Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Nya My Little Pony-rebooten


  • Ree
  • Ree
Vi firade att första kursen var avslutad igår. En fluff-kurs, så inte så svår. Men ja, skriv inte saker på nätet på fyllan. =P (Snurrar fortfarande lite skallen, och cykeln är en halvtimmes promenad bort, suck.)

Såg förvisso avsnittet, men vet inte om jag har så mycket att tillägga. =|

https://pbs.twimg.com/media/CFI8LvtUUAAj3b-.png:large
  • 0
Jag är lite delad inför Brotherhooves Social. Jag gillade början samt slutet av avsnittet, men mitten-delen fann jag helt enkelt inte särskilt rolig. Det blev för repetitivt och alltför många skämt baserades på samma koncept.

Jag borde kanske kunna känna igen mig i avsnittets tema, då jag själv är storebror till betydligt yngre systrar, men tyvärr så är jag(naturligtvis) mer eller mindre deras storfavorit just nu. Med andra ord så är jag Applejack i det här scenariot.

Kanske bör jag hålla ett öga öppet ifall tvillingbrorsan börjar gå till jobbet i högklackat?

Ett par bilder som jag gillar av någon anledning.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Det senaste avsnittet var grymt i min mening. Ett av dom stora mysterierna eller vad man ska kalla det fick en lösning... Och varför Dimond Tiara är som hon är fick också en förklaring finns visa likheter mellan henne och Pacifica från Gravity falls.
Många sånger av varierande kvalité också.

Det föra var OK kul med lite Big mac och att han verkade ha mer självförtroende när han crossdressade är intressant. Kan i och för sej ha med att göra med att han har en annan persona då mer utåtriktade och inte lika blyg.
det bästa sättet att få ihopp en mindre förmögenhet är att börja på en större
  • 0
  • Ree
  • Ree
Trevligt avsntt. (Super-spoilers nedan, men jag är säker på att Turret redan spolats på /co/ =P).

Fick lite väl mycket Gravity Falls Pacifica-vibbar jag också, om än själva "redemption"-fasen var lite komprimerad. Gillade definitivt låtarna, särskilt när CMC sjöng i kör för DT. =3 Blev faktiskt lite förvånad över att de fick sina CMs till slut. Trodde inte Hasbro skulle våga, uppriktigt sagt. Nu har de smartat till det så de kan fortsätta på sina crusades trots att de har sina CMs. <3

Mja. Många bra avsnitt denna säsong helt klart. Hört viskningar om att Discord ska göra en återkomst. Får se om det blir bra.
  • 0
Citerar Ree:
Trevligt avsntt. (Super-spoilers nedan, men jag är säker på att Turret redan spolats på /co/ =P).


Jag såg avsnittet strax efter att det sändes, men det har bara inte blivit av att skriva något om det förrän nu.

Angående Pacifica-liknelsen så kan jag absolut hålla med. Gravity Falls skötte dessutom det hela snyggare, men det är ingenting som jag skulle påstå att jag stör mig på. Det fungerade här också.

Jag har dock läst att vissa verkar tycka att de bortförklarade Diamond Tiaras tidigare beteende genom att lägga all skuld på Spoiled Rich, vilket visserligen är en förståelig inställning, men jag tycker ändå att de gjorde en del för att undvika den fällan. DT sa ju till exempel själv att hon dittills har delat morsans inställning samt att det krävdes insikten att hon riskerade ensamhet ifall hon inte förändrades. Sen kan man ju alltid också ta upp det faktum att barn som tar efter sina föräldrar knappast är en ny idé. Väldigt få föds till skitstövlar och det är klart som korvspad att föräldrarna förtjänar en stor del av skulden ifall ett barn beter sig som en illbatting. Lägg därtill det verkliga fenomenet med ungdomar som under puberteten rebellerar mot sina föräldrar och jag kommer till slutsatsen att även om Spoiled Rich faktiskt enbart var ett verktyg för att försona DT med de andra fölen så är det ett trovärdigt scenario som inte nödvändigtvis går emot någons etablerade karaktär.

