Svenska
Gamereactor
förhandstittar
World of Warcraft: Shadowlands

World of Warcraft: Shadowlands

Den kommande expansionen till Blizzards nu 16 år gamla ikon till onlinerollspel har testspelats av Gamereactor Italien...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Den minst sagt episka sagan som stavas World of Warcraft har ju som vi alla vet rasat på under 16 långa år nu (!) och i och med den kommande expansionen Shadowlands kommer vi att få se mer av de dödas land efter det att Sylvannas Windrunner krossade den nuvarande Lich Kingen Bolvars finfina krona. Nya områden vankas. Nya grottor. Nya raider. Och massa överraskningar, lovar Blizzard. Det är dock ingenting vi kommer att fokusera på i denna förhandstitt. Istället har vi under vår testtid med alpha-versionen kikat närmare på det nya sättet att spela Blizzards episkt ultrapopulära kultklassiker till onlinerollspel, en funktion och upp upplägg som i stort sett enbart utformats för nya, icke-initierade spelare.

World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands

Först och främst har man klippt leveltaket från 120 ned till 60, igen. Detta tror utvecklarna kommer att kunna lösa ett par bestående bekymmer med World of Warcraft som idag skrämmer bort nya spelare. Dels eftersom 120 är ett skyhögt leveltak, men även eftersom det helt enkelt inte riktigt finns utmaningar eller belöningar genom alla dessa 120 steg som försvarar att man sitter och tragglar sig igenom hundratals timmar av grind-gameplay. Med 60 som tak hoppas Blizzard att Shadowlands ska kännas lite retromysigt sådär, mer motiverande och betydligt mer överskådligt. Allt gammalt är nytt, med andra ord. Att kunna ta en dåtida självklarhet och sådär tio år senare göra det till en "ny feature" är såklart tacksamt, även om det för oss som hängt med sedan starten såklart känns mer än en smula humoristiskt.

World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands
Detta är en annons:

Det märks att det är något av en ny spelupplevelse samma sekund som jag dundrar igång Shadowlands. Karaktärsskapar-verktyget är omgjort. Gränssnittet är klart mer minimalistiskt, renare sett till vinjetter, färger och manér och det känns modernt, smidigt. De olika raserna saknas helt i den version som jag fått testa men detta lovar gott, oavsett. En av nyheterna i Shadowlands är startområdet "Exile's Reach" som fungertar som en enda stor tutorial. Här levlar man de första tio nivåerna och lär sig grunderna i världens i särklass mest populära onlinerollspel, genom alla tider. Efter att du nått level tio kommer den icke-initierade nybörjaren att fraktas direkt till Stormwind eller Orgrimmar medan den erfarne spelaren kan välja vilken av de andra expansionerna som man vill följa fram till level 50. Smidigt, stilfullt utformat och jag tror att detta kommer att göra att själva progressionen i World of Warcraft kommer att upplevas som mindre "trasig" än som det sett ut på slutet.

World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands

Detta innebär också stora skillnader för klasserna Death Knight & Demon Hunter, som båda kommer att lämna sina respektiva områden vid level tio. Death Knight specifikt kommer efter level tio att gå igenom en helt ny del av världen där storyn är baserad på Bolvars äventyr, då Lich Kungen Arthas är död i denna del av storyn i World of Warcraft. Andra klasser kommer såklart också att ha tillgång till Death Knight, inklusive Pandaren.

World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands
Detta är en annons:

Nya startområdet ​​Exile's Reach är en ö, som ligger frigjord från övriga delar av spelvärlden och detta märker man av direkt eftersom spelet börjar med att man klättrar ur ett skeppsbrott. Detta gör också att man som spelare är helt ensam på denna öde ö under de första tio nivåerna vilket fungerar väl, ger spelaren gott om tid att ordentligt sätta sig in i spelsystemet och fungerar, som sagt, som en kanonbra nybörjarkurs. Under mina testtimmar har det endast funnits spelstöd för Alliansen på ​​Exile's Reach vilket är lite trist men jag har i alla fall fått klämma lite på hur Shadowlands kommer att fungera när det väl färdigställs. Den nya strukturen, det nya inlärningssystemet och ändringarna sett till leveltaket, känns utmärkta idéer just nu anser jag och i och med detta ser jag väldigt mycket fram emot att verkligen sätta tänderna i World of Warcraft: Shadowlands.

HQ
HQ
HQ
World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands

Relaterade texter



Loading next content