Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Ta ställning till Sverigedemokraterna!


Citerar Chrillen:
Värnplikten är utmärkt, den fungerar inte bara som någonting positivt ut försvarssynpunkt utan är även samhällsnyttigt. Speciellt för unga män som ofta direkt efter gymnasiet inte har en aning om vad de ska göra med sig själva och som dessutom saknar ansvarsförståelse och självdisciplin.


Jag vill inte uttala mig om värnplikten som helhet, men att unga lätt påverkade män får lära sig att falla in i led och blint lyda order från överordnade kan knappast ses som något positivt för någon som eftersträvar ett fritt samhälle befolkat av kritiskt tänkande individer. Tvärtom.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Jag vill inte uttala mig om värnplikten som helhet, men att unga lätt påverkade män får lära sig att falla in i led och blint lyda order från överordnade kan knappast ses som något positivt för någon som eftersträvar ett fritt samhälle befolkat av kritiskt tänkande individer. Tvärtom.


Har du gjort värnplikten?

Det här är precis som debatten om huruvida TV-spel gör en aggressiv eller inte - man kan särskilja på spelvärlden och den riktiga världen.

Det är likadant i lumpen, när du är där så inser du snarare bara att inte allt i världen är roligt, ibland måste man göra saker som suger. Man får lära sig att tidpassning är viktigt, man tvingas umgås med människor man annars aldrig ens hade tittat mot och framförallt i dagens Sverige där fler och fler unga lider av fetma får man en mycket bättre fysik.

Och sen när man muckar så behåller man det vettiga man lärt sig men inser att man numera är tillbaka i den "riktiga" världen.
  • 0
Citerar Chrillen:
Det här är precis som debatten om huruvida TV-spel gör en aggressiv eller inte - man kan särskilja på spelvärlden och den riktiga världen.

Det är likadant i lumpen, när du är där så inser du snarare bara att inte allt i världen är roligt, ibland måste man göra saker som suger. Man får lära sig att tidpassning är viktigt, man tvingas umgås med människor man annars aldrig ens hade tittat mot och framförallt i dagens Sverige där fler och fler unga lider av fetma får man en mycket bättre fysik.

Och sen när man muckar så behåller man det vettiga man lärt sig men inser att man numera är tillbaka i den "riktiga" världen.


Det låter ju väldigt idylliskt, men jag hoppas att du inte är så naiv att du tror att artonåriga pojkar helt enkelt kan kasta av sig den stenhårda auktoritära mentalitet som bankas in under hela ens värnplikt.

Som du säkert såg så säger jag inte att allt är negativt, jag är övertygad om att den sortens möten du talar om är väldigt nyttiga erfarenheter. Att tro att de auktoritära inslagen inte är bestående är dock väldigt naivt och jag tror att det i långa loppet är potentiellt farligt. Det finns en anledning till att fascistiska och auktoritära regimer är noggranna med att ungdomarna ska skolas i armén.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Det låter ju väldigt idylliskt, men jag hoppas att du inte är så naiv att du tror att artonåriga pojkar helt enkelt kan kasta av sig den stenhårda auktoritära mentalitet som bankas in under hela ens värnplikt.

Som du säkert såg så säger jag inte att allt är negativt, jag är övertygad om att den sortens möten du talar om är väldigt nyttiga erfarenheter. Att tro att de auktoritära inslagen inte är bestående är dock väldigt naivt och jag tror att det i långa loppet är potentiellt farligt. Det finns en anledning till att fascistiska och auktoritära regimer är noggranna med att ungdomarna ska skolas i armén.


Ja, för alla män som är över 30 idag är hemska auktoritära människor! Du måste inse att de allra flesta vuxna män idag har gjort värnplikten i en eller annan form och är fortfarande väl fungerande individer.

Och du svarade inte på frågan, har du gjort värnplikten?
  • 0
Citerar Chrillen:
Och du svarade inte på frågan, har du gjort värnplikten?


Håller med dig om det mesta angående värnplikten. Dock inte relevant att Lotus eller någon annan ska behöva svara på om de personligen gjort värnplikten eller inte, så lägg ner det.
Leo
  • 0
Det största problemet jag ser är att kunna anskaffa materiel till 6 stycken mekbrigader. Det kostar nämligen väldigt mycket pengar att hålla igång dessa brigader, man kommer visserligen spara in en del pengar på värnpliktiga, men organisationen bakom dessa kommer att bli enorm.

Vi talar om logistik, stridsledning, för att inte tala om den materiell som saknas. Kompetent luftvärn, artilleri, de stridsvagnar som saknas, robotar till flyget samt LV. Det kommer kosta ofantliga mängder pengar och det kommer att ta tid.
  • 0
Citerar LeoWarrior:
Håller med dig om det mesta angående värnplikten. Dock inte relevant att Lotus eller någon annan ska behöva svara på om de personligen gjort värnplikten eller inte, så lägg ner det.


Hade hållit med dig om det hade varit så att vi pratade om värnplikt som helhet, men när man går in på sån detaljnivå i hur det är att vara värnpliktig, då bör man ha utfört värnplikt.

"stenhårda auktoritära mentalitet som bankas in under hela ens värnplikt."

Att föra sig med sådana termer utan att ha gjort värnplikt, det är i min åsikt olämpligt.
  • 0
Citerar Chrillen:
Hade hållit med dig om det hade varit så att vi pratade om värnplikt som helhet, men när man går in på sån detaljnivå i hur det är att vara värnpliktig, då bör man ha utfört värnplikt.


Original research är irrelevant i vilket fall. En upplevelse behöver inte likna alla andra.
  • 0
Jag håller med om att värnplikt är bra ur en samhällsynpunkt. Tror det är en nyttig och rolig erfarenhet för unga människor. Istället för att kastas ut i arbetslöshet så får man göra lumpen, lära sig nya erfarenheter, träffa nya människor, växa som människa och dessutom få lön!
  • 0
Citerar Chrillen:
Det är likadant i lumpen, när du är där så inser du snarare bara att inte allt i världen är roligt, ibland måste man göra saker som suger. Man får lära sig att tidpassning är viktigt, man tvingas umgås med människor man annars aldrig ens hade tittat mot och framförallt i dagens Sverige där fler och fler unga lider av fetma får man en mycket bättre fysik.


Eller så spenderar man tiden man skulle lagt på lumpen på exempelvis några högskolepoäng, en yrkesutbildning eller komvux om det behövs. Visst kan värnplikten eventuellt sträta ut en del killar och tjejer som hamnat snett, men jag tycker i alla fall det finns mycket andra vettigare saker man kan lägga sin tid och energi på än att göra lumpen. Exempelvis studera, arbeta, idrotta eller vad man nu tycker är intressant.
  • 0
Citerar thording:
Eller så spenderar man tiden man skulle lagt på lumpen på exempelvis några högskolepoäng, en yrkesutbildning eller komvux om det behövs. Visst kan värnplikten eventuellt sträta ut en del killar och tjejer som hamnat snett, men jag tycker i alla fall det finns mycket andra vettigare saker man kan lägga sin tid och energi på än att göra lumpen. Exempelvis studera, arbeta, idrotta eller vad man nu tycker är intressant.


Absolut och där kanske jag borde klargöra min ståndpunkt, har man plugg/jobb direkt efter skolan så ska det finnas möjlighet till frisedel.

Men de allra flesta gör inte det, och då kan man lika gärna göra värnplikten. De som lyckas få jobb direkt efter plugget eller ska plugga vidare är sällan de som har mest nytta av lumpen.
  • 0
Citerar Lotus:
Det låter ju väldigt idylliskt, men jag hoppas att du inte är så naiv att du tror att artonåriga pojkar helt enkelt kan kasta av sig den stenhårda auktoritära mentalitet som bankas in under hela ens värnplikt.


Kan bara hålla med. Jag är själv skeptisk till en allmänvärnplikt då jag anser att staten inte ska ha rätten att kunna tvinga in en människa i en träning för diciplinering eller som i visa fall "skolning."

Du som människa kan välja saker och ting fritt, jag tycker det är bra. Därav borde militärutbildningen kvartstå som frivillig.
Tänker själv kanske söka till GMU, men om det hade varit tvång så hade man blivit provocerad. I grunden handlar det egentligen att kunna döda och själv bli dödad för sitt land. Om man inte ens känner någon patriotism för sitt land, man kanske inte ens vill röra ett vapen. Då tvingas man in i något som du inte alls känner är något bra. Eller framförallt. Eftersom politiker har jäkla lätt att agera som röttägg, varför ska du behöva ta och dö för deras agerande. Visst, du röstade fram dom. Men det betyder inte att du ska behöva dö för misstaget. Dessa överbetalda jävlar kanske inte ens drev fram frågan om värnplikt, eller som SD, profilera sig i någon annan fråga som tar mycket fokus. Det stora problemet med dagens parlamentariska "demokrati."
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Jag skulle vilja påstå att det inte alls behövs en riktig värnplikt. Snarare lägre krav på själva GMU, som finns idag. En större kvot att fylla, kan man också uttrycka det som.
Just nu känns fystesten anpassade på ett sådant sätt att de som precis gått ut gymnasiet sällan är i form att utföra utbildningen.

