Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Citerar Witch King:
Matt Dillahuntys bästa raljering på länge:


Tack för tips, han är grym.
  • 0
Citerar PS3andXbox3604me:
Gud finns.. och jag som troende behöver inte få bevisat att han finns. Det har jag lärt mig som kristen. Det är inget att diskutera för min egen del.


Patetiskt.
  • 0
Det kanske är dags för mig att börja skriva av mig lite i det här forumet.
  • 0
Citerar Limma:
Det kanske är dags för mig att börja skriva av mig lite i det här forumet.

Ja ordet är fritt.
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Det känns meningslöst att skriva vettiga inlägg med argument då det är sällan några troende som skriver meningsfulla saker i tråden.
  • 0
Citerar Swe 08:
Det känns meningslöst att skriva vettiga inlägg med argument då det är sällan några troende som skriver meningsfulla saker i tråden.

Oftast får man ingen respons från troende när man kritiserar deras resonemang. Istället har många en ful ovana att lämna tråden för en tid då deras övertygelser blir allt för undergrävda för att sedan återkomma med förnyad övertygelse för att sedan snart försvinna igen när de inser att de inte kommit med några bättre argument sen förra gången de var inne.
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Jag har en fråga. Står det något om fysik, kemi och biologi i Bibeln?
Att vara? Eller icke vara? Det är frågan!
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Frågar man en präst om din fråga brukar svaret vara i stil med "Gud älskar alla, så det är ingen fara". Kort sagt, tror inte de vet själva faktiskt ^^


Jag har frågat en präst. Prästen svarade att han personligen inte trodde på helvetet som verklig "plats" utan som symbolik för utanförskapet från himlen, där Satan symboliserar allt ont. Himlen trodde han på, men inte uppe i molnen som den popkulturella kritiken av kristendomen, och vissa fundamentala, försöker påvisa. Prästen menade mer att himlen och Gud symboliserade kärleken och det goda i världen, och att både himmel och helvete är mål att antingen sträva efter eller arbeta bort ifrån - och att det i slutändan är ens personliga tillfredsställelse som betyder någonting. Den i sin tur skulle, enligt prästen, bli optimal om människan följde Bibeln och såg det som en etik- och moralbok snarare än någonting att ta ordagrant. Jag måste ha talat med en väldigt liberalt kristen präst.

Han nämnde dock även att den lutherskt protestantiska kyrkan är väldigt tolerant och öppen för allas tolkningar av tron, så länge den är baserad på ömsesidig kärlek och respekt samt överensstämmer med Bibeln.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Citerar Livlig:
ag har frågat en präst. Prästen svarade att han personligen inte trodde på helvetet som verklig "plats" utan som symbolik för utanförskapet från himlen, där Satan symboliserar allt ont. Himlen trodde han på, men inte uppe i molnen som den popkulturella kritiken av kristendomen, och vissa fundamentala, försöker påvisa. Prästen menade mer att himlen och Gud symboliserade kärleken och det goda i världen, och att både himmel och helvete är mål att antingen sträva efter eller arbeta bort ifrån - och att det i slutändan är ens personliga tillfredsställelse som betyder någonting. Den i sin tur skulle, enligt prästen, bli optimal om människan följde Bibeln och såg det som en etik- och moralbok snarare än någonting att ta ordagrant. Jag måste ha talat med en väldigt liberalt kristen präst.


Också talat med några sådana. Dock låter det lite väl... Långsökt. Förklaringen alltså, inte att du pratade med en. Det låter som en väldigt långsökt symbolisk tolkning, som förvisso är fin, men än dock bara önskedrömmande.

Citerar Livlig:
baserad på ömsesidig kärlek och respekt samt överensstämmer med Bibeln.


Contradiction ^^
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Livlig:
Jag har frågat en präst. Prästen svarade att han personligen inte trodde på helvetet som verklig "plats" utan som symbolik för utanförskapet från himlen, där Satan symboliserar allt ont. Himlen trodde han på, men inte uppe i molnen som den popkulturella kritiken av kristendomen, och vissa fundamentala, försöker påvisa. Prästen menade mer att himlen och Gud symboliserade kärleken och det goda i världen, och att både himmel och helvete är mål att antingen sträva efter eller arbeta bort ifrån - och att det i slutändan är ens personliga tillfredsställelse som betyder någonting.

Anledningen till att många fundamentalister traditionellt trott att himmelriket är en faktiskt plats uppe bland målnen är att både gamla och nya testamentets författare hade precis en sådan föreställning. Om Jesus himmelsfärd kan man tydligt läsa om i evangelierna för att ta ett exempel.

Det var då man började utforska himlen och senare även kunde flyga dit upp som allt fler teologer började backa på den bokstavliga idén om himlen och blev mer flummiga. Detsamma gjorde att idén om att Gud befinner sig utanför tid och rum mer tillfredställande för troende för att dit kan vetenskapen inte ta sig och göra anspråk.

Tillagt 2010-07-02 21:47:
Citerar Andra Bullar:
Också talat med några sådana. Dock låter det lite väl... Långsökt. Förklaringen alltså, inte att du pratade med en. Det låter som en väldigt långsökt symbolisk tolkning, som förvisso är fin, men än dock bara önskedrömmande.

Jag instämmer. Varför skulle Gud varit så fruktansvärt långsökt? Varför låta skriva ner i sin (o)heliga bok att man skall döda människor när han egentligen menar att vi ska tolka allt symboliskt och absolut inte döda varandra.
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Nu är det faktiskt såhär att det är JAG som är gud. Innan ni avfärdar det helt så tänk efter. Jag har format någon slags låtsasvärld där ni alla finns. Eller det blir ju en riktigt värld då ingen annan värld finns i och med det. Jag skulle lika gärna nu kunna ligga i en koma och ni är enbart påhitt av mitt undermedvetna.

Kan ni motbevisa det? :I
  • 0
Bra! Äntligen. Svar kommer imorron.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam - Cato den äldre
  • 0
Teister behöver lite mer stake när det gäller att stå för vad de tror på.
Praise the sun!
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Kan ni motbevisa det? :I


Ja. Men bara för oss själva, inte för dig
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Darthinator:
Jag har en fråga. Står det något om fysik, kemi och biologi i Bibeln?


Enligt vissa så pratar bibeln ibland om sånt på ett symboliskt sätt och kan kasta om något flum till en vetenskaplig term, men det gör i många andra religioner som försöker få en form av modern acceptans.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Contradiction ^^


De gånger Bibel förespråkar våld är det väl bara mot dem som inte vill instämma i den ömsesidiga kärleken?
Gamers may debate what is a "feature" and what is a "bug", but to programmers the difference is obvious. A "bug" is a feature you can revert, while a "feature" is a bug you can't fix.
  • 0
Citerar Fishy10:
De gånger Bibel förespråkar våld är det väl bara mot dem som inte vill instämma i den ömsesidiga kärleken?


Njah... Mot de som inte lyssnar på präster. Eller är homosexuella. Eller följer andra religioner. Eller slår en förälder. Eller ens skäller på en förälder. Du fattar, minsta snedsteg och man skulle vara stenad rätt fort om bibeln följdes bokstavligt idag.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Njah... Mot de som inte lyssnar på präster. Eller är homosexuella. Eller följer andra religioner. Eller slår en förälder. Eller ens skäller på en förälder. Du fattar, minsta snedsteg och man skulle vara stenad rätt fort om bibeln följdes bokstavligt idag



Du talar om Judendomen.
  • 0
Citerar Limma:
Du talar om Judendomen.


Nej. Kristendomen är lika dan. Judendomen avskaffade det där konstiga till stor det, det gjorde inte kristendomen.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam - Cato den äldre
  • 0
Citerar Limma:
Du talar om Judendomen.


Nix. Gamla Testamentet är förvisso i stortsett sammanfattat som "the very best of Talmud", men det är fortfarande den kristna skriften, och kristna lagar. Lagar som Jesus själv sade sig att INTE upplösa.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Nix. Gamla Testamentet är förvisso i stortsett sammanfattat som "the very best of Talmud", men det är fortfarande den kristna skriften, och kristna lagar. Lagar som Jesus själv sade sig att INTE upplösa



I GT kan vi läsa läsa om att judar inte får gifta sig med hedningar. Det går även att läsa om alla slag de utkämpade mot andra folk etc. Inget utav detta är något som angår mig som kristen.

