Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Stabila fyror på 110 kg igår. Var själv så gick inte all in men det känns skönt att vara så trygg på 110 kg. Borde öka mina lågreppare till 115 kg kanske. Eller så kör jag 2,5 kg i taget.

Var en äldre man där som skrävlade om hur han skulle nog kunna lyfta si och så men han är ovan och hur han brukade vara stark osv. Inte till mig utan åt en ungdom. Många äldre som lever på gamla meriter.



Citerar Krysslåda:
Bröstmuskeln förstår ju inte om den tränar bänkpress eller bröstpress.


Nej, men stabiliserande av vikten verkar aktivera muskeln mer mer från vad jag läst. Efter lite snabbt googlande så hittar jag inget som går emot det.

"One study used electromyography (EMG) to measure the activation of the anterior (front) deltoid, medial (middle) deltoid and the chest between the free weight bench press and the smith machine bench press.

The study found greater muscle activation of the medial deltoid during the free weight bench press."

"Another similar study involved the free weight squat vs the smith machine squat.

Researchers found significantly higher muscle activations in the gastrocnemius, biceps femoris, and vastus medialis when using the free weights."

https://www.jasonstake.com/free-weights-vs-machines.html

Som sagt jag tror att maskiner har sin plats, men inte att det är det enda man bör syssla med eller att det är det bästa för styrka eller hypertrofi.
  • 0
Citerar Ribcage:
Nej, men stabiliserande av vikten verkar aktivera muskeln mer mer från vad jag läst. Efter lite snabbt googlande så hittar jag inget som går emot det.
Mja, det står ju olika överallt så jag vet inte riktigt vad jag ska tro på.

https://journals.lww.com/nsca-jscr/fulltext/2010/03000/A_Comparison_of_Muscle_Activation_Between_a_Smith.26.aspx
https://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2010/01001/A_Comparison_Of_Muscle_Activation_Between_A_Smith.143.aspx

jämförelse mellan bänkpress och smith-bänkpress. Ingen skillnad i muskelaktivering annat än att mellersta axelmuskeln var mer aktiverad i vanlig bänkpress vilket verkar helt rimligt.

Så länge du tar ut muskeln till max så kan det ju inte spela någon roll om du gör det i maskin eller med fria vikter.

Jag har dock inga planer på att skippa fria vikter. Tänker fortsätta som förut med att inleda träningspasset med fria vikter och när jag börjar bli trött gå över och köra i maskin dvs. hantelpress/bänkpress först och sedan bröstpress i maskin.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Tränar på ett styrkelyftar-gym nu och det är ju en lite annan nivå än vad man är van vid på Friskis och andra gymkedjor. Var en kille som körde en 5:a i plan hantelpress med 57.5 kgs-hantlarna. Redigt bitig var han ju också såklart. Såg en annan kille köra hantelrodd med en egenmonterad 83 kgs-hantel, häromveckan. Har aldrig sett något dylikt IRL.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Jo, det är lite skillnad på såna ställen. Är det en atletklubb eller? Tränade själv på SL-klubben här i stan ett litet tag men det var lite för internt för mig. Inga skåp, dåliga öppettider om man inte kände någon som släppte in en osv. Inget för mig.
  • 0
Ja, det är en atletklubb. Bara styrkelyftare och allmänna biffar. På Friskis är man en av de mer vältränade och där är man svagast.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Failade på 180 idag. Hade inte alls styrkan med mig som sist. Nåja, jag fixar det om några veckor.
  • 0
Aj då, så kändes det för mig i tisdags. Kände mig allmänt klen.

Igår gick det däremot bra. Lugnt och skönt på gymmet var det också.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Ser inte ut att bli fler pass för mig i år. Men tycker ändå att jag gjort det bra. Tangerade PB på halvmil i löpning, sprang stadsmaran och vann mot den person som lovat att vinna mot mig.

Sedan efter månader av att inte lyfta har jag börjat igen pp sensommaren, kört ca tre gånger i veckan och höjt min bänk och marklyft till tidigare högsta nivåer, nästan. Detta trots kronisk smärta i axeln från för mycket och kanske bristfälliga chins.

Så ja, är faktiskt nöjd allt som allt. Nästa år nytt PB i både böj och bänk.
  • 0
Sista träningsdagen för mig också för i år. Kört varannan dag i flera år nu, har missat någon enstaka gång. Men nu blir det välförtjänt vila, nästa år blir det till att köra en del cardio och köra mer tråkiga benövningar. Mitt schema för nästa år kommer se ut såhär. För första gången kommer jag köra på gym istället för hemma.

Dag 1
Rygg, biceps, underarmar, baksida axlar
Chins, rodd, latsdrag maskin Bicepscurl skivstång, koncentrationscurl
Hammercurl Baksida axlar maskin

Dag 2
Bröst, axlar, triceps
Bänkpress, bröstpress liggandes maskin, dips
Militärpress, hantelpress, sidolyft hantlar
Pushdown m. stång, smal bänkpress

Dag 3
Ben, vader, mage
Knäbög, benpress liggandes 45 grad., benspark maskin
Vadpress, vadpress i benpressen, chins

Dag4
Inte klart än..


