Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Ta ställning till Sverigedemokraterna!


Citerar The Frostexx:
Glöm inte hen.


Det kommer jag dock aldrig svara på.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Pardon:
Citerar Williamo:
Vad vad det jag sa som var så nedsättande? Jag sa damen,men du blev upprörd så jag kan säga hen om du gärna vill vara neutral.


För att du aldrig hade sagt herrn, även om du varit säker på att jag var en man. Nej, jag vill inte vara neutral ditt fån.

Nej, tyst din kvinna! Gå och ställ dig i köket.
Eller förlåt hen.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar marten1000:
Vad Japan egentligen behöver är inhemsk konsumption, de har ingen direkt arbetskraftbrist. De lär inte få det heller, med tanke på att de leder fältet i att ersätta människor med maskiner.


Tänkte inte så långt. Låter vettigt antar jag.

Citerar marten1000:
Invandring för att i framtiden motverka en högst eventuell arbetskraftbrist är ett helt absurt argument. Speciellt i Sverige, där vi sitter med stor arbetslöshet.


I Sverige är det väl snarast problem med kompetensfördelningen än direkt arbetskraftsbrist. Tänker främst på läkare och lärare.

Citerar Ree:
Sen har jag svårt att se artiklar om, du vet, sanningen som ett försök till hets mot folkgrupp. Hur tänkte du nu?


Citerar Ree:
Ska vi censurera sanningen bara för att göra det lättare för lycksökare att integreras i samhället??


Har dragit detta tidigare i tråden och fick väl inget gehör för det och tvekade väl lite själv. Men låt oss försöka igen.

Var klumpigt skrivet och menade inte alls direkt hets mot folkgrupp. Vad jag menade var att sådana nyheter, speciellt om man blåser upp det, bara skapar och göder onödigt hat mot oskyldiga. Visst ska man rapportera etnicitet om det tillför något till nyheten.

Att personer har en viss bakgrund utför mer av en viss typ av brott bör behandlas i egna artiklar stödda av statistik, inte presenteras vid varje enskilt brott. Med andra ord tycker jag inte att något ska censureras, men att man bör vara noga med hur man presenterar faktan och i vilket sammanhang.

Citerar Ree:
Om det är svårt att som Afghan integreras i ett samhälle där ens folkgrupp begår hemska våldtäkter så är inte det mitt problem


Inte ditt problem personligt, men definitivt samhällets. Om de ska integreras så är de ju eller kommer att bli svenska medborgare och därmed är det ju i högsta grad statens ansvar att jobba för att de inte diskrimineras. Sedan har du ju själv pålyst de negativa effekterna med dåligt integrerade invandrare.

Citerar Ree:
Jo, eftersom problemen som sagt kommer fram till ytan, och blir en del av samhällets problem och inte bara "de smutsiga prostituerades som ändå gör något olagligt".


Det är ju redan samhällets problem. Sedan ifrågasätter jag hur mycket som skulle komma upp till ytan. Människohandeln hade ju alltjämt varit olaglig. Betvivlar även att eventuell arbetsplatslagstiftning skulle lösa alla oegentligheter.

Citerar Ree:
"de smutsiga prostituerades som ändå gör något olagligt".


Prostitution är ju dock inte olagligt i Sverige.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
Citerar Silky:
Prostitution är ju dock inte olagligt i Sverige.


Köp av sex är inte lagligt, så prostitution fungerar således inte inom lagens ramar.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar The Frostexx:
Inte genom genuspedagogik, män är genetiskt mer våldsbenägna - det kommer du inte ifrån.


Så länge det finns män som rättfärdigar sitt våld skulle jag vilja påstå att det absolut finns uttrymme för förbättring. Något jag bland annat stör mig på är hur man aldrig tar itu med huliganvåldet, utan man sysslar bara med olika små förberedande åtgärder. Sporten är helig.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Silky:
Sedan har du ju själv pålyst de negativa effekterna med dåligt integrerade invandrare.

Det är skillnad på "dåligt integrerade invandrare" och invandrare som aldrig ens försökt integreras och begår hemska våldtäkter utan motsvarighet i Svensk rättshistoria.

Poängen blir därför att man ska ta in så som möjligt från den delen av världen eftersom ingen mängd integrerade invandrare kan kompensera för skadorna dessa invandrar medför.

Citerar Silky:
Prostitution är ju dock inte olagligt i Sverige.

Men anledningen till att vi ens har lagstiftning ikring prostitution är för att vi ändå tycker det är något "smutsigt" och "fel", som inte fina länder som Sverige ska hålla på med. De officiella argumenten som används av politikerna handlar ju, heh, om att alla kvinnor blir offer när man tillåter prostitution (obehindrat).