GT är dock inte den boken som rankas högst inom Judendomen, utan det gör Talmud. Talmud är så anti-kristlig som den bara kan bli. Man kan läsa om hur Jesus kokas i en gryta med massa hemskheter utav rabbiner, att han hade sex med en åsna och att han var ett resultat utav prostituerat sex med en romersk soldat.

Missförstå mig inte nu, jag ogillar inte judar. Det jag är kritisk mot är det som står i Talmud och vissa delar i GT.
  • 0
Citerar Limma:
I GT kan vi läsa läsa om att judar inte får gifta sig med hedningar. Det går även att läsa om alla slag de utkämpade mot andra folk etc. Inget utav detta är något som angår mig som kristen.


Så du är inte läst delen i nya testamentet när Jesus meddelar att judarna inte är det utvalda folket längre, utan att det gäller alla? Man behöver inte läsa bibeln så djupt för att förstå att även de grövsta regler för det mesta gäller människor i allmänhet, inte bara judar.

Citerar Limma:
GT är dock inte den boken som rankas högst inom Judendomen, utan det gör Talmud.


Gamla testamentet består till stor del av fragment av Talmud. Skapelseberättelse, historier om judarnas vandring, etc. Men kristna har alltid varit den typen att de vill bestämma vad som är sant och inte.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Limma:
Man kan läsa om hur Jesus kokas i en gryta med massa hemskheter utav rabbiner, att han hade sex med en åsna och att han var ett resultat utav prostituerat sex med en romersk soldat.


Jag tycker faktiskt att det låter som riktigt underhållande läsning
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Så du är inte läst delen i nya testamentet när Jesus meddelar att judarna inte är det utvalda folket längre, utan att det gäller alla? Man behöver inte läsa bibeln så djupt för att förstå att även de grövsta regler för det mesta gäller människor i allmänhet, inte bara judar



Jesus budskap om frälning till alla ogillades starkt utav det judiska ledarskapet. Många extrema judar som följer Talmud är också välfigt hatiska mot Kristendomen och Jesus. Många extrema vill/ville bara att det skulle/ska gälla etniska judar, därför förföljdes de judiska apostlarna utav hudiska ledarskapet när de ville predika budskapet för alla människor i hela världen. GT är alltså mer en judisk bok följs mer utförligt utav ortodoxa judar, så mycket i GT har inget med Kristendomen att göra.


Citerar Andra Bullar:
Gamla testamentet består till stor del av fragment av Talmud. Skapelseberättelse, historier om judarnas vandring, etc. Men kristna har alltid varit den typen att de vill bestämma vad som är sant och inte



Du har fel. Talmud är en komplett judisk bok. Den följs utav ultra-ortodoxa judar. Det är en hemsk bok, och där kan man läsa horibla saker om Jesus och icke-judar. Det stämmer dock att den har lagar och regler med från GT.
  • 0
Citerar Limma:
Jesus budskap om frälning till alla ogillades starkt utav det judiska ledarskapet. Många extrema judar som följer Talmud är också välfigt hatiska mot Kristendomen och Jesus. Många extrema vill/ville bara att det skulle/ska gälla etniska judar, därför förföljdes de judiska apostlarna utav hudiska ledarskapet när de ville predika budskapet för alla människor i hela världen. GT är alltså mer en judisk bok följs mer utförligt utav ortodoxa judar, så mycket i GT har inget med Kristendomen att göra.


Vad har det judiska ledarskapet att göra med vilket folk lagarna gäller för? Jesus sade själv att de gäller för alla. Och lyssnar man inte ens på Jesus ord kan man knappast kalla sig kristen.

Gamla Testamentet är en klipp-och-klistra-bok med judiska historier, merparten tagna från Torah, Tanak och Talmud. Mest från Tanak, som dock i sig har stora delar med i Talmud.

Citerar Limma:
Du har fel. Talmud är en komplett judisk bok.


Ja, det är den. Och bitar av den togs och sattes ihop i Gamla Testamentet.

Citerar Limma:
Den följs utav ultra-ortodoxa judar.


Ehm... Nej. Det är en religiös skrift för alla judar, inte bara de extrema. Dock tolkar ju inte alla den bokstavligt, då judar verkar mer intellektuellt öppna än kristna (de flesta rabbiner accepterar evolutionsteorin).
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!