LIVE

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Annonsera
logo hd live | Moons of Madness
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Final Fantasy XII

Final Fantasy XII

Folk har klagat på att serien blir uttjatad, men gör det egentligen något så länge kvalitén är hög? Final Fantasy XII verkar inte svika.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det har skojats friskt kring Final Fantasy-seriens namn, "den slutgiltiga fantasin - som aldrig tar slut" och liknande. Och ska man tolka namnet på det sättet borde det ju snarare heta The Never Ending Fantasy, för få spelserier kommer lika frekvent ut med nya delar. Men vad gör det när fansen aldrig tycks ledsna?

Nästa år kommer flertalet Final Fantasy-titlar att släppas världen över, förutom då Final Fantasy Advent Children, filmen där vi än en gång får träffa karaktärerna från del sju i serien. Final Fantasy X-2 släpps i Europa, Final Fantasy: Crystal Chronicles i Nordamerika och det största namnet av dem alla - Final Fantasy XII i Japan. Och att det är stort såväl för Square Enix som Sony och resten av världen, märks inte minst på att Ken Kutaragi, Playstations fader och ett av de största namnen hos Sony, var med när titeln officiellt visades första gången den 19:e november i Japan. Visserligen skedde det via videokonferens, men ändå.

Tittar man närmare på namnen bakom Final Fantasy XII finner man flera bekanta och en gemensam nämnare - många av dem har tidigare jobbat med Final Fantasy Tactics (PSOne) och Final Fantasy Tactics Advance (Game Boy Advance). Huvudmannen bakom tolvan, Yasumi Matsuno, är en av dem, och han säger att tolvan kommer att påminna en del om Vagrant Story (en annan titel han var inblandad i) i sitt upplägg samt att det finns en koppling till Final Fantasy Tactics Advance.

Likheterna mellan det bärbara äventyret och det senaste tillskottet i huvudserien är flera, och de som spelat Advance-titeln kommer att känna sig hemma. Den mest uppenbara är att båda spelen utspelar sig i samma värld, Ivalice, som i Advance-titeln i början visar sig vara en fantasivärld. Tid och rum skiljer dock de båda åt. Detta innebär även att spelarna kommer att få träffa på raser, som introducerades i det bärbara äventyret, men framför allt att domarna kommer att spela en central roll igen. Nu är de dock inte längre särskilt neutrala, utan styr med järnhänder. De som inte följde domarnas lagar i Advance-titeln fick ta sitt straff och sitta av tid i fängelset. I den första filmen från Final Fantasy XII får vi se hjälten Vaan fängslad, kanske är redan det ett tecken på att han inte kommer väl överens med domarna?

När man ser de första bilderna från Final Fantasy XII kan man inte undgå att lägga märke till likheterna mellan designen i denna titel och Final Fantasy X, detta trots att Tetsuya Nomura ersatts av Akihiko Yoshida (som även han jobbat med Final Fantasy Tactics tidigare), och att Yoshida säger sig inte alls ha påverkats av förstnämnde. Spelets huvudperson Vaan, och speciellt hans klädsel, har dock klara likheter sett till designen som Tidus från tian. I den kvinnliga huvudrollen finner vi en karaktär som starkt påminner om densamma som i de senaste delarna i serien, och som alla kommit att bli populära spelfigurer och landmärken i spelhistorien. Ashe är hennes namn.

Akihiko har även sagt att spelets temafärger kommer att vara orange och blått. Arkitekturen i spelet har inspirerats av medeltidens Europa, främst Medelhavsområdet. Teamet har varit mer måna om att skapa en trovärdig atmosfär, som ger känslan av att vistas i en levande värld, med olika språk och samhällsskikt, kulturer och relationer. För ledmotivet kommer som vanligt Nobuo Uematsu att stå, men än en gång kommer han att få hjälp med soundtracket, nu från Hitoshi Sakimoto. Och ja, Hitoshi har tidigare jobbat med musiken till Final Fantasy Tactics...

Med den nya delen ville teamet satsa på ett nytt system och en ny grafikmotor, vilket faktiskt leder till att antalet karaktärspolygoner kommer att minskas jämfört med tian. Istället kommer annat att förändras och förbättras. Ett av huvudskälen till färre polygoner anges vara den nya och roterbara kameran, men även andra effekter bidrar till att polygonerna måste bli färre. Spelet lär dessutom spänna över två dvd-skivor, vilket är ovanligt, speciellt med tanke på att CG-sekvenserna, som under flera år varit ett kännetecken för serien, ska skäras ned av ekonomiska skäl. Istället väntas en enorm världskarta och ett spel som är avsevärt friare än exempelvis Final Fantasy X.

Det finns många saker vi förknippar med Final Fantasy-serien; chocobos, mogs, luftskepp och Cid för att nämna några. I vissa av titlarna har somligt fått ge vika för andra och nya element men i tolvan tycks det mesta vara sig likt. En stor del av tyngden har här lagts på luftstrider och vi finner allt ifrån små scouter till gigantiska slagskepp på flera hundra meter, som får självaste Cids Highwind från sjuan att kännas mjäkig. Å andra sidan har teamet bakom spelet lite lagom kryptiskt sagt att dessa bilder, som ger en bekant bild kring serien, medvetet har tagits fram för just det ändamålet. Detta skulle kunna tolkas som att en del överraskningar och nyheter är att vänta, vilket också bekräftas av Matsuno.

Mitt emellan de två stora och krigande kontinenterna Valentia och Ordalia befinner sig det lilla kungadömet Dalmaska. Dalmaska är hem för spelets båda huvudkaraktärer Vaan och Ashe. Vaan, den unge tjuven som på dagarna drömmer sig bort till ett liv som pirat högt uppe i det blå, att få kapa luftskepp och vara fri. Ashe däremot, som kungadömets enda prinsessa och arvtagare, är i högsta grad mån om att bekämpa fienden när kriget en dag drabbar deras oskyldiga, lilla land. Medan hon kämpar sig fram mot en övermänsklig fiende stöter hon genom en slump på pojken Vaan. Detta är upptakten till spelet, och det låter som bäddat för ännu en kärlekshistoria á la Final Fantasy X, men enligt Matsuno kommer så inte vara fallet.

Final Fantasy XII har redan blivit försenat flera månader, men är för tillfället planerat att släppas under sommaren 2004 i Japan. Till Europa och Nordamerika har spelet ännu inte utannonserats, men det fina med alla traditionella delar i Final Fantasy-serien, det vill säga alla utom del XI som är avsett för onlinespelande, är att vi spelare alltid vet att vi kan lita på den. När andra rollspel sviker så kan vi alltid vara säkra på att Final Fantasy kommer. Om och om igen. Det kanske inte sker förrän om ett år, eller ännu längre, men det är aldrig för tidigt att börja längta och le åt den härliga tanken att det slutliga äventyret alltid fortsätter...

Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
View comments

Relaterade texter

Final Fantasy XIIScore

Final Fantasy XII

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Del tolv är en nystart för den gamla serien och det bästa Final Fantasy-spelet på tio år. Mikael har njutit av varje sekund i Square-Enix efterlängtade supertitel

Rykte: Final Fantasy XII-remake på väg

Rykte: Final Fantasy XII-remake på väg

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Under en Distant Worlds-konsert i Pittsburgh, Pennsylvania, råkade dirigenten Arnie Roth avslöja att en Final Fantasy XII-remake är under utveckling och att den dessutom...

Loading next content