Efter första titten så tyckte jag kanske att ett par av sångerna var lite anonyma, men efter att ha sett avsnittet igen så har de växt en aning. Jakt-scenen var nog som sagt kanske bäst dock.

Citerar Ree:
Blev faktiskt lite förvånad över att de fick sina CMs till slut. Trodde inte Hasbro skulle våga, uppriktigt sagt.


Detsamma. Jag hade lyckats missa att det var femårsdagen sedan seriens premiär, så jag förväntade mig inget utöver det vanliga, inte ens när jag insåg att det var ett musikalavsnitt. Det var riktigt trevligt att bli genuint överraskad av en så stor grej. Det är ändå en avslutning på ett fem år gammalt story-ark(eller vad det nu heter på svenska), och det var inte utan att man blev lite känslosam. Jag skulle däremot kunna slå vad om att det här är någonting som kommer att komma upp ganska snart igen. Säsongens skurk är ju som vi alla vet fixerad vid cutie marks, och jag behöver egentligen inte veta mer än så för att vara övertygad om att CMC kommer att spela en betydande roll i säsongsfinalen. Kanske till och med den absolut avgörande rollen.

Därefter så tror jag att chanserna för ett time-skip aldrig har varit större än vad de är inför säsong 6.

Det här kan dock visa sig vara ganska stort även för serien i övrigt. Jag har sett folk säga att Friendship is Magic inte kan avslutas förrän CMC har fått sina cutie marks, och jag skulle vilja säga att det ligger något i det. Även om de till synes fortfarande kommer att jobba för att förstå betydelsen av rump-tatueringar(bara andras istället), så är deras berättelse nu till viss del över eftersom att de har uppnått sina långsiktiga mål. Nu när Twilight är prinsessa, Rarity äger flera framgångsrika butiker, Dash mer eller mindre är en Wonderbolt och korsriddarna har sina tramp-stamps så finns det egentligen ingen annan huvudkaraktär vars ark inte är i stort sett avrundat och klart. Utöver de nya problem som de introducerar och löser varje säsong(som dock brukar vara en utbyggnad av tidigare ark) så kan de nu mer eller mindre dra ur proppen när som helst utan att behöva lämna någon större story-tråd hängande. Pinkie, Fluttershy och AJ har ju aldrig riktigt haft några verkliga långsiktiga mål, så de har egentligen inte mycket att bidra med heller.

Kanske är detta ett medvetet val av DHX/Hasbro, och kanske planerar de att introducera nya mål för karaktärerna, men vem vet.

Applejack nämnde ju däremot för första gången i serien deras föräldrar, det får vi inte glömma! Det verkade dessutom, för min del, sammanfalla med en pytteliten och väldigt lokal regnskur(tillsynes centrerat enbart ovanför min TV-fåtölj), men desto viktigare är kanske att det möjligtvis kan leda till någonting mer. Någon från DH jag kan dock inte hitta vem) svarade ju på Twitter med kryptiska kommentarer när fans påpekade att äppelföräldrarnas öde ju i och med detta borde vara bekräftat. "Or are they?" eller något i den stilen. Kanske, men bara kanske, planeras det att introducera dem till handlingen, med syftet att komplicera AJ's historia lite? Jag vet inte ifall jag skulle föredra det framför ett bekräftande av äppelhästarnas föräldralöshet, men det skulle i alla fall kunna röra om status quo lite.

Tillagt 2015-10-12 19:59:
Ja just det, jag hade ju lite fanart också.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Turambar400:
story-ark(eller vad det nu heter på svenska)

"Berättelsebåge" verkar vara rätt populärt.
Citerar Turambar400:
och det var inte utan att man blev lite känslosam

Jaa. Titta på vad mycket dom har åstadkommit. Och här sitter man själv 4-5 år senare utan att ha gjort nått. =P

(Hoppade f.ö. av idag, men bara för att sadla om nästa år, så jag är inte upprörd. ;) Var för lite IT i "IT-utbildningen" systemvetarprogrammet. Seriöst. Typ noll. EN programmeringskurs, nån enstaka "typ underhåll"-kurs. Väldigt konstigt upplägg. Kändes inte alls seriöst eller framtidssäkert.)

Men ja, som du säger, verkar vara få olösta trådar nu. Tom. Gilda är avklarad. Kanske en tung depression för någon av mane 6 är på plats? RD följer sitt hjärta och "förråder" wonder bolts, och blir då utslängd?
  • 0
Citerar Ree:
"Berättelsebåge" verkar vara rätt populärt.


Då prövar jag att köra med det framöver.

Citerar Ree:
Jaa. Titta på vad mycket dom har åstadkommit. Och här sitter man själv 4-5 år senare utan att ha gjort nått. =P


Det är fullt acceptabelt att leva som en parasit på andras prestationer, låt ingen övertyga dig om något annat.

Citerar Ree:
Hoppade f.ö. av idag, men bara för att sadla om nästa år, så jag är inte upprörd.


Sånt händer. Ganska ofta till och med enligt min erfarenhet.

Citerar Ree:
Kanske en tung depression för någon av mane 6 är på plats? RD följer sitt hjärta och "förråder" wonder bolts, och blir då utslängd?


Jag skulle vilja få mer Fluttershy och AJ. Applejack kan man ju ge en berättelse rörande deras föräldrar, döda eller levande, medan vi knappt har fått se någonting alls från Fluttershys bakgrund eller familjeförhållanden, så där borde det finnas mycket att hämta ifrån. Annars är depressioner som sagt alltid intressanta, särskilt om Pinkie är inblandad.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Då har ännu en säsong avslutats, och vi står återigen inför ett längre period där vi måste klara oss utan något nytt material ifrån våra godisfärgade mini-åsnor.

Jag gillade säsongsfinalen förresten. Man skulle kanske kunna klaga på att handlingen inte hade mycket att bidra med utöver att visa upp alternativa versioner av Equestria, att slutet inte var tillräckligt storslaget, eller att några av världarna vi såg kändes lite väl fanfiction-aktiga, men underhållande var det i alla fall.

Lite besviken var jag dock att CMC inte spelade någon roll i dramat, vilket jag som sagt hade hoppats på. Det känns som något av ett missat tillfälle nu när de precis fick sina tatueringar allt, vilket ju var själva temat i finalen. Det är faktiskt lite märkligt att de valde att inte gå den vägen. Tack vare det så tror jag inte längre på någon större förändring inför nästa säsong, om de inte introducerar något helt nytt koncept i nästa säsongens första avsnitt det vill säga. Men ett tidshopp känns i alla fall inte särskilt troligt längre.

Nu tänkte jag att jag skulle ta och se om ett par av avsnitten och återkomma lite senare med en samlad utvärdering och kanske en lista över mina personliga favoritavsnitt. Vissa av avsnitten som ledde upp till finalen kändes kanske lite ljumma, men något guldkorn fanns där också vilket jag kommer utveckla om senare. Ha det gött tills dess.

Och så tänkte jag dumpa några bilder som jag har samlat på mig också.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • Ree
  • Ree
^ Pouncing Rarity is best Rarity

Gillade avsnitten, särskilt att de vågade gå lite mörkare vägar inför denna avslutning. <3 Av nån anledning var (spoilers) den sista alternativa framtiden den mest "hemska" för mig. Fick en liten rysning när man fick se ett helt ödelagt och förstört Equestria, det inte var någon musik (vad jag minns), och deras hår svajade så episkt. <3

Krig, hjärntvätt/slaveri och vingproteser är nu kanoniserat. =P Och.... var Pinkies och Mauds dräkter när de slog sönder stenen en referens till....... Gantz?? http://dl01.mangashare.com/manga/Gantz/251/001.jpg (De lös på samma sätt. Läste förövrig igenom den häromveckan. Riktigt bra, om än väldigt sjuk och gory =3)

Edit: Hittade: https://derpicdn.net/img/view/2015/11/28/1031951__safe_rainbow
+dash_pinkie+pie_clothes_screencap_animated_upvotes+galore_fr
own_alternate+hairstyle_armor.gif
  • 0
Jag är kortfattad och enkel som vanligt: riktigt nice.
Tyckte att Starlight var en riktigt bra och smart bov med ett intressant mål och anledning.
Dock så lätt det oroväckande mycket som main 7 mot slutet men vem vet kan bli bra det med.
det bästa sättet att få ihopp en mindre förmögenhet är att börja på en större
  • 0
Citerar vipereas:
Jag är kortfattad och enkel som vanligt: riktigt nice.


Som Stenmark. Är du möjligtvis norrlänning?

Citerar vipereas:
Tyckte att Starlight var en riktigt bra och smart bov med ett intressant mål och anledning


Jo, absolut. Roligt dessutom att vi fick en säsongsavslutning som inte löstes genom att spamma Elements of Harmony-magi eller liknande, utan bara genom hederlig övertalning. Lite märkligt bara att de inte gjorde en större grej av hur jäkla stark Starlights magi är. Hon är åtminstone Twilights jämlike och förbättrar Starswirls trollformler som om det var ingenting, vilket väl borde göra henne till en av de mäktigaste magikerna i världen? Kanske de går in mer på det i nästa säsong, då de ju ändå behöver någonting att basera nästa huvudstory på

Cadences dotter(låt oss vara ärliga - det blir en prinsessa) kan de kanske visserligen göra en stor grej av också, men personligen håller jag tummarna för att det inte ska ta över handlingen allt för mycket. Värst vore det ju ifall det visar sig bli en alicorn, vilket jag dock inte ser som otroligt från Hasbro. Ytterligare kungligheter har jag inget problem med, det vet vi ju sen tidigare att de existerar(Blueblood), men ett alicorn-föl skulle helt gå emot hur de har förklarat konceptet hittills. Jag ser däremot risken som relativt stor.

Citerar vipereas:
Dock så lätt det oroväckande mycket som main 7 mot slutet men vem vet kan bli bra det med.


Vet inte riktigt hur jag känner inför det faktiskt. Det kan ju bli bra, som sagt, men jag föredrar nog ifall hon blir en återkommande sidokaraktär, i stil med Discord eller Zecora.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Trulumbrur, jag är i behov av en SU-kick, gärna i form av ett mindre album. Can you hook a brother up? I need it, bad. ;)
  • 0
Citerar Ree:
Trulumbrur, jag är i behov av en SU-kick, gärna i form av ett mindre album. Can you hook a brother up? I need it, bad. ;)


I got your back, fam.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Jag tänkte att jag skulle sammanställa mina åsikter rörande vilka avsnitt ur den femte säsongen som, enligt mig, var de starkaste. Ingen rangordning; bara ett par personliga favoriter utan inbördes ordning. Here goes!

Crusaders of the Lost Mark
Någon annan som kommer ihåg hur många djupa suckar man brukade höra när ett CMC-avsnitt var på gång under säsong ett och två? De sågs som en av series svagaste sidor. Nu fick vi ett avsnitt som verkar vara ett av de absolut populäraste i hela säsongen. Det har säkert en del att göra med att folk gillar känslosamma avslut på långtgående berättelser dock, vilket även förövrigt stämmer in på mig.

Amending Fences
Moondancers popularitet är förståelig; osociala nördar är lätta att känna igen sig i för många fans. *host*meninteförmig*host*

Att referera och knyta tillbaka till seriens allra första avsnitt, samt att introducera en sorts alternativ version av Twilight, var helt enkelt ett lyckat knep. Det gick hem. Jag gillar't.

