Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Vampire: The Masquerade - Bloodhunt
AKTUELLT: E3 2021-täckning

Vampire: The Masquerade - Bloodhunt

Vi har rest till Prag för att utöva blodiga vampyrriter medan vi försökt hålla oss vid liv så länge som möjligt...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Battle royale är en märklig genre. För ett par år sedan kändes det som att varje serie skulle stödja konceptet, men sedan tycktes det plötsligt sluta. År 2021 är nya battle royale-spel ganska sällsynta, vilket gör ett spel på temat som utspelar sig i The World of Darkness-universumet ännu mer ovanligt.

Vampire: The Masquerade - Bloodhunt
Battle royale och vampyrer i härlig blandning.

För ett battle royale är precis vad Vampire: The Masquerade - Bloodhunt är. Här ska du välja en vampyrtyp och ta dig in i ett låst Prag för att slakta dig till seger. Det är typiska battle royale-regler, och det finns inte mycket mer att rapportera om där. Men för att skilja detta från mängden, finns det datorkontrollerade personer i spelvärlden samt att vampyrerna fritt kan ta sig upp och förbi byggnader med hjälp av avancerade klättertekniker. Dessutom finns flera arketyper av vampyrer att välja mellan som alla har unika förmågor och färdigheter.

Dessa funktioner spelar in och visar det inflytande som även andra World of Darkness-spel har haft på den här titeln. Under evenemanget när jag fick chans att provspela, träffade jag dessutom några av utvecklarna från Sharkmob och frågade hur Bloodhunt är knutet till World of Darkness. Martin Hultberg, kommunikations- och IP-director hos Sharkmob sade:

"Vi är på alla sätt och vis trogna Vampire: The Masquerade-universumet. Detta har gjorts i samarbete med varumärkesgruppen på Paradox, och har faktiskt utvecklats samtidigt som de avslutade utvecklingen av V5, version 5 av huvudregelböckerna som släpptes för ett par år sedan. Vi är mycket integrerade med hela den historien och strukturen, och när det gäller arketyper kommer spelandet först."

Vampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - Bloodhunt
Det är ett ovanligt snyggt battle royale som möter oss.

Här kan du inte bara plundra banan för att hitta vapen, utrustning och ätbara föremål (som alla är utformade för att göra dig till en mer kompetent kombatant), utan du kan också livnära dig på de datorkontrollerade personerna. Majoriteten av dessa ger helt enkelt hälsa när du livnär dig på dem, men vissa har sällsynta blodtyper, och när du släcker din törst på dem får du nya praktiska bonusar, som en passiv hälsoregenerering eller kortade cooldowns på dina förmågor. Haken är att du måste upprätthålla Masquerade-idén, vilket innebär att om du upptäcks när du äter, kommer du bli synlig och markerad på minikartan så alla andra vampyrer kan komma och jaga dig.

Vi frågade game director Craig Hubbard om hur det här systemet förändrar dynamiken i battle royale, och han svarade:

"I huvudsak, om du blir upptäckt medan du äter och dödar en civilperson, blir du blodsjagad [Bloodhunted], så du är synlig för fiender. Även om du gör mindre överträdelser, till exempel om du använder dina förmågor framför en civilperson, kommer du att synas på minikartan. Du måste fatta beslut om vad du är villig att riskera."

När det gäller rörelsemekaniken kan du i Bloodhunt röra dig otroligt fritt på banan, oavsett om det innebär att vandra genom gatorna eller hoppa upp på sidan av en byggnad som en vildsint Spider-Man. Du kanske inte kan dyka in och ut ur byggnader, men du kan klättra på vad som helst. Hubbard förklarade beslutet att satsa på denna spelmekanik med att "det är verkligen användandet av höjder jag tycker är det som skiljer sig mest från andra spel". Han fortsatte: "Det finns inga hinder, och jag tror att det förändrar dynamiken i hur du inte bara tänker på dina mål, utan också på hur du tänker på hot."

Vampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - Bloodhunt
Olika klasser och färdigheter samt datorkontrollerat folk skapar variation i Vampire: The Masquerade - Bloodhunt.

Alla dessa förmågor kan användas på alla typer av vampyrer, men där skiljer sig återigen Bloodhunt i och med introduktionen av dess arketyper. I den pre-alpha-version av spelet som jag hade tillgång till, fanns det tre vampyrfamiljer där varje familj hade två varianter. Varje arketyp har en egen idealisk spelstil, till exempel föredrar Brute och Vandal grovjobb och utmärker sig genom att dyka in i strid med huvudet före, medan Muse och Siren istället använder sig av smidighet och sina understödjande färdigheter för att hålla sig kvar i striderna.

Varje typ av vampyrarketyp har också helt unika förmågor och färdigheter. Min favorit var Muse, som kan kasta en projektion till en viss plats och sedan välja att teleportera sig dit, och som också har en färdighet som kan hela både sig själv och allierade om de är i närheten. Saboteur å andra sidan kan använda en förmåga som gör dem osynliga, vilket är bra på många sätt, inte minst komma undan. Förmågorna definierar karaktärer och spelupplägg, men de är inte så påträngande att de tar bort battle royale-kärnupplevelsen, nämligen att springa och skjuta ner motståndare som kommer i din väg.

Vampire: The Masquerade - Bloodhunt
Malmö-baserade Sharkmob Games tycks ha hittat en härlig nisch.

Eftersom det här är en battle royale-titel, och dessutom 'free to play', har Sharkmob skapat ett Vanity-system som kommer att vara ett av två sätt för Bloodhunt att generera intäkter. Det andra kommer att vara centraliserat kring battle passes, och båda sätten kommer att låta dig anpassa din vampyr på ett personligt sätt. Till skillnad från Call of Duty: Warzone eller Apex Legends, där du kan ändra utseendet på specifika karaktärer, låter Bloodhunt dig göra din egen karaktär genom att erbjuda ett varierat utbud av anpassningsbara alternativ, inklusive kön, frisyr och hårfärg, hudfärg och naturligtvis kläder. Hubbard berörde frågan och sa: "Det är något visst med att kunna skapa en egen karaktär som uttrycker din smak och din stil, och här har du sex karaktärer som du var och en kan anpassa."

Spelet överraskade mig genom att vara mycket mer hektiskt och snabbfotat än jag hade föreställt mig. Matcherna varar vanligtvis runt 15 minuter, och även om du har en seg start, kommer du ändå att finna dig själv i ständig kamp för ditt liv när den säkra zonen krymper. Själva karn-gameplay kändes också responsivt och engagerande, och även med de ganska vilda rörelsemöjligheterna behöll striderna den där essensen av att kännas tävlingsinriktad och rolig.

Vampire: The Masquerade - Bloodhunt
Att använda höjderna till sin fördel är nyckel-gameplay.

Mitt största bekymmer härrör från det faktum att det här är ett battle royale-spel. Konkurrensen i den här genren är brutal och vi ser ofta hur spel lanseras och kämpar för att stå upp mot titanerna, vilket är ett problem som jag tror Vampire: The Masquerade - Bloodhunt kan komma att ställas inför längre fram. Spelet var dock roligt och visade att det har mycket djup i sin kärndesign, men om det räcker för att slåss mot Fortnite, Call of Duty: Warzone och Apex Legends - bara för att nämna några - återstår att se.

Vampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - Bloodhunt
Vampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - Bloodhunt

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy