Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Destiny 2

Destiny 2: Shadowkeep

Det tredje året av Destiny 2 är på ingång, Kim åkte hem till Bungie i Seattle för att provspela...

Det har varit ett tumultartat år för Destiny och Bungie, efter skilsmässan med Activision var den exakta strukturen för framtiden aningen oklar. Skulle Destiny 2 underhållas kontinuerligt med nytt material, skulle Bungie leta efter ny utgivare och fanns det någon framtid för ett av de mest ambitiösa spelprojekten någonsin? Bungie deklarerade sin självständighet och visade upp Shadowkeep under årets E3-mässa, även om Activision var ute ur bilden skulle alltså den sedvanliga höstexpansionen släppas och nu (efter en liten försening) är vi strax där. Vi åkte över till Bungie för att få ett litet smakprov på Shadowkeep och prata lite med utvecklarna.

Destiny 2 har verkligen haft ett bra år sedan Forsaken släpptes i september 2018. Det nya säsongspasset höll spelet mer levande än vad man någonsin lyckades med under det första spelets livstid och även om inte allt var guld och gröna skogar (Season of the Drifter, jag tittar på dig) tycker jag Bungie lyckades riktigt väl med konceptet "games as a service" där nytt innehåll aldrig kändes för långt bort. Givetvis är det någonting som kommer fortsätta i Shadowkeep och innan vi går in på själva kampanjen och andra nyheter tänkte jag vi skulle ta en titt på strukturen för nästkommande år.

Destiny 2
Tillbaka på månen. Det finns nu ett fort här som ser extremt läskigt ut.

Med Shadowkeep-expansionen medföljer det ett säsongspass vilket kort sagt innebär att det med jämna mellanrum kommer släppas en ny säsong av Destiny under ett år. Första säsongen är "Season of the Undying" och följer med Shadowkeep kostnadsfritt. Framöver kommer du helt och hållet kunna köpa säsonger du vill ha och stå över de du inte vill spela istället för att vara tvingad att köpa allt eller inget, en ändring som många lär uppskatta. Varje säsong kommer med nytt innehåll utspritt under ett par månader och det är ett fiffigt sätt att slippa långa perioder utan något nytt att spela. Helt nytt för i år är dock det som kallas för "Season Pass" och vid det här laget är det någonting vi är ganska vana att se, speciellt i det här segmentet av spel. Säsongspasset finns där som en morot, en mätare att fylla, och i min mening någonting som faktiskt passar utmärkt i Destiny och något jag faktiskt hade hoppats på att få se.

Säsongspasset är uppdelat i två delar, en gratisvariant (Destiny 2 blir "free to play" nu, mer om det senare) och en del som du får tillgång till om du köper aktuell säsong. I säsongspasset finns det sen belöningar per nivå och det rör sig om allt från material, spelvaluta och till och med vapen. Köper du Season of the Undying får du direkt tillgång till en ny exotic hand cannon "Eriana's Wow" och väljer du att inte betala låser du upp den på nivå 35. Med Shadowkeep blir det första gången ett sånt här säsongspass finns i Destiny och vi får se hur de olika belöningarna mottas av spelare. Jag tror vi kommer få se konceptet utvecklas under nästkommande år, förhoppningsvis med kontinuerliga förbättringar. Varje säsong kommer också med vad som kallas för ett "Seasonal Arifact" som innehåller spelmässiga förändringar som är aktiva under just den säsongen, vi kommer utforska den delen i mer detalj under vår recension.

Destiny 2
Det här är säsongspasset, eller åtminstone första sidan av det.
Destiny 2
The Gate Lords Eye är den här säsongens artefakt, med exklusiva perks i.

I Shadowkeep ska vi tillbaka till månen. En destination som fanns i första Destiny och en som vi inte sett röken av i tvåan förrns nu. Eris Morn (läskig och olycksbådande karaktär, också från första spelet) har petat i någonting hon inte borde ha gjort och väckt elakheter till liv och givetvis blir det vårt jobb att undersöka. Vi fick spela det första uppdraget av kampanjen och har således ingen som helst aning om själva vidden just nu, men det uppdraget placerade oss på månen för att storma en ny Hive-fästning på bästa D-Day-vis. Horder av Hive väller ut genom månens alla sprickor och det är en intensiv strid med stötvis framryckning till jag får sätta mig i en pansarvagn och storma ännu hårdare. Själva spelbarheten i Destiny 2 känns som alltid briljant och med de nya avslutningsmanövrarna är det extra tillfredsställande att springa nära fiender för att snyggt avsluta deras existens genom ett slag i plytet.

Månen är dock inte riktigt exakt likadan som vi minns den, i mångt och mycket är det egentligen samma plats som vi var på innan men många delar är kraftigt förändrade. Nya håligheter finns att utforska, saker har tillkommit och fiender lurar på nya ställen. Räkna också med en uppsjö av olika hemligheter spridda över de sandiga kratrarna. Månen var min favoritdestination i det första spelet och jag ser verkligen fram emot att få utforska den på nytt i Shadowkeep. De andra spelmässiga förändringarna i Shadowkeep som balansering och Armor 2.0 kommer vi utforska mer i vår kommande recension efter att ha suttit med spelet ordentligt. Jag vill heller inte spoila själva berättelsen för mycket och lämnar mycket osagt just nu. Kampanjen känns dock mörkare än det vi är vana vid, det känns på förhand som ett mer moget Destiny än tidigare.

Här är en video på första uppdraget i Shadowkeep, den innehåller inga mellansekvenser men kan såklart spoila saker för dig ändå.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Något som verkar förändras mycket i Shadowkeep är hur svårighetsgrader fungerar. Spelare har länge klagat på att Destiny 2 är alldeles för lätt och att utmaningen nästan helt uteblir så snart du når högsta nivån och utrustar dig med de bästa prylarna. Nu skruvas det upp. Vi fick spela en ny Nightfall som hette "The Ordeal" (kortare uppdrag för tre personer med olika modifieringar), och vi fick kämpa till svetten lackade i våra pannor. Här behövdes det samarbete på ett sätt vi inte har sett i de här uppdragen tidigare då vissa fiender kommer med en typ av sköld som bara går att slås ut om du har en viss perk på ett visst vapen. Det gällde alltså att ha stenkoll på vem som skulle skjuta på vad och det kombinerad med att fienderna var rent livsfarliga gjorde det såklart till en helt annan sak att klara av än vad Nightfalls har varit under de senaste åren.

Nightfall: The Ordeal på svåraste svårighetsgraden. Det var svårt.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Destiny 2 blir från och med den första oktober, i samband med Shadowkeep, helt gratis att spela oavsett vilken plattform du är på. Det som inkluderas då är själva baskampanjen och expansionerna fram till och med Shadowkeep. Det är ett ypperligt tillfälle för dig att spela om du inte har gjort det redan, eller bjuda in ett par vänner. Det finns massor och åter massor av innehåll att hämta och Bungie har satsat på att göra det enklare än någonsin att snabbt komma ikappp sina vänner. Alla startar från samma power level från och med att expansionen släpps och det går att helt sonika hoppa över delar man inte vill spela för att kunna hänga med andra som kanske har spelat längre. Det som heter Destiny 2: New Light är alltså ett riktigt välfyllt paket där det vankas otroligt många speltimmar, helt gratis. Bungie har även pulat in det absolut första uppdraget från första spelet här för att ge nya spelare lite kontext på själva spelvärlden, en ljuvlig nostalgitripp för de som har spelat innan.

Det absolut första Destiny-uppdraget någonsin är tillbaka, och inte exakt likadant som vi minns det.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Med Shadowkeep kommer såklart massor av andra förändringar och dessa kommer vi djupdyka i efter vi har tillbringat lite tid med expansionen. Att återvända till månen och få vad som verkar bli en mörkare upplevelse är något jag verkligen ser fram emot. Jag är också nyfiken på hur strukturen kommer att kännas nu när Bungie gör det här på egen hand, utan Activisions gigantiska plånbok att luta sig bak på. Shadowkeep släpps den första oktober och vi räknar med att ha en recension färdig cirka en vecka efter det.

Relaterade texter

Destiny 2: ShadowkeepScore

Destiny 2: Shadowkeep

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim snörade på sig rymdpjucken och återvände till månen för att ta sig an starten av det tredje året i Destiny 2...

Destiny 2: Black ArmoryScore

Destiny 2: Black Armory

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Det första innehållet till Destinys årliga content-paket är här och lämnar en hel del att önska för den som inte älskar att grinda...

Destiny 2: Shadowkeep

Destiny 2: Shadowkeep

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Kim Orremark

Det tredje året av Destiny 2 är på ingång, Kim åkte hem till Bungie i Seattle för att provspela...

Nu kan du förladda Destiny 2 på Steam

Nu kan du förladda Destiny 2 på Steam

NYHET. Skrivet av Kim Orremark

Om mindre än en vecka släpps den kommande storexpansionen Shadowkeep till Destiny 2 (undertecknad har helt slutat sova) och samtidigt flyttar PC-versionen av spelet från...

Destiny 2 har en livstid på fem år

Destiny 2 har en livstid på fem år

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Bungie har inte längre Activisions kassa att förlita sig på och står helt på egna ben med Destiny 2, som de sakta med säkert förvandlar till ett free to play-spel. Därmed...



Loading next content