Så igen, jag tror definitivt att om prostituerade fick skatta och forma fack så skulle problemen ikring yrket vara bra mer kontrollerbara. Nu säger vi bara "Det är förbjudet" och mer eller mindre rycker på axlarna åt den svarta marknaden.

Tillagt 2012-03-19 19:53:
Citerar Lurkman:
Så länge det finns män som rättfärdigar sitt våld skulle jag vilja påstå att det absolut finns uttrymme för förbättring.

http://www.youtube.com/watch?v=crlNOMGfBBg =/

Tycker själv att män har ett bra mycket större ansvar att hålla inne sin ilska än kvinnor för att vi just är mycket starkare och vi har mycket större potential att orsaka skador än kvinnor. Vilket igen tar mig till drogdebatten so... *mmfmfffmfff* (censurerad av moderatorerna).
  • 0
Citerar Ree:
*mmfmfffmfff* (censurerad av moderatorerna)


Kör på tills du blir stoppad annars. Reglerna är otroligt otydliga angående droger.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Lurkman:
Kör på tills du blir stoppad annars. Reglerna är otroligt otydliga angående droger.

Njah, de är otydliga, men inte så otydliga. Man får posta videor om hustruvåld, länka till artiklar som väldigt tydligt beskriver diverse hemska brott, diskutera prostitution, men så fort ämnet blir droger så är moderatorernas åsikt att en sån diskussion 1: skrämmer bort annonsörer och 2: innehåller information som bör hållas från barn, eftersom (and I quote) "man kan inte föra en drogdebatt utan att förespråka droger".

PM:ar dig.
  • 0
Citerar The Frostexx:
Köp av sex är inte lagligt, så prostitution fungerar således inte inom lagens ramar.


Han talade ju dock om prostituerade som gör något olagligt.

Citerar Ree:
Poängen blir därför att man ska ta in så som möjligt från den delen av världen eftersom ingen mängd integrerade invandrare kan kompensera för skadorna dessa invandrar medför.


Att döma personer på andras meriter är väldigt äckligt om du frågar mig. Individuell bedömning är det enda som gäller. En person från USA bör få samma behandling som en från Somalia.

Citerar Ree:
Så igen, jag tror definitivt att om prostituerade fick skatta och forma fack så skulle problemen ikring yrket vara bra mer kontrollerbara. Nu säger vi bara "Det är förbjudet" och mer eller mindre rycker på axlarna åt den svarta marknaden.


Det är nog något man måste göra undersökningar och forskning kring för att veta säkert. Personligen har jag ingenting emot prostitution som sådan, men jag betvivlar att det kan genomföras på ett vettigt sätt.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Silky:
Att döma personer på andras meriter är väldigt äckligt om du frågar mig.

Leave it up to Silky to interpret something in the worst possible way. Ja sa: Jag tycker inte att konsekvenserna vårt land får ta av den ohämmade invandringen från mellanöstern är värt besväret. Jag kan fortfarande bemöta varenda Afghan jag möter i verkliga livet utan fördomar trots att jag vet att invandring från Afghanistan medför högre våldtäktsstatistik.

Citerar Silky:
Det är nog något man måste göra undersökningar och forskning kring för att veta säkert.

Absolut! Jag älskar experiment! Tycker vi borde experimentera med allt. Allt från skolan, till vården till prostitution. Men som landet ser ut nu så är det väldigt lite experimenterande som pågår, så hur ska vi kunna svara på huruvida det går att förbättra problemen ikring prostitution om vi inte experimenterar?
  • 0
Citerar Ree:
Leave it up to Silky to interpret something in the worst possible way. Ja sa: Jag tycker inte att konsekvenserna vårt land får ta av den ohämmade invandringen från mellanöstern är värt besväret. Jag kan fortfarande bemöta varenda Afghan jag möter i verkliga livet utan fördomar trots att jag vet att invandring från Afghanistan medför högre våldtäktsstatistik.


Att göra det på statlig nivå är ju dock knappast bättre snarare tvärtom. Då bör man snarare sänka invandringen från alla länder (utom från EU då så klart). Tror dock inte det är lösningen på problemet, även om det möjligen kan förmildra effekterna.

Citerar Ree:
så hur ska vi kunna svara på huruvida det går att förbättra problemen ikring prostitution om vi inte experimenterar?


Till att börja med måste man ju konstruera en plan över hur den lagliga verksamheten skulle se ut. Sedan är det ju inte så att vi inte vet något alls om hur samhället fungerar så man kan därför utvärdera om det finns några uppenbara brister. Därmed kan man någorlunda avgöra ifall det är genomförbart eller inte utan att behöva sätta det i verket.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Silky:
Tror dock inte det är lösningen på problemet

Varför ska jag som svensk, som bor i ett samhälle med ett minimalt antal problem försöka lösa problemen med Afghanistans primitiva klansamhälle? För det är dom problemen som vi tar hit.

Jag menar, anledningen till att vi tar hit folk från 3:e världen är någon slags idé om att vi kommer ha lite arbetskraft, trots att vi har hög arbetslöshet. Jag förstår inte varför någon skulle vilja ha hit några större delar mellanösternfolk av den anledningen, och jag har faktiskt aldrig sett någon annan än politiker försöka förklara det heller.
  • 0
Citerar Ree:
Avpixlat rusar fortfarande upp och är på plats 41 just nu. Någon sa att AP på en bra dag har fler läsare än SvD på en dålig.


Vad gäller dessa mätningar har jag redan talat om för dig hur dålig grund de har, hur extremt missvisande de blir när resultatet byggs på användare med en installerad toolbar, och hur lätt man manipulerar dessa siffror med hjälp av den.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Alstroemeria:
Vad gäller dessa mätningar har jag redan talat om för dig hur dålig grund de har, hur extremt missvisande de blir när resultatet byggs på användare med en installerad toolbar, och hur lätt man manipulerar dessa siffror med hjälp av den.

Pf. Precis som Wikipedia blir "extremt missvisande" när det passar dig alltså? Jag frågade dig om källor till dina påståenden, men kan inte komma ihåg att jag nånsin fick en. Av det lilla jag läst på Flashback-tråden så verkar inte Alexa enbart köra på den där toolbar-historien längre.
  • 0
Citerar Ree:
Varför ska jag som svensk, som bor i ett samhälle med ett minimalt antal problem försöka lösa problemen med Afghanistans primitiva klansamhälle?


För att det även gynnar dig? Både att ta itu med problemet borta i Afghanistan och att hjälpa afghaner som kommer hit att anpassa sig.

Citerar Ree:
För det är dom problemen som vi tar hit.


Nja. Bara delvis rätt anser jag. Visst kommer en viss mentalitet och vissa värderingar att sitta i även när man lämnat sitt hemland. Men problemen ligger ju också i det omgivande samhället och de system som finns där.

Och nu vill jag inte alls skylla brott på omgivningen. Förövaren har alltid hela skulden. Däremot tror jag att det är så att omgivningen absolut spelar in när det kommer till sannolikheten att brott begås.

Citerar Ree:
Jag menar, anledningen till att vi tar hit folk från 3:e världen är någon slags idé om att vi kommer ha lite arbetskraft, trots att vi har hög arbetslöshet.


Personligen så delar jag marten1000s åsikt i att man borde få bo vart man än vill. Så för mig är det inte så mycket att vi ska ta in folk för att vi kan tjäna på det. Snarare att vi ska välkomna personer som vill bo i vårt samhälle.

När det kommer till arbetskraftsinvandring så är den väl rätt okontroversiell? Folk som kommer hit för att jobba är väl generellt bara bra? Just från tredje världen är det väl dock asyl- och anhöriginvandring som är störst.

Slutligen som jag sa någon sida sedan så råder det ju eller kommer råda arbetsbrist inom vissa arbetsområden (som sagt tänker jag främst på läkare och lärare). Så vi måste antingen börja utbilda fler på de områdena eller ha en arbetskraftsinvandring.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Silky:
Visst kommer en viss mentalitet och vissa värderingar att sitta i även när man lämnat sitt hemland.

Vadå "vissa"? Tills man gjort ett krafttag och integrerat dessa Afghaner kommer de ha kvar sina värderingar och mentalitet, men som det ser ut nu gör man knappt nått eftersom det anses "fel" enligt mångkulturprincipen. Sverige gör närmast ingenting för att försöka integrera folk, och de informerar definitivt inte om vad som anses vara rätt och fel i vårt samhälle innan man trycker in dom i lägenheter ägda av Migrationsverket, som i det här fallet.

Det som är så irriterande med det här fallet är att det hela är otroligt förutsägbart och alltså kunde förhindrats, men att vi inte gjorde det på grund av någon moralist som minsann kommit fram till att det är fel att påtvinga någon ens egen kultur. *Suck*

Hela systemet stinker av ineffektivitet och rädsla för att bli kallad rasist om man försöker påstå något annat. Arbetskraftsinvandringen är inte kontroversiell, nej, och det finns nog ingen som har något problem med att ta in högutbildad, kompetent arbetskraft. Men som redan nämnts ett antal gånger i den här tråden är det det motsatta vi håller på med nu.

Vi tar in otroliga mängder folk med antingen låg utbildning eller ingen alls, och säger "Det här är arbetskraftsinvandring, de ska rädda vår framtid!", samtidigt som medelsvensson inte vill ha något att göra med invandrare från kulturellt avlägsna länder. SD:s uppgång är ett resultat av att man inte gillar förändringen, och jag kan personligen inte se något problem med det, även om motståndare ofta är mer än snabba att dra fram rasistkortet bara för att man inte vill se sitt hemland förändras mot för vad medelsvensson anser är "det sämre".
  • 0
Citerar Ree:
Jag frågade dig om källor till dina påståenden, men kan inte komma ihåg att jag nånsin fick en.


Jag inte bara beskrev utförligt varför de blir missvisande, jag länkade till ett utlåtande som också tar upp alexa-ranking som något man som seriös inte bör använda sig av och varför. Något du valde att blunda för förmodar jag.

Citerar Ree:
Vi tar in otroliga mängder folk med antingen låg utbildning eller ingen alls, och säger "Det här är arbetskraftsinvandring, de ska rädda vår framtid!", samtidigt som medelsvensson inte vill ha något att göra med invandrare från kulturellt avlägsna länder. SD:s uppgång är ett resultat av att man inte gillar förändringen, och jag kan personligen inte se något problem med det, även om motståndare ofta är mer än snabba att dra fram rasistkortet bara för att man inte vill se sitt hemland förändras mot för vad medelsvensson anser är "det sämre".


Hade du bara kunna styrka påståendet att vi tar in otroliga mängder med lågutbildad arbetskraft så hade jag kunnat godta det, men av erfarenhet förmodar jag att du inte kan det.

Inte heller kan du påvisa att svensson skulle bli mer invandringskritiska. Undersökningar från de senaste åren visar snarare på det motsatta, att man har blivit mer positiv till invandring. Inte heller ökar SD, som du försöker påskina. Sedan de senaste mätningarna har de trampat omkring på 4-6%, dvs. ungefär där de låg vid valresultatet. Att man dessutom antyder i undersökningar att SD i stort saknar förtroende i flera viktiga frågor säger en hel del.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Alstroemeria:
jag länkade till ett utlåtande

Igen? Måste missat.

Citerar Alstroemeria:
Hade du bara kunna styrka påståendet att vi tar in otroliga mängder med lågutbildad arbetskraft

Hehe, bra taktik. Precis samma du körde när jag hävdade att svenska fängelser har många invandrare. Kan självklart inte ge någon officiell källa på det eftersom det inte officiellt förs någon sån statistik på ämnet, och källan i mitt fall var citat från fängelsevakter, poliser och Oslos fängelsestatistik. Jag kan bara hänvisa till sunt förnuft, för att tro att det kommer några större mängder utbildade människor från Somalia, Afghanistan och Irak är rätt naivt. Och sen när har jag varit lika undvikande som dig med att lämna källor där det behövs?

Sen var det den här artikeln som säger "En inblick i hur det kan se ut gavs när Borlänge kommun kartlade de nyanlända vuxna förra året. 53 procent var analfabeter."

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/invandringen-bor-inte-inneba
ra-sju-svara-ar_3855107.svd


Citerar Alstroemeria:
Undersökningar från de senaste åren visar snarare på det motsatta, att man har blivit mer positiv till invandring.

Jag utmanar dig att hitta en annan källa än Aftonbladet för det där påståendet. Edit: Sen förstår jag inte vad det har med nått att göra. Blir argumenten jag lagt fram i den här tråden ogiltigförklarade om det svenska folket enligt en undersökning gillar invandringspolitiken? Det går inte ihop.

Citerar Alstroemeria:
Inte heller ökar SD, som du försöker påskina. Sedan de senaste mätningarna har de trampat omkring på 4-6%, dvs. ungefär där de låg vid valresultatet.

Har jag det? Visste jag inte. Jag hänvisade till en undersökning som visade på en ökning, men förstår självklart att det krävs konsistens bland många undersökningar för att visa på en trend.

Av någon anledning så verkar det vara viktigt för dig att det går dåligt för SD. Du tror på varje negativ rapportering utan att ifrågasätta slutsatsen, trots att det är sedan länge bevisat att traditionell media försöker ge SD en så dålig image som möjligt. Jag kommer ihåg krigsrubrikerna som kom när SD minsann fick 3.x% i någon skräddarsydd undersökning just före valet. Oj vad glada alla blev, förmodligen också du.
  • 0
Vissa lillnazister/sverigedemokrater går ju runt och tror att dem är komunister. "DRA IGEN" är det ända man tänker.
En kille som jag hängde med för typ ett år sen var sverigedemokrat(som jag försökte göra till en liten grej..). exempel på vad han sa: "sverige skänkte en MILJARD KRONER till arabländerna under 2010!!", men plötsligt en annan dag kunde han säga att vänsterpartiet verkar vara nice.
Iofs så var jag och han bara 12 då(men well... jag är snart 14 nu och har på senaste tiden blivit mer intresserad politiskt), men jag menar att barn tror att dem är coola för att vara rasister. barn
  • 0
Citerar rottsho:
kunde han säga att vänsterpartiet verkar vara nice.
Iofs så var jag och han bara 12 då(men well... jag är snart 14 nu och har på senaste tiden blivit mer intresserad politiskt), men jag hoppas jag menar att barn tror att dem är coola för att vara rasister.

Det är naturligt. Att vara ung innebär att man söker efter en identitet. Jag själv var en sådan. Jag var nära att gå med NDU som 13-åring.
Men det var som sagt pågrund av en stor osäkerhet och brist på självförtroende.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar rottsho:
jag är snart 14 nu och har på senaste tiden blivit mer intresserad politiskt

Jag tror att många har väldigt fel uppfattning av Sverigedemokraterna, även unga killar som säger att de är Sverigedemokrater för att verka tuffa. Jag hade också en rätt konstig bild av SD för några år sen, och trodde på ryktena om att de var rasister. Men ju mer jag läste om dom så förstod jag att ryktena var skitsnack. Något år senare röstade jag på SD utan att känna någon ånger.

Så om du vill ha ett bra tips om du börjar bli intresserad av politik, så är det att kolla upp saker på nätet innan du börjar tro på dom. Att vara källkritisk och ifrågasätta något som inte verkar stämma är viktigt om du håller på att bli politiskt intresserad.
  • 0
Citerar Ree:
Jag utmanar dig att hitta en annan källa än Aftonbladet för det där påståendet.


Nu ska jag vara den som är den och slå på fingrarna:
http://www.dn.se/debatt/svenskarna-blir-alltmer-positiva-till-invand
rare


Citerar Ree:
Jag kan bara hänvisa till sunt förnuft, för att tro att det kommer några större mängder utbildade människor från Somalia, Afghanistan och Irak är rätt naivt.


Sunt förnuft säger mig att det i första skedet inte handlar om arbetskraftinvandring från krigsdrabbade länder. Att du hänvisar till något sådant känns ogenomtänkt. Särskilt då en majoritet av befolkningen tolkar invandringen som positiv för Sverige.

Citerar Ree:
Du tror på varje negativ rapportering utan att ifrågasätta slutsatsen, trots att det är sedan länge bevisat att traditionell media försöker ge SD en så dålig image som möjligt. Jag kommer ihåg krigsrubrikerna som kom när SD minsann fick 3.x% i någon skräddarsydd undersökning just före valet. Oj vad glada alla blev, förmodligen också du.


Jag har noterat under flera undersökningar, från flera håll, ender en längre tid att SD endast tycks få stöd från 4-6% av befolkningen. Att beskylla traditionell media för att svärta ner SD i det här skedet gör mig konfunderad. SD är idag knappt synlig i media, varken med direkt negativ eller positiv bild av partiet.

Då jag själv saknar förstroende för partiet så ser jag det självklart positivt om de får minskat stöd, konstigt vore annars.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Alstroemeria:
Nu ska jag vara den som är den och slå på fingrarna

Så du medger att du blir slagen på fingrarna av mig ofta? Lämnar det så.
  • 0
Citerar Alstroemeria:
Nu ska jag vara den som är den och slå på fingrarna:
http://www.dn.se/debatt/svenskarna-blir-alltmer-positiva-till-invand
rare


Jag besvarade SOM:s senaste utskick och där ställde man frågor om "flyktingar" - vilket inte kan likställas med invandrare.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar The Frostexx:
Jag besvarade SOM:s senaste utskick och där ställde man frågor om "flyktingar" - vilket inte kan likställas med invandrare.


Och hade du läst två meningar in i artikeln hade du sett att man mätt både inställning till invandrare och flyktingmottagande..
If you try to fail but succeed, what have you done then?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!