Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
förhandstittar
Elden Ring

5 snabba: Elden Ring

Förhandstittserien 5 snabba är enligt oss ett effektivt, kortfattat och intressant sätt att bygga förhoppningar och längtan efter okända produktioner som är värda ett uppmärksammande, eller bara samla det vi vet om en redan kokhet titel i en och samma text. Sedan har vi vissa på redaktionen som inte riktigt fattar grejen...som rent ut sagt mördar vårt förhandskoncept genom att bara skriva för mycket.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

När släpps det?
Ta en titt på tidslinjerna här nedan:

Bloodborne
• Sommaren 2012: Utvecklingen startar
• Juni 2014: Utannonsering under E3 med cinematic-trailer
• Augusti 2014: Första gameplay-trailern visas upp under Gamescom
• September 2014: Släppdatumet 6 februari 2015 presenteras
• November 2015: Studion meddelar försening till 25 mars
• Mars 2015: Bloodborne släpps
• November 2015: Expansionen The Old Hunters släpps

Utvecklingstid: Nästan tre år
Tidsrymd från utannonsering till släpp: Nio månader
Från spelsläpp till DLC: Åtta månader

Dark Souls III
• Sommaren 2013: Utvecklingen startar
• Juni 2015: Utannonsering under E3 med cinematic-trailer
• September 2015: japanskt och europeiskt släppdatum meddelades- mars respektive april 2016
• Mars/april 2016: Dark Souls III släpps
• Oktober 2016: DLC 1 släpps i oktober

Utvecklingstid: Nästan tre år
Tidsrymd från utannonsering till släpp: Nio månader
Från spelsläpp till DLC: Fem månader

Sekiro: Shadows Die Twice
• Sent 2015: Utvecklingen startar
• December 2017: Teaser-trailer dyker upp
• Juni 2018: Utannonsering under E3 inklusive gameplay
• Augusti 2018: Släppdatum bekräftas till mars 2019
• Mars 2019: Sekiro släpps

Utvecklingstid: Lite mer än tre år
Tidsrymd från utannonsering till släpp: Nio månader
Från spelsläpp till DLC: ?

Elden Ring
• Tidigt 2017: Utvecklingen startar
• Juni 2019: Utannonsering under E3 med cinematic-trailer
• Februari 2020: Elden Ring skulle närvara i någon form på Taipei Game Show men eventet skjuts upp i och med Corona-viruset

Elden Ring
I och med de dolda ögonen och den väldigt tygrika klänningen ser konceptkonsttanten här ut som att höra hemma från en Lance Mcdonald-film om bortklippta karaktärer från Bloodborne.

From Software har alltid haft två spelproduktioner på gång samtidigt enligt Miyazaki, detta för att han ska kunna få perspektiv till titlarna medan han hoppar emellan projekten. Det bör innebära att ett Sekiro-DLC är på gång samtidigt som utvecklingen av Elden Ring pågår, men å andra sidan har studion redan brutit sina DLC-mönster totalt genom att inte trycka ut en expansion till Sekiro efter cirka sju månader. Nu har det snart gått ett år sedan den unge vargens äventyr släpptes så den oundvikliga frågan blir förstås om vi någonsin kommer få ett fläskigt Sekiro-DLC? Och så kan fallet faktiskt vara i och med Elden Ring.

Så, vad är annorlunda med Elden Ring då? Jo, det är From Softwares största spel någonsin "in terms of sheer volume". Något ytterligare som kan bryta mönstret är att ny hårdvara är på gång vilket kan försvåra utvecklingen, men samtidigt så ska båda de nya konsolerna som släpps till jul vara väldigt lika sina föregångare från ett spelutvecklingsperspektiv och demo-versioner av de båda har självfallet samlat damm på From Softwares kontor en bra stund vid det här laget. Det behöver inte vara mycket märkligare än att studion vill lägga äckligt mycket tid på deras nya tunglir men saken är den att de har redan nu, i skrivande stund, dragit över rätt jäkla ordentligt.

Om man drar ett snitt på tidslinjerna här ovan så skulle From Software ha meddelat när släppdatumet var i augusti eller september förra året, och Elden Ring skulle ha släppts under första kvartalet av 2020. Därför är det inte skitdumt att utgå från att saker bör hända snart, riktigt snart, i och med att spelet skulle finnas med i någon form på Taipei Game Show. Om jag själv får spekulera så kommer Elden Ring att få en gameplay-trailer samt ett utkommunicerat släppdatum under den riktiga PS5-utannonseringen som gissningsvis kommer äga rum under april.

Tack för...det "snabba svaret". Vill du hymla om spelbarheten i fem långa stycken också?
Elden Ring är Dark Souls, en förlängning eller vidareutveckling av spelserien som studion har lovat att lämna bakom sig titelmässigt men absolut inte spelbarhetsmässigt om man ser till grundpelarna i Sekiro. I en intervju med IGN Nordic sade Miyazaki att Elden Ring är ett actionrollspel i tredjepersonsperspektiv som utspelar sig i en fantasy-inspirerad värld. Spelmekaniken är inte långt ifrån Dark Souls, absolut inte identiskt men det är ändå just Dark Souls som Miyazaki väljer att använda som jämförelse. Då spelvärlden kommer vara större, på gränsen till open-world så krävde detta så klart en förändring till strider och det som bekräftats än så länge är att vi kommer att transportera oss på hästrygg och dessutom få möjligheten att kunna slåss från pållen. From Software-token Vaatividya var inte långsam med att dra igång spekulationerna för hur det skulle se ut rent spelbarhetsmässigt och han har en poäng med att vapenfäktande från ryggen av valfri ridbar best oftast är riktigt dåligt i många spel. Du galopperar fram, träffar eller missat ett slag, försöker vända hästjäveln för att sedan göra samma sak om och om igen. Det funkar inte riktigt, och From Software har en ganska stabil historia av att verkligen lyckas med grunderna i sina lir.

Jag tänker mig snarare att vanliga fotsoldater i Elden Ring snabbt kommer att visa för oss att det inte är lönt att försöka köra över dem med häst, åtminstone vissa av dem. De kommer bestraffa oss ordentligt så fort vi kommer i närheten av dem och tvinga ned oss på marken. Däremot, när vi möter fiender som också sitter på en häst så lurar på jag om striderna snarare kommer att bete sig som i en biljakt. Vi rider jämsides, i samma fart och försöker skada den andra så mycket det bara går. Slagen viner oss emellan medan hovarna dånar mot de regnnötta gröna kullarna och vartefter måste hingstjakten styras förbi träsk och gapande stup. Ett sådant stridskoncept hade eliminerat det värdelösa kring att bara rida mot varandra för en kort stund och sedan behöva vända igen.

Elden Ring
Avhuggna västerarmar har vi sett förr, inte sant? Däremot är de hiskeligt långa jättelemmarna med dubbla armbågar något helt nytt.

Kuskbossarnas arenor kommer gissningsvis att vara helt enorma, eller något mindre men isåfall formade som en bana som löper mellan ruiner och diverse miljöhinder som tvingar simultanförmågan till att väja, hoppa och galoppera träffsäkert medan bossens slunga viner igenom luften. Vilket vapen du väljer kommer vara avgörande för striden och kanske är det så att först när du varit på andra sidan världen och äntligen fått tag på en pilbåge eller en sex meter lång lans så går det att komma tillbaka till bossen och lyckas. Det går såklart att ta honom med bara ett fjunigt svärd som du hittat i startområdet, men genom klassisk From Software-progression så meddelas fel väg genom fullständigt brutal svårighetsgrad och inte genom stängda dörrar, precis som i Sekiro när det eldrädda trollet satte stopp för mångas framfart och fördelaktigt tog vi oss igenom Hirata Estate först för att få tillgång till pyroman-protesen innan vi hade en rimlig chans mot trollet.

Jag spekulerar bara såklart...precis som alla andra på den omotiverat levande Elden Ring-tråden på Reddit.

Elden Ring
Både smeden och damen här ovan från trailern tycks spricka till följd av att ringen som bär kontroll över universum blir sönderhamrad.

Hur Ambilight-kompatibelt kommer Elden Ring vara?
Mycket, mycket kompatibelt!

Vad kommer From Softwares största spel någonsin att handla om då?
"I doubt you could even imagine it. That which commanded the stars, giving life its fullest brilliance: the Elden Ring. Oh, Elden Ring. Shattered by someone, or something. Don't tell me you don't see it. Look up at the sky! It burns."

Min första spekulation gällande att George RR Martin skulle vara med på berättelseskrivandet var att det vankades ännu mer av vad Sekiro bjöd på - det vill säga en berättelse som inte upplevs som en åskådare av vad som en gång var som i Bloodborne utan istället satte oss som huvudperson i nutid. Georges roll skulle vara att bygga en rejäl mängd karaktärer, intriger, känslodrama och stora konflikter mellan alla kungariken i den enorma spelvärlden. Så...var det tydligen inte.

