Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen

@SPEL ÄR FARLIGT
Minns inte, tror inte jag har läst förra sidan, brukar bara skumma igenom inläggen. Annars trivs jag rätt bra med att bara upprepa vad andrq redan skrivit. Då vet jag att folk redan sympatiserar med mig och jag slipper känna mig otrygg. Är som bäst när jag grupperar mig med folk och bara förlöjligar någons ståndpunkt utan att tillföra något till diskussionen. Självständigt tänkande överlåter jag till alla hippiehorfittor som tror de är smarta.
  • 0
det låter extremt fucked up
  • 0
/ ! \ jag hoppas att ni alla har tagit en tyst minut för att sörja jesu lidande idag / ! \
  • 0
Två frågor: 1) Vad är en hippehorfitta? En definition, tack!

2) Ni har väl inte missat denna saga, som israeliterna snodde från kanaanéerna en gång i världen: http://rosarubicondior.blogspot.se/2015/04/origin-of-adam-eve-my
th.html
?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
1) Förstår att det inte är lätt för er gamlingar att hänga med i språkutvecklingen. Hippiehorfitta har numera ersatt ordet "Stolle" i svenska språket.
2) Jo det har jag. Är den läsvärd?
  • 0
Citerar DivineNerd:
Självständigt tänkande överlåter jag till alla hippiehorfittor som tror de är smarta.

Ja, fyfan för självständigt tänkande!
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Men vaffan nu då? Har ingen kommenterat i denna jävla guds- och religionstråd sedan den 9 april. 2015? Det är ju fanimej nästan på picken - f'låt, pricken skulle det stå - ett halvår sen.

Skärpning!

Annars kommer Fan och tar er.

Och jag återkommer hit för att börja häda helvilt igen. Och det vill väl ingen.

Nån jävla ordning på torpet måste det vara, även om jag inte har varit här inne på länge.

Halleluja och Gudnatt på er alla! // bbnews
  • 0
Jävlarimej. Dött som i graven var det här.
bbnews

Du skrev: "2) Ni har väl inte missat denna saga, som israeliterna snodde från kanaanéerna en gång i världen: http://rosarubicondior.blogspot.se/2015/04/origin-of-adam-eve-my
th.html ?"

Intressant. Detta visste jag inte. Jag tror att alla religioner skapas i en kontext, alltså, man kommer inte på så mycket nytt, utan det är gamla saker som man blandar ihop. När Jesus föddes var det vanligt att tro på jungfrufödelse.

Adam och Eva visste jag inte om.
  • 0
bbnews
Känns som att tråden avklarat det mesta religionsrelaterat på sina 1060 sidor. Egentligen inte såklart, men de på sidan som intresserats av religion har nog ventilerat klart sina tankar för länge sedan. Nya tankebanor är roliga. Religionskritik är kul som fan när man först reflekterar kring det men att bara raljera om samma saker om och om igen känns varken produktiv eller intressant för mig. Detta till trots så tycker jag också att det är synd att tråden är stendöd men i ärlighetens namn har den ju varit det ett bra tag nu om man inte räknar med dina utläggande monologer sida efter sida. Finns det inga andra forum där religion diskuteras som du kan hänga på? Den här tråden har nog somnat in för gott.
  • 0
Kom hem från USA för några månader sen och djävlar vad folk såg skräckslagna ut när de såg mig. Speciellt när jag var i Michigan. I NY brydde folk sig inte lika mycket. I michigan kom det till och med fram en grupp med kristna som ville bjuda mig på frukost och prata om att rädda min själ. Självklart tackar jag inte nej till gratis frukost och ett utmärkt tillfälle att driva med dem. Efter vi hade pratat 10 min gick dem. "Im sorry my friend. I really hope you will find jesus one day. He loves you even though all the things you have done in your life. And the music you are listening to....Its destroying your soul for every song you listen to".

Fy fan vad jag hade kul åt det.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Citerar Holmfrid:
Kom hem från USA för några månader sen och djävlar vad folk såg skräckslagna ut när de såg mig. Speciellt när jag var i Michigan. I NY brydde folk sig inte lika mycket. I michigan kom det till och med fram en grupp med kristna som ville bjuda mig på frukost och prata om att rädda min själ. Självklart tackar jag inte nej till gratis frukost och ett utmärkt tillfälle att driva med dem. Efter vi hade pratat 10 min gick dem. "Im sorry my friend. I really hope you will find jesus one day. He loves you even though all the things you have done in your life. And the music you are listening to....Its destroying your soul for every song you listen to".

