Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Age of Empires IV

Age of Empires IV

Vi har tagit på oss riddarhjälmarna och tittat närmare på en av de mest efterlängtade uppföljarna genom tiderna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Wololo, wololo är ett ljud som förevigat förknippas med 1990-talet. Age of Empires skapades av Ensemble Studios en nu nerlagd utvecklare. De blev giganter inom strategigenren tack vare Age of Empires och Age of Mythology. Den tredje delen i denna historiska följetong blev studions sista spel i serien och släpptes 2005. För sin tid var det ett vackert strategispel med fantastisk ljuddesign och läckra dynamiska förstörbara byggnader. Spola fram tiden till 2009 och studion lade ner sin verksamhet efter släppet av Halo Wars till konsol. Under de kommande åren släpptes Age of Empires: Online som var ett tecknat flerspelarspel av Robot Entertainment (utvecklare från Ensemble Studios) och senare Gas Powered games (Kända för Supreme Commander) som tog över utvecklingen.

När Microsoft och Relic (kända för Homeworld, Dawn of War och Company of Heroes) dundrade ut en ny trailer för det kommande Age of Empires IV var det flera saker som fångade allas uppmärksamhet. Borta var den mörkare realistiska designen från trean. Istället möts vi av en mer sprudlande färgstark nästan tecknad stil. Enheterna saknar också detaljer i likhet med Age of Empires: Online. Spelets mottagning har fått lite kritik för sin tecknade riktning. Zach Schläppi, chef över spelets konst och design, svarade på en del av tankarna bakom valen att ta denna riktning. Han menar att valet att ha mindre detaljerade enheter beror på synlighet. De kommer förändras som tidigare med uppgraderingar och tidsåldrar men ska vara synliga. Även byggnaderna har designats för att vara enkla att identifiera under hektiska matcher. Själva kartan har däremot ett fokus på detaljer och fin ljussättning. Ljussättningen förändras också beroende på vilken tidsålder du är i, han ger ett exempel med att tidig medeltid är lite mörkare än sista tidsåldern.

Age of Empires IV
En klippa erbjuder bra utsikt.

Relic har lovat att spelet blir både större och maffigare än tidigare spel, även om spelet kommer ha en klassisk gräns på 200. Av det som visats går en del nyheter att förtälja. Ett exempel är att murar nu är stora och går att bestiga med enheter. Belägringstornen från tidigare spel är omgjorda och kan nu lasta trupper på fiendens murar. Detta är ett sätt att utveckla belägringar och låta spelarna strida om murarna. Enheter kan också gömma sig i skogar och snår för att lägga osynliga bakhåll som i exempelvis Total War. Andra inslag som är viktiga är höjd något som påverkar enheternas förmåga att se och träffa fienden med pilar. Dessa ingredienser ska hjälpa spelet att erbjuda något nytt även om det ämnar att behålla kärnan av vad som gör serien så populär.

Detta är en annons:

Age of Empires IV förväntas att släppas under hösten 2021 med fyra kampanjer för en spelare och åtta civilisationer. Trots en del nyheter verkar spelet också betona att de behåller mycket av det som var inkluderat i tidigare spel som 200 populations gränsen. De ikoniska munkarna är kvar, att ta sin fraktion genom olika åldrar och även sjöbaserad krigföring återkommer. Spelets markbaserade kärna att bygga arbetare, samla resurser och bygga stora städer är även kvar (resurser som mat, sten, ved och guld återkommer). Kampanjerna fokuserar lite mindre på enskilda historiska figurer och låter oss se ett större men längre perspektiv på konflikterna. Hur långa de blir och vad alla ska handla om har inte avslöjats. Det vi vet är att en av kampanjerna handlar om Normandernas erövring av England, där kampen om tronen mellan Harald Godwinson och Vilhelm Erövraren står i centrum. Den sistnämnda är bekant om du spelat Age of Empires II. Hur mycket den skiljer sig mot sin föregångares motsvarighet vet vi ännu inte.

Age of Empires IV
Belägringstonen har nu en funktion mer trogen med sin historiska motsvarighet, att lasta upp trupper på själva muren.

Civilisationerna är alla mer asymmetriska denna gång och pratar sina egna språk. Detta möjliggör att varje fraktion får en egen känsla och egen identitet i spelet. De som blivit bekräftade är Kina, Delhisultanatet, England och en Mongolisk fraktion. De har olika styrkor och svagheter i spelet men också en del spelmekaniska skillnader. I en av videosekvenserna visade Relic hur Mongoliska fraktionen kan packa upp sina byggnader och röra sig till nya platser. England å andra sidan bygger borgar och är mer statisk. Tyvärr vet vi inte ännu vilka andra civilisationer som kommer att vara med i spelet. Att Frankrike och eventuellt det Tysk-romerska riket eller Vikingarna är med är en möjlig gissning. Relic har gått ut och sagt att de ämnar expandera antalet civilisationer kraftigt efter släpp. De har i intervjuer meddelat att de eventuellt också kommer att släppa kampanjpack med nya kampanjer. Om vi ser till "Definitive" utgåvorna är kampanjpack med ett par nya civilisationer en standard Microsoft förhåller sig till.

Mindre är känt om spelets flerspelarlägen. Vad vore dock ett Age of Empires utan att kunna spela med vänner och främlingar. Det är bekräftat att åtta spelare kommer att kunna spela mot varandra. Spelet ska även ha datormotståndare. Av de vi fick se från dessa skärmytslingar var musiken det jag tänkte mest på. Mikolai Stroinski är kompositören för detta spel och han är mest känd för att ha skapat musiken till The Witcher 3. Den ikoniska musiken var även anpassad till varje civilisation vilket var en fin tanke. Jag satt och fnittrade helnöjd över det ikoniska temat som spelades lite då och då. Finns det ett musiktema som är synonymt med min och säkert andras barndom, så är det den som Age of Empires har. Det är för tidigt att säga om spelet blir bra eller inte, men överlag ser spelet otroligt inbjudande ut. En stängd beta har utlovats närmare sommaren. Age of Empires IV är tänkt att släppas på PC hösten 2021 och inget exakt datum är ännu officiellt spikat.

Detta är en annons:
Age of Empires IV
Elefanter är alltid kul i strategispel.

Relaterade texter

6
Age of Empires IVScore

Age of Empires IV

RECENSION. Skrivet av Patrik Severin

Skrivbordsgeneralen Patrik har använt religiösa supervapen, stulit får och försökt att sluta titta på alla högupplösta minidokumentärer i en historisk återkomst av rang...

0
Age of Empires IV får nya fraktioner

Age of Empires IV får nya fraktioner

NYHET. Skrivet av Patrik Severin

Det historiska realtidsstrategispelet Age of Empires IV, som vi delade ut en nia till, bekräftades under gårdagskvällen få nytt innehåll. Två nya fraktioner är på väg,...



Loading next content