Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Ori and the Will of the Wisps

5 snabba: Ori and the Will of the Wisps

Kan magin från Ori and the Blind Forest bevaras i ett nytt äventyr med den lille krabaten? Det är exakt vad vi nu tagit reda på åt dig...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Men sweet, mer av det goda, denna gång blir det väl 3D-plattformande va?
Nej, med Ori and the Will of the Wisps bygger Moon Studios vidare på sitt tvådimensionella Metroidvania-koncept, och att döma utifrån det Gamereactor fått se och prova på så är grunderna desamma. Det betyder inte att det finns nyheter dock, för uppgraderingssystemet tycks vara rejält omgjort. Att utvecklarna spelat sin beskärda del Hollow Knight känns uppenbart och det nya Shard-systemet tycks vara till stor del inspirerat av Charms-upplägget i just Hollow Knight. Nu finns det såklart betydligt sämre förebilder än så att ha, och vi ser fram emot att få se vad detta kan tillföra när vi ger oss av på en ny resa som ser till synes lika mysigt ut som originalet.

HQ

Varför tar det så lång tid att få spelet klart då?
Ori and the Will of the Wisps utannonserades mycket riktigt på E3 2017 och först nästa år, nästan tre år senare, är det premiärdags. Men faktum är att Moon Studios är perfektionister som går utanpå det mesta. Ta bara en sådan sanslös sak som att de till utannonseringstrailern gjorde 2000 varianter innan de till slut fick till den som de ansåg göra spelet rättvisa. Även om grafik och sådant i hög grad påminner om ettan, har Thomas Mahler från utvecklarna sagt att målsättning är att Ori and the Will of the Wisps ska bli för Blind Forest, vad Super Mario Bros 3 var för Super Mario Bros. Räkna därmed med ett alldeles makalöst finslipat och finurligt spel där exakt allt måste stämma och kännas njutbart. Och det är vi väl ändå rätt tacksamma för.

Det låter ju bra och så, men finns det några nyheter alls?
Oja, det är ett större fokus på striderna denna gång för att ge dig fler verktyg att ha roligt. Därför har Ori denna gång tillgång till svärd, hammare och pilbåge - så du ska kunna bekämpa oknytt på det sätt som passar just dig bäst. Det finns även flera passiva egenskaper du kan använda för att exempelvis dämpa fallskada och därmed kunna uppleva äventyret på dina premisser. Ori får dessutom tillgång till andra nytillskott som möjligheten att simma i sand, något som möjliggör för utvecklarna att bjuda på nya typer av utmaningar. Timing är dock fortfarande väldigt viktigt liksom pussellösande, så det gäller att vara vaken när du lirar för att det inte ska sluta med ond, bråd död för dig. Räkna kort sagt med nya utmaningar från Ori and the Will of the Wisps.

Detta är en annons:

OK, bara de drar ner på allt flum så...
Alltså flumbiten är ju mycket av det som gör Ori till just Ori. I de trailers som visats upp har vi fått se att det snarare tycks bli mer av andar, mörker och kärlek som känns ända inne i hjärtegropen. Att förmedla starka känslor med till synes ganska enkla medel, är spelets signum och den unika, sagoinspirerade stilen kommer alltså vara det som för storyn framåt även denna gång.

HQ

Kung, då ser jag fram emot att få spela detta till Switch!
Även om Ori and the Blind Forest mycket riktigt kom till Switch, har inget sådant utannonserats till Nintendos hybriskonsol när det kommer till Ori and the Will of the Wisps. Tvärtom har Microsoft sagt att det för tillfället är slut på Xbox-spel till andra format. Med det sagt så tror jag ändå att det kommer, men att det kan ta tid. Dessutom är det en så kallad "Play Anywhere"-titel, så du kan fritt spela det mellan PC och Xbox One samt att det har fullt stöd för 4K-grafik. Har du möjlighet skulle jag alltså rekommendera dig att inte vänta med Ori and the Will of the Wisps eftersom de format det först släpps till onekligen har fördelar Switch saknar (och vice versa).

Ori and the Will of the Wisps
Detta är en annons:

Relaterade texter



Loading next content