Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

Vi har spelat fyra timmar av CD Projekt Reds kommande Cyberpunk 2077 och får nu äntligen berätta exakt hur lovande detta äventyr faktiskt verkar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Långt innan Cyberpunk 2077 släppts, hade CD Projekt Red lyckats med konststycket att få världens gamers att älska de udda karaktärerna i deras kommande rollspel, vilket måste betraktas som en rejäl bedrift. Men det är kanske inte så svårt att förstå varför. Den polska utvecklaren har som bekant briljerat med The Witcher-serien, där framför allt del tre anses vara en måttstock för moderna rollspel och berättande. Det sätter såklart också press på dem, hur överträffar man ett sådant mästerverk?

Jag hade förmånen att få spela CD Projekt Reds kommande titel Cyberpunk 2077 i fyra hela timmar tidigare i veckan och det känns direkt att det är något alldeles extra. Jag kan bekräfta att det gameplay (som ju vanligtvis absolut inte brukar vara gameplay) som visats vid de tidigare demonstrationerna faktiskt är det sanna spelet. Jag vågar rent av påstå att Cyberpunk 2077 ser ännu bättre ut idag.

Cyberpunk 2077
Var beredd på en värld som lever på ett oöverträffat sätt.
Detta är en annons:

Jag var helt oförberedd på att få skapa min protagonist V från grunden, finjustera hennes röst, hennes hår, hennes hud, hennes attribut och hennes livsval (eller bakgrundshistoria), vilket i skapade min egen perfekta varelse. Ingenting förberedde mig på de band jag hade bildat med spelets karaktärer på bara fyra timmar. Ingenting förberedde mig heller för mängden detaljer i Night City - dess människor, dess gator, dess områden, dess folkmassor och hur folkmassorna förändras när solen går ner.

Min tanke var att bli en street-smart unge som kunde prata sig själv ur problem. Efter att ha skapat min kvinnliga V till absolut visuell perfektion (sedan hon genomgått en mängd olika anpassningsalternativ), var det dags att tilldela färdighetspoäng till 'Body', 'Reflex', 'Intelligence', 'Technical Ability' och 'Cool' - och alla dessa kan ha separata färdighetsträd. Att hacka är en stor del av spelet, så jag valde därmed att satsa hårt på detta. Därmed var jag inte så effektiv i strid och jag försökte mitt bästa för att charma fiender med dialog istället.

Cyberpunk 2077
Vi känner till att grafik oftare förfulas inför premiärer. Cyberpunk 2077 tycks istället ha blivit snyggare.

Mitt nya liv började på El Coyote Cojo i Heywood. Bartendern gav mig en whisky för att bedöva smärtan av min brutna nästa. Jag drack inte, utan med ett kras drog jag istället näsan till rätta medan V tittade in i spegeln vid baren, för att låta mig se min skapelse. "Jag är badass", tänkte jag, och jag tror fortfarande att det är sant för min V.

Detta är en annons:

Bartendern, Pepe, som till synes är en vän till V, berättar om sin skuld till en typ vid namn Kirk, en lånehaj som sitter på övervåningen Jag låter bartendern veta att jag ska hjälpa honom med hans skuld och går uppför trappan genom den smutsiga, neondränkta baren. Kirk erbjuder mig en plats bredvid underhuggaren Big Joe, som blänger hotfullt på V medan han äter en hamburgare. För att rensa skulden måste jag hämta en värdefull bil från ett parkeringsgarage. Låter enkelt. En nyckel som kan kringgå lås och personlighetssystem ges till oss i förväg och vi släpps av i garaget av Padre, en gammal herre som definitivt inte är populär hos 6th Street Gang. Faktum är att en av gängmedlemmarna stoppar bilen för att hota honom innan vi fortsätter vår resa för att ta det snygga sportfordonet. Hur de olika karaktärerna interagerar med varandra är direkt hisnande och förhållandena mellan dem, vare sig det är bra eller dåligt, ger liv till Night City. Denna aspekt sätter tonen verkligen snabbt när du kommer in i ett nytt område eller träffar nya människor och det är viktigt att uppmärksamma sin omgivning.

