Svenska
förhandstittar
Marvel's Avengers

Marvel's Avengers - Intryck Från Betan

Jag fastnade i en intressant story, bra stridsmekanik och kul miljöer, trots några trista tillkortakommanden.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det är ingen hemlighet att Marvel's Avengers blivit en av de titlar jag ser mest fram emot den här hösten efter dess första War Table och en intervju med utvecklarna. Med det sagt har jag absolut haft mina farhågor då det är utmanande att skapa ett bra stridssystem i ett online-fokuserat spel. Som tur är har jag varit lyckligt lottad och kunnat spela den kommande betan innan den drar igång för allmänheten. Att bjuda in press, åtminstone i mitt fall, är i mina ögon ett smart drag av Square Enix då det blåste bort alla tvivel jag hade i huvudet innan spelets release den 4:e september, trots det att betan även lyfte några av mina farhågor.

Marvel's Avengers

Den aspekt som imponerar mest ur betan är stridsmekaniken som skapats av ett team lett av Vincent Napoli, som skapade stridsmekaniken i God of War. Att lyckas med att skapa en stridsmekanik som känns bra när det finns flertalet olika spelbara karaktärer i spel online har visat sig vara tufft för flertalet utvecklare, men inte för teamet bakom Marvel's Avengers, tydligen. Det spelar ingen roll om du spelar som Black Widow, Captain America, Hulken, Iron Man, Kamala Khan eller Thor. Varje slag, varje spark känns effektiv och kraftfull. Utvecklare som berättar hur varje hjälte är unik och har sin egen stridsstil låter kanske som PR-lingo, men det tog inte länge för betan att blåsa bort min skepticism. Att springa in i horder av fiender som Hulken och sedan plocka upp en stackare för att sedan knocka hans vänner med dennes kropp visar den råa styrkan hos den gröna besten. Att flexibelt ta sig emellan fiender samtidigt som man slår, sparkar, grabbar tag i och skjuter fienderna runt omkring som Black Widow sätter sig snabbt i muskelminnet. Att flyga omkring via Mjölnír-skjuts och bjuda på total förstörelse på vägen ner som Thor får drömmar att gå i uppfyllelse. Varje karaktär spelas olika, vilket gör att varje uppdrag lätt kan återspelas utan att det blir repetitivt.

Detta blir än bättre av det faktum att uppdragen har olika fiende-pooler att välja bland. Efter att ha klarat ett tre-minuters Drop Zone-uppdrag som Kamala Khan spelade jag det som iron Man för att skaffa hem lite XP, men fick då ett helt annat motstånd. Jag träffade på helt nya fiender vilket gjorde upplevelsen totalt annorlunda. Även gömda loot-kistor och pussel kan variera. Där en knapp fanns gömd på sidan av en byggnad i ena sekvensen fanns den på ett träd den andra. En minimal ändring som verkligen gjorde all skillnad och fick mig att känna en känsla av ett nytt åstakommande när jag äntligen hittade det jag sökte som nu fanns på en annan plats.

Trots det att jag fick ett minimalt smakprov på Marvel's Avengers under min tid i beta-stadiet hann karaktärerna även de intressera mig. Jag har varit ett fan av Marvel sedan Sam Raimis Spider-Man år 2002 (åren har gått fort sedan dess) men det ska tilläggas att jag inte läst mer än en handful serietidningar. Detta har inte stoppat betan från att dra mig åt att gräva djupare eller dra rejält på smilbanded när MCU-referenser släpps kors och tvärs. Sandra Saads Ms. Marvel får nördpanik när hon hittar Tony Starks gitarr där hon utforskar ett av de många uppdragen och jag stämmer in till stämmorna av Troy Baker, Laura Bailey, Nolan North, Travis Willingham och flertalet andra övertygar mig om att det här kan bli en härlig saga med intressanta karaktärer, relationer och svängar, även om det garanterat är för tidigt att säga helt säkert.

Tyvärr så har betan, som jag nämnde tidigare, även bekräftat några av mina farhågor. Ett loot-system måste, enligt mig, ha tre saker klara; om utstyrslar ger med sig färdigheter måste dessa ha signifikans, de ska också vara nog imponerande att andra ska kunna fråga vart du skaffade dem och menyerna ska vara responsiva och lätta att navigera. Marvel's Avengers klarar ett av dessa krav, nämligen att det du har på dig spelar roll. Allt jag hittat har varit distinkt annorlunda mot resten och gör skillnad när du spelar. Detta gör att den loot man hittar, oavsett om den är helt fantastisk sett till hur den ändrar spelet från ens egna håll, känns än mer oväsentlig då den inte ändrar någonting utåt. Att hitta någonting för Ms. Marvels överkropp kanske låter häftigt, men likväl så står hon där i samma tröja oavsett vad du väljer att slänga på henne. Den enda skillnaden ligger i hur hon potentiellt rör sig. Andra spelare kan få en indikation gällande din utstyrsels färdigheter genom att se Iron Mans laser i en annan färg eller genom att se fiender ta skada från gamma när Black Widow är i närheten, men ingenting är speciellt utåt sett till loot. Även ikonerna som syns på skärmen är extremt generiska bortsett från färgen som indikerar raritet, en enkel lösning som tvingar en att hoppa in i menyn för att se om det du plockade upp kan vara bättre än det du använder. Dessa problem är inte lätta att ändra på, så även om planer ändras kommer det att ta tid innan detta blir bra på riktigt.

Med det sagt så är några av spelets andra problem lättare att fixa, inklusive menyerna. Just nu så är, till exempel, stat-hanteringen underlig. När man hoppar in i menyn för att jämföra stats så visar menyn de du redan har över de du vill veta mer om vilket är otroligt irriterande. Att behöva flytta muspekaren fram och tillbaka för att få informationen du vill ha ut borde vara ett problem med en lätt lösning. Var även beredd på att stanna ett par extra minuter i menyerna första gången du drar upp dem då det tar tid att lära sig (till exempel att lära sig vad Might, Resolve och så vidare betyder i praktiken).

Marvel's Avengers

Dessa är dock minimala problem med en annars fin upplevelse. Marvel's Avengers-betan har klargjort att det här blir ett dag ett-kör för mig personligen den 4:e september. Vi får en intressant story där fem (sex om man inkluderar den korta Captain America-sekvensen som mycket troligt blir längre) unika karaktärer med egna stridssystem att utforska i fantastiska miljöer och varierade sekvenser. Jag får väl leva med ett underligt loot-system och ett par mindre tekniska problem som lätt kan fixas.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy