Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
förhandstittar
Minecraft Dungeons

Minecraft Dungeons

Vi har gått på äventyr i Minecraft-världen, utforskandes svenska Mojangs otippat trevliga spinoff...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Vi insåg att Minecraft Dungeons hade något redan när vi provspelade det i samband med Gamescom 2019 (en enklare tid då man faktiskt fick träffa andra och få visste var covid-19 var), och nu när lanseringen rycker allt närmare, har vi fått chansen att kolla in denna blockiga dungeon crawler lite närmare. Det var i samband med ett onlineevent, som utvecklarna David Nisshagen, Måns Olson och Laura de Llorens presenterade detta lite udda äventyr för oss och jag fick även chansen att provspela en stängd beta till PC.

Minecraft Dungeons utspelas naturligtvis i Minecraft-universumet och det betyder såklart samma design på det grafiska. Det är alltså ett mycket blockigt spel som väntar oss med samma klassiska estetik som vi lärt oss älska genom åren. Till skillnad från Minecraft, bjuder Dungeons dock på komplett röstskådespeleri hela vägen samt en lång kampanj med en huvudfiende i form av Arch-Illager, en utstött lirare som fått makt efter att ha kommit över Orb of Dominance. Storyelementen i den beta jag fick spela var dock begränsade, men jag fick åtminstone vara med och rädda bybor som terroriserats av denne antagonist.

Minecraft Dungeons
"None shall pass" - fast i Minecraft!

För den som är bekant med dungeon crawlers kommer det gå snabbt att kännas sig bekant med Minecraft Dungeons. Här får du nämligen utforska framslumpade dungeons, hugga ner horder av anstormande fiender och såklart samla på dig högar av sexigt loot. Det är hela tiden isometriskt perspektiv som gäller, och du tar dig till PC framåt genom att klicka på vänster musknapp - vilket händelsevis också är hur du attackerar i närstrid. Just närstrid är för övrigt huvuddelen av striderna i spelet, men du kan även skjuta med pil och båge från avstånd med höger musknapp.

Kort sagt har det betydligt mer gemensamt än andra Dungeon Crawlers och det krävs därför inget som helst Minecraft-intresse för att kunna ha kul med detta. Men det betyder i sin tur inte att Minecraft-fansen inte har något att hämta här. Utöver den uppenbara Minecraft-designen, väntar här fiender som Creepers, Chicken Jockeys och Skeleton Horsemen varav alla som bekant kommer från originalspelet. Utvecklarna förklarar även att de varit måna om att bevara den humor som kommit att bli en del av seriens identitet. Jag hann faktiskt få ett litet smakprov på detta då en utvecklarens pilspetsar växte till komiska proportioner efter att ha blivit förtrollade.

Minecraft Dungeons
Allt vi är vana vid från dungeon crawlers finns med, så låt dig inte luras av den blockiga ytan.

Jag hann prova på diverse uppdrag på tre olika banor; Pumpkin Pastures, Creeper Woods och Creepy Crypt. Var och en av dessa bjöd på slumpvis genererade vägar som samtidigt hade scriptade mål att spela mot och variationen tycks vara utmärkt. Pumpkin Pastures hade stålande vackra höstfärger med en mer öppen värld att utforska, medan Creeper Woods var betydligt mer intim och klaustrofobisk. På varje bana hittade jag dessutom hemliga, alternativa vägar som belönade mig med diamantbeklädda kistor. Bland annat fick jag vid ett tillfälle besöka en mörk grav och därefter lösa ett blockbaserat pussel innan jag kunde gotta mig åt lön för mödan.