Cyberpunk 2077
Varje person har en egen historia och saker att berätta.
Cyberpunk 2077
Dina val får långtgående konsekvenser. Var bara beredd på att det kan ta ett tag innan du märker det.

Intressant nog går uppdraget som planerat (det var ett nytt grepp!), tills ingen mindre än Jackie, den älskvärda följeslagaren som visats i tidigare demonstrationer, kliver in och berättar att du måste kliva ut ur bilen som han hade kollat in först. Det verkar som om Jackie inte är vänlig till att börja med - åtminstone inte om du är gatubarn. Lyckligtvis för mig väntade dock Night City PD utanför parkeringsgaraget, antagligen på grund av att Kirk startade larmet i bilen, och även om de inte är vänliga så kastar de dig inte i fängelse (eller i floden) för brottet. Intressant nog är den Jackie du kommer att lära känna annorlunda beroende på vilka val du gör själv. Om du är en "Nomad" kommer du att lära känna Jackie på jobbet. Om du är en "Corpo", kommer han att vara din vän redan från start i din högklassiga lya. Om du är en "Street Kid", kommer han att försöka lura dig och senare vakna upp i rännstenen med dig - ett finfint sätt att skapa ett band med någon.

Men väl ur rännstenen är Jackie redo för att ha kul, lite som i 2018 års visade sekvens. När jag besökte min speciella doktor för att få mitt öga utbytt och min handflata modifierad, lämnades Jackie kvar för att få sitt hjärta rengjort. Jag gick för att träffa den extravaganta Dex med hans gyllene cybernetik (och satt gapandes under hela bilturen med honom på grund av den fantastiska grafiken, särskilt röken från hans cigarr som rör sig genom bilen, medan partiklar lystes upp av gatans ljus). Efter att ha pratat med Militech gick jag in i All Foods Factory för att försöka göra saker på ett fredligt sätt, men jag misslyckades så pass att jag sköts i ansiktet mitt i dialogen på grund av att jag inte valde att ta min pistol ELLER betala utpressaren lite extra pengar. Lyckligtvis säkrade jag en kvinnlig kropp som hölls i ett badkar med is och träffade därefter det kanske mest fientliga läkarteamet någonsin. Om du verkligen vill, kan du hitta video och bilder av ovanstående direkt från CD Projekt Red. Tro dock inte att det är så spelet ser ut - det är bättre ändå.

Cyberpunk 2077
Striderna känns tungt våldsamma.

Den vertikala Night City är en av de mest fantastiska och varierande spelstäderna jag någonsin har besökt och det var svårt att inte stanna för att bara utforska även mitt under mina uppdrag. Hela staden förändras på natten och vissa uppdrag är tidsspecifika. Lyckligtvis har du möjligheten att låta tiden gå via menyerna eller så kan du helt enkelt spendera tiden utforskandes vad som tycks vara en fenomenal stad. De människor som går runt kan dela med sig information eller bara inleda roliga samtal, och jag hamnade i en ljuvlig konversation med en konspirationsteoretiker och tillika gatupredikant som "avslöjade" att cybernetiska ändringar låter "företag" spionera på dig genom din egen kropp. Jag trodde först att det bara var en typisk datorkontrollerad figur med en dialogslinga, men han gick an hur mycket som helst med nytt material.

Jag insåg inte först att jag kunde ringa min bil när som helst varpå den dök upp, och det fick den positiva konsekvensen att jag hann utforska desto mer av närområdet. Jag gick längs gatorna med absolut vördnad och övergångarna från ett område till ett annat var så flytande. Olika gäng rusade och ställde till elände i olika områden och jag klev på fientlig mark mer än en gång. På kartan (som är i 3D för att visa stadens vertikalitet, kan jag tilllägga), hittar du en mängd olika ikoner. Det inkluderar Fast Travel-markörer (som fungerar som de i The Witcher 3: Wild Hunt), butiker, jobb, NCPD-gig, prisjägaruppdrag samt mycket annat. Kort sagt råder det verkligen ingen brist på saker att göra utöver storyn.

