Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Final Fantasy VII: Remake

5 snabba: Final Fantasy VII: Remake

Square-Enix allra största rollspel kommer snart tillbaka i en lite annorlunda form...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Vad är detta?
Final Fantasy VII: Remake är en remake av det klassiska rollspelet Final Fantasy VII. Det utannonserades 2015 och kommer att släppas exklusivt till Playstation 4 i mars 2020, även om det har ryktats att andra format kan bli aktuella längre fram.

Varför har det här dröjt så förbaskat länge? Vad är det som tar sån tid?
Det var enklare förr. För drygt tjugo år sedan var förrenderade bakgrunder det absolut coolaste som fanns och om karaktärerna bestod av polygoner så var det tillräckligt. Ingen störde sig på att Tifas ögonfransar inte skuggade hennes ögon, vi var glada att det fanns ögon överhuvudtaget på den beiga klump som var hennes ansikte. Näsa och mun? Hörrödu, nu får du ta och lugna dig. Numera är kraven aningen högre och det är också anledningen till att Final Fantasy VII: Remake har varit under utveckling i mer än fem år och ändå inte är i närheten av att vara klart. När vi väl får spela det i mars nästa år kommer det ju inte ens att motsvara hela spelet, utan bara en första episod som bara täcker äventyren i Midgar. Nu ska vi vara rättvisa och påpeka att Midgar tog upp en stor del av det ursprungliga spelets speltid. Dessutom har de ju fyllt ut äventyret med ännu mer att göra, vilket gör att det här, åtminstone enligt Square-Enix själva, ska bli ett spel som motsvarar storleken på Final Fantasy XIII, bara i Midgar. När vi får spela resten av spelet, det kan nog inte ens Square-Enix svara på i nuläget, men jag skulle inte sätta särskilt mycket på att du kommer att kunna spela klart hela alltet på Playstation 4.

Final Fantasy VII: Remake
Square-Enix har hittat en bra balans i karaktärsdesignerna som känns betydligt mer trovärdiga samtidigt som de behåller klassiska drag.

Bara i Midgar? Hur ska det bli ett fullspäckat spel bara på första skivan av originalet?
Det här spelet blir en tydligare historia som handlar om Avalanches kamp mot Shinra, och därmed kommer vi få tillbringa mer tid tillsammans med de andra rebellerna och även träffa Turks betydligt mer. Det fanns mycket potential där som inte utnyttjades helt och hållet i originalet, så det ser jag fram emot. Bara några år senare använde ju Final Fantasy IX en del sidokaraktärer för att fylla ut hjältegalleriet, och Biggs, Wedge och Jessie får mycket riktigt större roller den här gången. Jag noterar också att Square-Enix fortfarande inte vill prata om senare karaktärer, även om åtminstone en borde hinna bli aktuell under Midgar-delen av äventyret. Det verkar också bli flera nya karaktärer, bland annat skymtar vi en ny tänkbar rival till Cloud.

Men förutom att det är mycket snyggare så är det väl samma spel, eller?
Den stora skillnaden är väl att Final Fantasy VII: Remake inte längre är ett renodlat rollspel. Redan då hade ju Square sitt Active Time Battle-system som såg till att striderna ändå rullade på i hyfsad takt, men det var ändå ett strikt dragbaserat och menybaserat evenemang där vi stod prydligt uppradade och hoppade fram för att attackera i tur och ordning. Jag gillar det - Octopath Traveler visade med all önskvärd tydlighet att gammaldags rollspel har en nisch att fylla även idag - men efter Final Fantasy XV vågar man inte riktigt hoppas på att de stora massorna skulle acceptera det. Därför är spelet nu ett actionspel med rollspelsinslag, precis som, tja, alla andra påkostade spel idag. Så man springer runt och vevar hejvilt med sitt Buster Sword, och det poppar visserligen upp siffror, men annars är det inte mekaniskt mer komplext än, låt säga, Dynasty Warriors.

Å andra sidan var det många som knackade sig igenom Final Fantasy VII genom att bara hamra Cirkel-knappen på Attack. Och precis nu som då behöver man ofta tänka efter lite mer. I ett demo av den klassiska första bossen i Midgars reaktor demonstrerades att man behöver skifta mellan karaktärerna och ibland dra upp menyer för att välja specialattacker och magier. Du använder fortfarande materia för att ge dina vapen och skydd olika egenskaper, och som en bonus kommer de att vara synliga på karaktären. Tifa kommer alltså att bli en mini-Thanos med en rad lysande stenar på sina handskar. Man vill uttryckligen skapa en blandning av klassiskt och modernt, och jag hoppas att de lyckas. Sen kan jag ju också konstatera att jag älskade Crisis Core: Final Fantasy VII, som var väldigt actionbetonat, och att Square har sysslat med den här typen av spelupplägg så långt tillbaka som Secret of Mana. Så det kan bli väldigt bra ändå.

Final Fantasy VII: Remake
Tifa är coolare än någonsin i remaken. Om du tillhör de som tycker att en undertröja förstör hela hennes design ... väx upp?

Ska jag ha hype? Jag vill ha hype. Är det hype?
Jag var lite osäker efter de allra första klippen för några år sedan, men nu verkar remaken vara i goda händer. Tetsuya Nomura, Yoshinori Kitase och Kazushige Nojima, designer, regissör respektive författare på originalet, är ju tillbaka, och även Nobuo Uematsu ska vara involverad på något sätt i musiken, fast där tror jag att det mest handlar om en producentroll. Final Fantasy VII: Remake kommer troligen att bli en höjdare. Man har också sett till att bevara de märkliga inslagen, som att Cloud kan hänga på ett gym och göra pull-ups, eller hela den där grejen med Don Corneo - som dock kommer att behöva ordentlig fingertoppskänsla för att inte bli rejält plump.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Fast någonstans kan jag inte undvika känslan att det här blir nästa konsolgenerations enda Final Fantasy. Och även om det ska bli trevligt att träffa Aerith och Barret igen så hade det kanske varit mer spännande med ett helt sprillans nytt Final Fantasy XVI?

View comments

Relaterade texter

Loading next content