Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Total War Saga: Troy

Total War Saga: Troy

Gamereactor fick chansen att tjuvstarta med Total War Saga: Troy, där vi får chansen att dänga Troja under Greklands kanske mest spännande era...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Total War Saga: Troy är det tredje spelet i Creative Assemblys spinoff-serien Saga. Där Thrones of Britannia fokuserade på 800-talets Britannien, går Total War Saga: Troy ännu längre tillbaka i tiden, faktiskt längre än Total War-serien någonsin gjort - till den arkaiska grekiska eran som inleddes 700 år före Kristus. Creative Assembly kommer avslöja allt mer om spelet under kommande månader, men jag har åtminstone fått tjuvstarta med en strid mellan den mäktige Akilles och den noble Hector på Trojas slagfält.

Total War Saga: Troy är det första spelet som utvecklas av Creative Assemblys Sofia-studio i Bulgarien. Redan från start var målsättningen att leverera ett Total War-spel som blandar mytiska händelser med historiska. Det vi vet om de trojanska krigen, kommer i huvudsak från Homeros Illiaden, vilken är full av gudomliga ingripanden och övernaturliga händelser. För att summera så inleds de Trojanska krigen när Trojas prins Paris tar den grekiska prinsessan Helena med sig. Det uppskattas inte av hennes fästman, kungen av Sparta, som samlar grekerna för att resa till Troja (som ligger i dagens Turkiet) för att ta hem henne igen.

Total War Saga: TroyTotal War Saga: Troy
Det finns både fantasifigurer och legender på slagfältet.
Detta är en annons:

Under min tid med spelet noterade jag hur myt och historia möts på Total Wars slagfält. Demon inkluderade bland annat en strid där det medverkade Minotaur-enhet, och jag fick även chansen att förfoga över Kentaur-kavalleri: kort sagt varelser som är hälften häst och hälften människa. Detta upplägg verkar såklart väldigt spännande och öppnar upp för många intressanta enheter från grekisk mytologi, och utvecklarna förklarade för mig att särskild uppmärksamhet ägnats åt tolkningen av den legendariska trojanska hästen.

Men tillbaka till mina intryck. Slagfälten är otroligt detaljerade och påminner om de platser vi fick se i den första trailern för spelet. Det är mycket kullar och höjdskillnader, pittoreska gårdar med grisar och åsnor, krigsskepp som ligger för ankar och en läcker bakgrund med det enorma Troja i bakgrunden. Allt detta bidrar verkligen till att lyfta denna era. Slagfälten består av tre delar terräng som påverkar dina förflyttningar: lera, sand och högt gräs. Sistnämnda kan användas för bakhåll, medan sand är förödande för tunga patruller (lätta berörs dock ej), och att köra fast med sina bästa enheter i lera gör dem till dödens lammungar.

Striderna i Total War Saga: Troy är för övrigt annorlunda är tidigare spel. På grund av tidseran är det i huvudsak infanteri som gäller, eftersom hästar fortfarande var sällsynta och väldigt dyra. Därför rör sig det lättare infanteriet snabbare än i andra delar i serien, och det är dessa som används för att flankera fienden istället för kavalleri. Det finns en bra variation av lätta enheter, mediumditon samt tunga. De trojanska enheterna är vanligtvis tungt beväpnade och har stora, färgglada sköldar, tunga klubbor och hjälmar med plymer. Grekerna å andra sidan är lättare beväpnade med spjut (både för att sticka och kasta) och svärd.

Total War Saga: TroyTotal War Saga: Troy
Miljövariationen är det verkligen inget fel på.
Detta är en annons:

Enheterna ser ut att passa in i tidseran med färgglada kläder och karakteristiska emblem på sina hjälmar. Grafiskt är det ungefär att jämföra med Total War: Three Kingdoms, och alla enheterna har detaljerade ansikten samt rustningar samt att vädereffekterna är snygga. Jag fick även veta att det kommer att vara dag/natt-cykler i spelet. De som kan sin historia lär särskilt uppskatta trupper som "Champions of Phthia", "Myrmidons" och "Pelagic Thessalians" som alltså är sådant Homer nämnde i Illiaden. Att göra på detta sätt öppnar för en helt rad intressanta enheter och jag tycker faktiskt Total War-spelen varit som bäst när det funnits en gnutta fantasi inbakat.

Den version jag testade erbjöd två svårighetsgrader, lätt och svår, där sistnämnda verkligen är något att bita i. Jag har spelat massor av Total War tidigare men lyckades bara vinna en enda strid på dussinet försök. Det kan dock handla lika mycket om att jag är ovan de nya enheterna som om smart artificiell intelligens. Den enda segern jag fick var i rollen som Troja, efter att jag ockuperat en kulle som var svår att slå tillbaka, varpå grekerna led stora förluster. Men även denna vinst var långt ifrån någon promenadseger. Att positionera trupperna rätt och ta hänsyn till terrängen samt nypa till med ditt snabbaste infanteri - verkar vara receptet för framgång.

Total War Saga: Troy
Det är en stor variation på trupperna, där infanteri är viktigare än i andra spel.

Slutligen försökte jag hantera mina hjälteenheter effektivt. På den grekiska sidan är Akilles en hjälte som fokuserar på snabbhet och kraftfulla attacker. På trojanska sidan finns den försvarsinriktade Prince Hector tillsammans med den semi-heroiska Minotaur-enheten som nämnts tidigare. Hjältarna har speciella krafter, medan Minotaur-enheten har en mer begränsad uppsättning förmågor. Dessa hjältar kräver erfarenhet för att behärska fullt ut, men de är ganska avgörande om du använder deras krafter på rätt sätt. Hjältarna verkar fylla en liknande roll som de gjorde i Total War: Three Kingdoms, även om det ännu är oklart om hjältarna kan förvandlas till "klassiska" Total War-generalenheter.

För att summera, så tycker jag att Total War Saga: Troy känns mycket lovande. För många spelare kommer utforskandet av kampanjkartan vara den viktigaste delen av spelet, och för att striderna ska fortsätta kännas engagerande måste de vara inlevelsefulla och erbjuda en taktisk utmaning. Lyckligtvis verkar striderna i Total War Saga: Troy leva upp till detta och jag ser fram emot att få veta mer.

HQ

Relaterade texter



Loading next content