Jag tror på ett mellanting, där man får välja om man vill själv eller inte, men samtidigt inte kör på de hårda krav som finns idag. Förläng utbildningen i så fall då, och inkludera mer fys.

Om inte: gnäll då för sjutton inte om att det utbildas för lite soldater, när kraven är för hårda för att de som faktiskt vill ta sig in, har "okej" fysik, lite brains och sådär, tar sig in.

Nu har jag varken provat att göra testerna, eller har någon intention att göra det. Men det känns lite som tongångarna bland de som faktiskt har provat. För x antal år sedan när min farsa gjorde lumpen, togs i stort sett alla in.

Var det bra eller dåligt? Vet inte. Men en liknande lösning för de som VILL göra det, känns i så fall bättre än dagens.
The more I learn, the smaller I become.
  • 0
Testerna är för hårda men du har inte provat dem? Kraven på dagens GMU-are är om något för låga, soldater ska inte vara soffpotatisar. Det skall krävas god fysik av dem som är i stridande förband!
  • 0
Vi är lite off topic nu men vill ändå inflika att kraven definitivt inte är för låga för GMU i nuläget. Avhoppen under utbildningen är många (skador, motivation etc) och sådant kostar mycket resurser för Försvarsmakten. Vet det eftersom jag själv blev antagen till GMU.
Leo
  • 0
Citerar Chrillen:
Testerna är för hårda men du har inte provat dem? Kraven på dagens GMU-are är om något för låga, soldater ska inte vara soffpotatisar. Det skall krävas god fysik av dem som är i stridande förband!


Men då är det väl inte läge att gå ut och gnälla att de förvärvar alldeles för få? ;) Historiskt så har det varit betydligt lägre krav. Om ens några. Och som du själv sa, det är en chans att få de som inte har någon självdisciplin, att nu få det.
Hur tänker du då, när de som saknar detta ska vara semi-atleter? För om något, krävs det ju god disciplin, för att ha en god fysik.

Det känns som man gjort det för bekvämt för sig och bara tar sig an de som redan är i form. Och jag kan säga dig det, att det finns många som inte klarar testerna som skulle kunna göra nytta. Man måste bara hitta vägar för dem också.
The more I learn, the smaller I become.
  • 0
Citerar grodahn:
Men då är det väl inte läge att gå ut och gnälla att de förvärvar alldeles för få? ;) Historiskt så har det varit betydligt lägre krav. Om ens några. Och som du själv sa, det är en chans att få de som inte har någon självdisciplin, att nu få det.
Hur tänker du då, när de som saknar detta ska vara semi-atleter? För om något, krävs det ju god disciplin, för att ha en god fysik.

Det känns som man gjort det för bekvämt för sig och bara tar sig an de som redan är i form. Och jag kan säga dig det, att det finns många som inte klarar testerna som skulle kunna göra nytta. Man måste bara hitta vägar för dem också.


Har jag gnällt? Jag vill ha allmän värnplikt för de som inte har jobb/plugg efter gymnasiet.

Det ska inte vara ett val, ska man marscha två mil så ska man marscha två mil, det är lite det civila har svårt att förstå. Det är rätt svårt att komma undan i det militära om man faktiskt inte skadar sig, vilket är svårt att göra vid marschträning. Man måste inte ens i närheten vara semi-atlet för att kunna göra en vanlig värnplikt på en insatspluton eller jämförbar utbildning. Endast när man kommer upp i skyttesoldat kan man börja säga att det är dags för löpträning och fys innan lumpen. Annars är en normal fysik klart godtagbart.

Och du verkar även där missförstå (vilket kan grunda sig att du inte har mönstrat) att man inte kan "misslyckas" i testerna. Man gör testerna och får ett resultat (betyg) som sen ger en möjlighet att komma in på ett antal utbildningar. Ju bättre resultat desto tyngre utbildning.

Citerar LeoWarrior:
Vi är lite off topic nu men vill ändå inflika att kraven definitivt inte är för låga för GMU i nuläget. Avhoppen under utbildningen är många (skador, motivation etc) och sådant kostar mycket resurser för Försvarsmakten. Vet det eftersom jag själv blev antagen till GMU.


