Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem

Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen

Jönåker
Jönåker
@Bbnews Visst är det intressant att fundera på hur livet var för våra förfäder som levde när civilisationen började ta sina första stapplande steg? Tyvärr finns det naturligtvis inte mycket nedskrivet från den tiden. Gamla grekiska sagor och gamla testamentet har nog alla blivit mer eller mindre censurerade under årtusendenas lopp så där får man nog inte så mycket insyn i dåtiden.

Ta till exempel Sapfo från Lesbos. Hon var en av de populäraste skalderna på sin tid men några hundra år efter hennes död ansågs hennes konst altför homoerotisk vilket inte var PK för kvinnor på den tiden (manlig homerotik å andra sidan...). Kontroll av kvinnor har alltid stått högt på religionernas agenda. Följaktligen föll det mesta av hennes livsverk i glömska. Inte blev det bättre när de kristna tog över.

Myrtle Korbin borde bara ha en själ. Konsensus när det gäller själar verkar vara att de måste bo i en kropp som har eller har potential att ha ett medvetande vilket Myrtle's syster aldrig hade.

bbnews
bbnews
@Jönåker: Det där var kloka tankar! Väl värda att beakta och göra avstamp ifrån för vidare funderingar.

Huruvida Myrtle Corbin hade mer en en själ bygger ju på antagandet att själen s a s sätts på plats i samband med konceptionen, dvs då den kvinnliga äggcellen fusionerar med en manlig sädescell (spermie, sperm).

Jag har läst på lite mer om Myrtle Corbin och måste därför nu göra en rättelse. Hennes dubblerade bäcken (pelvis) med två extremiteter var inget regelrätt exempel på fenomenet parasitic twin.

Utan Myrtles embryo råkade snarare ut för en form av genetiskt fel under fosterutvecklingen. Ett fel som yttrade sig i att hon blev dubblerad från bäckenet och nedåt, och med vissa organ i bukhåleregionen också dubblerade, bl a hennes fitta.

Myrtle ska nämligen ha berättat att när hennes make knullade henne i fel fitthål, kände hon inget särskilt, vilket sannolikt berodde på att den fittan saknade fungerande nervförbindelser med Myrtles hjärna.

Kort sagt, hennes utseende med två underdelar/undre kroppshalvor och blott en överkropp (från midjan och uppåt) berodde sålunda inte på parasitic twin-fenomenet, där den ena tvillingen "kannibaliserar" på den andra tvillingen, så att bara delar av tvilling nr 2 till slut blir kvar.

Läs mer om parasitisk tvilling här: https://en.wikipedia.org/wiki/Parasitic_twin . Studera illustrationen. En av de avbildade drabbade bär alltså på sin parasitiska tvilling utvändigt om sin torso (bröstkorg). Tvilling nr 2 verkar att döma av teckningen vara fullt utvecklad med undantag för huvudet. Det finns inte kvar.

I det fallet kan man - om man antar att själen slår sig ned i någons hjärna - verkligen fråga sig om själen avsedd för tvilling nr 2 måhända valde att återvända hem till Gud i förtid på egen hand eller rent av blev hämtad av Guds ängel och förd tillbaka till Himmelriket genom denna ängels försorg.

Men om själen bosätter sig exempelvis i någon annan del av kroppen än hjärnan, då KAN ju den parasitiska tvillingens själ faktiskt ha funnits kvar, eftersom den här parasittvillingen erhöll blodförsörjning från tvilling nr 1 ( = den icke-parasitiska tvillingen). Jfr med vad man kan läsa i 3Mos 17:11: För kroppens liv är i blodet, och jag har gett er det för altaret, för att bringa försoning för era själar. Det är blodet som bringar försoning genom själen som är i det.

Denna bibelvers åberopas av Jehovas vittnen som anledning till varflr de inte vill ta emot blodtransfusioner innehållande blod från andra människor. Eftersom själen finns i blodet, , kan det bli oönskad själsblandning, ifall man tar emot blod från någon annan person.

Hur som haver, Myrtle Corbin hade alltså (av allt att döma) ingen parasittvilling, i alla fall inte såvitt jag kan bedöma saken. Utan hon var i stället en s k dipygus (som betyder ha två nederdelar av kroppen), vilket är en defekt som henns embryo åstadkom på egen hand s a s. (Pygus är samma ordstam som pygmé, därmed antydande att dubbletten inte är fullt lika stor som originalet. Vilket märks på fotografierna på Myrtle Corbin. Två av hennes fyra ben är tämligen diminutiva jämfört med de två ordinarie benen. Fast hon lär ha kunnat stödja sig och till och med gå på dem, i alla fall i början av sitt liv, då hon inte vägde så mycket.

Ett ganska modernt exempel på parasitisk tvilling är Frank Lentini som dog så sent som 1966. Han kallades för "mannen med tre ben". En bild på honom och hans extra ben kan beskådas här. https://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Lentini .

I Lentinis fall var det som fanns kvar av tvilling nr 2 (den parasitiska tvillingen) alltså bara ett av benen (det högra). Men även det erhöll blodförsörjning från Franks egen kropp, ty annars skulle det ju ha svartnat och fallit av av sig självt. Så OM nu själen finns i blodet, då kan det inte helt uteslutas att Franks parasitiska tvillingbroders själ fanns kvar i detta extra ben som blev det som återstod efter att kannibaliseringsprocessen i livmodern hade avslutats.

Läs gärna också om fetus in fetu: https://en.wikipedia.org/wiki/Fetus_in_fetu . Och om dermoid cysta,ett fenomen som man då och då kan läsa om i dagstidningarna: https://en.wikipedia.org/wiki/Dermoid_cyst . En sådan cysta kan innehålla skelettdelar, naglar, tänder, brosk men även ögon och blod.

Tycker ni att detta är äckligt? Tänk då på att det är Gud som skapar alla människor. Så då ska ni inte rikta er ilska mot mig utan mot Gud som skapar sådana här saker. Jag blott berättar om dem, skapar dem inte.

På tal om hur Gud går till väga i sin skapargärning, läs gärna även denna artikel som handlar om tvåkukssyndromet (diphallia): https://www.healthline.com/health/diphallia#outlook . Medicinska bilder på två tvåkukssyndromet hittar ni här: http://healthsurgical.com/diphallia.html . Än en gång, observera att det är Gud som står för skapandet av oss människor, inte jag.

I den första tvåkuksartikeln jag länkade till kan man för övrigt till och med läsa om hårig kuk. Jag trodde att man fick hårig kuk samt hår i handflatorna som straff för att man onanerade. Men tydligen kan Gud skapa en del av oss män med hårig kuk redan från födseln. Vad nu Hans mening med det kan vara. Finns här någon gudfruktig forumit som kanske vet orsaken?

Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
bbnews
bbnews
Halleluja!

Har ni, som jag, noterat hur religiösa ändrar uppfattning över tid om vad som är moraliskt korrekt att göra respektive inte göra?

Vi kan ta detta med skilsmässa som exempel. De flesta kristna samfund accepterar skilsmässor numera.

Under vigselakten brukar prästen säga något i stil med:

Låt nu denna församling (dessa vittnen) höra era löften. NN, jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt.

Eller säga så här:

Jag, NN, tar dig, NN, nu till min hustru/maka/man/make, att älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt.

Alltså äktenskapet ska vara till dess att döden skiljer brudgummen/mannen och bruden/partnern åt.

Det händer att till och med prästerna själva skiljer sig mellan varven. Varför talas det så sällan om det?

Likaså har kravet på att mannen och kvinnan ska vara helt oknullade (dvs ha kvar sin svendom respektive mödom) före bröllopsnatten tonats ned. Numera är det väl bara i olika muslimska kulturer det ska visas upp ett blodigt lakan dagen efter bröllopsnatten som tecken på att bruden har blivit deflorerad.

Till och med homosexuella kan få bli fullvärdiga medlemmar i de flesta (?) större kristna kyrkosamfund nu för tiden. De slipper sålunda att bli stenade till döds.

Så tiderna förändras. Även om förändringarna inte sker på några veckor. Man skulle ju annars kunna tycka att Guds egna moralregler, nedskrivna i Bibeln, skulle vara av det absoluta slaget, dvs oföränderliga. Men det står helt klart att Guds moraliska regelverk är av det relativistiska slaget.

Se där en väldigt stark indikation på att det moraliska gudargumentet är smått löjligt att använda för att "bevisa" Guds existens. Det förstår de flesta - utom de religiösa själva.

FDETDA: Jag har en arbetshypotes. Till katolska kyrkan (RCC) har pedofiler och annat pack kunnat söka sig för att bli präster. Därigenom har de kunnat utöva sina perversa pedofiliböjelser i lugn och ro. Vem vill väl tro eller misstänka att just en präst, som s a s står extra nära Gud, kan ha pedofila böjelser? Jfr med Kapten Klänning, en av Sveriges högsta polischefer, som kunde leva ut sina perversa sexuella böjelser under åratal innan han blev fast och fick sitta i fängelse. Läs om det svinet här: https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_Lindberg_(polis) .

bbnews
bbnews
Gud kväll, alla hedningar och rättroende gudsfruktiga blivande himmelsfarare!

Jag diskuterade i dag på gymmet om när ensoulment äger rum. Berättade om att många kristna menar att själen kommer på plats i samband med att ägget och spermien fusioneras, så att resultatet blir en zygot ( = ett befruktat/fertiliserat ägg).

Många judar verkar å andra sidan vara inne på att själen tar plats i fostret vid födseln ( = då barnet lämnar kvinnans kropp), i samband med att det nyfödda barnet ger ifrån sig sitt första skrik (jfr med hur Gud skapade Adam och Eva genom att blåsa in liv i dem via deras näsborrar, dvs ett skrik blir möjligt och kan tolkas som att då först har Gud eller en Guds ängel varit framme och blåst in liv i fostret via dess näsborrar).

Då berättade en av dem som lyssnade på mig, att hon för sin del hade hört att själen tog plats i fostret, när den blivande mamman för första gången kände fostret spritta/sparka till inne i livmodern (uterus).

Det där var nytt för mig, och jag tackade henne självklart för den informationen. Jag tycker den förklaringen - och den tidpunkten - "mejkar sense". Det är i mina ögon rimligt att tänka sig att ett foster reagerar med att spritta till, då det förses med en själ (soul). Ensoulment kan väl näppeligen vara en process som går omärkt förbi. (Jfr med hur den gravida kvinnan enligt islam kan känna hur det kittlar till lite gestationdag 42, då en av Allahs änglar anländer med en själ att överlämna till och fästa på fostret, varvid ängeln förstås är tvungen att krypa in genom fitthålet på kvinnan för att komma i kontakt med fostret, där det ligger inuti kvinnans livmoder.)

Har någon av er som läser detta hört talas om ytterligare någon tidpunkt då själen enligt någons gudstro/religion och/eller "vanlig" folktro kan tänkas ha tagit plats inuti fostret? Berätta gärna för mig här i religionstråden.

FDETDA: Vad anser ni om preformation-teorin? Preformation = varje spermie innehåller en miniatyrmänniska, en s k homunculus, som - om spermien får chans att borra sig in i ett ägg, dvs befrukta ägget - växer till sig under ca nio månader inuti livmodern, innan dess vikt hamnar runt så där 3,25 - 4 kg, vilket de flesta nyfödda barn brukar väga efter 40 gestationsveckor.

Om preformation-teorin är korrekt, då innebär det ett enormt svinn, eftersom ett "normalt" ejakulat innehåller mellan 40 miljoner och 250 miljoner spermier, dvs mellan 40 och 250 miljoner miniatyrmänniskor ( = homunculi). Och i normalfallet blir det alltså bara EN ENDA homunculus som hamnar inuti den kvinnliga äggcellen. Hur kan en gudom vara så jävla grym att i ett enda ejakulat låta kanske så många som 249.999.999 homunculi gå till spillo? Mig icke förstå. Så förklara gärna för mig fåvitske.

Jönåker
Jönåker
Citerar bbnews:
Vad anser ni om preformation-teorin? Preformation = varje spermie innehåller en miniatyrmänniska, en s k homunculus, som - om spermien får chans att borra sig in i ett ägg, dvs befrukta ägget - växer till sig under ca nio månader inuti livmodern, innan dess vikt hamnar runt så där 3,25 - 4 kg, vilket de flesta nyfödda barn brukar väga efter 40 gestationsveckor.

Tokig teori även för att vara från tiden innan mikroskop starka nog att se DNA. Ifall modern bara är en blomkruka för den nya människan borde barnet inte ha drag av både fadern och modern.
Citerar bbnews:
Om preformation-teorin är korrekt, då innebär det ett enormt svinn, eftersom ett "normalt" ejakulat innehåller mellan 40 miljoner och 250 miljoner spermier, dvs mellan 40 och 250 miljoner miniatyrmänniskor ( = homunculi). Och i normalfallet blir det alltså bara EN ENDA homunculus som hamnar inuti den kvinnliga äggcellen. Hur kan en gudom vara så jävla grym att i ett enda ejakulat låta kanske så många som 249.999.999 homunculi gå till spillo? Mig icke förstå. Så förklara gärna för mig fåvitske.

En homonculi räknas väl inte som en färdig människa innan den växt till sig. Tekniskt sett är det väl mer som ett frö till en människa. Vilket ju inte ger män en ursäkt för att slösa med säd enligt bibeln.
Citerar bbnews:
Har ni, som jag, noterat hur religiösa ändrar uppfattning över tid om vad som är moraliskt korrekt att göra respektive inte göra?

De flesta religösa är nog pragmatiska nog att inse att även en dogmatisk religion måste ändras med tiden. Vilket ju även gör dogmerna rätt irrelevanta om man insisterar på att tolka dom bokstavligt.

bbnews
bbnews
@Jönåker: Precis det argument du lyfter fram - varför kan då barnet likna även sin moder, ifall homunculus till 100 procent kommer från fadern? - anses vara det kanske bästa argumentet MOT religiös preformationstro-bullskit. Så det länder dig till heder, Jönåker, att du drog till med just det motargumentet! Det indikerar att du äger förmåga att tänka till lite på egen hand.

Till frågan om huruvida homunculus är en färdig människa. Du är även här inne på något intressant. Preformationister menar i allmänhet att det inte föreligger någon artskillnad mellan en homunuculs och en (färdig) människa. Utan blott en gradskillnad = homunculus är en sorts miniatyrmänniska som i livmoderns "mylla/blomkrukejord ges tillfälle att växa till sig.

Naturligtvis har preformationsläran tydliga patriarkala konnotationer. Vilket ju inte är konstigt, eftersom hela Bibeln är synnerligen misogyn (kvinnofientlig).

Även din tredje fundering, Jönåker, är mitt i prick! Ska en religion överleva på längre sikt, behöver den också genomgå en sorts evolution (precis som växter och djur gör) för att s a s bättre passa in in den nya habitat/livsmiljö/kulturmiljö den befinner sig i vid varje given tidpunkt.

Svenska kyrkan har förstått detta. Den tillåter sålunda skilsmässor, den bejakar samkönade äktenskap, ja den stöter inte ens bort präster som är öppet homosexuella.

Svenska kyrkans höga anpassningsbarhet står i bjärt kontrast till fundamentalistiska strömningar inom kristendomen. För att inte tala om "bromsklossen" islam som generellt sett har otroligt svårt att åstadkomma det välbehövliga nytänkande den religionen är i så starkt behov av. Ja, faktiskt så svårt, att islam i stället, utan att blinka, kan bereda väg för en sådan sekt som IS/ISIS /Daesh och därtill få massor av troende muslimer att aktivt stötta den jävla sekten.

På tal om fundamentalism. Jag läser i Göteborgs.Posten om den kristna religiösa friskolan Hällebergsskolan i Ljungskile.

Så sent som förra året lärde den jävla skolan ut att evolutionsteorin är "ovetenskaplig". Fast det där blir jag inte förvånad över. Alla fundamentalistiska sekter intager ju den ståndpunkten, därtill tvungna, eftersom om ifall berättelsen om Adam & Eva i Edens lustgård ska tolkas bildligt, då faller ju hela poängen med Kristi offerdöd på korset som det pris som måste betalas för att Syndafallet ska kunna gottgöras/sonas.

Men Hällebergsskolan stannar inte vid att hacka på evolutionsteorin. I ett läxhäfte från 2002 klassas, läser jag, afroamerikansk musik som satanistisk. De satanistiska influenserna ska enligt skolans häfte ha spridits av artister som Michael Jackson, Prince och Beatles. Jösses amanda, vilken bullskit som det kan finnas i religiösa fundamentalisters hjärnor.

Som om inte det vore nog, är också vissa musikinstrument förbjudna på Hällebergsskolan. Visserligen har skolan blivit något mer liberal sedan år 2002. Men man har fortfarande en väldigt hård syn på musiken, berättar en elev till GP. Jfr med islams syn på musik.

