Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Ta ställning till Sverigedemokraterna!


Citerar SputniQ94:
Som jämförelse kostar ett flyktingbarn i Sverige mellan 1900 - 15816 kronor för ett dygn. Vad är mest värt, att rena vatten åt 200 000 personer (45:- för renat vatten åt 5000 pers) eller att ha ett flyktingbarn i Sverige i en dag? Och nu räknade jag på den lägsta kostnaden.


För det första, från vilken källa är de första siffror tagna. För det andra vad är det som gör att spannet är nästan 14.000? För det tredje, jämför inte vad det kostar att utföra en vattenrening med vad det kostar att någon tar del av så väldigt mycket mer, välfärden!
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
  • Ree
  • Ree
Ouch, Sverige. Ouch. Det har visat sig att invandrare står för en majoritet av brotten i Sverige idag.

Interaktivt diagram: http://statistics.heliohost.org/overrep/

Mer info här: http://affes.wordpress.com/2012/07/09/invandrarna-och-brotten-1-
samtliga-brott/


~19% av befolkningen står för >50% av brotten (dock så är t.ex. jag som son till ett finskt par del av de 19 procenten), och ändå fortsätter vi ösa in människor i landet. I slutändan tycker jag heller inte det spelar någon större roll varför de är så brottsbenägna, vare sig det helt kan skyllas på socioekonomiska orsaker, eller kulturella sådana. Brotten sker hur som helst.
  • 0
Citerar Ree:
I slutändan tycker jag heller inte det spelar någon större roll varför de är så brottsbenägna, vare sig det helt kan skyllas på socioekonomiska orsaker, eller kulturella sådana. Brotten sker hur som helst.


Men ändå betonar du invandrarnas kriminalitet. Ska du ha en åsikt kan du väl åtminstone stå för den också.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Oxenstierna:
Men ändå betonar du invandrarnas kriminalitet. Ska du ha en åsikt kan du väl åtminstone stå för den också.

Hur menar du?

Jag tycker det är onödigt att ta in så pass många invandrare att de direkt faller i kriminalitet istället för jobb, men samtidigt bryr jag mig inte om varför de blir kriminella.

Det förändrar inte situationen om en gärningsman våldtar en kvinna för att man gjorde så i hans hemland, eller om det beror på socioekonomiska orsaker. Kvinnan blir ändå våldtagen, och en stor del av de våldtagna kvinnorna blir det av just invandrare, en folkgrupp som det finns all möjlighet att begränsa utan att för den delen behöva vara omoralisk eller osolidarisk.
  • 0
Citerar Ree:
Ouch, Sverige. Ouch. Det har visat sig att invandrare står för en majoritet av brotten i Sverige idag.


"Det har visat sig..." (?)

Affe:s blogg har gjort en uppskattning, en gissning med andra ord. Uttala inte denna typ av egenpublicerad statistik som någon form av signifikant sanning. Detta är en tolkad gissning, inget annat.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Alstroemeria:
Affe:s blogg har gjort en uppskattning, en gissning med andra ord. Uttala inte denna typ av egenpublicerad statistik som någon form av signifikant sanning. Detta är en tolkad gissning, inget annat.

Visst. Frågan är dock hur osannolik den är, och eftersom du bara attackerar att det är en "gissning" (snarare än en rätt fastställd statistisk trend) och inte att det är osannolikt så får vi väl gissa att du tycker det är sannolikt.
  • 0
Citerar Ree:
Ouch, Sverige. Ouch. Det har visat sig att invandrare står för en majoritet av brotten i Sverige idag.

Föga förvånande. I Finland där invandrare är betydligt färre (ca 3% av befolkningen) så begås var tredje våldtäkt av en utländsk person, där folk från Mellanöstern är överrepresenterade.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194739798588/artikkeli/karu+til
asto+lahi-idan+miehet+syyllistyvat+suomessa+raiskauksiin+halytt
avan+usein.html


Samma slags studie skulle för övrigt aldrig någonsin få publiceras i det politiskt korrekta Sverige.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar mygga_med_stil:
Samma slags studie

OT, men hörde du vad Aftonbladets Jan Helin sa när han tillfrågades varför de höjde priset på tidningen? "Tidningen är så bra!". Bahaha!
  • 0
Citerar Ree:
Hur menar du?


Ehh... Jag menar följande: du sa att det inte spelar någon roll om kriminalitet är kulturellt eller socioekonomiskt betingat. Men samtidigt kommer du med länkar som mer eller mindre säger att det är kulturellt betingat. Samtidigt nämner du invandrarnas överrepresentation. Varför ens lägga kraft på att skriva om det om du inte bryr dig? Varför länka till oerhört subjektiva Affes blogg om du bara vill poängtera att det begås mycket brott i allmänhet och inte specifikt hos invandrare.

Slutsats: du påpekar att kriminalitet kan vara kulturellt betingar och vill därför inte ta in så många invandrare (eftersom de faller in i kriminalitet). Men du brydde dig ju inte! Alltså är det inte en migrationsfråga vi diskutera här, utan en rätts- och polisfrågan. Men din lösning är av migrationspolitisk karaktär. Detta ger att du vill minska invandringen eftersom invandrare begår för mycket brott. Alltså menar du att det är kulturellt betingat och du ser det som ett problem. Om du inte menar detta så föreslår du helt fel lösningar (sålänge du inte tänkt komplettera det med lösningar på flertalet andra områden).

Notera särskilt: det är inte åsikterna som sådana jag argumenterar emot. Det är motiveringen bakom dem jag finner ohållbara.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Oxenstierna:
som mer eller mindre säger att det är kulturellt betingat

What now?

Citerar Oxenstierna:
oerhört subjektiva

En oerhört subjektiv åsikt.

Citerar Oxenstierna:
Slutsats

http://www.quickmeme.com/meme/3q1epx/

Tycker det är lika relevant att diskutera huruvida pedofili är en läggning eller en störning som detta. It doesn't amount to anything. Att klargöra att det handlar om invandrare ger en en informativ "edge" dock.
  • 0
Citerar Ree:
What now?

Vad är det du inte fattar? Är du trög eller har du förstått att du inte kan vinna debatten (något resten av ditt inlägg indikerar)?

Citerar Ree:
En oerhört subjektiv åsikt.

Du är trög, verkar det som. Ja, åsikter är alltid subjektiva. Men åsikter presenteras inte som ren fakta - något du gjorde med länken från Affes sida. Men det förefaller nu helt uppenbart att du förstått att du inte kan vinna debatten eftersom ditt beteende är helt irrationellt, oförståndigt och oförsvarbart.

Citerar Ree:
Tycker det är lika relevant att diskutera huruvida pedofili är en läggning eller en störning som detta. It doesn't amount to anything. Att klargöra att det handlar om invandrare ger en en informativ "edge" dock.


Va? Jag sa att du ger lösningar på problem du inte tycker är problem. Du försöker dölja dina åsikter bakom en kletig, falsk, rutten fasad.

Tack för gullig debatt. Jag ska inte spilla min tid genom att ta den med dig igen. Nästa gång tar jag den med mikrovågsugnen.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
http://www.smp.se/nyheter/lobbyn/vaxjos-flyktingmottagande%28
3347092%29.gm


"Av 600 personer som kommit under de senaste 18 månader har fem fått arbete."

"Den genomsnittliga tiden det tar för människor att komma in på arbetsmarknaden ligger kring 9 år och uppåt för personer med bristfällig eller ingen utbildningsbakgrund."

Det ballar ur.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Oxenstierna:
Men det förefaller nu helt uppenbart att du förstått att du inte kan vinna debatten

Tolka det hur du vill. Jag skrev på ett skämtsamt sätt för att jag tycker du överdriver något enormt.

Jag behöver åtminstone inte kalla min motståndare:

* Trög
* Trög (igen)
* Kletig
* Falsk
* Rutten

..Och andra förolämpningar.
  • 0
Citerar Ree:
Tolka det hur du vill. Jag skrev på ett skämtsamt sätt för att jag tycker du överdriver något enormt.


Sedan när är det en bra idé att skämta bort en diskussion? Det var tom. du som initierade diskussionen genom ditt initiala inlägg. Då tycker jag att det hör till god ton och sed att sedan acceptera och delta i följdiskussioner som uppkommer p.g.a det inlägget. Särskilt när diskussionen är riktad direkt mot inläggsförfattaren.

Citerar Ree:
Jag behöver åtminstone inte kalla min motståndare:

* Trög
* Trög (igen)
* Kletig
* Falsk
* Rutten

..Och andra förolämpningar.


Men du tog ju inte diskussionen! Kanske borde jag uttryckt mig annorlunda (jag kallade dig dock inte kletig, falsk eller rutten - läs meningen igen så ser du vad jag syftar på) det må så vara. Men du borde ha uttryckt dig helt annorlunda. Därom råder inga tvivel.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Oxenstierna:
Men samtidigt kommer du med länkar som mer eller mindre säger att det är kulturellt betingat.

Har inte gjort (nyligen). Sluta tjata nu.
  • 0
Citerar Ree:
Har inte gjort (nyligen). Sluta tjata nu.


Du citerar mitt första inlägg. Lite sent påtänkt vill jag påstå. Att kalla den första (1:a) anmärkningen för att tjata (SIC!) är väl ändå lite magstarkt. Tycker du inte det?
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Ree:
Frågan är dock hur osannolik den är, och eftersom du bara attackerar att det är en "gissning" (snarare än en rätt fastställd statistisk trend) och inte att det är osannolikt så får vi väl gissa att du tycker det är sannolikt.


En uppskattning likt denna och många andra plubliceringar av "Affe" kan troligen inte komma att bli sannolika hur mycket du än implicerar de i dessa diskussioner. Jag har tidigare tagit upp varför dem är bristfälliga.

I den aktuella publiceringen påstår Affe att "Det är inte längre är svenskar som begår de flesta brotten i Sverige", värt att anmärka är dock att det inte någonstans i den efterföljande förklaringen bevisas. Återigen tar man till statstik över antalet anmäld brottslighet för sina magstarka påståenden, som om det skulle vara ett mått för den reella brottsligheten. Det ända som går att utläsa av detta spektakel är hur många av oss som blir anmälda och inte vem som begår flest brott.

Det har dock visat sig i mer trovärdiga publikationer att det möjligen finns en överrepresentation för vissa grupper. Det som dock nämns är också att det ska tas med i beräkningen hur utsatta vissa också är för en ökad anmälningsbenägenhet och för att inte tala om att alla påstådda brott som anmäls inte rubriceras som brott i en förundersökning.

Därtill gör Affe en kalkylerad gissning för antalet brott mellan år 2001-2011, utifrån statstik över en möjlig överrepresentation mellan år -97 och -01. Vilket han i allra högsta grad inte har någon statistisk grund för. Han saknar även belägg för den påstådda brytpunkten -07, han talar om. Med anledning av allt detta kan man således heller inte likt Affe, säga något om hur många brott som begås av en viss grupp invånare.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
Citerar mygga_med_stil:
Det ballar ur.


Tycker du på något sätt det är orimligt att det för en obildad person tar en tid att komma in på arbetsmarknaden?
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
Citerar Ree:
Dansk journalist kallar Sveriges media "sämst i hela västvärlden".

http://www.friatider.se/svensk-media-ar-samst-i-hela-vastvarlden

Friatider.se? Kom igen. Om du måste hålla på, håll dig till Avpixlat.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Ree:
Dansk journalist kallar Sveriges media "sämst i hela västvärlden".


Hur tvingas man att läsa en tidning?

Jag förundras också över att media i Sverige har kommit att bli "sämst i hela västvärlden" till följd av den snabba befolkningutveckling och att man enligt honom inte publicerar signalement på brottslingar. Jag trodde media var så mycket mer än att förmedla nyheter över brottslighet.

Förövrigt är "sämst i hela västvärlden" väldigt starka ord, trots att det kommer från en dansk populist. Det språrar ur redan vid tanken i att han efterfrågar signalement på brottsmisstänkta genom media. Han tycks inte förstå att allt för generös beskrivning av ett brott genom media skulle stjälpa mer än vara behjälpligt en pågående brottsutredning.

Som vanligt är syftet med denna artikel att skvätta vatten på kvarnen.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
Citerar Alstroemeria:
Tycker du på något sätt det är orimligt att det för en obildad person tar en tid att komma in på arbetsmarknaden?

