Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Bullet Witch

Bullet Witch

Gothhäxan Alicia ger sig in i striden beväpnad med sin maskingevärsförsedda kvast. Vi har sopat mattan med demonerna i Cavias actionröjare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här - Få information om julkalendern

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är dags att börja hamstra förnödenheter. Ett bra tips är att skaffa sig några ordentliga vattentankar på minst några hundra liter, mat för några månader och gärna ett rejält hagelgevär eller två. Varför denna försiktighetsåtgärd? Jo, år 2013 kommer världen att invaderas av demoner och allt kommer, bokstavligt talat, att gå åt helvete. Bäst att vara förberedd.

När allt ser som jävligast ut får mänskligheten en förkämpe i form av Alicia, en läcker dam som ser ut som om Yuna från Final Fantasy X och Kate Beckinsales gothhjältinna i Underworld träffades för att diskutera mode och trendiga accessoarer. Alicia är en häxa, eller åtminstone gör hon sitt bästa för att se ut så. Nix, inga säckiga spetshattar eller vårtiga näsor så långt ögat kan nå, men däremot en rejäl futuristisk kvast som dessutom råkar fungera som ett maskingevär. Logiskt? Nix. Tillfredsställande? Mycket.

Inte helt oväntat är Bullet Witch ett extremt traditionellt actionspel i tredjepersonsperspektiv. Alicia springer runt genom postapokalyptiska städer och har ihjäl precis allt som rör sig. Demonerna har alla möjliga former. De flesta liknar människor, fast lite mer utmärglade och allmänt äckliga, medan vissa helt skiter i vad som är estetiskt tilltalande och svävar runt som gigantiska, slemmiga hjärnor eller tentakelförsedda, veniga klumpar. Upplägget är rätt linjärt, trots den synbara friheten, då man måste spöa upp fiender i närheten för att komma vidare. Det hela blir dock betydligt roligare när Alicia uppgraderar sitt vapen. Kvasten visar sig snart kunna dubbla som hagelgevär, raketgevär och prickskyttegevär, den reguljära standarduppsättningen 1A alltså. Förutom att ha ihjäl fienderna direkt kan det också vara en tanke att utnyttja omgivningen. Vi sprängde några bilar vars beståndsdelar sedan mejade ner en grupp motståndare, och ännu roligare blev det när vi välte en stor vattentank över några ovanligt korkade demoner. Fysiken är ganska enkel men fungerar bra.

Men Alicia är inte bara Master Chief med ett intressant vapen, hon är ju också en häxa. Med detta medföljer diverse förmåner, som möjligheten att kunna utöva telekinesi och kasta lösa föremål omkring sig, såsom bilar och annat smått. Hon kan också kalla ner blixtar, meteornerslag och flockar av hungriga korpar, allt med Final Fantasy-aktigt överdrivna mellansekvenser som förhoppningsvis inte dyker upp varje gång genom hela spelet. En väldigt praktisk besvärjelse skapar också ett stort stenblock som skyddar mot fiendens eld ett tag. Liksom många av sina kollegor i branschen återfår Alicia all energi om hon bara kan hålla sig oskadd ett tag, så det är bara att ducka och ta det lugnt för att sedan kunna fortsätta striden.

Detta är en annons:

Det som kanske är mest imponerande med Bullet Witch är att allt ser så läckert ut, fast det i grunden är ett ganska normalt actionspel. Allt görs på ett omständligt men estetiskt tilltalande sätt, från att ladda om maskingeväret/kvasten genom att frammana ett extra magasin ur tomma intet till att frivolta undan fiendens attacker. Alicia är lite som Dante och Neo på samma gång, fast med bröst då.

Utvecklarna Cavia, som tidigare har legat bakom budgetproduktioner åt större företag som Drakengard åt Square-Enix, Beat Down och Resident Evil: Dead Aim åt Capcom samt Winback 2 åt Koei, har satsat hårt på att göra ett spel som blandar japansk action med västerländska teman på ett intressant sätt. Till skillnad från många spel i genren innehåller det en påkostad fysikmotor som förstås alltid gör actionspel mer varierade. Omgivningarna är förstås förstörbara, vilket gör det ännu roligare att frammana en tornado som sliter sönder allt i närheten. Detta kompenserar för det faktum att grafiken annars är rätt medelmåttig. Själv väljer jag interaktivitet framför grafisk glans när som helst, så jag är nöjd. När Atari släpper det hos oss kommer spelet också att ha begåvats med en engelsk dubbning och förhoppningsvis också det ursprungliga japanska talet. Det snackas också om nerladdningsbara extrakostymer och annat mums, förmodligen för en sedvanlig summa Microsoft-poäng.

Det är svårt att säga hur Bullet Witch kommer att kännas i slutändan. Det är underhållande att röja runt med Alicia och hennes kvast, men samtidigt är genren fullkomligen överfylld med ambitiösa katastrofspel som P.N.03 och Nanobreaker. Det återstår att se om Alicia kan mäta sig med genrens giganter eller om Bullet Witch kommer att bli ännu ett misslyckat spel i mängden. Men en sak är då säker: vad hon än gör så gör hon det med stil!

Bullet Witch
Detta är en annons:
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Detta är en annons:
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Detta är en annons:
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Detta är en annons:

Relaterade texter

Bullet WitchScore

Bullet Witch

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Ett hafsverk av goda idéer blandat med halvdant utförande. Så sammanfattar Mäki Cavias actionrökare

Bullet Witch

Bullet Witch

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Mikael Sundberg

Gothhäxan Alicia ger sig in i striden beväpnad med sin maskingevärsförsedda kvast. Vi har sopat mattan med demonerna i Cavias actionröjare



Loading next content