FDETDA: Finns här någon forumit som har gått i religiös friskola och kan/vill berätta om sina upplevelser och erfarenheter därifrån? Hur upplevde du/ni den sortens skola? Berätta gärna.

Jönåker
Jönåker
@bbnews - Det här med kristna bokstavstroende har jag svårt att förstå. Det borde ju vara uppenbart att Bibeln inte är skriven för att tjäna som en historiebok utan snarare som en samling sedelärande berättelser. Det här med att försöka skriva ned fakta är ett modern påfund. Före historievetenskapens och arkeologins era satsade man snarare på att skriva ned en underhållande historia (som helst även kunde användas i propagandasyften) baserad på verkliga händelser.

Väljer man att se bibeln på detta vis borde det inte vara något problem att kombinera den med vetenskapliga teorier som till exempel evolution.

Det är ju rätt tragiskt att just islam i praktiken ofta är en så pass intolerant och bakåtsträvande religion. Grundvärderingarna i islam är ju betydligt enklare än dom flesta Abrahamitiska religioner. Acceptera Allah som din gud, Mohammed som hans profet och försök göra ditt bästa. Borde ju inte vara så svårt för en sådan religion att anpassa sig och utvecklas kan man tycka. Istället fick vi auktoritära muslimska ledare som Ayatolorna och Saudiska kungahuset samt våldsamma tokar som ISIS.

bbnews
bbnews
@Jönåker: jo men visst! Om man tolkar de bibliska berättelserna som allegoriska ( = bildliga, symboliska), blir det rätt uppenbart att de ska/kan/bör ses som framför allt ett slags sedelärande berättelser.

Faktum är att våra folksagor, t ex de som samlades in av bröderna Grimm, också är sedelärande berättelser med framför allt moraliskt innehåll och budskap som passade och ansågs önskvärda i det gamla bondesamhället

Det är med andra ord den fundamentalistiska bokstavstron som gör religion så farlig.

Lite förenklat kan man säga, att bokstavstro innebär, att inget i berättelsen/texten kan eller får förändras från tolkningssynpunkt. Det finns liksom blott EN ENDA tolkning. Det ska vara "the same procedure as every year" som grevinnan säger till betjänten i det där programmet som SVT brukar visa på nyårsaftonen.

Men öppnar man upp för allegorisk texttolkning, då kan texten tämligen enkelt omprövas när tiderna förändras. Dvs varje (ny) tidsålder öppnar upp för just sin allegoriska/symboliska tolkning av bibelverserna.

Det är så Svenska kyrkan har resonerat och agerat. Nu när homosexualitet inte längre är klassat som sjukdom (psykisk störning), vilket annars var fallet ända fram till 1979, öppnar man för att inlemma de homosexuella i församlingsgemenskapen i stället för att utestänga och förfölja och hata dem.

Jag minns också vilket jävla rabalder det blev när Svenska kyrkan fick sina första kvinnliga präster. Det var år 1960. Både manliga prästjävlar och vanligt lekfolk opponerade sig. Man gick runt med listor och knackade dörr för att övertala folk att skriva på protestlistorna i ett försök att stoppa "cirkusen". Idag är kvinnliga präster accepterade av nästan alla.

Så är det nog med det allra mesta, misstänker jag. Jag minns när Sverige gick över till högertrafik (det var 1967). Vilket jävla hallå det var med den reformen. Nu är det knappt någon som ens tänker på att Sverige inte alltid haft högertrafik.

Nu till något helt annat. Får man som kristen eller muslim rösta i ett sekulärt val?

Bland muslimerna i Sverige cirkulerar allehanda upprop som manar dem att INTE rösta. Kolla in denna artikel: https://www.dn.se/nyheter/politik/jehovas-vittnen-uppmanas-att-inte-rosta/ .

I samma artikel kan vi dessutom läsa att ledningen för Jehovas vittnen inte vill att den sektens medlemmar ska rösta i allmänna sekulära val. Det sägs i artikeln, att det vittne som bryter mot den förmaningen rent av riskerar att uteslutas ur sekten.

Ett annat kristet exempel på förbud att rösta i allmänna val står Plymouthbröderna för, kolla in: https://sv.wikipedia.org/wiki/Plymouthbr%C3%B6derna .

Här är några saker som medlemmar i denna sistnämnda sekt inte får göra: De får inte göra följande:

Se på TV, lyssna på radio
Läsa vid universitet
Kandidera eller rösta i politiska val
Ta livförsäkring
Bära vapen
Delta i fackförening, yrkesförening eller någon grupp som omfattar icke-medlemmar av kyrkan.
Bo i samma hus som, eller äta mat tillsammans med, icke-medlemmar

Så det är inte bara inom islam den här sortens stollerier florerar. Tyvärr.

FDETDA: Finns här någon forumit som efter att ha läst mitt inlägg känner starkt för att gå med i Plymouthbröderna? Betänk då att spela datorspel också är syndigt och förbjudet, trots att det inte framgår av Wikipedia-artikeln.

Så till alla er som spelar datorspel vill jag ställa frågan: Hur känns det att ni nog kommer att hamna i Helvetet allihopa, ifall ni envisas med att spela datorspel samt struntar i att ta emot Jesus' gentila frälsningserbjudande?

Själv spelar jag inte datorspel, men jag kommer förmodligen att hamna i Helvetet i alla fall på grund av mitt idoga hädande. Men det ger jag fan i.

Halleluja och på återhörande!

bbnews
bbnews
@Lena Svensson och @matlen (+ övriga intresserade).

Halleluja på er! Jag fick just i min mejlkorg en intressant länk om senaste nytt om medvetandets svåra problem (the hard problem of consciousness som bl a David Chalmers kallar det).

Jag är övertygad om att ni kan finna en hel del intressant att ta del av, ifall ni klickar på följande länk: https://www.quora.com/What-is-the-latest-view-on-the-hard-problem-of-consciousness-Is-there-really-a-hard-problem-or-are-we-simply-getting-it-wrong .

Lite förenklat kan man sammanfatta den diskussionen genom att säga, att the hard problem existerar kanske mest för att neurovetenskapen fortfarande som bäst håller på att leta efter emotionernas/känslornas neurologiska ocn neurala substrat. Medvetandeforskarna vet liksom inte riktigt var någonstans i hjärnan de ska leta efter den berömda "nålen i höstacken".

Längst härvidlag vad gäller sökandet/letandet har man nog kommit, när det handlar om vår upplevelse av smärta.

Men smärtans neurologiska gåta är man av allt att döma på god väg att knäcka, verkar det som.

Dels har vi upptäckten av speciella C-nervfibrer, vilka förmedlar smärtsignaler (se t ex: http://thebrain.mcgill.ca/flash/d/d_03/d_03_cl/d_03_cl_dou/d_03_cl_dou.html ).

Dels placeras alltmer fokus på det som kallas för hjärnans pain matrix (se t ex: http://blogs.discovermagazine.com/neuroskeptic/2016/01/09/myth-pain-matrix/#.W5Dxe7iezIU och https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301008210001759 ).

Starkt förenklat: Till hjärnans pain matrix ( = hjärnans olika centra/"samarbetsorgan" för att processa/informationsbehandla fysisk och psykisk smärta) ingår amygdala, delar av insula, putamen, thalamus, hypothalamus, prefrontala cortex (PFC) och cingulate cortex (både anterior och posterior, cingulate cortex, ofta förkortat ACC respektive PCC).

Ökad aktivitet i dessa olika delar av hjärnan leder ofta till s k superaltruism (exempel på superaltruism.är när en person som utan några som helst motkrav avstår från sin ena njure för att hjälpa en helt främmande medmänniska, vilken för sin överlevnad är i akut behov av en ny och välfungerande njure).

Båda de artiklar jag just har länkat till rörande pain matrix är inne på att pain matrix kanske i själva verket är en form av saliens-nätverk.

Saliens (Salience) kan här närmast översättas med nervcellsnätverk som syftar till att relevansgöra/prioritetsgöra vissa symtomtyper (upplevelsevarianter), vilka det är viktigt att skyndsamt beakta för att den enskilda individen inte ska gå under och dö.

Smärta kan sålunda kopplas till överlevnadsmekanismer såsom att ta till flykten eller att ta till strid eller, vilket förekommer bl a vid våldtäkter, att bli helt orörlig ("frysa till is" och frikoppla sig från det som just sker, dvs en dissociativ frikoppling - detachment - från den verklighet man befinner sig i och i stället uppfatta sig bli ett slags åskådare till hela det skeende man ofrivilligt har tvingats att bli/vara en del av).

