Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
förhandstittar
Trackmania

Trackmania (2020)

Ubisoft laddar om, hakar på reboot-trenden som råder (rasar?) just nu och startar om en av arkadracinggenrens riktiga vinnarserier...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det är dags för en ny omgång Trackmania, till mången arkadracingtokig gamers stora förtjusning- Ubisoft Nadeo har laddat om och för den som inte känner till spelserien sedan tidigare tänkte jag försöka sammanfatta den nu så gott jag kan. Trackmania är arkadracing när det är som allra mest vansinnigt och orealistiskt. Allt handlar om att ha roligt, bara, om att erbjuda den mest hisnande racingen som går att fantisera ihop i farter som ofta närmar sig Wipeout-klass och med fysik som rimmar lika mycket på verklig racing som Mario Kart gör, ungefär. Här på Gamereactor älskar vi Trackmania somn spelserie och har sett fram emot denna "omstart" en längre stund. När vi för en dryg vecka sedan fick chans att smygklämma lite på en tidig alfa-version gick därmed pulsen upp rätt rejält.

Trackmania

Sin goda vana trogen är Trackmania aldrig särskilt blygsamt med att snabbt förklara vad som gäller. presentationen är simpelt smidig, spelmekaniken supergrundläggande och enkel men precis som i tidigare spel finns det såklart ett belönande härligt djup för den som hela tiden vill förbättra sina tider, bli snabbare runt de vansinniga banorna. Som vanligt är varje lopp proppad av oförutsägbarheter och förutom att underlagen skiftar mellan betong, asfalt, grus, gräs och is finns det som alltid checkpoints som förändrar saker och ting, saktar ned dig, snabbar upp din fart eller stänger ned din motor helt och hållet för en kort stund. Detta görs för att varje lopp ska vara unikt, för att varje tävling ska vara actionorienterat explosiv och framförallt intensiv och det görs för att spelaren aldrig ska kunna luta sig tillbaka och bara glida genom banorna.

Trackmania

Banorna är fyllda med utmaningar, höga kurvor, loopar och allt annat som hör Trackmania till och för den som kommer från exempe,vis Gran Turismo eller Forza Motorsport är detta naturligtvis en ordentlig avstickare där som sagt ingenting rimmar på verklig racing. Kasta därtill in en del hopp, ramper och bankade kurvdragningar och du hittar själva essensen av Trackmania, något som Ubisoft Nadeo ser ut att ha förvaltat och förstärkt i denna reboot.

På flera sätt än ett skulle jag vilja jämföra Trackmania 2020 med Trials, eftersom delar av det mest påminner om pusselracing där det helt enkelt inte räcker med att vara duktig på att hitta rätt linje, rätt bromspunkter, kurvornas apex eller att kunna förflytta tyngdpunkten i bilen vid rätt ögonblick. Istället handlar Trackmania om att hela tiden anpassa sin vildsinta vansinneskörning efter vad som sker just exakt då, på rätt tidpunkt, på varje bana - och det krav som ställs här på dina reflexer är inget att rycka på axlarna åt, tvärtom. Nitro-boostarna som hjälper till med att öka den redan skyhöga medelhastigheten i detta spel till Wipeout-farter är viktiga att använda men minst lika viktigt är det att bli säker på att bromsa i rätt ögonblick, för om detta inte görs flyger din kärra rätt snabbt ur i periferin. Bilarna är som vanligt samma-lika för alla. Det finns inga officiellt licenserade sportkärror eller annat trams här utan bara Nadeos egna fantasikreationer som inte går att trimma eller bygga på.

Trackmania

Förutom allt detta är det banskaparverktyget som är själva kärnan i Trackmania och den delen som gjorde denna spelserie så omåttligt populär när det första spelet väl släpptes. Vi tillbringade inte jättemycket tid med denna delen dock under vår testspelning av alfa-versionen av 2020-Trackania men av det vi såg kändes det lika genomtänkt och smidigt som alltid att bygga sina egna banor. Den 7:e juli är det då dags, för Trackmania att slå tillbaka. Är du redo?

Relaterade texter



Loading next content