Martins roll var istället att skriva den grundläggande, uråldriga berättelsen och världsskapandet som From Software sedan använder som bas för vad som kommer att upplevas från spelarens perspektiv. Kort sagt, varför ser världen ut som den gör just nu? Och i klassiskt From Software-manér så kommer vi allt eftersom matas av fragment av Martins berättelse och sedan fylla i luckorna själva för att förstå vad som hände för hundra år sedan.

För att vara lite mer konkret så har Miyazaki sagt att Elden Rings tema är "...the will, or ambition of mankind." Tillsammans med det citatet, det vi vet från trailern och en artikel från News.Xbox.com kan vi nästan spika att prylen Elden Ring (eller en samling gudar under samma namn?) har någonting att göra med världsordningen, hur universum eller parallella världar samverkar och fungerar. Och den har nu brustit, vilket lämnat världen i lågor. De som har överlevt har kanske försökt att bygga upp världen igen men misslyckats kapitalt då själva fundamentet för liv och ordning har gått i spillror?

Elden Ring
Vissa tror att "Elden" från själva titeln härrör till det skandinaviska språkbiblioteket, alltså att det rent ut sagt står för just eld. Den brinnande himmelen som konsekvens av att smycket går sönder lutar också åt den teorin.

En jättebamsing till spelvärld?
Den kommer som sagt att vara öppen, kanske med en liten twist beroende på hur man tolkar det som Miyazaki säger: "Det finns många olika definitioner av spel med en öppen värld, och det kanske inte rätt av mig att kalla det så. Vi har helt enkelt gjort vår egen version av ett spel med en stor, öppen yta. Det är en värld, proppfull av faror och hot, därtill många områden som bjuder in till utforskning i komplext designade slott, bland annat."

Norden ska vara en inspiration till miljöerna, möjligen Skottland enligt ett rykte från Resetera. Regniga gröna slätter med gråa berg i horisonten är det första som jag kommer att tänka på och det har skämtats gott i Elden Ring-forum om att ett söligt träsk självklart kommer att finnas med i spelvärlden. Vidare kommer vi inte att få några större städer som kryllar av röstskådespelade karaktärer utan istället kommer de små byarna att vara precis som vi förväntar oss av from Software - exempelvis som Firelink Shrine, Cathedral Ward eller det Innsmouth-inspirerade Fishing Hamlet som husar den styggaste bossen i hela Soulsborne-spelserien om du frågar mig.

From Softwares tolkning av en öppen spelvärld är minst sagt spännande att föreställa sig då de rent bandesignmässigt alltid gjort ett riktigt bra jobb. Jag utgår ifrån att det inte kommer bli tal om någon Ubisoft-modell, om ens en karta över spelvärlden? I så fall hade det varit en extremt diffus sådan som inte blir speciellt behjälplig, lite som den i Shadow of the Colossus.

Avslutningsvis finns det inte så mycket substans kring Elden Ring än så länge, som du säkert redan vet eller har förstått av denna innehållslösa spekulationsförhandstitt. Allting här ovan (exklusive mina egna idiotgissningar) är samlat från två stycken intervjuer med Miyazaki (här och här), det obekräftade ryktet från Resetera samt från utannonseringstrailern. Det finns hittills inga tecken på när vi kommer få nästa trailer utan det enda vi kan luta oss tillbaka mot är att From Software aldrig har låtit det gå så här lång tid från en utannonsering innan vi åtminstone fått en ny trailer eller ett släppdatum så rimligtvis är det inte dumt att anta att någonting kommer att komma jäkligt snart. Det bästa att göra under tiden är att spana in den här konsttävlingen som gick ut på att rita påhittade bossar till Elden Ring eller att testa på Nioh 2-betan som kommer vara uppe från 28 februari till 1 mars.

Relaterade texter

5 snabba: Elden Ring

5 snabba: Elden Ring

FÖRHANDSTITT. Skrivet av André Wigert

Förhandstittserien 5 snabba är enligt oss ett effektivt, kortfattat och intressant sätt att bygga förhoppningar och längtan efter okända produktioner som är värda ett uppmärksammande, eller bara samla det vi vet om en redan kokhet titel i en och samma text. Sedan har vi vissa på redaktionen som inte riktigt fattar grejen...som rent ut sagt mördar vårt förhandskoncept genom att bara skriva för myck...



Loading next content