Cyberpunk 2077
För den som vill går det att ta sig igenom spelet utan att döda någon.

Strid är naturligtvis en stor del av Cyberpunk 2077 (men behöver inte vara det - du kan faktiskt gå igenom spelet utan att dräpa någon), men min karaktär var inte riktigt redo för detta så det blev begränsat för min egen del. Det är annars mycket att hålla reda på, särskilt om du är teknik- och underrättelsebaserad. Du måste hålla koll på dina omgivningar samt se till att det finns utrymme för snabb sorti. Själv föredrog jag att smyga och attackera eftersom jag inte hade många poäng i fysiska förmågor.

Tack och lov finns en tutorial för dem som vill testa saker alla strids- och stealth-mekaniker, som egentligen inte är alltför komplicerade. Men det finns så många alternativ att det var svårt att hålla reda på vad som går att göra - särskilt när du hackar. Jag tror att ett icke-dödligt tillvägagångssätt, som jag brukar använda när det är möjligt i spel, kommer att vara svårt - väldigt svårt - åtminstone i början innan du verkligen är van vid alla dina förmågor och hur de alla används. Hackande är dock riktigt användbart och du kan använda det offensivt eller defensivt. Striderna känns annars tunga, vapnen har brutal kraft och är indelade i tre olika klasser: "Power", "Smart" och "Tech". Det innebär ren eldkraft, vapen med smart teknik som värmesökande projektiler och elektriskt manipulerad eldkraft.

Cyberpunk 2077
Karaktärsskaparen är direkt makalös.
Cyberpunk 2077
Oavsett dina förväntningar, lär Cyberpunk 2077 överträffa dem.

Bortsett från en tutorial som visar oss hur vi kan slåss (med eller utan vapen), smyga och hacka, är begreppet "braindance" en helt ny aspekt som inte tidigare visats. Det är i huvudsak ett sätt att få en virtuell utomkroppslig upplevelse. Du går igenom olika minnen och skriptade scenarier via ett speciellt headset som gör användaren medvetslös. Vi fick uppleva detta med hjälp av Dex som beställde uppdraget ovan. Evelyn - som till synes är en högre medlem eller kanske till och med ledare för The Mox, ett gäng som leds och drivs av sexarbetare - och Judy, en Mox-tekniker såg till att jag hade en säker resa. Uppdraget var att samla information och jag fick lära mig att man antingen kunde uppleva minnet som den person som spelade in det eller som en outsider som tittade in via braindance-redaktören. Massor av alternativ gavs för att lösa mysteriet såsom att kontrollera scener i 3D genom att lyssna på olika konversationer, kontrollera värmeprofiler och titta på visuella ledtrådar medan jag spolade tillbaka, eller pausar hela scenen. Som jag märkte via V:s reaktion på installationen kan en rå braindans (vilket betyder icke-förändrad, icke-begränsad) uppenbarligen vara mentalt överväldigande.

Medan CD Projekt Red visade vad som hände när man gav det efterfrågade föremålet till Militech, erbjöd jag den till Dex som utlovat, vilket ledde mig till Afterlife, klubben för högklassiga legosoldater. När jag tog en drink i baren med Jackie bad jag honom att ge oss båda någon av hans favoriter, varpå han beställde två Johnny Silverhands, vilket var en härlig antydning till en karaktär som jag inte fick möta under min tid med spelet.

Cyberpunk 2077 ser helt otroligt ut och känns fenomenalt att spela (tänk på att jag dessutom spelade på distans via streaming-mjukvara). Night City lever verkligen och du kan få snudd på äkta kontakt med de karaktärer du möter. Det är lurigt, det är roligt, det är tungt, det är varierat. Visst har CD Projekt Red fortfarande lite arbete att göra, men när spelet är klart, tror jag att de som sett fram emot att få spela det kommer ramla av stolen över vad som uppnåtts. Det lyckades i alla fall halvt blåsa skallen av mig, och mina förväntningar var skyhöga.

HQ

Relaterade texter



Loading next content