Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Diablo II: Resurrected

Diablo 2: Resurrected

Patrik har tagit på sig rustningen och greppat pilbågen för en runda slagsmål med helvetets infernaliska styrkor...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Diablo II: Resurrected

Jag ska direkt erkänna att jag gillade originalet lite mer än uppföljaren när det väl släpptes. Men med tiden har jag kommit att se Diablo 2 som det bästa spelet i serien. Diablo 2: Resurrected är en remaster av originalet och sin expansion Lord of Destruction - i ett enda demondränkt, klustermörkt, mördarpaket. Jag blev inledningsvis förvånad över ambitionen för denna version. Diablo 2: Resurrected ser verkligen ut som ett actionrollspel från 2021. Inte som gammal skåpmat som "polerats" en smula. Det är som dag och natt mellan de båda spelen som du med ett enkelt knapptryck kan hoppa mellan.

Denna nyversion är byggd ovanpå originalet precis som med Halo: Anniversary. Att trycka på "G" och se grafiken återgå till originalet är en udda, frän känsla. Det är lite som att se mellansekvenserna i Halo 2: Anniversary och sedan titta på mellansekvenserna från ett spel släppt under 1990-talet. I den nya versionen är allting ruskigt detaljerat, både rustningar och omgivningar. Små detaljer sticker ut på allt från vapen till runstenar och även på själva användargränssnittet. Fienderna ser även de riktigt polerade och detaljrika ut.

En av de stora lyften för Diablo 2: Resurrected är nya animationerna och effekterna. Att se eld dansa och trycka tillbaka det evigt påträngande mörkret är läckert. Både visuellt och spelmässigt är detta en bättre upplevelse än vad exempelvis Starcraft: Remastered var. Jag gillar även små detaljer som att spelet reflekteras i hälso- och manamätaren precis som i originalet. Det är en snygg liten detalj som även syns i kommande Path of Exile 2.

Detta är en annons:
Diablo II: ResurrectedDiablo II: Resurrected
Grottor och världen är dränkt i ett becksvart mörker. Spelet balanserar svärta och färger otroligt väl.

I alfa-versionen hade vi tillgång till de två första akterna och tre av hjältarna. Dessa hjältar var: Amazon, Sorceress och Barbarian. Under min tid testade jag att spela som alla tre karaktärer. Spelmässigt känns nyversionen mer följsamt och flyter på bättre än originalet. Det erbjuder såklart betydligt bildrutor per sekund och de förbättrade animationerna tillför mycket. Det märks tydligt att Blizzard velat behålla upplevelsen många av oss hade för 21 år sedan som vi minns den, fast med moderna medel och urläcker 2021-grafik.

Du levlar på exakt samma sätt som i originalet genom att döda monster och sätta poäng i olika färdigheter. Sen väljer du att lägga poäng i en förmåga som du kan binda till din högra musknapp eller den vänstra. Helande drycker och annat måste manuellt läggas till i bältet som är begränsat i storlek inledningsvis. Genom att hitta större bälten kan du knyta fler mana och hälsodrycker till siffrorna på tangentbordet.

Spelmekaniskt är spelet mer eller mindre oförändrat. Nyheter som att automatiskt plocka upp guld kan stängas av om man önskar. Det gör att det är svårt att placera detta spel i en modern tidsperiod. Å ena sidan anser jag att binda förmågor till musknapparna är föråldrat idag. Å andra sidan är spelet så pass väl designat för detta att det inte gör så mycket. Visuellt är det ett av de vackraste spelen i genren idag men spelmekaniskt upplevde jag att det kändes något daterat.

Detta är en annons:
Diablo II: Resurrected
Spelets andra akt är min favorit i spelet och är lika bra som jag minns den.

Spelets artificiella intelligens är även det en svaghet, den är lika korkad som den var 2000. Exempelvis kan inte fiender ta sig genom dörrar utan enorma problem. Jag anser dock att detta inte är ett område som betyder så mycket för genren. Denna brist är verkligen det mest negativa jag kan säga om detta. Det är designat för att du ska rusa genom miljöerna och banka monster som pinatas. Det sprutar ut godsaker i olika färger konstant för en bra upplevelse och inte för hur smart fienderna är. Det mest fantastiska är att spelets speldesign att hela tiden döda monster, bygga upp sin karaktär och experimentera med föremål är helt oförändrad och lika beroendeframkallande som förr.

Gillade du Diablo 2 när det begav sig tror jag att du kommer att ha en mycket god upplevelse med Resurrected. Tyvärr har vi inte har fått se mellansekvenserna än som sägs vara omgjorda helt från grunden. Samma löfte gavs om Warcraft 3: Reforged. De har marknadsfört det som att det blir Halo 2: Anniversary remakes av filmsnuttarna trogna originalen. Oavsett om du är ny till Diablo eller en rutinerad spelare så finns det mycket att hämta här två årtionden senare.

Resurrected visar att spelserien fortfarande är tillräckligt bra och kan stå sida vid sida om konkurrensen idag. Även om detta inte är tänkt att konkurrera direkt med spel som kommande Path of Exile 2. Så anser jag efter min tid med spelet att det är precis såhär jag vill se remasters av ett äldre spel. Bara en sån sak att de lyckats skapa ett fantastiskt mörker som nästan kräver ficklampa utan att också tappa färgerna är beundransvärt. Det är snyggt, det är följsamt, det låter bra och det är Diablo 2 precis som jag vill minnas det.

Diablo II: Resurrected
Bossarna ser bra ut. I förhandsversionen vi spelade var bossarna enklare än jag minns dom. Jag misstänker att de kommer balansera spelet något innan släpp.
Diablo II: ResurrectedDiablo II: ResurrectedDiablo II: ResurrectedDiablo II: Resurrected
Diablo II: ResurrectedDiablo II: ResurrectedDiablo II: ResurrectedDiablo II: Resurrected

Relaterade texter

Diablo II: ResurrectedScore

Diablo II: Resurrected

RECENSION. Skrivet av Patrik Severin

Patrik har jagat monster för att bli allra bäst. Att resa från stad till stad och döda dem alla är mitt test. Att plocka deras föremål och träna min karaktär är mitt syfte...

4
Diablo 2: Resurrected

Diablo 2: Resurrected

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Patrik Severin

Patrik har tagit på sig rustningen och greppat pilbågen för en runda slagsmål med helvetets infernaliska styrkor...



Loading next content