Jag gillar verkligen det fräscha greppet att inte ha några klassystem med artificiella begränsningar. Följaktligen kunde jag själv använda all utrustning jag hittade. All loot kan dessutom modifieras genom att använda 'Enchantment Points' som du får genom att samla XP och levla upp dig. Looten har utöver det även slumpmässiga förmågor som kan förstärkas maximalt tre gånger genom att använda poängen. En yxa jag hittade hade exempelvis Fire Effect, vilket som namnet antyder kan sitta eld på fiender. Ett annat vapen hade Thundering med 30% chans att låta motståndarna träffas av ett blixtnedslag. Systemet är väldigt genomtänkt och gör att ett vapen per automatik inte är starkare bara för att grundvärdena är bättre, och gör att det blir en kontinuerligt funderande över hur du bäst optimerar din karaktär.

Minecraft Dungeons
Minecraft Dungeons är kul ensamt och ännu roligare om ni är fler som spelar.

Co-op är en stor del av Minecraft Dungeons och du kan trevligt nog spela med andra både lokalt och online. Svårighetsgraden justeras automatiskt baserat på hur många ni är. En spelmekanisk finess kring detta jag verkligen gillade var hur du hela tiden måste kämpa mot vågor av allt svårare fiender medan du försöker återuppväcka en fallen kamrat, och hur detta håller på tills du antingen lyckas eller stryker med själv. Looten fördelas individuellt för alla spelare, vilket är en annan bra lösning jag gillar eftersom det sätter stopp för giriga ninja-lootare. Inte heller går det att boosta andra genom att pracka på dem topp-loot, utan du får nöja dig med det du själv hittar.

Utvecklare berättade att det tar runt fem timmar att spela igenom storyinnehållet, men det är redan uppenbart att detta är framtaget med återspelningsvärde i åtanke. Alla uppdrag har flera svårighetsgrader, vilket i sin tur påverkar vilken loot du får. Att slå sig igenom äventyret på den lättaste nivån är självklart något helt annat än den svåraste och du får även tampas mot andra fiender. Den högre svårighetsgraden, de slumpvis genererade banorna löftet om bättre loot, fick åtminstone mig att redan under beta-testet vilja köra om och om igen.

Minecraft Dungeons
Banorna och looten varieras för varje genomspelning och mer innehåll är på väg. Räkna med ett spel som kommer räcka länge.

Innan livestreamen med utvecklarna avslutades, fick jag även veta mer om planerna efter att Minecraft Dungeons släppts, samt att de berättade om Hero Edition. Bland annat förklarades att cross-saves och cross-play inte skulle hinna blir klart redan till premiären - men det utlovades vara på väg. Jag fick även förklarat för mig att Hero Edition fungerar som säsongspass och ger tillgång till två bamsiga DLC-expansioner med egen story. När dessa släpps, avslöjades däremot inte, men alla som skaffar Hero Edition kommer få Day One-godis som en kyckling att ha som husdjur och två skins till sin karaktär.

Minecraft Dungeons känns därför i slutändan som ett mycket lovande och oväntat äventyr i denna enormt populära franchise, och lyckligtvis behöver vi ju inte vänta särskilt mycket längre på att det ska släppas. Jag gillar verkligen de fräscha idéerna som att allt loot faktiskt kan användas och hur saker kan förtrollas och därigenom göra till synes sämre grejer till oumbärligheter. Jag känner mig tämligen säker på att detta blir ytterligare en Minecraft-succé och förhoppningsvis gör det att en hel ny publik för upp ögonen för klassiska dungeon crawlers.

Minecraft Dungeons släpps efter en corona-relaterad försening den 26 maj, och kommer till alla idag aktuella format av rang; PC, Playstation 4, Switch och Xbox One (och ingår med Xbox Games Pass redan från dag ett).

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Relaterade texter

Minecraft DungeonsScore

Minecraft Dungeons

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vad tros om episka fantasy-äventyr i svenska Mojangs fyrkantigt blockiga värld tillsammans med ett gäng glada vänner? Vi har recenserat Minecraft-spinoffen Dungeons...

GRTV myser lite med Minecraft Dungeons

GRTV myser lite med Minecraft Dungeons

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Varje dag klockan 16:00 drar vi igång något som vi valt att döpa till Gamereactor Live där skribenter från hela vårt 14 länder starka nätverk klämmer lite på aktuella...



Loading next content