Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Citerar bbnews:
Här kan den intresserade läsa mer om tiondet:
http://blog.svd.se/historia/2012/03/09/en-historia-om-tionde/ .

Och här om urkundsförfalskning och annan kriminell verksamhet i Guds namn, allt i syfte att komma över skogsegendomar och annat värefullt:
http://www.vr.se/huvudmeny/arkiv/2003/tvarsnittnr32003/frannyd
alaklostertillsaddamsbagdadihistorienfullkomligtvimlardetavlognare.
4.64fbca2110dabf7901b80002007.html

Och här en intressant uppsats om hur kyrkan och klostren såg till att berika sig, banbd annat genom att låta människor få bli begravna inne i dessa rum mot en rejäl donation: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:388142/FULLTEXT01.p
df .

Eftersom uppsatsen (länk nr 3) är så jävla lång, rekommenderar jag den tidsstressade att skrolla fram till sidan 49 och sedan börja läsa mer i detalj från den sidan.

Inte konstigt, alltså, att svenska kyrkan än i dag är en av vårt lands största jordägare.

Tillagt 2015-10-16 20:22:
Apropå den gamla tanten som tvangs flytta in i hönshuset, sedan hon lurats av sin frikyrkopastor, här är en bra sammanfattning av alla turerna kring det dramat.

Notera pastorjävelns svar till en reporter på frågan om han tänker lämna tillbaka gården till den 82-åriga kvinnan:

Vid en fråga om de tänker lämna tillbaka gården till Hasselgård, svarar han:

- Hör jag från Gud att vi ska lämna tillbaka gården, så ska vi omedelbart göra det. Men jag har inget eget mandat att göra det.

Det pastor-svinet kan inte ha blivit korrekt avnavlad när han föddes.

Hela historien är YTTERST skamlig och pinsam inte bara för pastorns egen sekt utan för alla som tror på den abrahamitiska gudomen..

Jag tycker att alla, som inte är hjärntvättade pga religiös primering, borde begripa, att OM Gud verkligen hade funnits, så skulle Han genast ha sett till att kontakta pastorn, så att denne begrep, att gåvan måste återlämnas till den 82-åriga tanten.

Det hela påminner om (den påhittade) historien om prästjäveln som berättade hur han brukade göra med de insamlade kollektpengarna. Han berättade så här: Jag tar pengarna och kastar dem upp i luften. Så får Gud plocka åt sig det som han vill ha. Det som faller ned på golvet inne i kyrkan tar jag själv hand om, eftersom Gud uppenbarligen inte brydde sig om de pengarna.

En fråga till alla som läser vad som skrivs i denna tråd. Hir fan kan ni, om ni är troende på den abrahamitiska guden tro på ett sådant jävla miffo? Vänligen stilla min nyfikenhet genom att berätta här om hur ni motiverar er tro.


Många pengakåta psykopater blir frikyrkopastorer för att de vill svindla vanliga troende på pengar. Just nu så är de jag tänker på Peter Popoff och Robert Tilton. Titta här hur Peter Popoff lurar och svindlar desperata människor på pengar, https://www.youtube.com/watch?v=FlpwWuGyXM4

Helt otroligt att folk faller för det här och göder grisarna. Men är man riktigt desperat så kanske det blir så till slut.

Äkta kristen tro har ingenting med sånt här att göra.
  • 0
Citerar bbnews:
En fråga till alla som läser vad som skrivs i denna tråd. Hir fan kan ni, om ni är troende på den abrahamitiska guden tro på ett sådant jävla miffo? Vänligen stilla min nyfikenhet genom att berätta här om hur ni motiverar er tro.


Ser inte riktigt hur det har med religionen i sig att göra. Det är uppenbarligen en vriden person som har hittat ett sätt att utnyttja människor, i det här fallet genom religionen. Religionen i sig har inget med det att göra, utan det är denna människa som står i skuld till allt.
Förstår inte riktigt hur det du tar upp är relevant för någon diskussion här.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Ser inte riktigt hur det har med religionen i sig att göra. Det är uppenbarligen en vriden person som har hittat ett sätt att utnyttja människor, i det här fallet genom religionen. Religionen i sig har inget med det att göra, utan det är denna människa som står i skuld till allt.
Förstår inte riktigt hur det du tar upp är relevant för någon diskussion här.

Religiositet, att vara religiös, tänker jag innebär att underkasta sig dogmer, trosläror och att utföra ritualer som maktens män använt och utvecklat under årtusenden, oftast i syfte att kontrollera massorna. Detta tänker jag är vad religion är och har varit.

Religion, i denna betydelse, bör dock inte blandas ihop med begreppet andlighet som förvisso är en central del av religion men har, i alla fall för mig, en helt annat betydelse. Att vara andlig tänker jag innebär att vara en person som ofta blickar in i den inre världen - att bejaka känslor, värnar om relationer, bearbetar den känslomässiga aspekten av de upplevelser man varit med om, att uttrycka sig genom konst och/eller att bara filosofera kring existentiella frågor. Religion skulle kunna ses som en perverterad och invecklad form av andlighet utifrån detta synsätt. Man behöver med andra ord inte vara religiös för att vara andlig.

Nu vet jag inte vilken syn du har på begreppet religion, Kapten Varg, men skiljer den sig från min ovan får du hemskt gärna dela med dig av den.

Utifrån min syn på vad religion är har i alla fall jag svårt att förstå hur de dogmer (den gudsbild) som bbnews kritiserar ovan inte är relaterade till religion i sig. Han syftar förvisso på en gudsbild som jag tror relativt få människor i Sverige har men som dessvärre verkar vara desto vanligare på en global nivå.
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Den här tråden har verkligen sett sina bästa dagar. Märkligt hur ingen tagit upp dåden i paris med tanke på hur stor del religion troligen har i det.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Den här tråden har verkligen sett sina bästa dagar. Märkligt hur ingen tagit upp dåden i paris med tanke på hur stor del religion troligen har i det.


Extremister är inte muslimer.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Extremister är inte muslimer.


Jodå, klart de är. Men de tar inte russinen ur kakan på exakt samma sätt som andra religiösa. De läser en skrift och tolkar, men på annat sätt.

Jag tror att deras religiösa ledare använder religionen som ett oerhört starkt verktyg i att forma de unga männen som gjorde det här.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Jag tror att deras religiösa ledare använder religionen som ett oerhört starkt verktyg i att forma de unga männen som gjorde det här.


Där har du det, "använder religionen". Det är inte tvärtom. Ponera att religion inte skulle existera idag, tror du att dessa typer av grupper inte skulle existerat då? Det är inte religionen som har format dessa människor, det är hat och rädsla.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
tror du att dessa typer av grupper inte skulle existerat då?


Personerna hade existerat. Hade de sprängt sig själva? Hade det varit lika enkelt utan gud och religionen i ryggen? Nej, det tror jag nödvändigtvis inte.
  • 0
Ogillar religion, det fördummar mänskligheten.
"One of the things I learned the hard way was that it doesn't pay to get discouraged. Keeping busy and making optimism a way of life can restore your faith in yourself." - Lucille Ball
Citerar Straholic:
Ogillar religion, det fördummar mänskligheten.


Hur då?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
Citerar Straholic:
Ogillar religion, det fördummar mänskligheten.


Vikingarna hade gudars kraft då de rodde till Amerika. Låter det dumt?
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Finns gud? Ja, det tror jag personligen. Däremot så är det uppenbart att världen styrs av satan.

Jehovas Vittnen är med största allvar de ända jag faktiskt tycker är vettiga inom religion. Med det sagt är jag inget själv och har inga planer på att bli det.. Just nu
  • 0
Citerar AG Jati:
Citerar Straholic gillar religion, det fördummar mänskligheten.

Vikingarna hade gudars kraft då de rodde till Amerika. Låter det dumt?


Ja det låter jävligt dumt. Konstigt att ingen tror på Asatron längre... Egentligen är det synd för men den tron så hade vi kunnat förklarat krig och dödat olik tänkande. Endaste sättet att garantera en plats i Vallhall är att dö i strid utan att döda sig själv (inga fega självmordsbombare ). Tänk vilken effektiv dödar maskin vi skulle få fram med dagens vapenteknologi.

Eller så kollar vi på vad liknande tankar som kommit fram ifrån Islam redan gör idag och tänker att det inte är en sån bra ide trots allt Tänk bara vad som skulle hända om dessa individer hade bättre vapen Lär ju hända för eller senare om ingen dödar de jävla IS snart. Heja Ryssland må ni stå segerika....
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar Sideshow95:
Hur då?


Folk hjärntvättas, osv. Kolla bara Paris till exempel. Det som hände var religionens fel.
(Menar inte islam just, utan religioner överlag.

Citerar AG Jati:
Vikingarna hade gudars kraft då de rodde till Amerika. Låter det dumt?


Ja, det gör det.
"One of the things I learned the hard way was that it doesn't pay to get discouraged. Keeping busy and making optimism a way of life can restore your faith in yourself." - Lucille Ball
  • 0
Citerar Straholic:
Folk hjärntvättas, osv. Kolla bara Paris till exempel. Det som hände var religionens fel.
(Menar inte islam just, utan religioner överlag.


Men då måste det väl vara hjärntvättarnas fel?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Straholic:
Folk hjärntvättas, osv. Kolla bara Paris till exempel. Det som hände var religionens fel.
(Menar inte islam just, utan religioner överlag.


Fast nu var det ju faktiskt personer som trodde på just Islam, så det är ju precis den du måste mena i det här fallet.

Citerar Straholic:
Folk hjärntvättas


Är det religionen som hjärntvättar dem?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Citerar Straholic:Folk hjärntvättas, osv. Kolla bara Paris till exempel. Det som hände var religionens fel.
(Menar inte islam just, utan religioner överlag.

Men då måste det väl vara hjärntvättarnas fel?


Till viss del men det är ju märkligt att 99% av alla terrordåd man kan läsa om på nyheterna kommer från just troende av Islam. Övriga terror dåd sker i de flesta fallen av enskilda psykfall.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
det är ju märkligt att 99% av alla terrordåd man kan läsa om på nyheterna kommer från just troende av Islam


Varför är det märkligt? Utsatta människor är lättpåverkade.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Citerar ante-vante:det är ju märkligt att 99% av alla terrordåd man kan läsa om på nyheterna kommer från just troende av Islam

Varför är det märkligt? Utsatta människor är lättpåverkade.


Ja det är märkligt hur människor kan vara utsatta i Sverige och bland annat Frankrike så att de måste bli terrorist. Det är så synd om dessa människor som låste leva i en demokrati.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Ja det är märkligt hur människor kan vara utsatta i Sverige och bland annat Frankrike så att de måste bli terrorist. Det är så synd om dessa människor som låste leva i en demokrati.


Va?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar ante-vante:
Ja det är märkligt hur människor kan vara utsatta i Sverige och bland annat Frankrike så att de måste bli terrorist. Det är så synd om dessa människor som låste leva i en demokrati.


Wow, du verkar aningen simpel i ditt tänk. Eller nästan rent utsagt förolämpande enkelspårig.
Det är inte riktigt så enkelt.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
Citerar Sideshow95:
Varför är det märkligt? Utsatta människor är lättpåverkade.


Sett ur ett globalt perspektiv är kristna en betydligt mer utsatt grupp, trots det tror jag inte att det utförs speciellt många kristna terrordåd i länder med muslimsk majoritet. Dessutom sker de flesta islamistiska terrordåden i muslimska länder, därför blir det lite konstigt att tala om utsatthet som främsta orsaken till terrorism.
"Finns där något sätt för islam att på ett bra sätt integreras i det svenska samhället, eller kommer svensk trångsynthet, rädsla och respektlöshet göra detta omöjligt?"
  • 0
Citerar grandtheftauto4life:
Sett ur ett globalt perspektiv är kristna en betydligt mer utsatt grupp, trots det tror jag inte att det utförs speciellt många kristna terrordåd i länder med muslimsk majoritet. Dessutom sker de flesta islamistiska terrordåden i muslimska länder, därför blir det lite konstigt att tala om utsatthet som främsta orsaken till terrorism.


Hur då? Och hur mäter man utsatthet? Jag tror inte bara det handlar om fattigdom. Folk som befinner sig i beklagliga situationer beter sig ofta illa. Det är ju inget nytt.

Jag kan ärligt talat inte komma på några andra anledningar (bortsett från mental ohälsa) till varför någon skulle begå ett terrordåd eller liknande.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
https://youtu.be/GiQuCdv3A98

Där tar en youtuber upp en bra poäng varför Islam inte är förenlig med vår kultur.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar Sideshow95:
Hur då? Och hur mäter man utsatthet? Jag tror inte bara det handlar om fattigdom. Folk som befinner sig i beklagliga situationer beter sig ofta illa. Det är ju inget nytt.


Med utsatt syftar jag på det faktum att kristna i vissa delar av världen förbjuds att utöva sin religion (tänkte att det var underförstått iom trådens ämne), fängslas, torteras, mördas, osv. Inte sällan sker detta i länder där majoritetsbefolkningen är muslimer. I vissa fall är förtrycket lagstiftat (ex som i Saudiarabien), i andra fall handlar det mer om typiska terrordåd (ex våldet mot kopter och deras kyrkor i Egypten.

Förtryck och utsatthet är givetvis svårt att mäta, men rapporter och studier visar ganska entydigt på att miljontals kristna far illa på grund av muslimska förtryckare.

http://religion-freedom-report.org.uk/wp-content/uploads/2014/10/
executive_summary.pdf


http://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2015/jul/27/wher
e-in-the-world-is-it-worst-place-to-be-a-christian


Citerar Sideshow95:
Jag kan ärligt talat inte komma på några andra anledningar (bortsett från mental ohälsa) till varför någon skulle begå ett terrordåd eller liknande.


De flesta brukar ju vara politiskt eller religiöst motiverade. Det man kanske måste inse är att vissa människor varken kan eller vill leva i ett demokratiskt samhälle, samt att våldsförhärligande åsikter bör bemötas hårt av både stat och civilsamhälle. I Sverige syns misslyckandet ganska tydligt när ett hundratal medborgare slaktar människor i Syrien, påhejade av Gävles imam.

http://www.gd.se/gastrikland/gavle/abo-raad-pekas-ut-som-militan
ta-islamismens-ledare-i-sverige
"Finns där något sätt för islam att på ett bra sätt integreras i det svenska samhället, eller kommer svensk trångsynthet, rädsla och respektlöshet göra detta omöjligt?"
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!