Jag tycker att det är orimligt att ta in personer som uppenbarligen aldrig kommer att skaffa ett jobb, ja.

Citerar Alstroemeria:
Jag förundras också över att media i Sverige har kommit att bli "sämst i hela västvärlden" till följd av den snabba befolkningutveckling och att man enligt honom inte publicerar signalement på brottslingar. Jag trodde media var så mycket mer än att förmedla nyheter över brottslighet.

Det handlar inte om att förmedla nyheter över brottslighet eller inte, det handlar om att media gör sitt bästa för att dölja, censurera och förvirra vilka det är i samhället som begår brott och varför. Man vet att något är fel när man inte bara pixlar ansiktet på folk, men armarna och benen också. Nyheterna är äckligt partiska och har uppenbarligen en politisk agenda som inte borde existera i ett demokratiskt samhälle.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Citerar mygga_med_stil:
Nyheterna är äckligt partiska och har uppenbarligen en politisk agenda som inte borde existera i ett demokratiskt samhälle.

Självfallet skall det få existera. I en demokrati skall man ha rätten att få driva fram sin åiskt i lagliga former. Och förövrigt går det inte att vara objektiv. För allting du ser bildar om din uppfattning. Men vi kan väll säga objektiv från ett "västerländskt" synsätt.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar mygga_med_stil:
Det handlar inte om att förmedla nyheter över brottslighet eller inte, det handlar om att media gör sitt bästa för att dölja, censurera och förvirra vilka det är i samhället som begår brott och varför. Man vet att något är fel när man inte bara pixlar ansiktet på folk, men armarna och benen också. Nyheterna är äckligt partiska och har uppenbarligen en politisk agenda som inte borde existera i ett demokratiskt samhälle.


Förstår att det kan kännas så för den med en dold agenda och övertygelse om att invandrarna är den sanna bilden av brottslighet och arbetslöshet.

Citerar mygga_med_stil:
Jag tycker att det är orimligt att ta in personer som uppenbarligen aldrig kommer att skaffa ett jobb, ja.


Vem som kommer ta ett jobb går självklart inte utläsa vid gränskontrollen.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
Citerar Williamo:
Självfallet skall det få existera. I en demokrati skall man ha rätten att få driva fram sin åiskt i lagliga former. Och förövrigt går det inte att vara objektiv. För allting du ser bildar om din uppfattning. Men vi kan väll säga objektiv från ett "västerländskt" synsätt.

Nyheter som betalas av folket (tänker mest på SVT och deras TV-licens) bör absolut vara objektiv och opartisk. Vet inte riktigt vad du syftar på när du säger "västerländskt synsätt". SVT och majoriteten av all media är extremt röda och gröna och det speglar vad de rapporterar om.
http://www.youtube.com/watch?v=wVWHlK0Pu4c&feature=player_
embedded#!


Citerar Alstroemeria:
Förstår att det kan kännas så för den med en dold agenda och övertygelse om att invandrarna är den sanna bilden av brottslighet och arbetslöshet.

Den enda agendan jag har är att media rapporterar i klarspråk vad som är sant.
I Finland rapporterade man att var tredje våldtäktsman är utländsk, där personer från Mellanöstern är överrepresenterade.
I Norge rapporterade media att samtliga anmälda våldtäkter i Oslo (ca 50 stycken) begicks av icke-västliga män.
I Danmark konstaterar man nu att varannan våldtäktsdömd är invandrare.
Varför talar våra grannar sådant klarspråk medan svensk media gör allt för att dölja vad som pågår i sann Orwellisk anda?

http://www.youtube.com/watch?v=evtwNVZXDYk
http://www.bt.dk/danmark/hveranden-voldtaegtsdoemt-er-udlaendi
ng

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194739798588/artikkeli/karu+til
asto+lahi-idan+miehet+syyllistyvat+suomessa+raiskauksiin+halytt
avan+usein.html


Citerar Alstroemeria:
Vem som kommer ta ett jobb går självklart inte utläsa vid gränskontrollen.

Man har ändå en viss idé när ca hälften av alla somalier som kommer hit är analfabeter...
SHUT YOUR MOUF!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!