Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Universitet och högskola


Citerar Vebe:
Har ingen riktig koll, men hur sjutton ska man kunna söka för utbildningar som kräver Fysik B, om man fortfarande håller på med kursen? Jag menar, jag kan ju få IG eller MVG i kursen, och det måste ju väga in i hurvida jag kommer in eller inte?


Ja, och intag 1 sker i slutet av juni/början av juli just för att alla betyg ska hinna rapporteras in av skolorna. Det är inget du behöver oroa dig över.


Våra betyg sätts den 3 Juni, så efter det är det kört. (vet inte om det är samma på andra skolor).

Citerar Iqaros:
Det skadar ju inte att söka - oavsett vad så har du ju alltid fram till juli innan du måste bestämma dig helt om du vill gå linjen eller inte, förutsatt att du kommer in vill säga. Du måste ju inte acceptera det du kommer in på bara för att du har sökt det. Kurser tycker jag personligen bara att du ska läsa om du verkligen vill det och finner kurser som du verkligen vill läsa (och inte bara läser för läsandets skull), annars är nog ett jobb en bättre merit för din framtida karriär när du väl väljer att utbilda dig.

I slutändan är det ju dock ditt beslut och du måste göra det som känns rätt för dig. Hoppas du listar ut det, lycka till!


Usch jag får se hur jag gör.

Citerar ApeWithSniper:
Baxter: jag har för mig att juridikutbildningarna i Lund kräver nästan felfria betyg/hp. Vill du absolut läsa just det, sök i flera städer, kanske.


Jo det har jag också hört, och jag vet att jag inte har det. Går samhällsprogrammet, har 2-3 mvgn och rätt många vg men det är rätt långt ifrån max. Gjorde högskoleprovet också, får se vad resultatet blir där. Saken är den är att jag inte vet om jag vill det, att ta ett fett lån för att sedan flytta för att sedan upptäcka att det inte var något för mig känns riskabelt.
  • 0
Citerar Baxter:
Jo det har jag också hört, och jag vet att jag inte har det. Går samhällsprogrammet, har 2-3 mvgn och rätt många vg men det är rätt långt ifrån max. Gjorde högskoleprovet också, får se vad resultatet blir där. Saken är den är att jag inte vet om jag vill det, att ta ett fett lån för att sedan flytta för att sedan upptäcka att det inte var något för mig känns riskabelt.


1.5 och 21.80 förra hösten. Långt ifrån ouppnåeligt.
  • 0
Citerar Alexis:
Har ingen riktig koll, men hur sjutton ska man kunna söka för utbildningar som kräver Fysik B, om man fortfarande håller på med kursen? Jag menar, jag kan ju få IG eller MVG i kursen, och det måste ju väga in i hurvida jag kommer in eller inte?


Du kan söka (och bli antagen) på utbildningar som kräver Fysik B även om du fått IG, du behöver bara ha läst färdigt kursen. IG är också ett betyg enligt definitionen. Däremot så kan det ju bli svårt på den högre utbildningen om man inte klarade av kursen på gymnasiet.
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Citerar Baxter:
Saken är den är att jag inte vet om jag vill det, att ta ett fett lån för att sedan flytta för att sedan upptäcka att det inte var något för mig känns riskabelt.


Våga flytta och lev lite! Det blir ett äventyr.

Lånet från CSN är bland det mest förmånliga du kommer få under din livstid, så ta vara på det och prova plugga lite olika saker. Jag ser absolut ingen fara med att i dagsläget vara skyldig CSN drygt 125000 kronor.
  • 0
Citerar Baxter:
Saken är den är att jag inte vet om jag vill det, att ta ett fett lån för att sedan flytta för att sedan upptäcka att det inte var något för mig känns riskabelt.

Du får rätt höga bidrag också. 2800 kronor per månad som inte behöver betalas tillbaka. Men självklart ska du läsa något som du vill läsa. Känner du att du har nära till ett jobb i din hemstad kanske du kan arbeta och söka till vårterminen.
  • 0
Citerar Aaandy:
Våga flytta och lev lite! Det blir ett äventyr.

Lånet från CSN är bland det mest förmånliga du kommer få under din livstid, så ta vara på det och prova plugga lite olika saker. Jag ser absolut ingen fara med att i dagsläget vara skyldig CSN drygt 125000 kronor.


Men det gör jag. Speciellt när jag inte vet vad jag vill. :/ Jag vill ju jobba.

Citerar ApeWithSniper:
Du får rätt höga bidrag också. 2800 kronor per månad som inte behöver betalas tillbaka. Men självklart ska du läsa något som du vill läsa. Känner du att du har nära till ett jobb i din hemstad kanske du kan arbeta och söka till vårterminen.


Fast det är ju inte så himla mycket ändå. Förhoppningsvis får jag ett sommarjobb i sommar som jag kan fortsätta på sen.
  • 0
Citerar Baxter:
Men det gör jag. Speciellt när jag inte vet vad jag vill. :/ Jag vill ju jobba.


Jaha... men vill du jobba, så jobba!
  • 0
Citerar TheYellowHero:
Tack! Det känns faktiskt som ett klockrent val. Vad ska du plugga?


Jag är inne på termin 5 på läkarprogrammet. Vi håller också till på BMC tillsammans med logopeder, biomedicinare och såklart även audionomer! =)
  • 0
Citerar Galdir:
Jag är inne på termin 5 på läkarprogrammet. Vi håller också till på BMC tillsammans med logopeder, biomedicinare och såklart även audionomer! =)


Var pluggar du?
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar The Frostexx:
Var pluggar du?


Jag drar en vild gissning och säger Uppsala!

Fy sjutton för BMC, förövrigt. Tvingas dit ibland för någon försprungen föreläsning. Helt off.
  • 0
Citerar Br03det:
Jag drar en vild gissning och säger Uppsala!


Jag gissar på Lund, med tanke på det som står i hans krypin.
  • 0
Citerar Aaandy:
Jag gissar på Lund, med tanke på det som står i hans krypin.


Bra gissning.
Utgick från att BMC var något som fanns i Uppsala, men tydligen har Lund en likadan.
  • 0
Yesbox, pluggar i Lund!
  • 0
Citerar Galdir:
Jag är inne på termin 5 på läkarprogrammet. Vi håller också till på BMC tillsammans med logopeder, biomedicinare och såklart även audionomer


Ah, skoj! Hade det inte varit så svinigt höga intagningspoäng hade jag nog valt det.
Trying to make a living and doing the best I can
  • 0
Citerar TheYellowHero:
Ah, skoj! Hade det inte varit så svinigt höga intagningspoäng hade jag nog valt det.


Det har säkert ändrats mycket från när jag sökte in. Hur mycket krävs det nu?
  • 0
Citerar Galdir:
Det har säkert ändrats mycket från när jag sökte in. Hur mycket krävs det nu?


Minst 21 och en nyfödd.
Skjut mig
  • 0
Citerar Galdir:
Hur mycket krävs det nu?


Förra året i Lund låg det på 22.40 och 1.8 på HS-provet. Rätt svettigt att komma upp i det.
Trying to make a living and doing the best I can
  • 0
Citerar TheYellowHero:
Förra året i Lund låg det på 22.40 och 1.8 på HS-provet. Rätt svettigt att komma upp i det.


Det var som fan, trodde det skulle gå ner med tiden. Sökte in på våren och kom in överallt i princip (förutom Gbg och Sthlm) med 1.8.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Jag behöver hjälp, jag har galet mycket beslutsångest just nu. Jag läser på Komvux och jobbar samtidigt för att jag inte avslutade alla mina kurser i gymnasiet, nu har jag snart läst klart alla mina poäng men vet inte vilka kurser jag ska välja nästkommande två terminer. Jag har varit väldigt inne på att söka systemvetare när jag är klar och gör jag det så har alla kurser jag behöver, samt fullt meritpoäng, och kan egentligen välja och vraka vilka kurser jag vill. Min plan var att ta ganska "lätta" kurser, eller åtminstone kurser som jag vet att jag kan få bra betyg i så att jag får ett så högt snitt som möjligt. Dessutom är det tungt att plugga heltid och jobba halvtid samtidigt så det vore skönt att ha två terminer utan alltför tunga kurser.

MEN nu har det börjat spöka i min skalle att ifall jag av någon anledning inte skulle gilla systemvetare, eller ångra mig innan jag söker, så har jag ingen aning om vad jag skulle välja i stället. Då börjar jag tänka att jag kanske borde läsa ämnen så att jag kan välja en högskoleingenjörsutbildning ifall jag skulle vilja, dvs två kurser fysik och en kemi. Då blir det i stället två betydligt tyngre terminer och jag är inte lika självsäker, har inte läst varken fysik eller kemi sen högstadiet, och får då kanske sämre betyg och därmed sämre snitt.

Så... satsa fullt på systemvetare och bara välja ämnen som jag vet att jag kan plocka högsta betyg i samt ha lite mer fritid ELLER hålla fler dörrar öppna genom att läsa svårare kurser och inte ha så mycket fritid det närmsta året?

Säkert ett jävla i-landsproblem, men jag kan verkligen inte bestämma mig. Har sökt en hel drös med kurser inför hösten och jag behöver ju inte bestämma mig förrän någon vecka innan jag börjar. Men ändå. Någon som har ett gott råd?
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Så... satsa fullt på systemvetare och bara välja ämnen som jag vet att jag kan plocka högsta betyg i samt ha lite mer fritid ELLER hålla fler dörrar öppna genom att läsa svårare kurser och inte ha så mycket fritid det närmsta året?


Jag kan inte uttala mig om vad som är rätt val för dig, men det kan ändå vara värt att ha i åtanke att vilket betyg man får på en kurs är av mindre vikt, så länge du klarar den. Arbetsgivare bryr sig väldigt sällan om betygen och att en person får ett jobb för att den har bättre betyg än en annan sägs vara väldigt ovanligt.

Jag tycker att du ska ta det som leder till ett jobb du tror du skulle trivas bäst på. Pengar är trevligt, men att få spendera dagarna med att göra något man tycker är intressant är oerhört värdefullt. Klyschigt men sant.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Jag tycker att du ska ta det som leder till ett jobb du tror du skulle trivas bäst på. Pengar är trevligt, men att få spendera dagarna med att göra något man tycker är intressant är oerhört värdefullt. Klyschigt men sant.


Väldigt sant. Man ska njuta av sitt liv. Inte leva livet utefter att få en lön så att man kan leva och få en ny lön. Jag ser pengar som något viktigt, men kan jag göra något som tillfredsställer mig så skulle jag kunna sänka inkomsten. Men man kan alltid få både och. Hoppas jag kommer på vad jag vill göra med mitt liv snart.
Vet bara vad jag inte vill.
  • 0
Citerar Lotus:
ha i åtanke att vilket betyg man får på en kurs är av mindre vikt


+1
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Lotus:
Jag kan inte uttala mig om vad som är rätt val för dig, men det kan ändå vara värt att ha i åtanke att vilket betyg man får på en kurs är av mindre vikt, så länge du klarar dem. Arbetsgivare bryr sig väldigt sällan om betygen och att en person får ett jobb för att den har bättre betyg än en annan sägs vara väldigt ovanligt.

Jag tycker att du ska ta det som leder till ett jobb du tror du skulle trivas bäst på. Pengar är trevligt, men att få spendera dagarna med att göra något man tycker är intressant är oerhört värdefullt. Klyschigt men sant.


Jag förstår vad du menar men det är gymnasiekurser jag pratar om nu så betygen spelar ju roll när jag ska in på ett program på universitetet sen. Problemet är att jag inte har någon aning om vilket jobb jag skulle trivas bäst på. Jag vet bara att jag vill göra något lagom tekniskt men som ändå involverar att leda och prata med folk... ehm, ja. Något sånt.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar Galdir:
Yesbox, pluggar i Lund!


Vad anser du vara viktigast att ha koll på innan man påbörjar utbildningen? Kemi B?
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar The Frostexx:
något lagom tekniskt men som ändå involverar att leda och prata med folk... ehm, ja. Något sånt.


Kollat in projektledning? Finns ett program på LiU.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!