Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Hyper Scape

Hyper Scape

Ubisoft satsar på battle royale-genren och vi har provspelat vad de har att erbjuda i storsatsningen Hyper Scape...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ända sedan Fortnite tog världen med storm har ett antal nya battle royale-spel dykt upp för att låta folk tampas om en åtråvärd seger. Trots alla alternativ, visade Call of Duty-seriens Warzone att det fortfarande finns gott om utrymme på marknaden, vilket är anledningen till Ubisofts satsning på just battle royale är så spännande. I en digital och futuristisk värld kombineras battle royale med blixtsnabb rörlighet och kraftfulla förmågor för att skapa en unik upplevelse som ingen annan - välkomna till Hyper Scape.

År 2054 är våra kära planet i ett uselt skick. Jorden var en gång en pärla i solsystemet, men har drabbats av så mycket miljöförstöring och sociala orättvisor att invånarna letat ett bättre digitalt liv istället. Hyper Scape är det här stället. Ett spretande digitalt socialt nav där användare inte längre är begränsade av deras svaga, fysiska kroppar. Tänk Ready Player One-filmens Oasis, ungefär. I Hyper Scape kan användare ta sig till specifika platser, till exempel stenhårda Crownscape, för att testa sina förmågor i en toppmodern battle royale.

Hyper Scape
Battle royale fortsätter vara hett i spelvärlden.

Spelet erbjuder ett liknande rörelseschema och vapenkänsla som Apex Legends, men tar sin utgångspunkt i en mer Crackdown-inspirerad värld. Hyper Scape handlar om att bli den siste överlevande av alla 100 personer som möts i lobbyn, med tonvikt på tre huvudområden: rörlighet, förmågor och vapen. Det senare, vapnen, känns fantastiskt bra här, och matchar faktiskt både Warzone och Apex skyttemekanik. Det suveräna systemet är inte en begränsning, utan snarare något som ger dig möjligheter att glänsa. Problemet är bara när det går för snabbt, vilket gör långsammare krutpåkar värdelösa.

Detta är en annons:

Ta till exempel puffran Ripper, ett fantastiskt allround-vapen eftersom det ger stabilitet och konsekvent skada. Detta medan spelets minigun tappar lyster på grund av dess för låga skadevärden, lägre noggrannhet och långsammare sikte. Det här problemet blir bara värre med uppgraderingssystemet som låter dig förbättra vapnen genom att fusionera dem med en annan av samma typ, för att öka dess parametrar. För redan konkurrenskraftiga vapen som Ripper fungerar det här systemet bra, men för de mindre användbara vapentyperna får det motsatt effekt.

Hyper ScapeHyper Scape
Här finns flera nya idéer, även om en del påminner om Apex Legends.

Förutom vapnen erbjuder Hyper Scape många förmågor, kända som Hacks, att leka med. Var och en erbjuder en unik egenskap som drastiskt kan förändra striderna. Från explosiva minor till tillfälliga väggar för crowd-control, finns här också teleportering och osynlighet för att hjälpa dig att undkomma tighta situationer. Hacks erbjuder många möjligheter att ändra ditt sätt att spela och de kan även hjälpa ditt team på olika sätt.

Hacks är indelade i tre kategorier, där de två första är personliga förmågor och utplacerbara objekt, medan den tredje är support och kan ge helning eller skydd till ditt team. Problemet med supporthackar är dock att de kräver att dina medspelare står i ett relativt litet område, vilket inte är direkt idealiskt i strid. För att få dem att kännas användbara kan de fusioneras med vapen för bättre cooldown, vilket är en smart lösning.

Detta är en annons:

Rörligheten bygger på samma typ av rörelsetekniker som används i Apex Legends, det vill säga att vertikalitet uppmuntras. Detta innebär att höjder inte är något hinder och det finns även luftburna förmågor, dubbelhoppning, glidning och liknande för att du ska slippa traska omkring på marken. Tack vare detta kan Hyper Scapes bandesign vara betydligt mer mångfacetterad än i andra battle royale-titlar.

Hyper ScapeHyper Scape
Hyper Scape bjuder på väldigt tjusig design.

Till skillnad från Fortnite eller Warzone är Neo-Arcadia-banan mindre men mycket mer mångsidig. Den är uppdelad i nio distrikt, var och en med sitt eget landmärke (en hotspot). Banan har har mindre öppet utrymme och mer urbana områden, vilket innebär fler byggnader och på samma sätt mobila strider. Designen hämtar inspiration från europeisk arkitektur korsad med futuristiska koncept och skapar en vacker hybrid värld. Genom att kombinera tätheten i stadsplaneringen med denna spelmässiga design, blir resultatet av Neo-Arcadia frekventa strider.

