Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Half-Life: Alyx

5 snabba: Half-Life: Alyx

Vi kör fem snabba om Valves kommade VR-storsatsning, Half-Life: Alyx för att kunna informera dig om saker du kanske missat, rörande årets näst hetaste titel...

Vad är Alyx?
Innan du springer rakt in i kaklet med huvudet före; nej, inte Half-Life 3. Det är VR-baserad tuktning av den utomjordiska invasionen, där du i rollen som Alyx Vance jobbar på med research av hotet Combine. Byggt från grunden med VR i åtanke kommer det förhoppningsvis vara mycket mer närgånget och personligt än i tidigare titlar och har marknadsförts därefter. Vi pratar smygkik runt hörn och den under skinnet verkliga paniken när du, utklassad, springer för ditt liv i jakt på antingen en förbandslåda, ett gevär eller ett gömställe. Du kan även, om Headcraben anser sig passa bättre som mössa än fotboll, ta tag i denna motbjudande rabiata sak, slita av den, och använda som baseboll. Det blir till att ta sig förbni terminaler, använda flink fingerfärdighet och med helt nya rörelser, lägga grunden för revanschen. Utöver själva spelandet kommer vi, då detta är byggt på den legendariska motorn Source 2, också få ta del av banor skapade av communityt via Steam Workshop. Något som går hand i hand med den uppdaterade baneditorn Hammer och alla möjliga tillgångar spelet själv använder. Och sen är det ju trevligt att det på papper ska fungera med i princip vilket VR-headset som helst.

Half-Life: Alyx

Vad handlar det om?
Det tar sin början strax innan händelserna i Half-Life 2 (och strax efter det första spelet) och följer forskaren Eli Vance som tillsammans med dottern sin (Alyx) och resten av City 17 befolkning fortfarande slickar sina sår efter sjutimmarskriget. Inför Combine-fortet strax utanför City 17 börjar far och dotter lägga grunden för motståndsrörelsen som förhoppningsvis en dag kommer trycka tillbaka de invaderande. Valve själva har även gått ut och sagt att detta inte är någon episodbaserad historia, eller stickspår... utan en fullfjädrad fortsättning på huvudhistorien.

(Så, ingen Freeman?)
Tyvärr inte, vad vi vet. Som sagt så utspelar det sig strax före glasögonens återkomst i och med Half-Life 2 och således är han fortfarande på semester. Trots detta, som vi sa tidigare, rör det sig om ett fullskaligt spel i sann Half-Life-anda och allt som är ikoniskt för serien (pusslen, striderna och den involverande historien för att nämna några aspekter) kommer finnas med. Så även fast Mr. Freeman inte är central, till förmån för den allierade familjen Vance, finns det nog mycket att hämta på releasen senare i mars. Vi menar, "gravity hammer". Vad mer kan man begära?

Planer på att släppa det utanför VR?
Inte direkt. Vilket vi vet är lite av en dealbreaker för många av oss. VR är, om än en bra bit utvecklat, fortfarande en rejält större bit ifrån optimalt och därför var det många som suckade rätt uppgivet när det framkom att denna titel enbart kommer till formatet buret på huvudet. Med det sagt är det inte skrivet i sten att det någon gång släpps på annat håll (se exempelvis på The Orange Box som kom till både PS3 och Xbox 360) samt originalen som både såg släpp på Microsofts som Sonys konkurrenter. Men givet att detta är byggt från grunden och designat som så att vi hela tiden ska kunna interagera med miljön på ett eller annat sätt, känns det verkligen som VR varit huvudfokus och en eventuell version är en bit bort. Sen ska man nog inte helt räkna bort chanserna beroende på hur väl det här slår.

Det har varit satans tyst om detta, eller nått Half-Life för den delen, på ett tag. Varför nu?
Tja, den som väntar på något gott väntar alltid för länge, som vi säger. Det hände ju en del sedan Half-Life Episode 2 släpptes 2007. Tre stytcken utmärkande manusförfattare, Marc Laidlaw, Erik Wolpaw och Chet Faliszek, lämnade företaget för att breda ut sina vingar på annat håll. Enligt uppgift försökte man sätta igång flera projekt efter det, men alla misslyckades på ett eller annat sätt. Det var inte förrän man slog sig ihop med HTC 2015 som man började finta runt idén VR-spel. Efter flertalet prototyper, stod det till slut mellan Protal och Half-Life. Saken är den att man experimenterat med material från båda spelen och i slutänden kommit till den gemensamma insikt att Portal kanske var lite för urflippat för den fortfarande unga VR-tekniken. Folk blev tametusan magsjuka av att vandra, hur skulle det se ut man hoppade runt i flera parallella dimensioner? Men hjälp av ett 80 man starkt team (största hittills) och konsultering av veteranen Laidlaw (som svängt förbi igen) sattes första spadtaget för vad som blir det tredje största...

Half-life 3 confirmed?
För sista gången, nej.

Half-Life: Alyx

Relaterade texter



Loading next content