Fy fan vad jag hade kul åt det.

Ge mig mer info, låter som något att skratta åt Var du klädd i gothklär eller typ något dovare som vanlig rockstil eller nåt?
A very well-tailored person suit.
  • 0
@DivineNerd: Tack för att du tog dig tid att svara. Jo, den här jävla tråden verkar ha överlevt sig själv.

Anledningen till att jag höll mig kvar här så länge är att innehållet i tråden är sökbart via Google. På så vis kan man hitta vad man har skrivit här under årens lopp, om man bara kommer ihåg vad man tog upp i inlägget.

Något annat egentligt skäl till att stanna kvar här i tråden finns inte för mig. Utom ett: ren nostalgi. Det var här jag lärde mig att häda efter att ha kommit ut ur garderoben som ateist

@Holmfrid: Stort TACK för att du delade med dig av dessa härliga minnen. Ja, jag skulle heller inte tacka nej till en gratisfrukost då och då. Man skulle kanske ta och besöka söndagsgudstjänsterna här i stan där jag bor. Det lär serveras kyrkkaffe efteråt.. Och nog fan kan man väl tänka sig att någon nitisk församlingsmedlem dessutom har bakat en eller ett par sorters kakor till kyrkkaffet.

@suddigumochpenna: Ja, i religiösa kretsar är det vanligt att man snor texter från varandra. Det där med att sno ligger uppenbarligen religiösa ledare/makthavare varmt om hjärtat. Frikyrkorna, för att ta ett varnande exempel, är ju kända för att sno pemgar från sina medlemmar. Stölder som nödtorftigt kamoufleras som tionde och liknande bullskit.

Hur har svenska kyrkan kunnat bli så stor jord- och skogsägare? Jo, genom att förmå sina medlemmar att testamentera sian egendomar till kyrkan. Historieprofessor Dick Harrison har visat hur kyrkan har mixtrat med olika testamenten. Ofta var det bara prästen som kunde läsa och skriva i församlingen Så det var lätt för en nitisk prästjävel att vid behov förfalska testamenten med mera.

Så när dagens frikyrkopastorer övertalar halvdementa gamla tanter att skriva över egendom på dem (så att tanten själv måste flytta in i hönshuset för att få tak över huvudet) fullföljer dessa pastorer blott - och håller liv i - en gammal tradition att sno åt sig andras egensom.

I Jesu namn är allt tillåtet.som gynnar kyrkan och tron på Jesus. som Guds son. Denna tradition har sekellånga anor. Den som byggde upp Lying for Jesus-rörelsen anses ha varit kyrkofadern Eusebios. Av nutida historiker betraktad som en genomkorrumperad man, som därtill hade fräckheten att kalla sig själv för just historiker.

Googla gärna på Lying for Jesus för att se exempel på Eusebios' lögner och illgärningar.
  • 0
Här kan den intresserade läsa mer om tiondet:
http://blog.svd.se/historia/2012/03/09/en-historia-om-tionde/ .

Och här om urkundsförfalskning och annan kriminell verksamhet i Guds namn, allt i syfte att komma över skogsegendomar och annat värefullt:
http://www.vr.se/huvudmeny/arkiv/2003/tvarsnittnr32003/frannyd
alaklostertillsaddamsbagdadihistorienfullkomligtvimlardetavlognare.
4.64fbca2110dabf7901b80002007.html

Och här en intressant uppsats om hur kyrkan och klostren såg till att berika sig, banbd annat genom att låta människor få bli begravna inne i dessa rum mot en rejäl donation: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:388142/FULLTEXT01.p
df
.

Eftersom uppsatsen (länk nr 3) är så jävla lång, rekommenderar jag den tidsstressade att skrolla fram till sidan 49 och sedan börja läsa mer i detalj från den sidan.

Inte konstigt, alltså, att svenska kyrkan än i dag är en av vårt lands största jordägare.

Tillagt 2015-10-16 20:22:
Apropå den gamla tanten som tvangs flytta in i hönshuset, sedan hon lurats av sin frikyrkopastor, här är en bra sammanfattning av alla turerna kring det dramat.

Notera pastorjävelns svar till en reporter på frågan om han tänker lämna tillbaka gården till den 82-åriga kvinnan:

Vid en fråga om de tänker lämna tillbaka gården till Hasselgård, svarar han:

- Hör jag från Gud att vi ska lämna tillbaka gården, så ska vi omedelbart göra det. Men jag har inget eget mandat att göra det.

Det pastor-svinet kan inte ha blivit korrekt avnavlad när han föddes.

Hela historien är YTTERST skamlig och pinsam inte bara för pastorns egen sekt utan för alla som tror på den abrahamitiska gudomen..

Jag tycker att alla, som inte är hjärntvättade pga religiös primering, borde begripa, att OM Gud verkligen hade funnits, så skulle Han genast ha sett till att kontakta pastorn, så att denne begrep, att gåvan måste återlämnas till den 82-åriga tanten.

Det hela påminner om (den påhittade) historien om prästjäveln som berättade hur han brukade göra med de insamlade kollektpengarna. Han berättade så här: Jag tar pengarna och kastar dem upp i luften. Så får Gud plocka åt sig det som han vill ha. Det som faller ned på golvet inne i kyrkan tar jag själv hand om, eftersom Gud uppenbarligen inte brydde sig om de pengarna.

En fråga till alla som läser vad som skrivs i denna tråd. Hir fan kan ni, om ni är troende på den abrahamitiska guden tro på ett sådant jävla miffo? Vänligen stilla min nyfikenhet genom att berätta här om hur ni motiverar er tro.
  • 0
Citerar bbnews:
Skräp.

Vad svamlar du om?
  • 0
Lapsang souchong
Inlägget står ju där? Läs igen om du tycker det är svårt att förstå.
  • 0
Citerar DivineNerd:
Lapsang souchong
Inlägget står ju där? Läs igen om du tycker det är svårt att förstå.

Jag förstår vad han skriver men det är bara en massa smörja. Han använder sig av en oerhört märklig argumentationsteknik.
  • 0
Citerar Lapsang souchong:
Jag förstår vad han skriver men det är bara en massa smörja. Han använder sig av en oerhört märklig argumentationsteknik.

Han har en annorlunda stil när han skriver än de flesta på forumet. Det kan bero på att han är typ tre gånger så gammal som de flesta, det betyder inte att allt är smörja. Olika personer har olika sätt att skriva, det är dumt att använda uttryck som "smörja" bara för att man inte gillar stilen. Det är ju roligt om olika typer av människor kommer till tals, särskilt om det är seriösa intellektuella försök. Därför är det dumt att ba kleta "smörja" på någons text, då blir det tråkigare att posta.
  • 0
Citerar bbnews:
Här kan den intresserade läsa mer om tiondet:
http://blog.svd.se/historia/2012/03/09/en-historia-om-tionde/ .

Och här om urkundsförfalskning och annan kriminell verksamhet i Guds namn, allt i syfte att komma över skogsegendomar och annat värefullt:
http://www.vr.se/huvudmeny/arkiv/2003/tvarsnittnr32003/frannyd
alaklostertillsaddamsbagdadihistorienfullkomligtvimlardetavlognare.
4.64fbca2110dabf7901b80002007.html

Och här en intressant uppsats om hur kyrkan och klostren såg till att berika sig, banbd annat genom att låta människor få bli begravna inne i dessa rum mot en rejäl donation: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:388142/FULLTEXT01.p
df .

Eftersom uppsatsen (länk nr 3) är så jävla lång, rekommenderar jag den tidsstressade att skrolla fram till sidan 49 och sedan börja läsa mer i detalj från den sidan.

Inte konstigt, alltså, att svenska kyrkan än i dag är en av vårt lands största jordägare.

Tillagt 2015-10-16 20:22:
Apropå den gamla tanten som tvangs flytta in i hönshuset, sedan hon lurats av sin frikyrkopastor, här är en bra sammanfattning av alla turerna kring det dramat.

Notera pastorjävelns svar till en reporter på frågan om han tänker lämna tillbaka gården till den 82-åriga kvinnan:

Vid en fråga om de tänker lämna tillbaka gården till Hasselgård, svarar han:

- Hör jag från Gud att vi ska lämna tillbaka gården, så ska vi omedelbart göra det. Men jag har inget eget mandat att göra det.

Det pastor-svinet kan inte ha blivit korrekt avnavlad när han föddes.

Hela historien är YTTERST skamlig och pinsam inte bara för pastorns egen sekt utan för alla som tror på den abrahamitiska gudomen..

Jag tycker att alla, som inte är hjärntvättade pga religiös primering, borde begripa, att OM Gud verkligen hade funnits, så skulle Han genast ha sett till att kontakta pastorn, så att denne begrep, att gåvan måste återlämnas till den 82-åriga tanten.