Hyper Scape använder en annorlunda lösning för att få alla spelare att röra sig mot samma mål. Här bryts allt utanför cirkeln ned (det är ju en digital värld) och efterlämnar ett enormt, platt och öppet område som gör dig ohyggligt utsatt. Du måste alltså ta dig till de zoner som fortfarande har strukturer för att ha en chans att överleva. För mig var detta det svåraste att anpassa sig till, eftersom andra battle royale-lösningar ger möjlighet att kompensera för misstag när de deltar i utdragna slagsmål. Här är det ofta dödsdom att inte vara med på noterna direkt.

Hyper Scape
Det är vikigare än någonsin att hela tiden hålla sig i rörelse.

Lyckligtvis är Hyper Scape inte hardcore hela vägen. Bland annat erbjuds här ett av de bästa battle royale-tillskotten i form av Echo-systemet. Istället för att vara besegrad och behöva sitta tills dina lagkamrater köper dig tillbaka eller startar om dig, kan spelare i existera som ett eko. På så sätt kan de springa runt, pinga fiender och kommunicera med lagmedlemmar i en odödlig men ändå kroppslig form. Ekon kan inte slåss, attackeras eller ses av fiender och kan bara återupplivas vid återställningspunkter vid besegrade fiender. I huvudsak betyder det att du bara kan komma tillbaka i kampen om ditt team är aggressivt och deltar i strid - och självklart försvinner även dessa möjligheter i förfallna zoner.

När det gäller endgame-innehåll ger Hyper Scapes Crownscape-läge faktiskt ett sekundärt sätt att vinna. Spelare behöver inte döda alla andra motståndare för att säkra segern, utan de kan jaga den krona som spawnas under de sluttampen av matchen. Laget som håller kronan i 45 sekunder vinner, men det är inte så lätt eftersom kronan även ger dig en massiv måltavla på ryggen och talar om var du finns till dina fiender. Spontant är det dock ett kul sätt att ge decimerade lag att ändå vinna matcher och göra att det inte räcker med att barrikadera sig när det hettar till.

Hyper ScapeHyper Scape
Vapnen känns i dagsläget aningen obalanserade.

Hyper Scape erbjuder gott om anpassning för spelare. Du kan välja olika mästare (spelbara karaktärer som kommer från olika nationer), spela med nya skins, prova nya emotes, spela med olika närstridsvapen och till och med finjustera ditt drop pod-utseende. Allt anpassningsinnehåll kan köpas via battle pass-systemet samt i den butik som är planerad.

Sammanfattningsvis ser Ubisofts satsning på genren ut att bli en spännande tolkning av battle royale-formeln. Med sin kombination av tight gunplay, hög mobilitet, kraftfulla förmågor och intensiv action, lär Hyper Scape bli en tuff konkurrent. Genom att ha unika funktioner som Echo-systemet och zonförfall, måste spelare anpassa sig till nya vändningar som förändrar sättet vi spelar dessa typer av spel. Förhoppningsvis, med rätt stöd och ett flöde av nytt innehåll, kan Hyper Scape behålla sin fräscha känsla och inte drunkna av kraven på att hålla jämna steg med den redan väl etablerade konkurrensen.

Relaterade texter

1
Ubisofts Hyper Scape läggs ner i april

Ubisofts Hyper Scape läggs ner i april

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det tog inte lång tid från det att streamarna som fått betalt för att marknadsföra Hyper Scape lämnade spelet, tills det stod klart att Ubisofts försök att komma in på...

1
Hyper Scape släpps 11 augusti

Hyper Scape släpps 11 augusti

NYHET. Skrivet av Rasmus Jämsä

Besattheten kring hyperpopulära battle royale-genren verkar inte ha något slut i sikte utan lär bara ökas på nu när Hyper Scape, Ubisofts kommande free-to-play-lir, nu...

0
Nu finns en gratis beta av Hyper Scape

Nu finns en gratis beta av Hyper Scape

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Eftersom vissa influencers inte riktigt kunnat hålla hemligheter (som vanligt), visste vi redan på förhand att en Hyper Scape-beta var på gång. Under Ubisoft...



Loading next content