Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Vi skiter i andra människor


Är det inte på tiden att vi faktiskt erkänner det?

http://svt.se/2.22620/1.2551250/jatterakor_-_miljomassig_och_soc
ial_katastrof


Hur många kommer sluta äta jätteräkor för att folk lider på andra sidan jorden?

Hur många kommer sluta köpa Apples produkter för att fabriksarbetarna i Kina tar självmord pga vidriga arbetsförhållanden?

Svaret är: extremt få.

Vi gillar nämligen att prata med varandra om hur hemskt det är, men inte fan gör vi något åt det. Vi konstaterar att det är synd om människorna och samma eftermiddag går vi iväg och köper en ny iPhone att leka med, samtidigt som människor dör pga våra konsumtionsvanor.

Den här dubbelmoralen kommer in lite på djur också. Minns ni katten som räddades ur röret? Vilket mediapådrag det blev för en katt. Samma dag åkte tusentals grisar och kycklingar till slakten, som sedan dök upp som finförpackade filéer på ICA. Men huvudsaken var ju att den lilla söta katten räddades och att folk fick reda på det.

Det är verkligen så SJUUUUUUUUKT mycket dubbelmoral, och folk vill inte ens erkänna det. Jag tänker iaf erkänna - jag skiter i hur människor på andra sidan jorden har, bara jag får det jag vill ha. Och det står jag för!
  • 0
  • Ree
  • Ree
Man får inte äta cashew-nötter heller. ;)

http://www.expressen.se/nyheter/1.2554517/larm-om-blood-cashe
ws-svenska-handlare-tvingas-till-kontroller


Skit i att varje ICA i hela Sverige har en speciell nöt-avdelning nu för tiden. Fisk bör man heller inte äta, särskilt de större fiskarna då haven börjar fiskas ur. För att inte tala om kött från kor öht, då kors fjärtar (!!) bidrar till mer koldioxid i luften än all fordonstrafik kombinerat.

Men det där med Apple är lite missvisande. Det visar sig att det där företaget har så många anställda att självmordsfrekvensen egentligen är rätt låg, även om man jämför med Sverige.
  • 0
Citerar Hopplapolle:
tar självmord


begår*

Men ja, oavsett hur mycket en person i västvärlden försöker bry sig finns det alltid någon de skiter i.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Varför måste allas problem vara vårat problem? Ser inte riktigt saken med de, personer i Bangladesh får sitt land plundrat, jag når inte till min tv-kontroll. Vi har väl alla olika problem, den dagen de kommer och ger mig kontrollen så kan jag börja tänka på dom.

Nej men skämt åtsido. Nog är de hemskt och allt de där, men finns inte mycket att göra åt, "bli vegetarian" "sluta äta de och de" "Köp inte de" de kommer sluta upp med inflation över de här fan.
  • 0
Oavsett vad man gör så får ju det konsekvenser någonstans. Så länge man inte lever under en sten i skogen och aldrig köper något.

Men gör man något så är ju det helt klart bättre än att inte göra något. Jag äter inte jätteräkor pga hur de odlas, inte heller många fiskarter. Försöker köpa ekologiskt och äter mycket vegetariskt. Visst skiter jag i hur det går för majoriteten av människorna men samtidigt så är många saker vi gör så korkade att jag inte vill ta del av det.
You are what you love, not what loves you.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!