat ljus på saken. Bullet är för övrigt en viktig beståndsdel i äventyret, och jag har full kontroll över honom samt att han varnar för faror. Bloober menar rent av att ditt omhändertagande av vovven kommer påverka hela spelet i slutändan. Det är såklart inte det enda faktorn som styr, utan hur du bemöter andra personer, hur du hanterar mystiska statyetter och liknande är också sådant som avgör ditt äventyrs utgång.

Blair Witch
En till synes magisk filmkamera och monster... Vi hoppas Bloober sköter bitar som dessa snyggt då de spontant inte helt passar in.
HQ

I samband med en sektion som utspelas i ett gammalt sågverk, fick jag för övrigt stifta bekantskap med en annan spelmekanik som involverar en filmkamera. Genom att spela upp band bak-och framlänges påverkar jag världen omkring mig, som att spela bandet tills en dörr öppnas, varpå den även gör det i verkligheten (spelets verklighet, åtminstone). Tyvärr var det bara fragment av spelet jag fick testa, men jag hoppas detta får sin förklaring, för spontant känns det lite märkligt att en slumpmässig filmkamera skulle ha dessa krafter.

Detta är för övrigt inte enda gången i spelet som Bloober lattjar med idéer som dessa för att låta häxan skaka om mig ordentligt. Det här med tid och rymd manipuleras mellan varven och det blev väldigt uppenbart när jag besökte det berömda huset från Blair Witch Project-filmen från år 1999, och utforskade flitigt bara för att vara tillbaka i samma rum igen när jag gick ut. Jag blev även introducerad för en annan funktion i filmkameran som visade ett markerat monster som inte gick att se med blotta ögat. Dessutom ska den tydligen kunna filma i mörker, även om det inte var något jag fick se.

Blair Witch
När mörkret kommer blir Blair Witch isande otäckt.

Trots att dessa fem kapitel jag fick spela inte gav något större sammanhang eller nödvändigtvis ens satt ihop, så gav det ändå en tydlig försmak av vad Bloober Team velat uppnå. För den som spelat deras tidigare äventyr är en del grepp välbekanta såsom ledtrådar i omgivningarna och pussel. I det färdiga äventyret utlovas dessutom mer information om Bullet och Ellis samt deras bakgrundshistoria och faktiskt även en större förståelse för Blair Witch-universumet. Det finns med andra ord en del att hoppas på, inte minst tack vare Lionsgates inblandning.

Grafiskt sett levererar spelet verkligen. Jag testade specifikt PC-versionen, och allt kändes trovärdigt förankrat i verkligheten med stort fokus lagt på atmosfären. Det finns alltid en känsla av att det sker okända saker runt omkring mig, vilket var småkusligt i sig självt. Men när mörkret faller och jag är själv med endast ficklampa, blir det otäckt på riktigt och hjärna spelar spratt med mig där allting blir faror. Det är värt att notera att spelet helt saknar laddningstider och liknande som rycker dig ur illusionen av att uppleva Blair Witch.

Blair Witch
Blair Witch ingår redan från premiären med Xbox Game Pass.

På de ställen som utspelades inomhus, inte minst ovan nämnda sågverk, kändes det som att inspirationen hämtats från Resident Evil 7: Biohazard. Förvandlingen från en byggnad skapad för att människor ska trivas till en veritabel mardröm är snyggt gjord av Bloober Team, som ju är experter på att skrämma hariga spelare. Varje hörn är otäckt eftersom jag inte vet vad som väntar bakom dem, och detaljer som handavtryck och liknande kommer såklart glädja fans av filmserien. Under den tiden jag spelade, var det i huset från första filmen jag var som mest rädd där jag knappt vågade röra mig av rädsla för vad som skulle komma härnäst. Lite som det bör vara.

Jag är alltså försiktigt optimistisk till Blair Witch att döma utifrån det jag fått se hittills. Det känns verkligen som att spela en film i serien, och det är såklart något alldeles extra i sig självt - i synnerhet när man dessutom alltså får besöka huset från första filmen. Jag hoppas dock att Bloober vet vad de gör när de talar om monster. Att bjussa på sådant skulle snarast suga det otäcka ur serien som ju faktiskt helt bygger på det jag inte ser. Lyckligtvis släpps spelet snart och den 30 augusti får vi se vad det går för när det kommer till både PC och Xbox One.

HQ

Relaterade texter

1
Man of Medan vs Blair Witch

Man of Medan vs Blair Witch

ARTIKEL. Skrivet av Jonas Mäki

Två skräckspel med helt olika upplägg släpptes ungefär samtidigt. Det är dags att bestämma vilket av dem som egentligen är bäst!



Loading next content