Det hela påminner om (den påhittade) historien om prästjäveln som berättade hur han brukade göra med de insamlade kollektpengarna. Han berättade så här: Jag tar pengarna och kastar dem upp i luften. Så får Gud plocka åt sig det som han vill ha. Det som faller ned på golvet inne i kyrkan tar jag själv hand om, eftersom Gud uppenbarligen inte brydde sig om de pengarna.

En fråga till alla som läser vad som skrivs i denna tråd. Hir fan kan ni, om ni är troende på den abrahamitiska guden tro på ett sådant jävla miffo? Vänligen stilla min nyfikenhet genom att berätta här om hur ni motiverar er tro.

Många pengakåta psykopater blir frikyrkopastorer för att de vill svindla vanliga troende på pengar. Just nu så är de jag tänker på Peter Popoff och Robert Tilton. Titta här hur Peter Popoff lurar och svindlar desperata människor på pengar, https://www.youtube.com/watch?v=FlpwWuGyXM4

Helt otroligt att folk faller för det här och göder grisarna. Men är man riktigt desperat så kanske det blir så till slut.

Äkta kristen tro har ingenting med sånt här att göra.
  • 0
Citerar bbnews:

Ser inte riktigt hur det har med religionen i sig att göra. Det är uppenbarligen en vriden person som har hittat ett sätt att utnyttja människor, i det här fallet genom religionen. Religionen i sig har inget med det att göra, utan det är denna människa som står i skuld till allt.
Förstår inte riktigt hur det du tar upp är relevant för någon diskussion här.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Ser inte riktigt hur det har med religionen i sig att göra. Det är uppenbarligen en vriden person som har hittat ett sätt att utnyttja människor, i det här fallet genom religionen. Religionen i sig har inget med det att göra, utan det är denna människa som står i skuld till allt.
Förstår inte riktigt hur det du tar upp är relevant för någon diskussion här.

Religiositet, att vara religiös, tänker jag innebär att underkasta sig dogmer, trosläror och att utföra ritualer som maktens män använt och utvecklat under årtusenden, oftast i syfte att kontrollera massorna. Detta tänker jag är vad religion är och har varit.

Religion, i denna betydelse, bör dock inte blandas ihop med begreppet andlighet som förvisso är en central del av religion men har, i alla fall för mig, en helt annat betydelse. Att vara andlig tänker jag innebär att vara en person som ofta blickar in i den inre världen - att bejaka känslor, värnar om relationer, bearbetar den känslomässiga aspekten av de upplevelser man varit med om, att uttrycka sig genom konst och/eller att bara filosofera kring existentiella frågor. Religion skulle kunna ses som en perverterad och invecklad form av andlighet utifrån detta synsätt. Man behöver med andra ord inte vara religiös för att vara andlig.

Nu vet jag inte vilken syn du har på begreppet religion, Kapten Varg, men skiljer den sig från min ovan får du hemskt gärna dela med dig av den.

Utifrån min syn på vad religion är har i alla fall jag svårt att förstå hur de dogmer (den gudsbild) som bbnews kritiserar ovan inte är relaterade till religion i sig. Han syftar förvisso på en gudsbild som jag tror relativt få människor i Sverige har men som dessvärre verkar vara desto vanligare på en global nivå.
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Den här tråden har verkligen sett sina bästa dagar. Märkligt hur ingen tagit upp dåden i paris med tanke på hur stor del religion troligen har i det.
Gamertag: Ribcage se
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Den här tråden har verkligen sett sina bästa dagar. Märkligt hur ingen tagit upp dåden i paris med tanke på hur stor del religion troligen har i det.

Extremister är inte muslimer.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Extremister är inte muslimer.

Jodå, klart de är. Men de tar inte russinen ur kakan på exakt samma sätt som andra religiösa. De läser en skrift och tolkar, men på annat sätt.

Jag tror att deras religiösa ledare använder religionen som ett oerhört starkt verktyg i att forma de unga männen som gjorde det här.
Gamertag: Ribcage se
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Jag tror att deras religiösa ledare använder religionen som ett oerhört starkt verktyg i att forma de unga männen som gjorde det här.

Där har du det, "använder religionen". Det är inte tvärtom. Ponera att religion inte skulle existera idag, tror du att dessa typer av grupper inte skulle existerat då? Det är inte religionen som har format dessa människor, det är hat och rädsla.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!

Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy