Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Brothers in Arms: Hell's Highway

Brothers in Arms: Hell's Highway

Gearbox och deras förbrödrade arméer är tillbaka för nya tuffa tag under andra världskriget. Nytänkande och en känsla av krigsfilm präglar det på förhand lovande spelet

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När Brother in Arms går in för sin tredje omgång, fokuserar man på tidernas största luftoperation, nämligen Operation Market Garden som ägde rum i Nederländerna. De allierade underskattade nazisternas potential efter deras nederlag vid Normandie och förberedde sig på att få ett slut på kriget lagom till julen 1944. Därför landsatte man i en enorm operation fallskärmshoppare för att ta över de sista viktiga broarna i Nederländerna som krävdes för fri passade till Tyskland. Nazisterna var dock långt ifrån uträknade och lyckades hejda de allierade vid Arnhem-bron över floden Rhen.

Då hade över 18 000 soldater från Polen, Storbritannien och USA mist livet samt 13 000 tyska soldater under det åtta dagar (17-25 september) slaget, eller om man så vill en var tjugonde sekund. En fasansfull historia, men ett ypperligt bra slag att basera ett spel på. För att Brother in Arms inte ska blandas ihop med exempelvis actionfyllda Call of Duty har man satsat på att göra spelet oerhört verklighetstroget. Man har avbildat små pittoreska holländska städer minutiös precision och du får självfallet röra dig som du vill i omgivningarna. Det ger en helt annan typ av spelbarhet där ett snabbt avtryckarfinger är underprioriterad en taktisk hjärna.

Du ikläder dig rollen som sergeant Matt Baker i 101:a luftburna divisionen som landade i Einhoven den 17:e september. Med dig har du en handfull lojala män som du sedan kan nyttja efter eget huvud. Eftersom Brothers in Arms 3: Hell's Highway eftersträvar realism är det sällan vettigt att dundra rätt in i ett nazistinfekterat område och öppna eld, utan du förutsätts istället smyga omkring och nyttja överraskningsmomentet för att ta dig vidare levande.

Fienderna å sin sida vet givetvis att du är i området men inte var och de har dessutom sin egen agenda att ta hand om. Du kan därför stöta på tyska soldater som samtalar sinsemellan eller jobbar med det de ska göra utan att ta notis om dig. Det gör Brothers in Arms 3: Hell's Highway oerhört spännande och man får stundtals nästan Splinter Cell-vibbar av att ligga med sina män bakom en stor lastbil och se när nazisterna gör sitt bara någon meter ifrån dig.

Detta är en annons:

För att kunna utnyttja det faktum att du faktiskt är en officer kan du med enkla handgrepp kommendera omkring dina män. Du kan enkelt placera en markör vid en vägg om du vill att de ska springa dit och ta skydd eller peka på fienden för att de ska öppna eld. Faktumet är att systemet är så detaljerat att man specifikt kan bestämma vem som kan göra vad, vilket är oerhört viktigt när man exempelvis vill använda sin bazookaenhet till att spränga en fientlig barrikad.

Brothers in Arms 3: Hell's Highway är ett väldigt filmiskt spel som verkligen andas pampighet. Så har det alltid varit för serien, men med kraften i nästa generations konsoler har man tagit det till en ny nivå. Ett exempel på detta är alla till synes förutbestämda sekvenser där en soldat kan dö i dina armar eller hur någon annan snubblar till och ramlar i en kritisk situation. I sistnämnda fallet kan det dessutom hända att en annan soldat springer fram och hjälper den fallne kamraten.

Faktumet är dock att alla dessa händelser är helt slumpmässiga och är något som utvecklaren Gearbox gärna talar om. Genom att alla soldater rör sig olika, alla dödsfall inte ser likadana ut och oväntade händelser hela tiden inträffar blir händelseförloppet under striderna långt mer organiska. Som om inte det vore nog spelar du för en gångs skull inte bara som ett flygande vapen utan du är en figur. När du exempelvis hoppar över en vägg ser du ditt eget fotarbete och snabba rusher samt enkla rörelser som att vända sig om ser därför långt bättre ut än man är van vid i genren. Brothers in Arms: Hell's Highway är helt enkelt på riktigt på ett sätt jag aldrig upplevt ett digitalt krig.

Det förstärks för övrigt av det obestridliga faktumet att Brothers in Arms: Hell's Highway är fruktansvärt snyggt. Visserligen har den tidiga version av spelet vi fått se vissa problem med skärmuppdateringen, men ingen kan ifrån Gearbox att de gjort underverk med Unreal 3-motorn. Alla soldater är oerhört snyggt modellerade och rör sig med en helt fantastisk trovärdighet. Även ljuseffekterna imponerar där både idylliska holländska småbyar känns lika naturliga, som de enorma explosionerna nazisternas överlägsna eldkraft ger ifrån sig. Dessutom finns ett visst mått av realtidsförstörelse där hela fasader kan rämna under kraftig beskjutning och tyskarnas mortar-kanoner river upp gatubeläggningen. Får Gearbox bara fason på skärmuppdateringen kommer det bli enormt imponerande.

Detta är en annons:

Brothers in Arms: Hell's Highway släpps till både Playstation 3 och Xbox 360. Gearbox säger att spelet kommer att bli så likvärdigt rent grafiskt till de båda att man inte kommer att kunna skilja dem åt. En spelskillnad är dock planerad och det kommer från det faktum att Gearbox tycker att Playstation 3-versionen inte riktigt får samma känsla utan skakfunktion. Därför ska de försöka göra så att de fordon man kan köra i spelet ska styras med Playstation 3-handkontrollens gyro. Utöver nämnda versioner kommer även två till PC. Windows XP-varianten ska inte riktigt hålla samma höga klass medan Windows Vista-versionen, tack vare directX 10, kommer att överträffa konsolerna.

Att basera ett spel på Operation Market Garden känns som ett genidrag. Det är skönt att för en gångs skull slippa spela i Nordafrika, Sovjet, Frankrike och alla de andra klassiska platserna från andra världskriget. Nederländerna erbjuder istället ny vegetation och ett fantasiskt gemyt bland all ond bråd död. Dessutom är slaget intressant eftersom de allierade faktiskt förlorade. Detta i kombination med ovan nämnda goda idéer och den erkänt goda spelbarheten i Brothers in Arms-serien gör jag tror väldigt mycket på Hell's Highway. Får Gearbox bara ordning på flytet i spelet kan Call of Dutys dagar som det bästa andra världskrigsspelet vara räknade.

Brothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's Highway
Brothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's Highway
Brothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's Highway
Brothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's Highway

Relaterade texter

Brothers in Arms: Hell's HighwayScore

Brothers in Arms: Hell's Highway

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Gearbox beväpnade bröder besöker Holland för att slå tillbaka tysken i ett försök att få ett slut på kriget. Men de lyckas inte riktigt



Loading next content