Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
förhandstittar
The Dark Pictures Anthology: Little Hope

The Dark Pictures: Little Hope

Teamet bakom Man of Medan laddar på med ny skräcksaga och för att få veta lite mer skickade vi vår brittiska chefredaktör hem till utvecklarna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Strax före påskhelgen hade vi turen att få hälsa på hemma hos Supermassive Games och träffa studiogrundaren och storbossen Pete Samuels, som gav oss en inblick i deras nya spel, Little Hope. Detta är uppföljaren till Man of Medan, det är faktiskt den andra delen i en planerad serie med åtta skräckhistorier som utforskar mörkret som skräckgenren har att erbjuda. Man of Medan tog med oss ombord på ett kusligt spökfartyg. I Little Hope lever vi istället rövare i en övergiven by i Massachusetts som heter just Little Hope. Little Hopes story bygger på en av historiens stora okända folkmord; häxjakten som ägde rum i så kallade civiliserade länder som en del av en varaktig kampanj mot terror mot kvinnor av religiösa grupper som såg otaliga oskyldiga mördade i kristendomens namn. Samuels förklarade för oss att The Crucible av Arthur Miller har haft ett stort inflytande på projektet, och vi fick intrycket av att utvecklingsgruppen hade gjort sina hemläxor gällande allt från ton till tematik och sanningsbaserade händelseförlopp.

Berättelsen är uppdelad mellan tidsperioder, och hoppar mellan dåtid och nutid, när en grupp ungdomar är strandade i mitten av ingenstans på grund av en serie olyckliga händelser. Mitt i ingenstans har ett missvisande namn i det här fallet, och det är den länge övergivna staden Little Hope, en plats med ett fruktansvärt förflutet. Berättelsen är knuten till den mörka historien, med berättelsesträngar som på något sätt kopplar ihop en berättelse om modern överlevnad till en rad historiska grymheter.

The Dark Pictures Anthology: Little HopeThe Dark Pictures Anthology: Little Hope

Pete Samuels, Supermassive Games:
"The narrative challenge for us was to make sure that there were no inconsistencies and what happened in the time period connects properly through time. Of course, in a branching story, if you're influencing things that are happening in various time periods - that's a bit of a nightmare. But most of the gameplay [in Little Hope] takes place in the present day, mainly; seeing the influences from the past and trying to figure out how that's caused the events for the town in the present day, and throughout its history."

Supermassive har ett rykte för att få fantastiska resultat från de skådespelare som det arbetar med. Projektets huvudkaraktär heter Will Poulter, som vi såg korta bitar av under presentationen. Under introduktionen blev vi imponerade av hur han växlade mellan en mer modern amerikansk accent och en från norra England för de historiska delarna av spelet (som vi diskuterade under intervjun var nybyggarna faktiskt från East Anglia, tjockt Norfolk-accent kan vara svårt att tränga in i ett otränat örat så de valde istället något mer nordligt) Medan Poulter är amerikan baseras resten av figurerna av skådespelare från norra England för att skapa en mer autentisk känsla.

"The benefit of only showing you what we want you to see and you not knowing what's out of shot is huge for building tension", berättade Samuels när vi frågade hur Little Hope hade förbättrats jämfört med Man of Medan och hur teamet har arbetat med att bygga spänning och nerv. För att få de fasta kamerorna att fungera har studion implementerat ett extra kamerasystem som tar över i vissa situationer, som vi säger borde hjälpa dig att knyta ett starkare band till din karaktär under viktiga stunder

Studion vet fortfarande hur man skapar atmosfär som är så tät att den går att skära med kniv, och vi såg flera ögonblick under de inledande minuterna av spelet som skvallrade om detta. Vi fick bland annat se en sekvens där en bunt vettskrämda stackare dividerade i ett skogsbryn om huruvida de skulle sära på sig eller hålla ihop (vi vet alla svaret på den frågan), vi fick se hur en familj drabbades aven stor, eldbaserad tragedi och en flicka som drog igång en kedja av dödliga händelseförlopp. Det vi fick se var magstarkt och rått på rätt sätt, och gav verkligen mersmak. Det märks att utvecklarna arbetat hårt för att kunna hoppa mellan olika berättargrepp och manér utan att trolla bort spelaren eller skapa förvirring.

"To understand a story there's a certain amount of information that you need to have received to know what's going on. So splitting that between two players is quite dangerous, in that we could get to the end and neither player knows what's going on. That's quite a fine balance and designing for two players is particularly tricky."

Samuels bekräftade i samma andetag att samarbetsdelen från Man of Medan återvänder i det här spelet.

"But also with the multiple branches, it's taking care to make sure that nobody can disappear down a branch that means that they avoid critical information that they need to understand the story. And the more complex and more layered the stories are, the more difficult that is. So Little Hope has been a particular challenge for that reason because it is more multi-layered than anything we've ever done. It's a more complex story, in that sense."

The Dark Pictures Anthology: Little HopeThe Dark Pictures Anthology: Little Hope

En annan del av Little Hope som känns som en viktig utveckling från det vi bjöds i Man of Medan är hur Supermassive valt att ge spelaren mer frihet och mer information för att bygga sammanhang och starkare känslomässiga band. Studion avser att bygga en mer logisk upplevelse där spelaren i mångt och mycket kan ana vad som sker efter att man triggat en särskild QTE-sekvens, snarare än att hela tiden bli överraskad av händelseförloppen.

"So that's mainly where we're taking the evolution for the second in the series. We have other thoughts based on our learning from development, on what we'll do on the third and the fourth and so on, but really we won't know that until we get feedback from Little Hope."

Relaterade texter



Loading next content