Do Princesses Dream of Magic Sheep?
Mer Woona är alltid(alltid!) välkommet. Drömska, absurda och visuellt slående scener samt en olycklig själ plågad av skuldkänslor resulterade i ett minnesvärt avsnitt.

Rarity Investigates
En delvis svartvit film noir-berättelse med Rarity? Ja, tack, inte mig emot! Ytterligare lite mer utveckling av RDs förhållande till Wonderbolts också. Roligt, men man undrar ju hur många pyttesmå steg man kan ta i den riktningen innan hon äntligen är en fullvärdig medlem? Det är dags nu tycker jag.

Tanks for the Memories
Jag är svag för idén med att ha Rainbow gå igenom de fem stegen av sorg och förlust, och tycker även att det hela sköttes väldigt bra. Visst hade det varit ännu bättre ifall berättelsen handlade om ett faktiskt dödsfall, men man tar väl vad man får antar jag. Jag intalar(inbillar?) mig istället att de sparar hantering av döden till AJs föräldrar.

Vissa verkar ogilla att Dash ställer till med så mycket oreda utan att det kommer tillbaka och biter henne i flanken, att hon förtjänande en rejäl reprimand, men det störde aldrig mig. Jag förstår konceptet(och hade liknande problem med slutet till den danska filmen Princess), men av någon anledning så brukar jag ge The Dashinator ett frikort när det gäller hennes misstag. Varför vet jag inte riktigt.

Hedersomnämnande går ut till The Cutie Remark för alla dystopiska alternativa världar.
Till Slice of Life för all galenskap, referenser till fansen samt sidokaraktärernas tid i rampljuset.
Till The Mane Attraction för en ordentligt fin sång.
Till den i övrigt ljumma Princess Spike för flera trevliga nya sidokaraktärer.
Till Party Pooped för ett par av de bästa skämten i hela säsongen.
Till The Scare Master för fin-fina halloween-kostymer och de andras reaktioner till Fluttershys absurda rädsla för precis allt.

Samt, till sist, till en i allmänhet stark femte säsong. Den övergripande handlingen var inte särskilt märkvärdig, men den höga medelnivån på de individuella avsnitten vägde, för min del, upp och resulterar i att jag återigen kommer sitta och vänta alldeles för många månader på att technicolor-åsnorna ska komma tillbaka till TV-rutan igen.

Bonus - Säsongens fem bästa sånger

1. Light of Your Cutie Mark/The Magic Inside (delad förstaplats)
2. I'll Fly/The Pony I Want to Be (delad andraplats)
3. We'll Make Our Mark/Rules of Rarity (delad tredjeplats)

Ett par guldkorn fanns det, men överlag så måste jag ändå säga att det här inte var den starkaste säsongen för sånger. Inte dåligt, men jag vet att du kan bättre, Daniel! Jag räknar kallt med att bli blåst av stolen under långfilmen, så det är bäst att du redan har börjat värma upp elgitarren, theremin och kastratkör och jobbar för fullt för att hinna bli klar till 2017!

---

Gott nytt år till andra också.

---

Lite fanart.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
*Hnnng* Turambars fanart-kompilationer. ¦3 Längtar efter SU börjar gå igen. =P
  • 0
Jag såg öppningsavsnitten för säsong 6 idag. Överlag kändes det ganska ljummet måste jag säga, då upplägget aldrig kändes särskilt intressant och mest fungerade som ett sätt att introducera Spoiler:den nya styggelsen alicorn-prinsessan. Då kändes Starlights interaktioner med Sunburst som den mer engagerande historien, även om jag egentligen inte bryr mig särskilt mycket om Starlight heller. Sunburst var en ganska trevlig karaktär dock, även om han såklart liknade Moondancer, samt det faktum att vi inte fick se jättemycket av honom.