Just smärtupplevelser är således sannolikt den forskningsgren i neurovetenskapen, inom vilken man har kommit längst för att hitta det neurala underlaget till the hard problem of consciousness. Lyckas man till fullo bena ut och lösa smärtupplevelsernas gåta - och man är på god väg att göra det, anser jag - kan man förhoppningsvis få idéer om hur man ska kunna förklara även sådana fenomen som upplevelsen av rosens doft etc.

Om detta kommer att ske under min livstid - jag har nog tyvärr inte så många år kvar att leva med tanke på min redan höga ålder - ska jag låta vara osagt. Men ni övriga forumiter kan förhoppningsvis få uppleva den dagen under er levnad. Och den dagen kommer förstås det där kvasireligiösa resonemanget om ett nonlocal consciousness (läs: ett oneness-medvetande) att falla platt till marken och kastas på den vetenskaps- och kulturhistoriska sophögen.

Resonemanget bakom detta med icke-lokalt medvetande bygger på det mer eller mindre religiösa synsättet, att vi har fått våra respektive medvetanden till låns - såsom "själar" - från Guds eller den Kosmiska intelligensens eget medvetandefätl. Eller med en metafor: Varje individs medvetande förhåller sig enligt detta synsätt till det Kosmiska oneness-medvetandet som gnistorna från en majbrasa förhåller sig till hela majbålet. De utgår därifrån och strävar efter att återvända dit.

Ja, ni hör kanske själva hur bullskitaktigt hela det där resonemanget om icke-lokalt medvetande och helhetsmedvetande (oneness-medvetande) låter. Flumfaktorn är extremt hög i det synsättet. Eller hur?

bbnews
bbnews
På gymmet idag hörde jag en kul vits. Så här gick den:

- Vet du varför muslimer ofta har så många barn?

-- Nej, vet du?

- Ja, det beror på att det är haram för muslimska kvinnor att sitta med benen i kors, eftersom korset är en kristen symbol.

Det tyckte jag var en kul vits. Så därför delar jag med mig av den till alla forumiter som följer det som skrivs här i religionstråden.

FDETDA: I går poströstade jag. Hamnade efteråt i en minidebatt med en pratsjuk person som jag känner från gymmet. Vi enades om att MP är ett skitparti som inte sällan lockar till sig muslimer.

Sedan frågade han mig vad vi ska göra åt den saken.

Då föreslog jag: - Kanske vi ska införa skottpengar på miljöpartister?

Och han svarade: - Är inte det väl drastiskt?

- Jo, genmälde jag, men jag sade så för att testa hur långt du var beredd att gå.

Därefter tog vår minidebatt slut. Trots att vi var rörande eniga om att MP är ett skitparti.

I dagstidningen Dagen, med rötter i den pentekostala kristna rörelsen (dvs pingstvänner och annat löst folk), diskuteras om kristna personer kan rösta i sekulära val eller inte. På kristna bloggar har jag sett samma ämne stötas och blötas.

Ibland kan jag läsa att en sant kristen måste rösta på Sverigedemokraterna, om han prompt ska rösta i valet. Andra skribenter säger att en sant kristen absolut INTE får rösta på Sverigedemokraterna i valet.

Så jag blir ordentligt brydd här. Ska en sant kristen rösta på SD eller inte rösta på SD? Vad anser ni forumiter härom? Vilket parti anser ni att Jesus vill att ni kristna ska rösta på? Har ni fått några hintar i era böner?

Därmed dags att önska alla forumiter en riktigt trevlig helg! Halleluja och på återhörande!

bbnews
bbnews
Halleluja! Apropå min åsikt att Miljöpartiet (MP) är ett skitparti, så läste jag tidigare i dag denna intressanta artikel: https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/miljopartiet-tar-ju-inte-sitt-islamistproblem-pa-allvar/ .

Alltså: Varför tar inte MP sina så uppenbara islamistproblem på allvar? Nu i veckan kunde vi läsa om miljöpartisten Ali Khalil i Botkyrka. Denne hade förmedlat ett erbjudande till ett annat politiskt parti (Moderaterna), enligt vilket M erbjöds 3 000 muslimröster på ett bräde, ifall det partiet bidrog till att ett bygglov för en ny moské i Botkyrka skulle beviljas.

Politisk korruption och/eller politisk muta kallas detta för.

Man kan bli bedrövad för mindre. Dels för att muslimer tydligen är lätta att "dressera", så att de alla röstar på samma sak/person/parti som, i detta fall, imamen i "församlingen" rekommenderar dem att rösta på. Men dels också för att de muslimer som försöker sig på att göra karriär i något av de större svenska politiska partierna inte tycks förstå vad demokratibegreppet egentligen innebär. Att sälja sin (och andras) politiska röster är demokratiskt sett lika avskyvärt som att köpa sig en eller flera röster i syfte att bli invald i en politisk församling.

Extra bedrövligt är att skitpartiet MP inte reagerar på sina muslimfadäser förrän media börjar gräva i dyngan. I den artikel jag länkar till kan man läsa, att boven i dramat förmodligen är Gustav Fridolin, som tydligen har gjort sig (ö)känd som partiets islamkramare nr 1, i alla fall på MP:s högsta ledningsnivå. För fler detaljer, läs artikeln.

Inom MP finns det dessutom gott om woowoos, dvs personer som tror på New Age-aktig bullskit. Kolla in exempelvis denna artikel: http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/kongresserna-avslojar-mps-oseriositet/ . Ett citat ur densamma: [F]ast nog finns brokigheten kvar, med en riksdagsledamot som tror på chemtrails och en politiker som regndansar i kommunfullmäktige. Miljöpartister är överrepresenterade vad gäller tro på paranormala fenomen.

Till paranormala fenomen hör sånt som reinkarnation, tro på spöken och liknande andlig bullskit.

Hur fan kan någon frivilligt rösta på ett sånt skitparti?

Jönåker
Jönåker
Citerar bbnews:
Hur fan kan någon frivilligt rösta på ett sånt skitparti?

För att vi verkligen behöver någon som håller en miljöpolitisk blåslampa i arslet på övriga partier kanske? Vi behöver ett miljoparti men det är synd att miljöpartiet är så dåliga på att vara ett miljöparti. Men det är väl en fråga för ett annat forum.

Annars är jag faktiskt rätt positiv när det gäller svenska muslimer. Första generationens invandrare kan vi nog inte göra mycket för att omvända till vårat svenska ogudaktiga leverne men deras barn däremot finns det hopp för. Särskillt flickorna av uppenbara orsaker.

Citerar bbnews:
Så till alla er som spelar datorspel vill jag ställa frågan: Hur känns det att ni nog kommer att hamna i Helvetet allihopa, ifall ni envisas med att spela datorspel samt struntar i att ta emot Jesus' gentila frälsningserbjudande?

Själv spelar jag inte datorspel, men jag kommer förmodligen att hamna i Helvetet i alla fall på grund av mitt idoga hädande. Men det ger jag fan i.

Eftersom det ofta har sagts att roliga saker som rockmusik, dansbanor och allmänt hedonistiskt leverne är Djävulens påfund kanske helvetet inte är så illa. Det är nog ingen tillfällighet att en av de främsta inspirationerna till Hin Håle är den romerska partyguden Bacchus.

bbnews
bbnews
@Jönåker: Du framför kloka synpunkter som vanligt! Tack för dem!

Jo, den globala uppvärmningen och andra miljörelaterade problem bör absolut tas på allvar.

Men enligt min mening gör MP detta på fel sätt, bland annat genom att överdriva problemen. Typ påstå, efter sommarens värmebölja, att det är NU vi måste börja handla för att försöka reducera de negativa effekter på jordklotet som en global uppvärmning m m kommer att få. Det är en åsikt, INTE evidensbaserad vetenskap.

Frågan är dessutom om MP placerar fokus på de viktigaste problemlösningarna, dvs satsar på sådant där varje investerad tusenlapp gör störst nytta för jordens klimat. Faktiskt har Sverigedemokraterna i sitt partiprogram en bra påäng därvidlag, ty de vill optimera satsningarna, på det att man ska få ut så mycket miljönyttig effekt som möjligt per satsad tusenlapp, och då kan en investering i kolenergiberoende Kina göra mer nytta, från miljösynpunkt, än en motsvarande investering här i Sverige. .

Jag minns hur MP i början av 1980-talet hade företrädare som var emot "konsumism" ( = konsumtion av varor och tjänster utöver vad jordklotet tål/tolererar/klarar av).

Vad de förespråkade var i själva verket en ekonomisk standardsänkning i Sverige i syfte att minska slitaget på jorden. Vid en extrakongress i början av 1985 var s k ekologisk ekonomi något som kom upp på agendan. Det ledde till så mycket split och kiv, både inom och utanför partiet, att en del miljöpartister lämnade sitt moderparti för att i stället bilda Ekologiska partiet.

Att MP äntligen kom in i riksdagen år 1988 kan nog i första hand förklaras med att svenska folket det året hade fått höra - och på tv kunnat se - illavarslande nyheter och bilder som påvisade säldöd och algblomning. När dessa båda debatter hade lagt sig, åkte följaktligen MP ut ur riksdagen igen. Detta skedde tre år senare, dvs 1991. Därefter lyckades man göra comeback igen vid 1994 års val.

Efter motgångarna under 1980-talet verkar man nu, tyvärr, inom MP rädas vissa frågeställningar som påminner om de konsumistiska och ekologiskekonomiska tongångar vi kunde höra framföras under det decenniet. Nära förknippade med ekologisk ekonomi är nämligen frågor om huruvida det är så klokt, egentligen, att inte också satsa på aktiv befolkningsminskning., ja rent av aktiv dödshjälp.

Men de frågorna vågar MP alltså inte ens snudda vid. Ja, i ärlighetens namn inget annat etablerat parti heller, för den delen.

Men handen på hjärtat, om vi satsade på att minska antalet människor som samtidigt lever här på jorden, skulle det då inte få jordklotet att må bättre? Vad är poängen med att inte försöka sig på att göra något liknande som man testade i Kina mellan 1979 och 2015, dvs det s k enbarnsprojektet?

Bara för att det projektet hade en del allvarliga "biverkningar" behöver man ju inte idiotförklara alla varianter på den sortens lösningar på ett växande miljö- och överbefolkningsproblem.

Jag anar emellertid att tystnaden från miljönissarna åtminstone delvis måste bero på att det nog vore politiskt självmord att lägga fram den sortens förslag också här i västvärlden (inklusive Sverige), TROTS ATT sådana förslag definitivt skulle kunna få vår jord att må bättre.

Inte heller aktiv dödshjälp törs miljötomtarna i MP förespråka.

Faktum är att inget svenskt parti, såvitt jag vet, ens förespråkar passiv dödshjälp. Så därvidlag är alla partierna lika goda/dåliga kålsupare. Men jag tycker faktiskt att man har rätt att ställa högre krav på ett s k miljöparti, som har gjort just miljöfrågor till sin största hjärtefråga. Det är därför jag kallar MP för ett skitparti. Man talar med "kluven tunga", dvs är lite oärliga genom att förtiga vissa sorters lösningar.

Kan man inte kalla det för falskhet och oärlighet om ett miljlparti inte ens försöker sig på att initiera debatter av det slag jag just har beskrivit (alltså lägga fram förslag om befolkningsminskning och aktiv dödshjälp)?

Man behöver inte vara någon Einstein för att fatta, att motstånd mot aktiv befolkningsminskning och aktiv dödshjälp går att härleda tillbaka till religionerna. Det är sålunda i grund och botten religiösa ståndpunkter som upphöjs till axiom och norm. i botten finns förstås synsättet, att vi då ifrågasätter och motarbetar den gudomliga skapelseplanen. Dvs samma sorts synsätt som får antivaccinationsrörelsen att blomstra (att vaccinera sig är ju i praktiken, enligt dessa religiösa stollar, detsamma som att försöka trotsa Gud och försvåra för Honom att implementera Sin skapelseplan)..

I USA är det, inte oväntat, ännu värre. Där kan kongressledamöter sitta och högläsa ur Bibeln i kongressalen, när miljöfrågor diskuteras. En del religiösa stollar tycks mena, att dagens jord enligt den gudomliga skapelseplanen ändå är dömd att bli förstörd för att i stället ersättas av något helt nytt. I USA florerar sålunda synsättet att Sion a.k.a Nya Jerusalem ska byggas någonstans på det amerikanska fastlandet och jorden i samband därmed ska förnyas, med Guds/Jesus' hjälp, för att återfå sin ursprungliga paradisiska härlighet. Det är från Uppenbarelseboken, den flummigaste av Bibelns alla böcker, som stolletankarna brukar hämtas vad gäller det "Nya Jerusalem".

Kan det bli mycket stolligare än så här?

FDETDA: Jag har en fråga till Lena Svensson om David Chalmers. Har du möjligen läst eller hört om David Chalmers i sina föreläsnongar, eller i sina skrifter, talar om panpsykism som möjlig förklaring till the hard problem of consciousness? Eller Chalmers kanske snarare är inne på att lösningen på the hard problem sannolikt står att finna inom det som ofta kallas för non-material physicalism?

Jag ser alltså en gradskillnad, kanske rent av även en artskillnad, mellan dessa båda begrepp på så vis, att panpsykism är mer flum än non-material physicalism. Dvs panpsykism passar woowoos och religiösa bättre att spekulera kring, ity att det inte stänger dörren helt för/till existensen av en osynlig andlig värld med förmåga att interagera med våra'fysiska verklighet. Fysikalism, däremot, det hörs ju för övrigt på namnet, avvisar helt och definitivt att förklaringen skulle stå att finna i en sorts andlig verklighet (a.k.a. andligt magisterium). Inte ens om förklaringen skulle visa sig vara av det icke-materiella slaget, enär fysikalism är fysikalism ( = fysisk verklighet) och inget annat (allra minst något som tillhör en icke-fysisk verklighet).

Jönåker
Jönåker
Citerar bbnews:
Men jag tycker faktiskt att man har rätt att ställa högre krav på ett s k miljöparti, som har gjort just miljöfrågor till sin största hjärtefråga. Det är därför jag kallar MP för ett skitparti. Man talar med "kluven tunga", dvs är lite oärliga genom att förtiga vissa sorters lösningar.

Jovisst är det sant men MP är ändå bättre än övriga partier som helst vill gömma huvudet i sanden och inte tänka på miljöproblem alls. Och tänk hur dåligt det kunde ha varit om vi inte hade haft MP som en obekväm påminnelse för övriga partier.
Citerar bbnews:
I USA är det, inte oväntat, ännu värre. Där kan kongressledamöter sitta och högläsa ur Bibeln i kongressalen, när miljöfrågor diskuteras. En del religiösa stollar tycks mena, att dagens jord enligt den gudomliga skapelseplanen ändå är dömd att bli förstörd för att i stället ersättas av något helt nytt. I USA florerar sålunda synsättet att Sion a.k.a Nya Jerusalem ska byggas någonstans på det amerikanska fastlandet och jorden i samband därmed ska förnyas, med Guds/Jesus' hjälp, för att återfå sin ursprungliga paradisiska härlighet. Det är från Uppenbarelseboken, den flummigaste av Bibelns alla böcker, som stolletankarna brukar hämtas vad gäller det "Nya Jerusalem".

Kan det bli mycket stolligare än så här?

Jo jag är rädd att kan det bli mycket stolligare. USAs vice president Mike Pence är en religiös stolle av högsta klass och han kan mycket väl bli president snart med tanke på vilken idiot Trump är.

bbnews
bbnews
@Jönåker: Jag blev full i skratt när du recenserade president Trump och hans vicepresident Mike Pence. Där träffar du huvudet på spiken s a s.

Du har inte tänkt att bli krönikör i en dagstidning? Du skriver ju riktigt slagkraftigt och vasst, samt roligt, mellan varven. Även om du samtidigt verkar vara en liten smygmiljöpartist.

Apropå ingenting. Det ryktas att MP är ett ovanligt knulligt parti, särskilt då ungdomsförbundet. Iofs är alla riksdagspartiernas ungdomsförbund ökända för sin knullighet/knullskhet, men just MP:s Grön Ungdom anses av många ligga i toppen i detta avseende. Har du hört samma sorts rykten, Jönåker?

FDETDA: Jag bläddrade lite i 1819 års psalmbok för att se om jag kunde finna lite inspiration till en kommentar med bäring på söndagens valutfall.

Och har du sett på fan, Jönåker. Just psalm 375 i den gamla psalmboken skulle väl kunna sjungas av både valets förlorare och vinnare. Eller vad anser du därom?

Å andra sidan så fanns det ju inga förlorare i söndagens val, om jag nu har fattat saken rätt. Bara vinnare efter vad jag kunde höra partiföreträdare envist hävda medan de blev intervjuade under valvakorna Trots att vissa partier backade rejält jämfört med 2014 års val, alltså, sågs/uppfattades söndagens valresultat lik förbannat som en framgång. Jo jo, politiker är som religiösa människor. De kan vrida och vända på saker och ting och få svart att framstå som vitt eller vice versa. Inte konstigt att det finns ett politikerförakt, menar jag.

Jag anar dessutom att det inte är många som har 1819 års psalmbok att bläddra i hemmavid, så jag klistrar in den jävla psalmen, som jag tycker kan sjungas som botgöring för såväl valets segrare som förlorare.

Varför har Svenska kyrkan slutat upp att puffa för denna pekoralistiska psalm? Obegripligt.

Den passar väl att sjunga antingen direkt före eller direkt efter syndabekännelsen, då man ju får sig itutat vilken usel människa man är, ja faktiskt så syndig och genomusel, att om man rensade bort alla synder från den syndiga kroppen man har, skulle det lilla som blir kvar av denna kropp ledigt kunna rymmas i en Läkerol-tablettask eller så.

Här kommer hur som helst psalmens hemska och vedervärdiga text:

1.
O Herre Gud, vad har jag gjort?
Nu först jag varse blivit,
Hur jag ej levat som sig bort
Och du mig föreskrivit.
Så djupt mig lasten hade sövt,
Att detta medel du behövt
Att mig till sansning väcka.

2.
Ja, ofta mig din nåd du bjöd,
Men jag har den föraktat,
Din kallelse till mig ock ljöd,
Men jag därpå ej aktat.
Jag följt mitt arga hjärtas råd
Och i min blindhets överdåd
Min egen ofärd vållat.

3.
I synder mitt förlänta pund
Jag tidigt nedergrävde;
Med nya synder stund från stund
Jag samvetsropen kvävde.
Från brott till brott mig yran drev,
Från djup till djup jag föll — och blev
För straffet äntligt mogen.

4.
Men intet straff, o Gud, förslår
Att mig med dig försona,
Och ingen mänsklig nåd förmår
Mig för din vrede skona,
Min dom jag i mitt hjärta bär.
Jag mask och icke mänska är.
Ack, att jag ofödd vore!

5.
Förtvivlans skuggor omge mig,
Mig kvalen överhopa.
Ur djupets nöd, o Gud, till dig
Jag måste klagligt ropa:
Ack, är dock tid för nåd och hopp.
Så länge än din sol går opp
För onda och för goda?

6.
Ack, är dock tid?
Du vet det, Gud,
Du vet, om du förskjutit
En usling, som mot dina bud
Så fräckt, så länge brutit.
O Gud, jag har blott gråt och bön,
Och evig död är syndens lön,
Om du ej dig förbarmar.

7.
O, hav dock, hav dock tålamod,
För Jesu skull mig skona!
En droppe av hans dyra blod
Kan all min skuld försona.
En stråle av hans nådes ljus
Kan av det mörka fångahus
Ett himlens förhus göra.

8.
Ja, du har ej förskjutit mig:
Den hand, du fåfängt räckte
Till ledning på min levnadsstig,
Mig hann i detta häkte.
Jag kysser denna hulda hand,
Som lade på mig fångens band
Men löste syndarns boja.

9.
Om plötsligt i mitt yra lopp
All världens väg jag farit,
Jag hade, ack, förutan hopp
Förtappad evigt varit.
Men du ej ville syndarns död:
Ty blev jag stadd i denna nöd,
Att jag ock skulle frälsas.

10.
O Gud, du är dock evigt mild!
Av blygsel rörd jag gråter.
Jag var så fjärran från dig skild,
Dock upptar du mig åter.
Jag kommer, en förlorad son,
Som har förslöst din kärleks lån:
Dock mig din kärlek möter.

11.
Din röst vid livets ändalykt
Mig såsom rövarn hälsar.
Mig, lik en brand ur elden ryckt,
Från evig död du frälsar.
Min bot är sent min bättring svår,
Dock skall, så länge hjärtat slår,
Mitt hjärta dig tillhöra.

12.
De brott, som förde mig på fall,
Jag icke vill fördölja.
Ej någon gömd missgärning skall
Mig till din domstol följa.
Så går jag döden nöjd emot
Och ångerfull men utan knot
För lagens hämnd mig böjer.

13.
Jag önskar till det landet gå,
Där synd och död försvinna:
Där skall jag den fullkomning nå,
Som jag ej här får hinna;
Där skall jag, tvådd i Lammets blod,
Alltmera helgad, vis och god,
Min arvedel ock finna.

Jag tycker att alla dessa 13 verser borde sjungas vid riksdagens högtidliga öppnande. Då kanske öppnandet bleve ännu högtidligare. Eller vad tror alla ni som tragglat er igenom alla de förbannade 13 verserna? Berätta gärna om er upplevelse här i Gamereactors religionstråd.

Med vänlig hädisk hälsning // Didrik Dyngbagge, hädare av Guds nåde.

Jönåker
Jönåker
Citerar bbnews:
Även om du samtidigt verkar vara en liten smygmiljöpartist.

Jag önskar att jag hade ett miljöparti värt namnet att heja på. Men om det är sant som du säger att MP är över riksgenomsnittet när det gäller "knullskhet" kanske det finns hopp för dom ändå. Folk som vågar njuta av livet genom att till exempel knulla är i regel mindre sannolika att bli extremister. Man ska alltid försöka att se det positiva.
Citerar bbnews:
Jo jo, politiker är som religiösa människor. De kan vrida och vända på saker och ting och få svart att framstå som vitt eller vice versa.

Jag skulle snarare säga att de är som predikanter. Det gäller att framstå som representanten för den enda vägen till frälsning samtidigt som man försöker skrämma folk till lojalitet genom att få konkurrenterna att framstå som evigt förtappade själar.

matlen
matlen
Citerar bbnews:
@Lena Svensson och @matlen (+ övriga intresserade).

Halleluja på er! Jag fick just i min mejlkorg en intressant länk om senaste nytt om medvetandets svåra problem (the hard problem of consciousness som bl a David Chalmers kallar det).

Jag är övertygad om att ni kan finna en hel del intressant att ta del av, ifall ni klickar på följande länk: https://www.quora.com/What-is-the-latest-view-on-the-hard-problem-of-consciousness-Is-there-really-a-hard-problem-or-are-we-simply-getting-it-wrong .

Lite förenklat kan man sammanfatta den diskussionen genom att säga, att the hard problem existerar kanske mest för att neurovetenskapen fortfarande som bäst håller på att leta efter emotionernas/känslornas neurologiska ocn neurala substrat. Medvetandeforskarna vet liksom inte riktigt var någonstans i hjärnan de ska leta efter den berömda "nålen i höstacken".

Längst härvidlag vad gäller sökandet/letandet har man nog kommit, när det handlar om vår upplevelse av smärta.

Men smärtans neurologiska gåta är man av allt att döma på god väg att knäcka, verkar det som.

Dels har vi upptäckten av speciella C-nervfibrer, vilka förmedlar smärtsignaler (se t ex: http://thebrain.mcgill.ca/flash/d/d_03/d_03_cl/d_03_cl_dou/d_03_cl_dou.html ).

Dels placeras alltmer fokus på det som kallas för hjärnans pain matrix (se t ex: http://blogs.discovermagazine.com/neuroskeptic/2016/01/09/myth-pain-matrix/#.W5Dxe7iezIU och https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301008210001759 ).

Starkt förenklat: Till hjärnans pain matrix ( = hjärnans olika centra/"samarbetsorgan" för att processa/informationsbehandla fysisk och psykisk smärta) ingår amygdala, delar av insula, putamen, thalamus, hypothalamus, prefrontala cortex (PFC) och cingulate cortex (både anterior och posterior, cingulate cortex, ofta förkortat ACC respektive PCC).

Ökad aktivitet i dessa olika delar av hjärnan leder ofta till s k superaltruism (exempel på superaltruism.är när en person som utan några som helst motkrav avstår från sin ena njure för att hjälpa en helt främmande medmänniska, vilken för sin överlevnad är i akut behov av en ny och välfungerande njure).

Båda de artiklar jag just har länkat till rörande pain matrix är inne på att pain matrix kanske i själva verket är en form av saliens-nätverk.

Saliens (Salience) kan här närmast översättas med nervcellsnätverk som syftar till att relevansgöra/prioritetsgöra vissa symtomtyper (upplevelsevarianter), vilka det är viktigt att skyndsamt beakta för att den enskilda individen inte ska gå under och dö.

