Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Nioh 2

Nioh 2

Vi tar en sista titt på Team Ninjas kommande Souls-inspirerade äventyr som har premiär under nästa månad...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

I Souls-communityt har Nioh inte det bästa ryktet, men Team Ninja lyckades ändå tillföra många spännande idéer i sitt samurajbaserade Souls-bidrag. Det var ett spel där människor kämpade mot människor, åtminstone var det så producenten Yosuke Hayashi förklarade det när han nyligen gav en presentation om hur det andra spelet har utvecklats sedan det första. Med Nioh 2 har Team Ninja ändrat fokus och de menar nu att de skapat en mer dynamisk upplevelse. För åtta månader sedan, när vi spelade uppföljarens stängda beta, fick vi inte riktigt det intrycket, men efter att själva ha fått se den utveckling studion gjort, har vårt intryck ändrats lite.

Sedan vår första titt på spelet har en del justeringar gjorts, och det mest uppenbara är den tredje energimätaren som du behöver för att hålla ett öga på i slagsmål. Hayashi säger att han tror att de som spelar Nioh 2 på samma sätt som föregångaren kommer få det svårt. Vad han menar är att Team Ninja har förtroende för de nya "yokai"-färdigheterna som vi, i rollen som halvblod (en grotesk blandning av demon och människa mitt i en maktkamp i det feodala Japan), till vårt förfogande.

Du släpper loss dina yokai-krafter med hjälp av mystiska "soul cores" som starkare fiender ibland släpper ifrån sig efter strider. Vid helgedomar i spelet kan du sedan ansluta dessa kärnor till din "spirit guardian". Om du har spelat det första äventyret, är du antagligen bekant med dessa varelser som hjälper dig med olika förmågor, alternativt erbjuder passiva fördelar som motstånd mot specifika element eller attack-boostar. I Nioh 2 kan de hålla upp till tre kärnor, men du måste vara medveten om den mängd energi som varje går åt när du nyttjar dem, för om summan av de tre överskrider din guardians "spirit level", kommer du inte att kunna använda samtliga under strid.

HQ

Original-Nioh lyckades med vad även Sekiro: Shadows Die Twice gjorde, nämligen att lägga till en grundläggande och viktig rytmmekanik till svärdsfighterna som måste läras in för att du ska behärska stridssystemet. I Nioh 2 är dina handlingar starkt kopplade till hur du hanterar uthållighet, där slag, kontring och sidohopp förbrukar din KI. Tar den slut, måste du dra sig tillbaka för att regenerera. De som tajmar ett tryck på R1 direkt efter en combo återfår dock förbrukad KI - vilket gör att de kan fortsätta spela aggressivt. Men om du misslyckas kommer du att vara försvarslös.

Du bör verkligen öva denna stridsteknik, annars är döden nästan given. Klassiskt "mashande" på knapparna eller slå och spring, fungerar helt enkelt inte, utan det är viktigt att upprätthålla momentum effektivt. För att ge spelaren större möjlighet att briljera på slagfältet, integrerar Nioh 2 dessa yokai-förmågor på ett sätt som gör att vi kan motverka attacker oberoende av vår KI, även när vi använder starka kontringar som kan ge oss en fördel - vilket bidrar till att göra Nioh 2 lite mer lättåtkomligt.

Tyvärr fick vi inte möjligheten att prova den fulla versionen av spelet den här gången heller, och vi fick bara prova en bana. Dess upplägg är baserad på samma sätt som det första spelet, så jag äventyrade i ganska isolerade områden med saker att upptäcka även höjden, med gott om hemligheter. Efter att ha attackerats några gånger tog uppdraget mig vidare till en bossfight och mellansekvenser som gav en försmak av storyn. Hur spelet fungerar utanför dessa uppdrag och vilka andra system det innehåller, vet vi fortfarande ingenting om.

Nioh 2
Räkna med massor av samurajröj och det nya yokai-systemet kastar om förutsättningarna rejält.

Så vad har Nioh 2 mer att erbjuda? Det har ett gigantiskt färdighetsträd där vi kan uppgradera våra färdigheter med olika vapen och magiska typer (kallas "jutsus"). Vi såg också några fantastiska animationer för de olika attackkombinationerna, och de verkar ganska ambitiösa, åtminstone med tanken på alla olika vapentyper och hur de hanteras.

Vapenurvalet verkar också ha vuxit, men vi brydde oss inte om anpassningsalternativ den här gången då det jag fick spela var under andra halvan av äventyret. Alla menyer och inställningar kändes mest bara som en enda röra utan att ha fått gå igenom allt. Loot spelar som vanligt en stor roll, även om en stor del av utrustningen du hittar omedelbart kastas i soporna. Lyckas du få till en komplett uppsättning av utrustning, får du dock extra bonus, så det är ett bra incitament för att samla på saker och utforska.

Det är fortfarande fem veckor tills spelet kommer till Playstation 4, och denna spelstund Gamereactor fick, känns mest som ett litet smakprov. Nioh 2 påminner såklart mycket om sin föregångare (och Dark Souls) eftersom det är förhållandevis få stora nyheter utöver yokai-förmågorna som kastar om en hel del. Team Ninja levererar annars samma höga nivå på det visuella och spelmekaniska. Men jag är ändå lite orolig över projektets storlek, för om studion förändrat de grundläggande spelsystemet för mycket, kommer det att gå utöver all action? Det får vi svaret på nästa månad.

HQ

Relaterade texter

Nioh 2Score

Nioh 2

RECENSION. Skrivet av Henric Pettersson

Efter att ha slitit sitt hår i mängder har Henric nu satt betyg på snorsvåra Nioh 2...



Loading next content