Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

SCUM


http://genusnytt.wordpress.com/2011/11/08/svd-chockerar-med-m
anshat-pa-rekordniva/#comment-81178


Society for Cutting Up Men.

Vad tycker ni om det här? Personligen så känns det fel att något sådant blir hyllat. Nästan lika sjukt som att elever som inte vill se på denna teater får frånvaro anmäld.

Det finns satir, men det här är lika mycket satir som Mein Kampf.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0
Att en (relativt) respektabel tidning som SvD över huvud taget överväger att recensera detta är ju helt sjukt. Att sedan välja en recensent som verkar hata män och mer eller minde sympatiserar med Valerie Solana är ännu dummare.

Beträffande pjäsen så är det väl inte mycket att ojja sig över, men att den fått ett såpass varmt mottagande är ändå äcklande.
Undrar hur många som hade hyllat en monolog där Anders Behring Breiviks manifest behandlades, för det är i princip exakt samma sak.
  • 0
Helt sjukt att den här teatern är ihuvudtaget är tillåten. Sexism kallas det.
fattar inte ens att skiten är laglig.
  • 0
Det är konst, ska absolut inte tas bildligt. Det handlar om satir, den vänder helt på könsordningen för att testa vad som händer, ett expriment.

Citerar Dufwan:
Nästan lika sjukt som att elever som inte vill se på denna teater får frånvaro anmäld.


OJOJOJ Frånvaro! Det är helt sjukt däremot, frånvaro är ju sktiallvarligt det blir ju en prick i en bok, stackars barn!
PS3 320GB, PSN: Asseroth / Win7 på gamingdautan
  • 0
  • NuYu
  • NuYu
Verkar vara en riktig skitföreställning, skulle aldrig få för mig att gå och se den. Dock får de väl sätta upp sin pjäs om de vill, det har inte jag med att göra.

Citerar NuYu:
"Så här förhåller det sig alltså: Om en kvinna från en teaterscen säger att hon vill döda män måste föreställningen spelas under polisbevakning. Om en man säger att han dras till män som lemlästar kvinnor och skriver en bok med blodiga detaljer, blir han inbjuden till tv-soffor och får svara på frågor om denna sin intressanta fascination."


Förstår inte poängen med artikeln. Om det hade varit en kvinna som skrivit boken, hade hon fått mer kritik då menar du jämfört med hur det är nu, att det är en man?

Citerar Sony boj:
OJOJOJ Frånvaro! Det är helt sjukt däremot, frånvaro är ju sktiallvarligt det blir ju en prick i en bok, stackars barn!


Det är en principsak. Jag kan förstå att man inte tycker att man som elev i skolan ska tvingas gå på en pjäs där kvinnor får guldkuddar och godis, medan männen får sitta på hårda stolar.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Sony boj:
OJOJOJ Frånvaro! Det är helt sjukt däremot, frånvaro är ju sktiallvarligt det blir ju en prick i en bok, stackars barn!


Jag påstod aldrig att det var allvarligt, jag påstod att det var fel.

Citerar NuYu:
"Så här förhåller det sig alltså: Om en kvinna från en teaterscen säger att hon vill döda män måste föreställningen spelas under polisbevakning. Om en man säger att han dras till män som lemlästar kvinnor och skriver en bok med blodiga detaljer, blir han inbjuden till tv-soffor och får svara på frågor om denna sin intressanta fascination."


Dumt skrivet tycker jag, det är verkligen inte samma sak. I SCUM- fallet så finns där uppmaningar, det är en skildring av hur samhället BORDE se ut. Det är skillnad mellan att glorifiera våld och direkta påhopp och utsagor om en snedvriden verklighet. Det hade inte varit okej med en pjäs som gick ut med att kvinnor var sämre än män, heller.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0
Citerar Hydra:
Förstår inte poängen med artikeln. Om det hade varit en kvinna som skrivit boken, hade hon fått mer kritik då menar du jämfört med hur det är nu, att det är en man?

Citerar Sony boj JOJOJ Frånvaro! Det är helt sjukt däremot, frånvaro är ju sktiallvarligt det blir ju en prick i en bok, stackars barn!

Det är en principsak. Jag kan förstå att man inte tycker att man som elev i skolan ska tvingas gå på en pjäs där kvinnor får guldkuddar och godis, medan männen får sitta på hårda stolar.


Hon som skrivigt artiklen menar att samhället ser det som normalt när män glorifierar våld, han som skrev boken blev inbjuden för att berätta etc och glorifierade mördarna men när kvinnor gör det så slår världen bakut.

Skolan räknar teatern som en lektion. Att inte vara på en lektion = frånvaro, oavsett vad fan man tycker om den. Sedan är frånvaro från en lektion inte alls allvarligt, men högstadieelever skiter väl i byxan av det...
Teatren visar ett helt extremt perspektiv som kanske kan få dem att tänka lite, finns pjäser/filmer där män glorifieras med, borde se en sån med då för att få med båda delar av de extrema perspektiven!
PS3 320GB, PSN: Asseroth / Win7 på gamingdautan
  • 0
Citerar Sony boj:
Det handlar om satir, den vänder helt på könsordningen för att testa vad som händer, ett expriment.


Och nja, det är som sagt lika mycket satir som Mein Kampf. Författaren försökte döda tre män och trodde blint på det hon skrev, det finns inget roligt i det.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0
Citerar Sony boj:
Hon som skrivigt artiklen menar att samhället ser det som normalt när män glorifierar våld, han som skrev boken blev inbjuden för att berätta etc och glorifierade mördarna men när kvinnor gör det så slår världen bakut.


Men pjäsen handlar ju inte bara om att glorifiera våld, utan aktivt att män är det sämsta som finns. Om vi tar boken som exempel istället, tror du att det hade blivit samma respons kring den som det har blivit kring den här pjäsen om det hade varit en kvinna som hade skrivit boken?

Citerar Sony boj:
Skolan räknar teatern som en lektion. Att inte vara på en lektion = frånvaro, oavsett vad fan man tycker om den. Sedan är frånvaro från en lektion inte alls allvarligt, men högstadieelever skiter väl i byxan av det...


No shit sherlock. Jag tycker dock visst att det kan ifrågasättas huruvida en sådan här pjäs borde vara ett obligatoriskt moment i skolan eller ej. Jag säger inte att det är självklart att man inte borde visa den, jag har ju inte ens sett den, men jag tycker verkligen inte att det är svårt att tänka sig att man inte skulle vilja gå och se den och bli aktivt diskriminerad i publiken, även om nu detta är en del av "upplevelsen".
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Sony boj:
Skolan räknar teatern som en lektion. Att inte vara på en lektion = frånvaro, oavsett vad fan man tycker om den. Sedan är frånvaro från en lektion inte alls allvarligt, men högstadieelever skiter väl i byxan av det...


Har inte våra barn en lagstadgad rätt att under skoltid skyddas från politisk och religiös indoktrinering och propaganda? Har inte elever lagstadgad rätt att inte bli utsatta för diskriminering och förtryck? SCUM-teatern utsätter pojkar för diskriminering och förtryck. Under "tvång", näst intill. Även om tjejer sägs bli utsatta till vardags är det knappast något som hyllas på kultursidorna, det finns en medvetenhet och ett kollektivt fördömande.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0
Varför gör vi nu Solanas text till monolog för gymnasiet?

Vi ser den här föreställningen som en hårdkokt, bisarr, humoristisk torktumlare, inte en pedagogisk lektion om genus. Vi rekommenderar att du som lärare kommer och ser föreställningen innan du tar med dina elever hit. På så sätt kan du ta ställning om det är någonting som passar dina elever, och du kan också förbereda en efterföljande diskussion med klassen.

När vi spelar SCUM-manifestet för gymnasieelever består föreställningen av två delar. Den första delen är själva monologen, och den andra delen består av en diskussion om det vi sett. Vilka värderingar förs fram i föreställningen? Vilka värderingar lär vi oss i vår uppfostran? Finns det skillnader mellan kvinnor och män? Vad beror det i sådana fall på? Finns det saker tjejer respektive killar inte tillåts göra pga sitt kön? Vill vi förändra världen? Varför? Hur? m.m. m.m.


http://turteatern.se/scum-manifestet-skolforestallning/

Den är gjord för att väcka en disskussion. INGEN vettig person tror jag ser denna på ett bildligt sätt och börja döda män efter att ha sett den. Det är kost, det är fria tyglar inom musik, film, teater för det behövs i samhället. Den har helt klart skapat en debatt, så det är den lyckats med

Sedan har du rätt i att den verkar mycket extrem, och den borde ha varit en frivillig föreställning inom skolan.
PS3 320GB, PSN: Asseroth / Win7 på gamingdautan
  • 0
Citerar Sony boj:
Sedan har du rätt i att den verkar mycket extrem, och den borde ha varit en frivillig föreställning inom skolan.


Och nog finns det bättre sätt att skapa en debatt på? Risken med sådant här är som med SDs politiska utsagor: En majoritet tar det med en nypa salt, såklart. Men några kommer att bli extremt upprörda och missförstå allting, medan andra kommer nicka på huvudet och tänka att "ah, men PRECIS så där är det ju!". Det är inte bra.

Tillagt 2011-11-23 11:36:
Sen så känner jag spontant mot att det är skattepengar som går till det här. Vi alla som skattebetalare har rätt att på helt subjektiva och egoistiska grunder ställa småsinta krav på hur skatten ska användas helt utan att ha skäl för det. Men naturligtvis så delar de flesta av oss uppfattningen att samhället inte sak stödja hatisk propaganda, och SCUM är just precis det. Oavsett hur man försöker rättfärdiga det som något nödvändigt för en debatt.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0
Känns lite som Dick Mastersons skräp fast omvänt. Samma skit, inget som hör hemma i ett modernt samhälle eller skolan. Jämställdhet är vad som borde strävas efter.
:3
  • 0
Tja... Eftersom jag inte tycker att vare sig rasism, antisemitism, islamofobi eller någon annan ideologi på den politiska skalans ytterkanter ska vara illegala, så kan jag inte säga något om SCUM.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Jailbird:
Tja... Eftersom jag inte tycker att vare sig rasism, antisemitism, islamofobi eller någon annan ideologi på den politiska skalans ytterkanter ska vara illegala, så kan jag inte säga något om SCUM.


Dock så är det sällan man får frånvaro från prorasism- föreläsningen.

Tillagt 2011-11-23 22:03:
Och rasism och islamofobi hyllas inte på alla kultursidor.

Skillnaden är väl att även om inte andra ytterkanter är förbjudna, så hyllas de inte, vilket feminism gör i mycket större utsträckning.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0
Citerar Dufwan:
Dock så är det sällan man får frånvaro från prorasism- föreläsningen.

Tillagt 2011-11-23 22:03:
Och rasism och islamofobi hyllas inte på alla kultursidor.

Skillnaden är väl att även om inte andra ytterkanter är förbjudna, så hyllas de inte, vilket feminism gör i mycket större utsträckning.


Därför konsumerar jag inte mediebolag med sådana åsikter. Svårare än så är det inte.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Jailbird:
Därför konsumerar jag inte mediebolag med sådana åsikter. Svårare än så är det inte.


Svårt att sålla, när till och med SvD går i taket av upphetsning. Dock så är det sak samma om man konsumerar eller ej, faktumet att det finns en skillnad mellan hur rasism osv bemöts jämfört med feminism (eller radikalfeminism) kvartstår.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0
Citerar Dufwan:
Svårt att sålla, när till och med SvD går i taket av upphetsning. Dock så är det sak samma om man konsumerar eller ej, faktumet att det finns en skillnad mellan hur rasism osv bemöts jämfört med feminism (eller radikalfeminism) kvartstår.


Tycker att SVT och BBC brukar kunna hålla sig ganska politiskt opartiska.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!