Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Disney Infinity

Disney Infinity

Disney har visat upp sitt svar på Skylanders, Disney Infinity, och vi blev inbjudna till en unik tjuvtitt. Konceptet är tänkt att samla alla Disney- och Pixarfigurer på en och samma plattform

  • Text: Gillen McAllister, GR EU (Översättning: Jonas Elfving)

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Hur tacklar man problemet med taskiga filmlicensspel? Det var utmaningen som Disneys studio Avalanche Software ställdes inför. Salt Lake City-studion hade erfarenheten, med tanke på de riktigt hyggliga licensspelen Toy Story 3 och Cars 2. Denna gång fick man dock inte ett uppdrag att ta hand om en Disney-licens. Inte en - utan alla.

Avalanche började med att skapa olika leksaker av olika material - varianter av alla de välbekanta Disney-karaktärerna. Men Pixars John Lasseter dissade den spretiga idén. Avalanche fick istället uppdraget att göra en enhetlig linje Disney-figurer med liknande designdrag, som skulle kunna stå på samma hylla.

Disney Infinity

Tre år senare sitter vi framför Avalanche Softwares VD John Blackburn bland högar av figurer, laptops och en Xbox 360-debugenhet. Vi ska få en presentation av Disney Infinity. En titel som både är ett spel och ett utbud av samlarfigurer. Det är startskottet för en fem år lång plan för Disney, då alla framtida filmlicensspel kommer att utvecklas för och spelat via Infinity. John Blackburn förklarar:

- Det var vad vi ville göra med denna lansering - att verkligen knyta ihop allting, att skapa en plats där allt material från Disney skulle kunna passa i.

En elektronisk platta (i svensk översättning kallad "Disney Infinity Bas"), som släpps i en bundle med tre figurer i ett startpaket i sommar, kopplas till din konsol eller PC. Figurerna, och dessutom prylar som mynt och "power discs", har inbyggda chip. Placerar man dem på denna basplatta dyker de upp i spelet. Extra figurer och föremål kommer förstås att säljas separat, till ett ännu okänt pris.

Spelinnehållet kommer att skräddarsys efter vilka karaktärer vi placerar på plattan. Figurer från Monsters Inc., The Incredibles och Pirates of the Caribbean finns i denna leksaksform, noterar vi, och Avalanche säger att de ska försöka få så många som möjligt av original-röstskådisarna ombord.

Disney Infinity

Vi får titta på en spelbar demo av Pixars superhjältar som fightar sig genom en sandlådestad, och Blackburn byter ut figurer från plattan, varpå deras digitala versioner dyker upp på skärmen. Vi noterar en viss fördröjning, men det ska åtgärdas när spelet anländer, tydligen. VD:n slår igång en laptop och visar oss en video av kapten Jack Sparrow som ror genom vattnet utanför en hamnstad under attack. Spelupplägget kommer att variera beroende på vilka figurer du använder och vilka världar du spelar i. I Sparrows fall handlar det mest om utforskande och svärddueller, till exempel.

Detaljerna på byggnader, explosioner och Sparrow-modellen är imponerande. När Blackburn berättar en historia om hur Johnny Depp själv godkänt rättigheterna till sin avbild, dras vi mer till havsstriderna vi ser rulla på skärmen, och uppgraderingarna man kan göra till sitt skepp. När vi tittar på videon är skillnaden mot The Incredibles klara färger stor. Och som vi får reda på är just variation en stor komponent av Infinity.

Separat från alla karaktärers specifika äventyr i specifika världar hittar vi Toy Box, en värld där allt som du samlat in under ditt spelande kan blandas. Här kan alla dina Disney-figurer interagera med varandra, och det är en härlig syn. Dash från The Incredibles får skjuts av Lightning McQueen, medan Mr. Incredible använder ett vapen för att expandera hjulen till monster truck-storlek, innan han hoppar på en svävande surbräda med Stitch.

Disney InfinityDisney InfinityDisney Infinity

Föremål du hittar under dina äventyr kan slängas in och ut, men större grejer som fordon (hästar och droskor, bland annat) varar bara så länge du har dess power disc på plattan. Karaktärer kommer alltid att ha sina grundläggande attacker; Violet Parr till exempel använder kraftsköldar, och Sulley sitt skrik.

Man kan ha mycket kul bara genom att lattja mållöst i spelet, men om du inte gillar vad som erbjuds ger utvecklaren dig verktygen att bygga precis vad du vill. Och det är kanske den största överraskningen med Disney Infinity. Att leka med olika figurer och miljöer påminner om Skylanders, men här finns också en annan tydlig inpsirationskälla: Little Big Planet.

Blackburn låter en video förklara. Vi ser några fysikbaserade pussel och sedan ett montage av skapelser som imiterar några väldigt bekanta franschiser. Vi får se Joust och Gauntlet. Super Mario Bros och Donkey Kong. När vi får se flera tolkningar av Mario Kart 64-banor - med smarta tweaks som att Peachs slott ersatts av Disneys egna - och när vi får reda på att race med flera motspelare är möjliga, som vi inser hur mycket som faktiskt är möjligt med denna plattform.

Disney Infinity

Avalanche berättar också för oss att två spelare kan bygga banor i editorn tillsammans. "Vi har en drös med färdiga mallar", berättar Blackburn. "Börjar man på en värld med två öar kan man till exempel bygga varsitt slott och skjuta på varandra med katapulter". Spelets interface behöver dock lite jobb, erkänner Blackburn.

Som väntat med en Disney-produkt kommer barnvänlighet att vara viktigt. Därför är spelets multiplayer begränsat till de på ens vänlista, och det går inte att dela med sig av hemgjorda spel och kartor - de sänds till Disney som kollar genom dem först.

Detta community-koncept är fortfarande i sin linda, och kommer att utvecklas beroende på hur spelarna tar emot det. Om denna del kommer att ta fart kommer man att skicka ut en uppdatering med bättre verktyg för att kategorisera saker, berättar Blackburn.

Disney Infinity

Allt detta utgör byggstenar som innebär en lovande grund för projektet. Avalanche tror att detta kommer att pågå de närmsta fem åren, och säkerligen längre, vilket låter studion fortsätta bygga så många världar och karaktärer som Disney har i sin portfolio. Med över 70 år material att välja från kommer teamet troligen vara kvar ett tag. Blackburn nämner till och med konceptet "Infinity 2". Men alla föräldrar kan vara lugna: det kommer i så fall att bli bakåtkompatibelt.

Vilka karaktärer och världar vi får se i framtiden håller studion tyst om för tillfället. När vi frågar om Marvels spandexsnubbar kan dyka upp i Disney Infinity får vi bara ett skratt och "ja det vore ju trevligt..." till svar. En diskussion om Hitta Nemo får oss att fråga om hur tusan man applicerar fisk i den här världen.

"Vi var på väg att placera Nemo i en mech", skämtar Blackburn. "Vi har skisser för mer gameplay-koncept, och simmande är en stor del i framtiden. Det var en för stor uppgift till denna första titel dock, men om det kommer en till Nemo-film i framtiden kommer vi ha med vatten i Infinity."

Vi lämnar studion imponerade av vad vi sett. Spelet är definitivt gjort för yngre spelare, men det som gäller för Pixars filmer kan komma att gälla här också - något som lockar alla åldrar. Det känns nästan absurt att säga "något som lockar alla", förresten - särskilt när man talar filmlicensspel.

Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity