Svenska
förhandstittar
Mafia: Definitive Edition

Mafia: Definitive Edition

Mafia III-studion Hangar 13 har arbetat i flertalet år med att stöpa om det allra första spelet i serien och i denna förhandstitt berättar Gamereactor vad deras hårda arbete har resulterat i...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det känns för mig inte orättvist att påpeka att Mafia som spelserie haft ett par tuffa år på slutet. Mafia 3 levde inte upp till våra förväntningar och den bleka nyversionen av Mafia II som släpptes tidigare i år är fortfarande en re-master som jag helst av allt glömmer. Detta är väl dock i slutändan inget som spelar särskilt stor roll om det nu visar sig att studion bakom Mafia 3 lyckats återskapa och modernisera det allra bästa spelet i serien - det första, när det strax är dags för Mafia: Definitive Edition att dyka upp på spelhyllor världen över.

Mafia var och förblir ett av få titlar som verkligen lyckades med att kombinera en tung, köttig, mogen, mörk, våldsam, tät story med en helt öppen spelvärld. Handlingen kretsade ju som vi alla redan vet kring Tommy Angelo, smågangstern som jobbade sig upp inom den organiserade brottsligheten i ett 30-talspräglat Lost Heaven. Spelet andades maffia och lyckades undvika de mest typiska klyschorna från gansterfilmens värld och även om jag gillar uppföljaren, lyckades det spelet aldrig riktigt nå samma skyhöga höjder som Illusion Softworks bejublade debut. Mafia var i mångt och mycket brutalt. Skoningslöst svårt med tungstyrda stålgrisar till fordon, ettrig polis och svåra strider, men det belönade också mig som spelare på ett sätt som få spel av den här typen gör, eller har gjort - genom spelhistorien.

Mafia: Definitive Edition

Lyckas Mafia: Definitive Edition skapa samma typ av känsla för mig som nostalgisk Mafia-älskare? Både ja och nej. Hangar 13 har tagit sig friheten att ändra väldigt mycket här, särskilt sett till äventyrets alla mellansekvenser. Faktum är att de skrivit om, regisserat på ett annat sätt, och stuvat in nya dialogsekvenser på ett så pass omfattande sätt att det ibland är svårt att ens känna igen originalet. Det kan såklart vara smart, leda till att detta känns modernt och fräscht. Eller urkorkat, eftersom originalet i min värld var i det närmaste perfekt. Såhär initialt känner jag att en ganska rejäl portion av de nya röstskådespelarna är en besvikelse i förhållande till vad jag hade förväntat mig. Tyvärr. De känns helt enkelt för överdrivna. För... Typiska. Till och med Tommy själv skriker nu "stereotypiskt italiensk-amerikansk smågangster" från första lilla bildrutan och det tycker jag är synd. Hangar 13 målar med breda, breda penseldrag medan Illusion alltid var superduktiga på själva detaljarbetet, med den finaste tänkbara minipenseln.

Å andra sidan har Hangar 13 verkligen prickat in Lost Heaven som spelvärld. På ett perfekt sätt, dessutom. Detta är en plats som rent visuellt kommer att ställa gott om konkurrerande, dagsfärska storspel i skamvrån rent grafiskt och det är en spelvärld som kommer att dra in spelare och sedan vägra att släppa ut dem tack vare fantastisk atmosfär och lysande design. Att bara promenera runt i spelvärlden, eller ratta en av kärrorna som det kryllar av, är en renodlad fröjd. Hangar 13 har även lyckats otroligt väl med att återskapa känslan av att man verkligen styr runt ett flera ton tungt stålåbäke från det tidiga 30-taletm när man väl sitter bakom ratten.

Mafia: Definitive Edition

Tommy känns stel, dock. Tyvärr. Han rör sig lite väl styltigt om jag ska vara ärlig - såhär på förhand. Att springa, söka skydd och skjuta känns på det hela sammantaget som en ganska medelmåttig upplevelse vilket såklart känns igen från Mafia 3, och detta hoppas såklart vi på Gamereactor att Hangar 13 kan putsa på inför premiären. Rent grafiskt är det dock vackert, för det mesta. Det finns en del lågupplösta texturer här och där såklart men ansiktsanimationerna, belysningen och skuggorna ser alldeles otroliga ut. Förhandsversionen som jag fått testa ska enligt utgivaren vara "fräsch" och skapar dock lite väl mycket oro hos undertecknad med tanke på hur instabil och otrolig buggig denna version verkligen är. Spelet har hängt sig och betett sig märkligare än i stort sett allt annat jag testat hittills i år och det har hänt flera, flera gånger att Tommy frusit fast i omgivningen och bara stått och skakat.

Mafia: Definitive EditionMafia: Definitive Edition

Just nu känns detta helt enkelt en smula ovisst. Kanske borde Hangar 13 låtit denna bulle bakat klart i ugnen i ett drygt halvår till innan de skickar ut Mafia: Definitive Edition på spelhyllorna? Kanske hinner de lösa alla problem som jag stött på i denna förhandsversion. Tiden får utvisa. Om fyra veckor är det dags att återigen leva livet som gangster.

Mafia: Definitive Edition
Mafia: Definitive Edition

Relaterade texter

Mafia: Definitive EditionScore

Mafia: Definitive Edition

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Lost Haven har snyggats till, men det handlar fortfarande om att bli gangsterkung. Vi har kollat in om Definitive Edition verkligen är så definitiv...

GRTV spelar Mafia: Definitive Edition

GRTV spelar Mafia: Definitive Edition

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

David Caballero från Gamereactor i Spanien har klivit in i rollen som Tommy Angelo, den före detta urfattiga taxichauffören som i Mafia börjar utföra diverse småuppdrag...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy