Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Samurai Warriors 5

Samurai Warriors 5

Gamereactor Sverige har kikat närmare på den femte delen i den älskade Samurai Warriors serien...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Sist jag petade på Samurai Warriors var under Playstation 2-eran. Jag minns bråket mellan Dynasty Warriors-publiken och de som älskade Samurai Warriors-titlarna. Jag har ett gediget intresse för historia och kan meddela att serien fortsätter i den riktningen. Den är ganska känd för att vara kraftigt förankrad i korrekt historia med ett fokus på feodala Japan. Det utspelar sig under Sengoku-perioden inte olikt tidigare spel även om femman har designats som en nystart för serien. Denna tidsperiod präglades av konstant inbördeskrig och politiska intriger i Japan. Det lämpar sig väl för mediet att utforska tidsperioden. Eftersom att det är lite av en nystart för serien innebär det att är en mildare svårighetsgrad för nya spelare. Det bekräftades av min min tid med kapitel ett och även två.

I förhandstitten fick vi ta del av de två första kapitlen. Vi följer inledningsvis Nobunaga Oda som försöker ena Japan under sitt styre. Denna gång kommer resan inte att sträcka sig över så många år utan är mer kompakt. Utvecklaren har verkligen jobbat hårt med att få den historiska inramningen så autentisk och korrekt som möjligt. Däremot är det spelmässiga det omvända varje nivå är designad runt din karaktär som en superstark avatar. Du går runt och bokstavligen mosar tusentals soldater till grus. För att underlätta ditt krigande kan du aktivera megattacker med enkla knapptryck. När en mätare fylls till max kan du också aktivera din karaktärs superattack. Du kan självklart också blockera attacker, rida på en häst för snabbare framfart och utveckla din karaktär i ett rollspelsaktigt system. Du är inte ensam på slagfältet utan har soldater och viktiga karaktärer under ditt befäl som leder dina styrkor, de kan uppgraderas när du låst upp möjligheten till det.

Samurai Warriors 5
En seriös historisk berättelse står i kontrast till eldattacker och industribandsmördande med olika uppgraderingsbara vapen.

För att förbättra din karaktär behöver du mörda tusentals soldater, namngivna personer, och plocka upp belöningar på kartan. Du kan också hitta nya vapen vilka du kan uppgradera, för att bli starkare. Det finns en hel del saker du som spelare kan förbättra. Några exempel är dina soldater, officerare, vapen och förmågor. Det görs genom att betala med en valuta som du tjänar efter varje strid. Sedan går du in i speciellt namngivna menyer och betalar för de uppgraderingar du behöver. Jag fick inte se exakt alla aspekter av systemet i denna utgåva men det är tillräckligt robust för att fungera som en stöttande pelare mot den annars repetitiva speldesignen. Frågan återstår om det räcker för att underhålla hela vägen till spelets slut.

När du startar den första nivån kommer alla som gillar titlar som Dynasty Warriors och Hyrule Warriors: Age of Calamity känna igen sig. Du målar nivån i din egna färg genom att döda soldater, hjälpa allierade och utföra uppdrag. Målet är att vinna slaget och det är du som i grund och botten vänder konflikten på varje nivå i din fördel. Uppdrag som markeras på minikartan driver dig nästan alltid i rätt riktning. Ibland möter du också betydligt starkare krigare på slagfältet som kräver lite mer tanke än att bara trycka på en av attackknapparna. Det är i dessa dueller jag tyckte att det hände något mer intressant med upplevelsen. Här fanns det en risk att bli dödad och det bröt lite mot den repetitiva natur som resten av nivåerna erbjöd. Jag kände att det också skapade ett större intresse i att använda sig av kombinationsattacker än tidigare.

De lite starkare karaktärerna finns utspridda i nivåerna som små minibossar med egna namn och personligheter, som hjälper till att engagera spelaren. Flera av dessa är inte obligatoriska men du behöver vinna striden och det hjälper de här karaktärerna dig att göra. När mina komboattacker började stiga över tusen så var det framförallt de här fienderna som stoppade mätaren. Förvänta dig däremot inte några superanimerade strider som i Arkham Knight eller i Mortal Kombat. Utan striderna ser väldigt typiska ut för genren, du slår fienderna som ibland reagerar överdrivet och flyger som bowling käglor eller reagerar som om du slår bambu mot en betongvägg.

Samurai Warriors 5Samurai Warriors 5Samurai Warriors 5
Menyerna är fina och enkla att navigera

Ibland finns det en tydlig berättarmässig dissonans mellan berättelsen och speldesignen. Å ena sidan berättas en seriös berättelse i animerade mellansekvenser som även målar upp spelet. Där får vi följa en ung härskares väg mot att försöka ta makten över hela Japan. Å andra sidan när du väl är inne i världen med vapnet i högsta hugg använder du eldsvärd och andra former av naturens element. Du voltar och använder megaattacker som kastar tusentals soldater ner i graven själv. Den lite målade grafiska stilen, seriösa tonen och trevliga musiken gör att det ibland är lite svårt att ta den interaktiva biten på allvar. Trots den kritiken så är det underhållande på ett märkligt sätt. Jag är övertygad om att fler än mig reflekterat över denna kontrast och det underhållningsvärde som ändå erbjuds.

Jag kan inte argumentera för att det här på något sätt är dåligt. Tvärtom så är det tryggt, det var roligt och hade sina stunder trots en ganska repetitiv natur som är inneboende i denna form av underhållning. Det stora minuset jag upplever är hur lite som händer i den här genren utvecklingsmässigt. Samurai Warriors 5 är inte en utveckling utan ett mycket tryggt inslag i genren och den här spelserien. Det kommer nog att tilltala de redan frälsta först. Jag anser att av det jag sett, spelat och testat att det kan vara värt att hålla ögonen på även om du aldrig rört något liknande tidigare. Det är lättspelat, och tillåter en hel del misstag. För min del som inte tagit del av den här väldigt specifikt designade formen av titlar på ett tag så blev jag förvånad över hur underhållande de fortfarande var.

Samurai Warriors 5
Berättelsen sker mest genom dialog karaktärerna emellan både i mellansekvenser och under strider.
Samurai Warriors 5
Samurai Warriors 5
Samurai Warriors 5
Samurai Warriors 5
Samurai Warriors 5
Samurai Warriors 5
Samurai Warriors 5
Samurai Warriors 5
Samurai Warriors 5

Relaterade texter

Samurai Warriors 5-demo ute nu i Japan

Samurai Warriors 5-demo ute nu i Japan

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Via Twitter meddelar utvecklaren Omega Force och utgivaren Koei Tecmo att ett spelbart demo för Samurai Warriors 5 nu finns tillgängligt till Playstation 4, Switch och...

Samurai Warriors 5

Samurai Warriors 5

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Patrik Severin

Gamereactor Sverige har kikat närmare på den femte delen i den älskade Samurai Warriors serien...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy