Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Mattetråden


Om multiplicerar kostnaden per dygn samt antalet dygn så får du ju ett uttryck för den totala kostnaden.

Ktot = 150*v^2 + 25*10^6/v

Vi deriverar map hastigheten och tar nollpunkten:

d(Ktot)/dv = 300*v - 25*10^6/v^2 = 0
300*v^3 - 25*10^6 = 0
v^3 = 1/12*10^6
v = (1/12)^(1/3) * 10^2 = 43.68 km/h
  • 0
Aha! Så klart Tack för hjälpen. Fastnat på ett annat problem:

Finn en funktion f(x) som är lika med sin egen derivata och ej definierad för x=0

tänker ju direkt e^x men den blir 1 för x=0
  • 0
Citerar birdie123:
Finn en funktion f(x) som är lika med sin egen derivata och ej definierad för x=0

tänker ju direkt e^x men den blir 1 för x=0


Magkänslan säger ln(x)

om f(x) = ln(x)
-> f'(x) = 1/x

Ingen av dem är definerade för x=0 (om jag minns rätt).
  • 0
Men ln(x) != 1/x.

Minns att också den där frågan var uppe förr, men jag minns inte vad som sades då. Det känns dock spontant som att någon funktion inte kan finnas. Åtminstone inte i reell mening.

Är inte frågan bara fel ställd?

Det känns som att man för villkoret likhet med sin derivata får en enkel differentialekvation:

y' = y
y' - y = 0
Vars allmänna lösning ges av hjälpekvationen: x - 1 = 0 => x = 1
=>
y = C*e^1
  • 0
Ajdå, tabbe av mig där. Läste frågan för snabbt.
  • 0
Varför har jag inte hittat den här tråden tidigare
  • 0
Whoho!

Jag går i en liten ''stödgrupp'' på matematiken i skolan då jag verkligen behöver stöd. Vi är en liten grupp på kanske 5 personer med oftast är vi bara 3 så vi får verkligen hjälp!

Hur som helst, så skulle vår mattelärare gå igenom ''Procent & ränta'' på måndagen (imorgon) eller på onsdag. Ingen i gruppen har en blekaste aning om hur man räknar med ränta och så vidare.

Jag bestämde mig då för att börja i förväg och läsa noga så jag kanske fattar detta med ränta etc. innan lärarn går igenom det.
Jag tog hem det och jag kan det fan flytande nu! Så himla härligt asså! Matematik är sannerligen det roligaste ämnet när man förstår det.

Jag är vanligtvis en kille som totalt suger på att förstå matematik. Men när jag tog tag i det så fortstod jag det direkt. I allafall alla tal i själva boken.
''If you want 100 italians to be quiet, shoot one. If you want 100 albanians to be quiet, shoot ninety-nine'' - Lord George Byron (UK)
  • 0
Citerar Insidious:
Matematik är sannerligen det roligaste ämnet när man förstår det.


True that
Världsherravälde
  • 0
Citerar Insidious:
Matematik är sannerligen det roligaste ämnet när man förstår det.


"Matematik är ingenting man förstår, man vänjer sig!" -Min Matte lärare som citera en känd matematiker.
  • 0
Snabb fråga: Kan man använda sig av tan, cos och sin om triangeln inte är rätvinklig? Tack på förhand
  • 0
Citerar milan_fan22:
Snabb fråga: Kan man använda sig av tan, cos och sin om triangeln inte är rätvinklig? Tack på förhand


Nej. Bara om det används inom Cosinus eller Sinussatsen etc
  • 0
Citerar metroid_prime:
Citerar Insidious:

Matematik är sannerligen det roligaste ämnet när man förstår det.


"Matematik är ingenting man förstår, man vänjer sig!" -Min Matte lärare som citera en känd matematiker.


Likt matte, så förstår jag inte riktigt detta citat. Kan du förklara, som min matematiklärare gör?
''If you want 100 italians to be quiet, shoot one. If you want 100 albanians to be quiet, shoot ninety-nine'' - Lord George Byron (UK)
  • 0
Det ska väl ses på med lite humor men du kommer att kunna relatera till det under dom lite mer avancerade mattekurserna om du nu ska läsa dom.
  • 0
Citerar metroid_prime:
Det ska väl ses på med lite humor men du kommer att kunna relatera till det under dom lite mer avancerade mattekurserna om du nu ska läsa dom.


Matematik A satsar jag först på, med tanke på mina svårigheter haha. Men om det ändrar sig så kommer jag läsa ''B''.. och dö.
''If you want 100 italians to be quiet, shoot one. If you want 100 albanians to be quiet, shoot ninety-nine'' - Lord George Byron (UK)
  • 0
Citerar Insidious:
Citerar metroid_prime:
Det ska väl ses på med lite humor men du kommer att kunna relatera till det under dom lite mer avancerade mattekurserna om du nu ska läsa dom.


Matematik A satsar jag först på, med tanke på mina svårigheter haha. Men om det ändrar sig så kommer jag läsa ''B''.. och dö.


Går du enligt nya reformen? Jag personligen tyckte att Matte A var svårast. Efter det flyter det på lättare.
  • 0
Citerar metroid_prime:
Går du enligt nya reformen?


Vilken reform?
''If you want 100 italians to be quiet, shoot one. If you want 100 albanians to be quiet, shoot ninety-nine'' - Lord George Byron (UK)
  • 0
Citerar Insidious:
Citerar metroid_prime:
Går du enligt nya reformen?


Vilken reform?


Kurserna och betygsystemet ändrade drastiskt iår.
  • 0
Citerar Daniel L:
Citerar metroid_prime:
Går du enligt nya reformen? Jag personligen tyckte att Matte A var svårast. Efter det flyter det på lättare.


Va? Matte A är ju samma matte som i högstadiet.


Matten jag hade i högstadiet sög. Det var därför det var kämpigt. Tempot var också otroligt hög då vår kursplan sade att Naturare skulle läsa 42h Matte A totalt medan alla andra fick 84h.
  • 0
Citerar Daniel L:
Citerar metroid_prime:
Matten jag hade i högstadiet sög. Det var därför det var kämpigt. Tempot var också otroligt hög då vår kursplan sade att Naturare skulle läsa 42h Matte A totalt medan alla andra fick 84h.


Då gör din skola fel. Oavsett program så motsvarar 100 poäng strax under lika många antal timmar. Har jag för mig i alla fall.


För naturare och tekniker så komprimerar dom gärna Matte A och B kursen. Samma sak gör dom med Matte C och D. Under Matte C hade jag 8h i veckan!
  • 0
Om man absolutinte ville så kunde man ju byta!
  • 0
Behöver hjälp av någon smart med denna uppgift.

Beräkna primitiv funktion till: 2x/(x^2+1).

Eller generellt hur man löser primitiva funktioner med bråktal?
  • 0
Citerar The Patriot:
Beräkna primitiv funktion till: 2x/(x^2+1).

Du får försöka hitta något som ger oss detta när vi deriverar helt enkelt.
Vi kan se att 2x är inre derivatan för parantesen, och betraktar vi den för sig ser vi att vi har F(x) = ln(x^2+1)
  • 0
Förklara gärna detta tal, jag har glömt bort och måste lära mig det!

6x(y+2)-2y(2x+1)-12x

Någon som kan förklara skriftligt? Jag är i behov av att åter kunna detta! Tack på förhand!
''If you want 100 italians to be quiet, shoot one. If you want 100 albanians to be quiet, shoot ninety-nine'' - Lord George Byron (UK)
  • 0
Jag antar att du ska förkorta så långt som möjligt?
Multiplicera in och förkorta.

6xy+12x-4xy-2y-12x
6xy-4xy-2y
2xy-2y
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!