Jag gjorde värnplikten Jan 2010 till Dec 2010, därmed fick jag se de första GMU-arna och de muckade samtidigt som oss. Skillnaden var gigantiskt mellan t.ex. deras baskerprov och vårat. Vet många lumpare och specoff. som vittnar om samma sak.
  • 0
Utöver den mängd soldater man får, så får man ytterligare fördelar med ett värpliktsförsvar. Bland annat så får man bokförd statistik på folkhälsan, ökad folkförankring och hur unga lär sig samarbeta med andra unga människor från andra delar utav samhället man annars aldrig skulle träffa. Det om något är civilt mervärde.

Att lära sig att man inte kan göra som man vill utan kommer behöva lyssna på sina överornande, eller snarare förväntas lyssna är otroligt lärorikt.
  • 0
Citerar Chrillen:
Ja, för alla män som är över 30 idag är hemska auktoritära människor! Du måste inse att de allra flesta vuxna män idag har gjort värnplikten i en eller annan form och är fortfarande väl fungerande individer.


Det har ingen påstått, och även om det vore så så skulle det inte märkas i ett samhälle där alla andra också gjort det. Det hade varit normen. Det jag oroar mig för är dock inte att de som går lumpen ska bli auktoritära mobbare, utan att de tidigt i livet (medvetet eller undermedvetet) lär sig att man bör underkasta sig auktoriteter.

Citerar Chrillen:
Och du svarade inte på frågan, har du gjort värnplikten?


Jag svarade inte på frågan av den anledning som flera andra redan har tagit upp, nämligen att det är irrelevant.
Vik hädan, troll.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Lotus:
lär sig att man bör underkasta sig auktoriteter.

Känns väl lite spontant som en bra motpol till dagens "låt gå"-barn.
  • 0
Länk

Jag testar hur länkar fungerar. Ang. sverigedemokraterna så kan jag inte säga att jag har någon riktig åsikt. Tycker ju att deras mest extrema motståndare är de verkliga rasisterna.
Ge upp. Jag har rätt. Som vanligt.
  • 0
Citerar Chrillen:
Har jag gnällt? Jag vill ha allmän värnplikt för de som inte har jobb/plugg efter gymnasiet.

Det ska inte vara ett val, ska man marscha två mil så ska man marscha två mil, det är lite det civila har svårt att förstå. Det är rätt svårt att komma undan i det militära om man faktiskt inte skadar sig, vilket är svårt att göra vid marschträning. Man måste inte ens i närheten vara semi-atlet för att kunna göra en vanlig värnplikt på en insatspluton eller jämförbar utbildning. Endast när man kommer upp i skyttesoldat kan man börja säga att det är dags för löpträning och fys innan lumpen. Annars är en normal fysik klart godtagbart.

Och du verkar även där missförstå (vilket kan grunda sig att du inte har mönstrat) att man inte kan "misslyckas" i testerna. Man gör testerna och får ett resultat (betyg) som sen ger en möjlighet att komma in på ett antal utbildningar. Ju bättre resultat desto tyngre utbildning.


Varför ska du ta åt dig av allt? Försvaret/regeringen/medierna gnäller. Vad du tycker är väl i sammanhanget ganska obetydligt.

Vem har sagt något om att man ska få välja om man vill marschera eller inte? Man ska kunna välja, huruvida man vill gå med i det militära inte. Väl där, får man leken tåla.

Om man ansöker till en pluton, och inte kommer in, så är väl det ändå ett misslyckande? Höjer man kvoten, och formar om utbildningen, så kommer även de med lägre betyg in. Och ges en chans även dem.

Men återigen, jag kunde inte bry mig mindre om hur de sköter sin verksamhet. Jag tycker bara inte det är läge att gå ut och gnälla när de med något bristande kondition (som fö. är tämligen enkel att träna upp), helt enkelt inte tar sig igenom. Sedan har säkert du och jag helt olika bild om vilka som kan tas ut i strid och inte.

Skulle det bli krig, skulle inte dagens "antagningar" spela någon roll, utan nivån kommer bara rasa till samma gamla a la 40-50-60-tal. Det visar bara på hur löjeväckande regelverket är. Varför inte börja träna soldaterna nu, istället för att, när något väl händer, skicka ut vilket pack som helst?

- Jo, för det kostar för mycket. Det är oftast svaret på alla frågor.
The more I learn, the smaller I become.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar kraz:
Kanske lite OT, men vilken pajas och idiot.

Kan jag få en TL;DR?
  • 0
Citerar Ree:
Kan jag få en TL;DR?


Citerar rakt från texten, Anders Ö (SD):

"Ni kunde ju även skippa aborterna och skaffa er de barn ni förmodas vilja ha, nu när ni är unga och har all tid i världen till att ta hand om dem."

Han menar att tjejer som är för blyga för att säga till om kondom men för kåta för att avstå sex lika gärna kan behålla barnen.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!