Svenska
förhandstittar
Dirt 5

5 snabba: Dirt 5

Olof har tittat närmare på den färgstarka, lerigt geggiga och våldsamma arkadracingen i Dirt 5 och berättar nu mer om Codemasters kommande...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Racing, jaha, då blir det att konka fram ratt och pedaler från förrådet igen?
Det korta svaret: Nej. Inte nödvändigtvis. Det långa: Titta på trailern från avtäckningen på visningen av Xbox Series X-spel från sjunde maj - den skriker inte direkt simulator, utan snarare racingspelens estetiska motsvarighet till Rage 2. Sen 2015 har nämligen utgivaren Codemasters valt att dela upp Dirt-serien i två grenar: för simulatorentusiasten finns numera Dirt Rally och dess uppföljare från förra året, Dirt Rally 2.0, att tillgå. Dessa spel bör enligt en i princip enig publik köras med ratt, pedaler, hjälm och licenserade skosnören för bästa möjliga känsla. Dirt 5 tar däremot över facklan från den ordinarie Dirt-serien som såg ljuset redan 2007, med större fokus på arkadaktig körkänsla och inramning. Ratt och pedaler kan alltså få ligga kvar till nästa spel i Dirt Rally-serien istället.

Dirt 5
Färgskalan är pastellig och lekfull!

Det finns för få racingspel nuförtiden för oss med kepsen bak- och fram!
Så är det ju, simulatorgenren har upplevt ett uppsving på senare år med framgångsrika spel som Asetto Corsa, iRacing, Dirt Rally-spelen, och Project Cars, och inte minst med uppmärksamheten som har riktats mot genren sen flertalet professionella förare kört runt i virtuella bilar på twitch och youtube sedan tävlingar ställts in på grund av Corona. Som räddaren i nöden för oss som spelat oss trötta på verklighetstrogen racing, och ett sätt att differentiera de två Dirt-serierna, ser Dirt 5 ut att ta arkad-aspekten ett steg längre än fyran. Inspirationen från avstickaren Dirt Showdown - ett tyvärr högst mediokert arkadracingspel om att krocka bilar - är tydlig. Förhoppningsvis blir Dirt 5 ett bättre spel, och med uttalandet från pressreleasen om att vi ska känna oss "energised" och ta del av en "vibe that delivers big on epic action, pure expression and unbridled style", så ska det inte råda någon tvekan om att här har vi keps för att det är coolt, inte för att skugga solen.
 
Häftigt! Kommer vi äntligen att få köra runt i Brasiliens slumområden också?
Givetvis kommer vi få göra det. Med realistisk körkänsla i backspegeln är även smala bergsvägar som kräver millimeterprecision, platta rallycross-banor från den Belgiska landsbygden och svenska Torsby borta. Nu får vi istället känna på hur det är att bredsladda runt på fantasifulla banor på en frusen East River i New York, dyka ner i italienska gruvschaktstunnlar och krocka med gummiträd i Brasiliens djungler. Fokus ligger på "off road-racing" på 70 olika racingbanor mycket löst baserade på verkliga platsers miljöer. Som ni förstår lämpar sig inte det mer arkadaktiga-fokuset för klassiskt milslånga rallyn heller, utan nu ligger fokus snarare på spellägen närmre rallycross, gymkhana och baja.
 

Dirt 5
Se upp för Codemasters patenterat aggressiva AI-förare!

Men ska vi bara köra bil runt, runt en bana sådär? Inget mer?
Jodå, det kommer mer! Till Dirt 5 har utvecklarna anlitat spelvärldens största kändisskådisar Troy Baker - mest känd som Joel i Last of Us - och Nolan North - Nathan Drake - att ackompanjera dig som förare genom enspelarläget. Om det kommer att förekomma någon form av historia liknande den vi har sett i flera av Need For Speed-spelen på senare år, eller om det bara kommer vara i form av förarens/kommentatorernas röster, har vi hittills inte fått någon information om. Vi kan bara hoppas på att talangerna får utrymme att blomstra, och enbart de blytunga namnen är faktiskt anledning nog till att höja förväntningarna på karriärläget ett par snäpp, minst.
 
Dessutom kommer vi inte att behöva vara ensamma på banan. Utvecklarna har lovat att innan release avtäcka ett sprillans nytt spelläge - "something you have never seen before from the DIRT franchise" - till er sugna onlinespelare. Vad det kan handla om (vild, löjlig chansning: battle royale?) kan vi bara gissa oss till, men något nytt ska det vara i alla fall. Därtill utlovas de vanliga tävlingsformerna och multiplayerlägena som vi har kommit att förvänta oss av racingspel, men det mest intressanta för många är möjligen stödet för delad skärm. Upp till fyra spelare kommer att kunna lira samtidigt, vilket befäster Dirt 5 som ett potentiellt perfekt spel för lite partylirande.

Dirt 5
I höst ses vi på banan!

Är gamla trotjänarna på Codemasters kapabla till att leverera då?
Det behöver vi inte oroa oss ett dugg över. Det är nämligen i princip gamla Evolution Studios, numera under namnet Codemasters Cheshire, som har tagit över stafettpinnen till denna del, vilket blir första gången de utvecklar ett spel i Dirt-serien. Utvecklarna har gedigen erfarenhet med arkadaktig off road-racing med serier som framförallt Motorstorm i bagaget, men de har även titlar som World Rally Championship, Onrush och Driveclub i ryggen. Framförallt Motorstorm var dock olidligt snyggt vid släppet till PS3:ans premiär, och många blev nog lite förvånade när Dirt 5 inte uppvisade något chockartat grafiskt språng vid Xbox Series X-visningen. Det kan förstås vara en direkt konsekvens av att spelet släpps till både nuvarande generation - Xbox One och PS4 - och nästa, det vill säga Xbox Series X, PS5, Stadia och PC. Men fartfyllda spel som Dirt 5 gör sig inte alltid bäst på bild, och vi är lovade 120 bilder i sekunden på Series X i "okänd" upplösning, eventuellt 60 bilder i sekunden i 4K-upplösning, så det finns ingen anledning att kliva av hype-tåget för det. I oktober får du vara redo att vinka när du ser mig i backspegeln!

Relaterade texter

Dirt 5Score

Dirt 5

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Motorstorm & Onrush-studion Codemasters Cheshire bjuder här på årets hittills största besvikelse och Petter har delat ut betyg...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy