Svenska
Gamereactor
förhandstittar
OlliOlli World

OlliOlli World

Den populära indieskate-serien är snart tillbaka igenom och vi har kollat in vad utvecklarna Roll7 tänker bjuda på den här gången...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Efter att ha klivit ett steg åt sidan och satsat på flera andra genrer med spel som Not a Hero och Laser League, har Roll7 återvänt till den serie som gjorde dem kända från början. OlliOlli World ser ut att bli den mest ambitiösa utgåvan för den populära skateboardserien, eftersom det för första gången innehåller en riktig story och ackompanjerar detta med mer påkostat pastellig grafik. Nyligen fick jag provspela den första timmen av skate-äventyret och prata med Roll7-chefen Simon Bennet.

I World spelar du som ung nybörjare som precis flyttat till den skateboardbesatta utopin Radlandia. Med dina färdigheter, som ännu inte har blommat ut, tar en grupp med fyra färgstarka karaktärer dig under sina vingar och visar dig hur det går till. Det finns inget röstskådespeleri här, men en sak som jag uppskattade är att spelet ger spelaren friheten att helt hoppa över dialogen om så önskas. Jag skulle dock avråda från det, eftersom jag tyckte att manus var väldigt humoristiskt och jag gillar att ensemblen av karaktärer är fyllda med sina egna distinkta personligheter. Här hittar vi till exempel den blyga och roliga Gnarly Mike och den överdrivet optimistiska samt uppmuntrande Dad (som definitivt inte är allas pappa).

Det är i stort sett natt och dag när man går tillbaka och jämför tidigare OlliOlli-spel med World. De två tidigare OlliOlli hade mer budgetkänsla när det gällde utseende och detta var troligen avsiktligt för att kunna klämma in dem på PS Vita. World däremot har en fantastisk look och dess miljöer känns verklighetstrogna och har mycket personlighet. I den korta demonstrationen fick jag prova två olika områden och dessa var strandstaden Sunshine Valley och skogsmiljön Cloverbrook. Sistnämnda, med sina leende träd och jättelika svävande humlor var en höjdpunkt för mig ur ett visuellt perspektiv, men soldränkta Sunshine Valley imponerade också.

OlliOlli World
Presentationen är på en helt annan nivå än tidigare.

Med dessa förändringar avklarade, undrar du kanske hur kärnan med skateboard-åkande i World fungerar? Tja, ganska bra faktiskt. Jag ska erkänna att jag inte har spelat några tidigare spel i serien, men vad jag kan säga är att det är enkelt att göra trick här och det känns tillfredsställande att sätta ihop kombinationer. På varje nivå i World rör du dig från vänster till höger sida av skärmen och det finns ramper, grind rails och andra objekt som du måste utföra tricks på för att se till att du inte faller av din bräda och ramlar i marken. En liten men uppskattad detalj är att du kan se en fullständig repris av ditt åk efter att du passerat mållinjen, och detta inkluderar festligt nog alla de ögonblick då du föll av din bräda.

Genom att trycka på A-knappen (till Xbox) kan du bygga upp ditt momentum och utföra stunts. Wheelies, heel flips och hardflips görs genom att trycka ner den analoga spaken och släppa den i en av tre riktningar i rätt ögonblick. Du kan även utföra olika stunts beroende på om du åker på en grind rail, längs en vägg eller rullar uppför sidan av en hög ramp. Det finns ett visst mått av risk/belöning här, eftersom du genom att rada upp stunts bygger upp din combo-mätare, men de kan samtidigt göra att du blir distraherad och missar ett kommande hinder. Lyckligtvis finns det ofta checkpoints om du faller av brädan, och det enda straffet för att använda dem är ett litet avdrag från din totala poäng.

OlliOlli WorldOlliOlli World
Manus tycks vara förvånansvärt välskrivet.

Från vad jag såg i demot har World ett Mario-liknande system för att välja banor (i brist på en bättre jämförelse) och här rör du dig linjärt mellan olika träningsomgångar och banor. Varje värld har en resultattavla med stadens bästa poäng som du kan försöka slå och flera roliga valfria mål som dina medhjälpare vill att du ska genomföra. Dessa inkluderar bland annat att poppa alla ballonger som finns utspridda runt en bana, bli spådd i ett bås och undvika att hoppa på grodor. Dessa uppgifter var inte bara knasigt tidsfördriv, utan jag tror att det är något folk kommer spela om och om igen.

Min tid med OlliOlli World var kort, men jag tycker ändå att World levererade som en rolig och snygg utveckling av serien. Att lyckas med trick känns tillfredsställande och lagom enkelt, och det fanns en tydlig känsla av fara när jag överskattade min förmåga för att maxa poängen. Jag tycker också att spelets rollfigurer tycks vara klart sympatiska och gillar att de alla hade sina egna tydliga personligheter. Se till att återkomma för våra fullständiga tankar när OlliOlli World lanseras till PC, Playstation 4/5, Switch, Xbox One och Xbox Series S/X senare i vinter.

OlliOlli World

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy