Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Riders Republic

Riders Republic

Ubisoft har byggt ett paradis för extremsporter och vi har fått chansen att slunga oss ut i backarna, flyga i luften och gränsla en hoj under betan...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Om några månader öppnar Ubisoft gränserna till sitt fiktiva paradis för extremsport, en öppen värld med amerikanska nationalparker som alla är sammanfogade för att skapa ett varierat landskap, perfekt för att tukta pudersnö, glida och cykla så mycket du någonsin vill. Just denna plats är känd som Riders Republic (som också råkar vara spelets titel), och inför lanseringen har vi fått provspela och utforska alla de otroliga möjligheter som den erbjuder som en del av beta-versionen.

Först och främst, för den som undrar, är Riders Republic inte en direkt uppföljare till Steep. Det är i själva verket snarare en andlig efterföljare som tar mycket av det som Steep erbjuder, inklusive snowboards, skidåkning och vingdräkter, och sedan bygger på det väsentligt med nya sporter, aktiviteter och en verkligt ambitiös öppen värld. Det betyder att de som gillade Steep redan kommer att känna sig hemma i Republic, men de som inte lirat tidigare behöver inte oroa sig för att hoppa in i serien sent, eftersom det här är en ny upplevelse.

Riders RepublicRiders Republic
Det ser kaotiskt ut med alla andra spelare i världen. På ett bra sätt. // Ubisoft

Innan jag utforskar sporterna och berättar hur spelet känns, vill jag berätta lite mer om världen i Riders Republic. Detta är som tidigare nämnts en enorm öppen värld som består av flera nordamerikanska nationalparker, bland annat Yosemite och Sequoia. Det är ingen verklig tolkning dock, eftersom dessa parker i verkligheten ligger långt ifrån varandra, men i Republic är de sammankopplade och gränsar till varandra. Med denna design i åtanke får du en rad olika miljövariationer att utforska, från de kolossala och snötäckta topparna i Wyoming till torra, sandiga öknar i Utah, där dessa i sin tur innebär att du kan gå från att åka skidor nerför sluttningar direkt till en frodig skog som är klockrena för mountainbikes, till ett stenigt landskap som är perfekt för luftburna sporter.

Man skulle kunna tro att en värld av den här storleken skulle vara enslig att utforska, men det är faktiskt raka motsatsen, eftersom Ubisoft har befolkat republiken med ett enormt antal före detta spelares spöken, och med enormt menar vi tusentals och åter tusentals. Vart du än går kommer det att finnas spelare som hugger sig fram genom landskapet, och du kan följa dem och kanske upptäcka en ny väg, eller ett gömt samlarobjekt, inbäddat djupt i vildmarken. Dessa spöken använder sig också av alla tillgängliga möjligheter för att ta sig framåt, vilket innebär att du kommer att se före detta spelare åka skidor, andra som cyklar och till och med en hel del som tar sig upp i luften med något slags luftburet redskap. Du känner dig därmed aldrig ensam i Republic, och Ubisoft har gjort ett anmärkningsvärt bra jobb med att få den här världen att kännas levande.

När det gäller de tillgängliga sporterna känns skidåkning och snowboarding lika roligt som i Steep. Du har tillräckligt mycket kontroll över vart du åker för att det fint ska dansa på gränsen mellan realism och faktiskt roligt gameplay, och dessutom finns det möjlighet att utföra trick och färdigheter för att verkligen visa vad du går för.

Riders RepublicRiders RepublicRiders Republic
Cykelgrenarna känns spontant som en höjdpunkt. // Ubisoft

När det gäller den stora nyheten, cyklar, är dessa faktiskt höjdpunkten i vad Riders erbjuder. Cykeln känns smidigast och mest engagerande av alla tillgängliga sporter, och det gäller oavsett om du bombar ner den för en enorm lutning, brottas med kontrollen över cykeln så att du inte smäller in i en klippa, eller utför något löjligt trick i luften. Spelkontrollen har utformats på ett sätt som i likhet med snösporter erbjuder en balans mellan realism och nöje, vilket innebär att du enkelt kan fokusera på att ta dig från punkt A till B som en mountainbike-åkare skulle göra, eller snarare lägga tonvikten på färdigheter (även om du, om du är som jag, förmodligen bara ror hem ett av fem trick du försöker utföra).

Jag tycker dock att de luftburna sporterna lämnade lite att önska. Vingdräkter är fortfarande både farliga och roliga, men raketdräkterna (som i huvudsak är en vingdräkt men med en raket fäst på ryggen) har avskyvärd spelkontroll, och du kommer att råka krascha alldeles för många gånger för att faktiskt njuta av din tid med dem, särskilt i tävlingar.

Vilket för oss till nästa punkt: aktiviteter. Riders Republic, som alltså är ett spel inriktat på multiplayer, handlar helt och hållet om att tävla. Vare sig det är genom race eller färdighetsutövning som belönar dig med poäng genom att utföra trick, finns det mycket att göra. Stapla detta med de många platser och samlarobjekt som finns att hitta i världen, och du kommer verkligen inte att sakna innehåll att tugga dig igenom.

Riders RepublicRiders Republic
Satsa på trick eller åk snabbt, valet är ditt. // Ubisoft

När det gäller hur kampanjen fungerar, finns flera karriärer (som oftast kan spelas tillsammans med andra) som består av cirka 17 händelser vardera. För att avancera genom dessa kampanjer måste du tjäna stjärnor genom att vinna lopp/evenemang eller genom att fullfölja extra mål, till exempel genom att utföra ett specifikt trick. Lås upp tillräckligt många stjärnor och du kan låsa upp en specialaktivitet, som vanligtvis sponsras av ett stort sportvarumärke (exempelvis Red Bull). Om du kokar ner det, är karriärerna egentligen bara en samling tävlingar/evenemang som du kan ta dig igenom för att tjäna ny utrustning som du sedan kan använda i framtida aktiviteter.

På detta tema har Riders Republic ett system med tiered-loot, där bättre utrustning har bättre statistik och gör dig till en mer framgångsrik tävlande. Det är inget live service-koncept som Marvel's Avengers, eftersom bättre utrustning kan göra det lättare att kontrollera en cykel eller färdas lite snabbare, men i själva verket handlar allt om hur du använder utrustningen.

Med allt detta sagt är det bästa sättet att verkligen förstå vad Riders Republic vill erbjuda, att spela nya aktiviteten Mass Races. Dessa klämmer in 50-talet spelare i en aktivitet och låter sedan kaoset dra igång så snart startklockan ringer. Det är ett riktigt galet evenemang som är uppdelat på tre individuella lopp, där du till och med kan hoppa mellan olika former av sporter, vilket innebär att du kan åka skidor i ena stunden och i nästa stund vara fastspänd i en raketdräkt. Dessa är ganska lika offentliga evenemang i Destiny 2, och dyker upp varje timme, och ärenligt mig höjdpunkten i Riders-upplevelsen.

Riders Republic
Mass Races känns som höjdpunkten i Riders Republic. // Ubisoft

Från min tid med beta-versionen av Riders Republic är det svårt att inte genuint gilla det här spelet. Mekaniken är rolig och ger mig många alternativ, och världen är en av de mer imponerande jag någonsin sett. Det är inte en perfekt upplevelse på något sätt, men med en ljus framtid där bland annat BMX kommer till Republic i den första omgången DLC, är jag absolut förväntansfull inför lanseringen av denna titel.

HQ
Ubisoft

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy