Svenska
Gamereactor
förhandstittar
FIFA 21

FIFA 21

En av våra systersiter har fått chansen att klämma lite på next gen-versionen av EA:s utskällda fotbollssimulator...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Om du har läst vår FIFA 21-recension angående PC-, PS4- och Xbox One-versionerna vet du att vi inte är några särskilt stora fans av årets upplaga. Snart kommer spelet att få ytterligare en möjlighet att imponera på oss, nu på nästa generations konsoler. FIFA 21 släpps den 4 november för PS5 och Xbox Series X | S. Men är det ett annat FIFA 21? Till viss del, ja. Vi hade möjlighet att delta i ett speciellt evenemang signerat EA Sports, där vi informerades om de specifika nyheterna och medan spellägenena förblir mestadels identiska, finns det några uppenbara grafiska uppgraderingar.

På PS5 och Xbox Series X kommer FIFA 21 att innehålla bättre detaljerade modeller för de viktigaste spelarna, med särskild tonvikt på hår och skägg. Atleternas muskler kommer också att reagera dynamiskt beroende på hur de rör sig. Även bollen har ett nytt deformationssystem som gör att skinnsäcken deformeras mot spelarens fot istället. Andra detaljer, som gräs, arenor och folkmassor är också förbättrade rent grafiskt, men det som verkligen imponerade på oss var det nya belysningssystemet, som tycks möjliggöra en större nivå av realism genom hela spelet.

FIFA 21

Genom att utnyttja denna nya detaljnivå och grafiska kraft har EA Sports skapat en serie nya pre-game-sekvenser, särskilt för viktiga matcher. Du kan se när lagens bussar anländer, spelare innan de går in på fältet och fansens glöd i efterlängtade matcher. Det kommer till och med att finnas sekvenser och detaljer för specifika länder.

Detta är en annons:

FIFA 21 på PS5 och Xbox Series X kommer också att innehålla en serie nya reaktioner i de viktigaste målen, som att göra det vinnande målet under de senaste minuterna eller i ett derby. Detta inkluderar nya speciella firanden, som till och med involverar spelare och medlemmar i publiken. En annan ny funktion är "EA Sports GameCam", en ny kameravinkel skapad speciellt för dessa versioner av FIFA 21. Den här kameran var utformad för att presentera mer av fältet, spelarna och publiken.

Animationerna förbättrades också, främst på grund av överlägsen mängd arbetsminne i de nya konsolerna. EA uppgav att det tidigare var tvungen att offra något för att lägga till något, men det verkar som att det inte längre är nödvändigt i PS5- och Xbox Series X-versionerna. Detta kommer att ses i beteenden hos spelare utan boll, som beroende på spelets ögonblick kan ta djupt andetag, justera fotbollsskorna, skrika för att få till sig ett pass, torka svett från pannan och andra liknande animationer.

Fysiska dueller har också förbättrats tack vare möjligheten att lägga till fler animationer och beteenden, inklusive drag, tryck, axelknuffar och mer. Och till skillnad från föregående generation, där detta bara gäller två spelare (en från varje lag), är det nu tillämpligt på alla spelare på planen, vilket till exempel innebär mycket mer intensiva och realistiska dueller. Med mer utrymme för animationer har EA Sports också utökat antalet dynamiska animationer för varje spelare, vilket möjliggör bättre och livliga reaktioner på olika spelsituationer, som att stoppa bollen med bröstet, huvudrörelser och mottagningar med foten.

FIFA 21
Detta är en annons:

En annan uppenbar förbättring av PS5- och Xbox Series X-versionerna kommer att vara spelets hastighet när det gäller menyer och laddning. Att flytta från menyerna till spelet är en nästan omedelbar process, även om EA Sports har beslutat att behålla de skicklighetsspel som vanligtvis visas under laddningar. Skillnaden är att på PS5 och Xbox Series X kan du hoppa över dem så snart de dyker upp.

Ett sista omnämnande till PS5-exklusiva funktioner - DualSense-stödet. Liksom många andra spel kommer FIFA 21 också att utnyttja den nya handkontrollens funktioner, inklusive adaptiva triggerknappar och haptisk feedback. När det gäller feedback kommer det att göra att framförallt skotten får en annan inlevelsenivå. När det gäller adaptiva triggers kommer spelarna att kännas trötta om de är trötta vilket kommer att göra att R2-knappen (sprint) blir trögare och trögare.

Relaterade texter

0
FIFA 21

FIFA 21

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Ricardo Estevez (GR Portugal)

En av våra systersiter har fått chansen att klämma lite på next gen-versionen av EA:s utskällda fotbollssimulator...



Loading next content