Mål för nästa år: (Inte riktigt klart)
Men tex
Bänk: 110
Knäböj: 130
Marklyft: 160

Längd: 177 cm
Vikt 72 kg
  • 0
Ser bra ut. Jag har inga andra mål än att jag ska fortsätta gymma. Ett långsiktigt mål är väl att klara 140 kg i bänk isf (måste klara 130 kg först men det tänkte jag testa innan årets slut), men det är nog åtminstone ett år bort.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
måste klara 130 kg först men det tänkte jag testa innan årets slut


Heja heja, du får uppdatera när du nått det.
Har varit på sjukhus nu sen i fredags och det känns naivt att tro att jag får in någon mer träning.
  • 0
Citerar Krysslåda:
Ser bra ut. Jag har inga andra mål än att jag ska fortsätta gymma. Ett långsiktigt mål är väl att klara 140 kg i bänk isf (måste klara 130 kg först men det tänkte jag testa innan årets slut), men det är nog åtminstone ett år bort.


Tackar =D 140kg det är mycket det. Jag ska vara glad om jag tar 110kg i bänk. Tänkte lägga in Hammer Strength-bröstpress på mitt schema också, den verkar bra. Vet inte om du har skrivit det förr kanske, men hur ofta tränar du?
  • 0
Citerar henkess:
Vet inte om du har skrivit det förr kanske, men hur ofta tränar du?
Jag tränar tre ggr i veckan. Sedan försöker jag löpträna tre ggr i veckan men det blir oftast bara två.

Citerar Ribcage:
Heja heja, du får uppdatera när du nått det.
Har varit på sjukhus nu sen i fredags och det känns naivt att tro att jag får in någon mer träning.
Tänkte göra ett försök imorgon. Får se hur det går.

Varför var du på sjukhus?
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Varför var du på sjukhus?


Fick en dotter, men vi är hemma nu.
  • 0
Citerar Ribcage:
Fick en dotter, men vi är hemma nu.
Aha, grattis!! Borde jag kunnat räkna ut eftersom du skrev det för någon vecka sedan. Hoppas allt gick bra!

Jag klarade förresten både 127.5 och 130 kg i bänk idag. Nu tänker jag ta en paus från bänkpress och köra hantelpress ett tag istället.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Jag klarade förresten både 127.5 och 130 kg i bänk


Grattis! Starkt. Jag ska åtminstone och träna den femte. Då är det premiär på nygymmet och det ser jag riktigt fram emot.
  • 0
Började gymma regelbundet för lite mindre än en månad sen. Blir typ 4 pass i veckan i genomsnitt skulle jag tro. Men hur i hela friden har jag gått upp flera kilon? Det kan väl enbart vara fett pga julmat?
  • 0
Citerar Lurkman:
Började gymma regelbundet för lite mindre än en månad sen. Blir typ 4 pass i veckan i genomsnitt skulle jag tro. Men hur i hela friden har jag gått upp flera kilon? Det kan väl enbart vara fett pga julmat?
Jag är för okunnig för att göra något uttalande egentligen men det bör nog vara mest fett och vatten, ja. Kanske lite muskler om du har tur. Beror på hur pass otränad du var när du började. Var du helt otränad så går det ju ganska snabbt att ta sig till "normal" nivå bara du äter ordentligt.

https://traningslara.se/muskeltillvaxt-hur-snabbt-det-gar-och-finns-det-nagon-ovre-grans/
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Jag är för okunnig för att göra något uttalande egentligen men det bör nog vara mest fett och vatten, ja. Kanske lite muskler om du har tur. Beror på hur pass otränad du var när du började. Var du helt otränad så går det ju ganska snabbt att ta sig till "normal" nivå bara du äter ordentligt.

https://traningslara.se/muskeltillvaxt-hur-snabbt-det-gar-och-finns-det-nagon-ovre-grans/


Intressant, tack för länken!
  • 0
Man går inte upp av vatten egentligen, men skulle man dricka några liter vatten så ökar ju kroppens vikt lite grann, men det avdunstas snabbt. Tränar man och sover dåligt t ex så visar min våg mindre än när jag gick och la mig. Men det är vätskan som man tappat sen dagen före som tur är. Har man normal omsättning, så är det nog rätt lätt lägga på sig några kilon i December. Som tur är så kommer man rätt snabbt ikapp om det handlar om några kilon åtminstone.
  • 0
Jag läste att man kan öka ngt kilo i blod när man nyligen börjat träna!
  • 0
Citerar Lurkman:
Jag läste att man kan öka ngt kilo i blod när man nyligen börjat träna!
Aha, har jag aldrig hört men kanske kan stämma.

Vart läste du det?
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar henkess:
Man går inte upp av vatten egentligen

Det gör man absolut.
Petter Hegevall / Gamereactor
  • 0
Citerar Petter:
Citerar henkess:Man går inte upp av vatten egentligen
Det gör man absolut.


Petter håll dig till spel. Ja om du är gravid, så samlar kroppen på sig extra vätska. För oss övriga så avdunstar det väldigt fort. Kroppen binder inte upp vatten bara för att du dricker mycket,finns inget fett i vatten. Dricka 1-2 liter vatten så ökar ju kroppens vikt lite, men på en natt så är det väck. Kroppen förlorar 1-2 liter vätska automatiskt per dag också, lägg också till att man tränar som tråden handlar om. Då gör kroppen av med ytterligare vatten. Då kan du räkna ut svaret själv. Lika dumt som dom tror man går upp i vikt av en banan.
  • 0
Citerar henkess:
Petter håll dig till spel.

En sån kommentar till och du stängs av, direkt. Så du vet...

Du skrev: "Man går inte upp av vatten egentligen".

Det påståendet är felaktigt. Man går upp vikt av vatten, även om man kissar ut det senare, eller svettas ut det. Kolla bara på alla MMA-fighters som vattenladdar... Jag skrev aldrig att man går upp permanent vikt av att dricka ett glas vatten, vilket du verkar ha fått det till.
Petter Hegevall / Gamereactor
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!