Smärta kan sålunda kopplas till överlevnadsmekanismer såsom att ta till flykten eller att ta till strid eller, vilket förekommer bl a vid våldtäkter, att bli helt orörlig ("frysa till is" och frikoppla sig från det som just sker, dvs en dissociativ frikoppling - detachment - från den verklighet man befinner sig i och i stället uppfatta sig bli ett slags åskådare till hela det skeende man ofrivilligt har tvingats att bli/vara en del av).

Just smärtupplevelser är således sannolikt den forskningsgren i neurovetenskapen, inom vilken man har kommit längst för att hitta det neurala underlaget till the hard problem of consciousness. Lyckas man till fullo bena ut och lösa smärtupplevelsernas gåta - och man är på god väg att göra det, anser jag - kan man förhoppningsvis få idéer om hur man ska kunna förklara även sådana fenomen som upplevelsen av rosens doft etc.

Om detta kommer att ske under min livstid - jag har nog tyvärr inte så många år kvar att leva med tanke på min redan höga ålder - ska jag låta vara osagt. Men ni övriga forumiter kan förhoppningsvis få uppleva den dagen under er levnad. Och den dagen kommer förstås det där kvasireligiösa resonemanget om ett nonlocal consciousness (läs: ett oneness-medvetande) att falla platt till marken och kastas på den vetenskaps- och kulturhistoriska sophögen.

Resonemanget bakom detta med icke-lokalt medvetande bygger på det mer eller mindre religiösa synsättet, att vi har fått våra respektive medvetanden till låns - såsom "själar" - från Guds eller den Kosmiska intelligensens eget medvetandefätl. Eller med en metafor: Varje individs medvetande förhåller sig enligt detta synsätt till det Kosmiska oneness-medvetandet som gnistorna från en majbrasa förhåller sig till hela majbålet. De utgår därifrån och strävar efter att återvända dit.

Ja, ni hör kanske själva hur bullskitaktigt hela det där resonemanget om icke-lokalt medvetande och helhetsmedvetande (oneness-medvetande) låter. Flumfaktorn är extremt hög i det synsättet. Eller hur?

Låter klokt och helt i linje med hur jag ser på saken. Medvetandet är inte svårt att förstå, däremot jäkligt svårt att begripa rent funktionsmässigt.

PSN: Schylen
bbnews
bbnews
Jag tackar såväl Jönåker som matlen för era kommentarer! Det är är alltid kul att se, att det inte är enbart jag som skriver här i religionstråden.

Jag tänkte idag dela med mig av något nytt jag läst som får mig att häpna rejält, därför att just den här nyhetens bullskitfaktor är högre än normalt.

Det hela handlar om att man i Israel har försökt att avla fram en röd kviga, som inte har några vita pälsstrån alls på sin kropp. Och nu verkar man ha lyckats.

Mitt husorgan tidningen Dagen, talesröst för pingströrelsen och liknande pentekostal bullskit, berättar om kvigan här: https://www.dagen.se/nyheter/nyfodd-ko-nyckel-for-tempelbygge-i-jerusalem-1.1201633 .

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Många judar - och även kristna amerikanska evangelikaler (som också de är pentekostala hallelujakristna) - tolkar förstås denna nyhet som att nu är Ändens Tid nära.

Vad anser Jehovas vittnen, som ju också predikar om att Ändens Tid är nära förestående, ja alldeles om hörnet (vilket den har varit sedan ca 175 år tillbaka), om denna röda kviga? Är det månne dags att göra bot och bättring nu?

Ja, själv är jag inte intresserad av att göra bot och bättring. Jag har gjort mitt val. Jag ska häda ända in i kaklet. På så vis slipper mina anhöriga att betala för att kremera mig, när jag faller av pinn. Kremerad kan jag i stället bli i Helvetet, resonerar jag.

Därmed vinkar jag farväl och önskar samtliga forumiter en riktigt gud kväll.

Lurkman
Lurkman
Citerar Jönåker:
De flesta religösa är nog pragmatiska nog att inse att även en dogmatisk religion måste ändras med tiden. Vilket ju även gör dogmerna rätt irrelevanta om man insisterar på att tolka dom bokstavligt.

Varför måste det ändras med tiden?

Det finns få saker som irriterar mig så mycket som icke-fundamentalistiska religiösa människor. Är religion bara nån liten jävla identitetsgrej för dem? Bär era kors för fan.

bbnews
bbnews
Halleluja! Jag ser att herr Lurkman i sitt inlägg här ovanför lyfter fram en intressant frågeställning, nämligen om huruvida religion för vissa verkar vara blott en sorts "identitetsgrej".

Jag skulle gärna önska att herr Lurkman utvecklar sitt resonemang härvidlag ytterligare.

Själv är jag inne på att religiös tillhörighet faktiskt är i första hand ett slags "identitetsgrej". För muslimer är islam en viktigare "identitetsgrej" än kristendom är för exempelvis etniska svenskar. Dvs en muslim gör oftast en stor sak av att vara just muslim. En kristen person gör sällan någon stor sak av att vara och kalla sig kristen.

Ett exempel: En etnisk svensk kan säga: Jag är svensk. Och sedan strunta i att lägga till: Men jag är också kristen.

En muslim här i Sverige säger nog oftast, misstänker jag: Jag är också svensk numera. Och muslim.

Alltså: Är det så viktigt att berätta att man är svensk OCH muslim? Det kan ju uppfattas som att det är minst lika viktigt att vara svensk som att vara muslim. Där har faktiskt Sverigedemokraterna en poäng, när de menar att inte alla som bor i Sverige är svenskar. De menar sannolikt, förmodar jag, att de definierar sig som svensk OCH som något annat också. Till exempel: Jag är svensk men OCKSÅ same.

Om man säger så, kan man då vara lika mycket svensk som en person som definierar sig som ENBART svensk? Alltså: Är man 100 procent svensk om man kallar sig för svensk OCH muslim eller svensk OCH same eller svensk OCH kristen?

För mig måste i de sistnämnda fallen svenskheten bli mindre än 100 procent, dvs "egenskapen" att vara muslim eller same eller kristen naggar svenskheten lite i kanten, typ att svenskheten kanske är 80 procent och muslimskapet 20 procent eller att svenskheten är 90 procent och sameskapet 10 procent. Och likadant, således, om man kallar sig för svensk OCH kristen.

Kort sagt: En svensk bör väl definiera sig som 100 procent svensk. Punkt. Slut.

Sedan kan man, om man känner för det, lägga till, att man dessutom är kristen, muslim eller same, men då bör det framgå att det gjorda tillägget inte har något med svenskheten i sig att göra.

Jag har till och med hört folk hävda, att de är svenskar OCH miljöpartister (eller socialdemokrater e d). Jag tycker att det indikerar att politisk tro (sekterism) har stora likheter med religiös dito.

Om man inte kan besvara frågan "Är du till 100 procent svensk" med ett tydligt JA utan minsta förbehåll (typ att man minsann också är muslim, kristen eller same), ser man sig då verkligen som svensk till 100 procent?

Vad anser ni forumiter om detta? Jag vänder mig alltså inte bara till herr Lurkman nu.

Inför valet den 9 september arbetade jag mig igenom olika s k valkompasser, vilkas syfte det var att underlätta för oss väljare att avgöra vilket parti vi sympatiserade med mest.

Då noterade jag att jag inte vid något tillfälle hamnade över 60 procent i partisympati för ett visst riksdagsparti. Och det parti jag sympatiserade näst mest med låg ofta blott 5-10 procentenheter efter/under. Ändå var jag helt på det klara med på vilket parti jag skulle rösta, dvs jag gjorde alla dessa valkompasser huvudsakligen av nyfikenhet.

Jag tycker absolut att jag identifierar mig med ett visst (riksdags)parti - faktiskt så mycket att jag till och med övervägde att bli betalande medlem i detsamma - men ändå passade jag alltså in i detta favoritparti till blott 60 procent.

Det låter rätt futtigt och därtill konstigt i mina ögon. Så jag stämde av med andra som också gjort en eller flera valkompasser. Dessa rapporterade om samma sorts erfarenheter. Dvs inte heller de kom upp i mer än, som mest, ca 60 eller 65 procent överensstämmelse med sitt favoritparti. Och vad värre är: De kunde dessutom erhålla olika favoritparti beroende på vilken valkompass de använde sig av.

Så ANTINGEN är det fel på de här valkompasserna. ELLER så är det på det viset, att man kan identifiera sig starkt med ETT VISST parti, trots att man bara nickar instämmande till drygt hälften av dess dogmer.

Jag lutar därför åt att val av parti är just en "identitetsgrej", för att nu använda herr Lurkmans term. Precis som val av religion i hög grad är en "identitetsgrej".

Om detta är korrekt tolkat/förstått av mig, är det ju inte konstigt att jag landar i slutsatsen att religion, liksom politik, för de flesta av oss mest är just en "identitetsgrej".

Även om man till blott 60 procent samtycker till en religiös sekts dogmer, kan man alltså känna sig som anhängare av just den sekten.

Faktiskt tror jag att de flesta som är medlemmar i svenska kyrkan - jag ser den också som en sekt, dvs alla religiösa, eller, för den delen, politiska "trossamfund" är enligt mitt sätt att se på saken sekteristiska - kallar sig för kristna, FASTÄN de inte sympatiserar med svenska kyrkans dogmer till mer än kanske, i de flesta fall, ca 60 procent eller så.

Till och med inom svenska kyrkans eget prästerskap finns det de som gör sina egna tolkningar av de kristna dogmerna, så det tolkningssvängrum som svenska kyrkans ledning tolererar är stort. De blir inte avkragade för det.

Bara som ett exempel härpå: Ska den kristna frälsningsläran vara logisk och meningsfull, MÅSTE berättelsen om Edens lustgård tolkas bokstavligt. Utan syndafallet, iscensatt av en talande Orm, skulle vi alla härstamma från av Gud helt syndfritt skapade Adam och Eva, dvs vara utan denna s k arvsynd som blev straffet för att Eva lyssnade på den jävla Ormen i Paradiset. Och i avsaknad av arvsynd behövs det givetvis ingen Jesus som lyfter av oss denna arvsynd. Med andra ord: Då blir Jesu offerdöd på korset helt meningslös.

Så egentligen borde alla som kallar sig kristna förneka evolutionsteorin. Men till och med bland prästerna tror man inte sällan på evolutionsteorin. Deras lösning blir att tolka skapelseberättelsen som en allegori.

märta
märta
Jag tycker att politiska partier och ideologier har blivit de nya religionerna. Sverigedemokrater dyrkar Jimmie Åkesson som han vore en felfri modern messia t ex. För att inte tala om Trump-rörselsen i Amerika och deras grodmagi-ritualer. Det gäller inte bara högern såklart, sossar tillber välfärden och kommunister dödar i Marx namn. Varje parti är som en sekt och dess partiledare är deras karismatiska profet.

Glöm inte att rösta i EU-valet den 26:e Maj!
bbnews
bbnews
@märta: Jomenvisst finns det flera - och stora - likheter mellan politiska partier och religioner.

En påtaglig gemensam faktor är båda sidornas världsfrånvändhet, yttrad som oförmåga att förstå hur världen fungerar.

Ett exempel härpå är Svenska kyrkans pressmeddelande den 12 september, enligt vilket Sveriges kyrkor och församlingar uppmanades att bedja för den politiska situationen här i landet efter den jämna valet den 9 september.

Alla kristna uppmanades enligt pressmeddelandet att, enskilt och/eller gemensamt, bedja för Sveriges välgång efter det rådande osäkra och ovissa politiska läget. Inte bara under söndagsgudstjänsten i dag den 16 september utan varenda jävla dag fram till dess att Sverige har erhållit en regering som är regeringsduglig. "Alla kristna bör bedja om ödmjukhet, vishet, kärlek och frid för folkvalda politiker inför kommande samtal och förhandlingar", kan man läsa på Svenska kyrkans officiella hemsida.

Som om sådana böner skulle underlätta regeringsbildandet. Pyttsan!

Ett annat exempel härpå, nu hämtat från den politiska sfären, är den oförmåga att se verkligheten som den är genom att envist hävda, efter valet, att det egna partiet minsann blev en segrare. Hur fan kan partier som backar rejält jämfört med valet 2014 se sig som valets segrare? Obegripligt.

Från den religiösa sfären vill jag också nämna det så envetet upprepade mantrat att Gud är kärlek. Alltså: Läser de religiösa inte Gamla Testamentet? Hur kan den gudomen (som det berättas om i GT) beskrivas som god, kärleksfull och nåderik?

Men så ser det ut i politikers och religiösas värld. Svart blir till vitt och vitt blir till svart.

Apropå det, när det gäller att hitta på tortyrmetoder, har kyrkliga potentater alltid varit kreativa och nytänkande. Uppfinningsrikedomen har inte vetat några gränser. Kolla gärna in denna artikel från Världens Historia: https://varldenshistoria.se/samhalle/medeltiden/tortyrmetoder-historiens-tio-brutalaste .

Hemsk läsning. Att torteras av inkvisitionens företrädare var ofta ett öde värre än döden.

Vilken av de tio beskrivna tortyrmetoderna tycker ni forumiter är allra brutalast? Berätta gärna här i religionstråden.

Kanske ska vi tipsa Svenska Kyrkan om denna tortyrartikel samt samtidigt fråga vilka av dessa tio tortyrmetoder kyrkan vill att vi vi kan bedja om i kyrkorna under de kommande söndagarna, på det att gudshädare (som jag) ska lugna ned sig i vårt religionshat?

Jag kan tänka mig att många religiösa vill att jag åtminstone ska få tungan utryckt ur munnen och fingrarna krossade för att dymedelst försvåra mitt hädande framöver. Men kanske ni religiösa tycker att de straffen är väl beskedliga för mitt vidkommande (med tanke på min hädarkapacitet)?

Tag gärna chansen nu och avreagera er på mig och mitt jävla hädande här i religionstråden på Gamereactor. Vilken tortyrmetod passar mig allra bäst, till er egen och Guds förnöjelse?

Lurkman
Lurkman
Citerar bbnews:
Halleluja! Jag ser att herr Lurkman i sitt inlägg här ovanför lyfter fram en intressant frågeställning, nämligen om huruvida religion för vissa verkar vara blott en sorts "identitetsgrej".

Jag skulle gärna önska att herr Lurkman utvecklar sitt resonemang härvidlag ytterligare.

Själv är jag inne på att religiös tillhörighet faktiskt är i första hand ett slags "identitetsgrej". För muslimer är islam en viktigare "identitetsgrej" än kristendom är för exempelvis etniska svenskar. Dvs en muslim gör oftast en stor sak av att vara just muslim. En kristen person gör sällan någon stor sak av att vara och kalla sig kristen.

Det jag menar är att s.k. troende ofta tycks bete sig som att de inte alls tror. De saknar ofta kunskap om sin religion och ägnar sig åt cherry-picking mer än vad min egen smak skulle tillåta. De gör anspråk på att veta det viktigaste av allt men saknar det allvar som sådana insikter borde innebära för dem. Religion är ju hur man än ser det en identitetsgrej men jag har svårt att acceptera att det ska stanna vid det, jag tycker att sådana människor framställer sig själva som korkade eller ohederliga.

bbnews
bbnews
@Herr Lurkman: Aha, det var så du menade. Ja, då håller jag med dig fullt ut.

De kristna kan ju inte ens enas om huruvida de som döms ut på Domedagen kommer att hamna i Helvetet för att genomlida evig tortyr eller om de helt enkelt kommer att bli förintade (upphöra att existera).

Och så finns det kristna som menar att åtminstone vissa av dem kommer till Himlen direkt efter sin död, utan att först behöva invänta Domedagens domstolsförhandlingar. Detta sistnämnda synsätt tycker jag gränsar till megalomani (storhetsvansinne). Alltså: Hur fan vet de att de kommer att få tummen upp av Guds änglar eller Jesus själv vid domstolsförhandlingarna på Domens Dag?

Apropå ingenting: Tror ni forumiter att nedanstående prästjävel kommer direkt till Himmelriket? För visst är det väl dit alla prästjävlar kommer efter sin död? Eller?

TT har i dag sänt ut följande telegram, som jag här nedanför återger valda delar av:

Rubrik: Präst misstänks för våldtäkt - tas ur tjänst

En präst som arbetar för Svenska kyrkan i Mellansverige misstänks för våldtäkt, rapporterar Aftonbladet.

Mannen, som är i 45-årsåldern, har tagits ur tjänst. Han har tjänstgjort vid flera församlingar i området i fråga. Den misstänkta våldtäkten ska ha ägt rum i samband med en konferens. Polisen säger till tidningen att ingen har gripits.

Polisanmälan bekräftas också av kyrkoherden vid den församling där den misstänkte är verksam.

Publicerat 180919

Tja, finns här nån som blir överraskad av att läsa ett sånt nyhetstelegram? Inte jag i alla fall.

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!