En blind höna skulle ju kunna lista ut(med röven) att den nya bebisens märkliga alicorn-status kommer att återkomma längre fram i säsongen, och det ska på sätt och vis bli intressant att se produktionsteamet försöka tvinga in Hasbros krav på fler prinsessor utan att skita över allt som hittills har etablerats angående konceptet. En teoretisk bedrift fullt värdig något form av nobelpris(jag tänker... freds? Fysik?) och en fullgod utmanare till skräddaren som sydde Michael Moores kostym.


Nu låter det kanske som att jag är bitter och sur, men det var trots allt ljumma som jag kallade de första avsnitten, inte kalla. De var helt OK. Stora delar av förra säsongen var ordentligt bra, bland de bästa från hela serien, så jag ser absolut fram emot resten utav säsong 6.

Citerar Ree:
(Officiell bild)


I form av en erfaren skeppare när det kommer till Lyra & Bon Bon så bli det tummen upp för det här.

---

Jag var hemma och hälsade på familjen för någon vecka sedan och passade då på att se lite FiM tillsammans med minsta syrran(sju år). Hon är för tillfället besatt av mobilspelet, men har av naturliga anledningar lite dålig koll på senare händelser i serien eftersom Netflix endast har de tre första säsongerna på svenska. Därför var det trevligt att se lite på säsong fyra tillsammans(på engelska). Hon var extra intresserad av att Fluttershy blir en vampyr, det var tydligen ordentligt spännande.

Jag måste erkänna att det är lite kul att se hur hon aldrig för en sekund verkar ifrågasätta varför hennes vuxna storebror verkar ha större koll på serien än hon själv. I hennes värld så har det väl alltid varit så antar jag, så det är väl bara naturligt för henne. Jag är dock van vid att hålla mina intressen på en låg nivå afk(hide that power level!), vilket säkert bidrar. Jag blev faktiskt nästan lite förvånad när styvmorsan kommenterade att jag snart kommer vara en lika stor expert på mlp som syrran. -"Det är jag redan", sa jag och skrattade lite sådär nonchalant medan jag nervöst torkade svetten från pannan.

Det är ett vågspel jag upprätthåller; en konstant balansakt mellan en avslappnad fasad och en självsäker attityd till en oortodox situation. Ju uppriktigare jag är, medan jag håller masken och skrattar lite, desto osäkrare blir de gällande om jag skämtar eller inte. Men mer troligt så har väl min situation mer gemensamt med Kylo Ren som Undercover Boss.

---

Jag har även börjat översätta en av de gamla micro series-tidningarna till svenska. Den med Rarity. Det var väl cirka två år sedan sist jag gjorde något sånt, så det tog ett tag att fräscha upp minnet. Ni anar inte hur tidskrävande det är när man inte vet vad man sysslar med och måste lära sig själv allting från grunden. Här är ett exempel på sidan sju, som jag precis blev klar med.

Och här är ännu ett imponerande animationsprojekt. Perfekt ifall man gillar slapstick.

Och här är någon som tydligen ansåg att en värld utan Sweetie Bot inte var värd att leva i, och därför tog saken i egna händer. Framtiden är här!

Och här är, som vanligt i framtiden, lite fanart.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Turambar400:
, lite fanar

Bild 3. Den serien är rätt underhållande.
  • 0
Citerar Ree:
Bild 3. Den serien är rätt underhållande.


Absolut. Men även om den kanske inte är fullt nsfw så kände jag mig inte helt bekväm med att tipsa om den här.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Har kollat det första avsnittet nu och det var ok inte så mycket mer att säga om det.
det bästa sättet att få ihopp en mindre förmögenhet är att börja på en större
  • 0
Citerar vipereas:
Har kollat det första avsnittet nu och det var ok inte så mycket mer att säga om det.


Det var en relativt svag säsongstartare, ja. Utifrån titlarna på kommande avsnitt så är jag dock förväntansfull. Det verkar möjligtvis vara en del karaktärsutveckling på gång.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!