Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Indivisible

5 snabba: Indivisible

När långpromenaderna över de isländska slätterna blir för tröttsamma eller när co-op-kaoset i Borderlands 3 blir för vilt i höst, då kommer vi behöva lite spelmässig variation. Plattformsrökaren Indivisible är kanske precis vad vi letar efter...

Allting började...
...med att urmysiga Child of Light släpptes. Det var spelet som alla pratade om under 2014 (utöver Alien Isolation och Destiny) vilket gjorde att utgivarna 505 Games tog ett snack med Skullgirls-utvecklarna Lab Zero Games om att någonting liknande borde kodas ihop. Alla på studion körde igenom Ubisofts rollspelspärla och bestämde sig sedan för att bygga ihop ett plattformsrollspel där mycket av inspirationen till striderna kom ifrån Valkyrie Profile. Ett år senare hade de satt ihop en prototyp som slängdes ut på Indiegogo. Målet var 1,5 miljoner dollar vilket de nådde efter en förlängning av insamlingsperioden och nu fyra år senare börjar Indivisible äntligen närma sig ett hejdundrande spelsläpp.

Indivisible
Berättelsen börjar med att Ajnas hem blir attackerat av någon ond filur och i samband med det så väcks ett par krafter inom henne. Hon kan absorbera personer, eller andar av de döda som sedan kan slåss vid hennes sida, mot ambitionen att ha ihjäl ondskan som attackerade hennes by och som nu hotar att förgöra hela världen.

Får man slåss?
Striderna är turbaserade men samtidigt verkar Lab Zero ha stoppat in en liten twist. Exempelvis kan både du och fienderna få till någon attack redan innan striden har börjat, och bataljen kan också avbrytas mitt i så du tvingas kubba omkring genom lite kluriga plattformsutmaningar innan alltsammans kan fortsätta. Du kan också välja riktning på vissa attacker genom att peka spaken upp eller ned, kombinera detta med en kamrats attack för att bryta en fiendes sköld och mata på med alla karaktärer samtidigt för att få till skada i Auron-nivå - samtidigt som din Iddhi-mätare fylls. Iddhi-kraften gör att du kan släppa lös rejälare stryksalvor men också för att skydda dig mot attacker. Så även om stridssystemet faller under turbaserat-kategorin finns det ett par realtidsmunsbitar att hålla reda på, förhoppningsvis till den graden att stresseksemen börjar blomma ut kring innanlåren när simultanförmågan inte hänger med.

Indivisible
Turbaserade strider bör sätta hårda taktiska krav på oss spelare. Vi vill misslyckas gång på gång innan den svaga länken hos bossen blottas, precis som i Final Fantasy X när Evrae eller Yunalesca bjöd upp till kamp.

Jag har lirat ett action-plattformsspel förut. Nu får det vara nog.
Bara genren i sig motiverar inte mig att skriva en förhandstitt. Då får liret ha någonting extra, och det räcker med att glutta på en trailer i några sekunder för att ögonbrynen ska göra en erotisk resning, mycket tack vare Indivisibles design- och animationsbriljans. I en intervju berättar Earl Gertwagen (Designer) att de lärde sig vansinnigt mycket om effektivt animationskneg från Skullgirls, där de nästan slet av allt sitt hår av allt arbete kring animationerna. Under Indivisibles utveckling har de inlett med att enbart stoppa in de allra nödvändigaste bildrutorna av en animation, för att sedan bygga vidare på dem under utvecklingens gång. Detta gjorde att de sällan behövde stryka någonting som de hade lagt många timmar på utan istället kunde de fokusera på det som de visste skulle bli en del av spelet. Och taktiken verkar definitivt ha lönat sig. Att se Ajna skutta upp för höga avsatser, antingen med klassiska vägg-till-vägg-hopp eller med hjälp av en stor yxa som körs in i teglet är riktigt urtjusigt, och designen väcker en liten nostalgisk känsla i mig. En av banorna som har visats upp får mig nämligen att tro att detta är något licensspel av The Emperor's New Groove och sett till mysighetskänslan är det inte något negativt, även om själva filmlicensspelet som släpptes runt millennieskiftet kanske inte var någon tiopoängare direkt.

Och i klassiskt rollspelsmanér får jag välja tre av sju karaktärer som jag vill slåss med?
Karaktärsgalleriet är ett riktigt köttigt sådant, även om du till synes bara kan styra huvudkaraktären Ajna igenom de olika templen som ska besökas mot ambitionen att sätta stopp för all världens jävla ondska. Över tjugo olika karaktärer finns till förfogande, som självfallet både är färgstarka och vilt varierande i sin stridsstil. En av dem är en fluffig hund, en annan en Disney-liknande filur som halar fram en jättemortel för att spöa på fienderna. Därtill finns en slapp farmor som har en uppstoppad Shere Khan som huvudbonad och även en mustaschprydd och skitarg krigare vars svärd är flera meter långt och släpar efter honom som en övervirkad halsduk.

Indivisible
Ja som sagt, det finns ett helt gäng med stryksugna som kan väljas in i Anjas krigarlag.

Hinner jag spara ihop tillräckligt med kosing för en ny Ambilight-TV innan Indivisible släpps?
Med tanke på hur sprudlande färgrik Indivisibles spelvärld är hade en köttig sextiofemtummare med ljusdioder i ryggen varit den bästa skärmen att bränna igenom äventyret på - det är den samlade bildindustrins genier helt överens om. Men tiden är knapp. Redan den åttonde oktober släpps Indivisible till PC, Playstation 4 och Xbox One.

View comments

Relaterade texter

5 snabba: Indivisible

5 snabba: Indivisible

FÖRHANDSTITT. Skrivet av André Wigert

När långpromenaderna över de isländska slätterna blir för tröttsamma eller när co-op-kaoset i Borderlands 3 blir för vilt i höst, då kommer vi behöva lite spelmässig variation. Plattformsrökaren Indivisible är kanske precis vad vi letar efter...

GRTV intervjuar skaparen av Indivisible

GRTV intervjuar skaparen av Indivisible

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Det stämmer, faktiskt. Tro det eller ej. Men vi har alltså icke-publicerade intervjuer från årets E3-mässa i Los Angeles som vi kör ut nu, snart tre månader senare. Detta...

Loading next content