Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Watch Dogs

Watch Dogs

Gamereactor fick tag på Ubisofts Jonathan Morin och passade på att fråga om det extremt lovande Watch Dogs, vilket presenterades på Playstation-eventet i New York

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

"Alla har en sån här. Allt om mig, och allt om mina nära och kära, finns på den här."

Ubisofts Jonathan Morin visar upp sin smartphone för besökarna på eventet för Sonys Playstation 4-avtäckning. Vad är nästa steg, frågar han. "Smart cities", är tydligen svaret. Städer där allt från trafiken till eldistribution kan kontrolleras. Allt i Watch Dogs är sammankopplat, precis som Ubisoft visade på förra årets E3. Nu får vi veta att inte bara allt, utan även alla, har en förbindelse med varandra.

Watch Dogs
Jonathan Morin, creative director för Watch Dogs, har snackat sig hes om Ubisofts spel hela dagen. Tur då att en rejäl hotellunch väntar på honom i denna bilds periferi!

En snubbe som vunnit 595 dollar på onlinepoker. Någon som brutit mot sin villkorliga frigivning. En läskig man i flat cap som håller i en flicka som varit försvunnen i en månad. Huvudpersonen Aiden Pearce ser allt, med hjälp av den kraftfullaste smartphonen som finns. När Ubisoft startar gameplaytrailern av Watch Dogs (se nedan) får vi se denna hackerfest i all sin prakt.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Följande dag träffar jag Jonathan Morin för ett snabbt samtal om spelet som Ubisoft Montreal jobbat på de senaste fyra åren. Denne creative director beskriver sig själv som en "pratare" när det gäller spelutveckling och kreativa processer, och turligt nog stämmer det även i intervjuer. Innan jag ens hinner börja inspelningen av vår konversation snackar han glatt på om utvecklingen för Playstation 4 och hur konsolen kan få ett spel som Watch Dogs att flyta på fint.

- I Watch Dogs är allt sammanlänkat, och det finns massvis av skärmar och information att ta del av. Såna typer av spelinslag är kluriga att göra, men hårdvaran i Playstation 4 kommer att underlätta det.

Watch DogsWatch Dogs
Visst blir det action, slagsmål och vapenbruk i Watch Dogs, men intressantare är de lugnare partierna när du bara kan tjuvkika på folks liv bara genom att titta på dem.

Det händer mycket i denna spelvärld, vilken Morin beskriver som "superorganisk". I demon ser sig vår karaktär omkring och får omedelbar information om diverse medborgares sociala och ekonomiska status. 32-åriga Janet jobbar som städare och har nyligen blivit vräkt. Marcus är en tiggande krigsveteran som tjänar exakt noll dollar (efter skatt). En abortmotståndare får sitt bankkonto hackat och Pearce kan ta ut pengarna från en närbelägen bankomat. Den riktiga utmaningen, enligt Morin - och detta låter onekligen som en utmaning - har varit att skapa "den bästa simulationen du någonsin sett".

- Att designa en värld där du kan skapa kaos var du vill, en värld som reagerar på dina handlingar på ett trovärdigt sätt - allt det är en enorm utmaning. Och det handlar inte bara om att spränga saker i luften. Du kan stå helt still mitt i stan, och ändå spela spelet på det viset i en halvtimme. Vi är väldigt entusiastiska över detta.

Om vi går tillbaka fyra år, till starten av utvecklingen, vad är den största skillnaden från idag och har ni fått några särskilda uppenbarelser under den här tiden?
- En sak vi lärt oss är att man inte ska avslöja för mycket om karaktärerna i spelet. Ett exempel: När jag var barn spelade jag det första Final Fantasy och tyckte det var svinbra. Men när teknologin gick framåt så kände jag ett större avstånd till serien, och den där ashårde riddaren jag gillade så mycket var plötsligt inte längre så manlig som jag föreställt mig. Så ge precis lagom till spelarna och låt dem skapa sig en egen bild i huvudet. Det är min största insikt.

Har du hunnit höra något av folks reaktioner efter presentationen?
-Ja, människor verkar verkligen gilla det, ännu mer än efter E3 faktiskt. Skillnaden är att vi på E3 visade ett huvuduppdrag. Folk gillade det men eftersom det var en demo och ett huvuduppdrag så ifrågasatte en del utvecklingen, de sa "man kommer inte att kunna ta del av någons liv på det där sättet" och ifrågasatte open world-aspekten.

Watch Dogs
När ett tåg susar förbi har Aiden Pearce chans att hacka transportmedlet och fixa snålskjuts. Perfekt när skiten träffat fläkten och bylingen är hack i häl.

- Men den här gången var målet att ge alla en demo som var fullständigt öppen. Inget huvuduppdrag, bara huvudkaraktären med förmågan att ta del av andras liv, att visa de dynamiska händelser som sker omkring dem. Den här gången förstod folk verkligen att det är en öppen spelvärld.

Så i demon ni visade kunde helt andra saker ha hänt om man inte fokuserat på den rånade tjejen, till exempel?
- Exakt. Det skulle hänt något helt annat. Men i det här fallet fick vi se att när knivkillen flydde och vår karaktär förföljde honom, så ringde folk polisen. Spelaren måste hantera alla de här olika lagren. Polisen kommer till platsen. Du kan välja att hacka tåget och använda det, eller att ändra trafikljusen, eller något helt annat.

Hur kommer gameplay mellan huvud- och sidouppdrag att delas upp?
-Det sitter ihop på ett intressant sätt. Om du bara vill stressa igenom spelet så måste upplevelsen vara tight. I all den här friheten måste folk ha möjlighet att uttrycka sig själva vilket skapar något intressant; ska man lägga sig i saker som händer eller inte? Och du vet aldrig vad som kommer att hända om du lägger dig i folks liv.

Watch DogsWatch Dogs
Miljöerna ser bekanta ut, men har ändå en kittlande, futuristisk touch över sig.

Allt sammantaget så ser Watch Dogs än mer intressant ut nu och ska vi tro Morin så finns det oerhört mycket material som vi inte ens nosat på än. Att äntligen få bekräftat att detta kommer bli en titel till nästa generation är också trevligt, och när mitt samtal med Morin är över sammanfattar han det hela med att ännu en gång prisa Playstation 4 och vad konsolen kan göra för ett spel som Watch Dogs. Vi tar det med en nypa salt, men visst är det ändå lockande:

- Watch Dogs blir ännu häftigare än vad jag trodde från början. Om du lägger till Sony och Playstation 4 i ekvationen så kan det bara bli bättre...

Relaterade texter

Watch DogsScore

Watch Dogs

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Otäcka intrång i våra privatliv genom nyttjande av vardagsteknologi, det är vad Ubisofts hutlöst påkostade thriller handlar om. Petter har delat ut betyg...



Loading next content