Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning

Krysslåda
Offline
Krysslåda
Citerar Ribcage:
Vet inte hur jag ska lägga upp träningen nu mot jul. Jag kommer kanske inte kunna träna så mycket jag vill då vi får tillökning snart.
Aha, trevligt. Hur bor ni? Bor ni i hus och har rum över så kan ni ju alltid köpa en bänk och skivstång så att du slipper gå hemifrån. Kanske ha det i garaget om ni inte har plats inne.

Citerar Ribcage:
Svårt det där. För jag tänker ibland att jag är rädd att trötta ut mig på vikterna innan.
Tänker att folk som tävlar i styrkelyft brukar göra tre maxlyft per tävling så det borde man kanske själv fixa också. Fast man är ju iofs inte på deras nivå...

Enligt one-rep-calculator från bodybuilding.com så ska jag ta 127 kg om jag klarar 95 kg 10 ggr (vilket jag klarade senast innan jag blev förkyld). Så 130 kg är kanske att hoppas på för mycket. Därför tänker jag inte vara så viktkåt och försöka på 127.5 kg först. 130 kg borde ändå inte vara långt borta. Borde fixa det inom en månad tycker jag.

Citerar Ribcage:
Utöver det ökar jag inte så snabbt i vikt längre. Minskade idag t.ex. Måste äta ordentligare. Både protein och kalorier.
Samma för mig. Jag har tagit 120 kg för typ 5 år sedan men har därimellan inte tränat så mycket styrketräning utan mest joggat, hoppat rep och slagit på slagsäck. Har tränat ganska seriöst men lite okontinuerligt i ca 1 år nu (med några månader uppehåll i december-mars) och har ökat från ca 105 kg i bänk till 125 kg, med snabb uppgång i början och långsammare ju längre jag tränat.
Vill klara 130 kg eftersom det enligt styrkestandard på www.exrx.net för någon som väger 90 kg innebär att man är vältränad. Lite som att springa milen under 40 minuter ungefär.
Jag väger eg 94 kg (är dock lång - 191 cm - så det är ingen stor övervikt eller så), så borde väl eg. klara lite mer än det. Så någonstans 130-135 kg vill jag åtminstone klara.

Vad gäller protein så käkar jag ett havre- och ärtprotein från BetterYou, två skopor morgon och kväll varje dag. Lite dyrare än typiskt vassleprotein men tycker det känns fräschare att äta vegetariskt. Tycker många vassleprotein har någon eftersmak av gammal ost.
Käkar mest proteinpulver för att hålla nere kalorierna. Ska jag käka samma mängd mat så kommer jag gå upp i vikt och det vill jag inte.
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Ribcage
Offline
Ribcage
Gick halvtungt i marklyft igen. Lyfte 170 kg utan problem men vågar inte gå tyngre. Måste få in mer mark eller åtminstone teknikpass eller stärkande övningar för marken. Kanske köra ett pass med åttor för att bygga upp lite muskler i ryggen. Går sällan över 5 i mark.

Citerar Krysslåda:
Aha, trevligt. Hur bor ni? Bor ni i hus och har rum över så kan ni ju alltid köpa en bänk och skivstång så att du slipper gå hemifrån. Kanske ha det i garaget om ni inte har plats inne.


Bor litet men fint. Knappt så vi har plats med lillan när hon kommer. Jag har hantlar, ab-roller, yogamatta och handtag för hemmaträning sen. Har hyfsat nära till ett utegym också, men bor nära stan så riktiga gymmet är ungefär lika nära.

Citerar Krysslåda:
Samma för mig.


Jag syftade mer på kroppsvikt där. Jag går gärna upp till 90 nu om det innebär att jag tar ett nytt PB t.ex. Men det kommer jag inte hinna. 180 lång så jag är inte så spinkig ;)

Citerar Krysslåda:
Vad gäller protein så käkar jag ett havre- och ärtprotein från BetterYou, två skopor morgon och kväll varje dag. Lite dyrare än typiskt vassleprotein men tycker det känns fräschare att äta vegetariskt.


Kan vara så. Jag äter vanlig whey med kreatin i. Oftast bara en gång per dag.
 

Gamertag: Ribcage se
henkess
Offline
henkess
Citerar Ribcage:
Kan vara så. Jag äter vanlig whey med kreatin i. Oftast bara en gång per dag.


Är det värt att köra en kur med kreatin eller? Har några burkar hemma, men aldrig riktigt känt att jag behövt.
 

psn:henkess xbox:henkess
Krysslåda
Offline
Krysslåda
Citerar Ribcage:
Gick halvtungt i marklyft igen. Lyfte 170 kg utan problem men vågar inte gå tyngre. Måste få in mer mark eller åtminstone teknikpass eller stärkande övningar för marken. Kanske köra ett pass med åttor för att bygga upp lite muskler i ryggen. Går sällan över 5 i mark.
OK, själva vikten säger mig inte så mycket. Tränar inte marklyft själv och har aldrig gjort. Har fått för mig att det är en ryggknäckarövning om man har dålig teknik, men kan såklart vara bra för att bygga styrka om man gör den rätt. Vad är en respektabel vikt i marklyft? 200 kg?

Citerar Ribcage:
Jag syftade mer på kroppsvikt där. Jag går gärna upp till 90 nu om det innebär att jag tar ett nytt PB t.ex. Men det kommer jag inte hinna. 180 lång så jag är inte så spinkig ;)
Aha! Ja, väger du närmare 90 kg på 180 cm utan att vara tjock så är du ju redigt bitig.

Citerar Ribcage:
Kan vara så. Jag äter vanlig whey med kreatin i. Oftast bara en gång per dag.
Har som du kanske förstår testat vassleprotein men får verkligen pina i mig det. Har inte testat alla märken eller smaker såklart men sedan jag testade ärt- och havreprotein så har jag insett att jag hellre äter det eftersom det inte har samma konstiga eftersmak. Dessutom är det sötat med stevia och känns därför inte lika sliskigt. Nackdelen är väl att det är dyrt. 320 kronor för 1 kg, men Life eller svensktkosttillskott.se brukar ha rabatt och ger 3 för 2 så då har jag bunkrat. Vassle kan man ju däremot få för typ 100 kr kg.

Tänkte köra mitt första gympass sedan i lördags, imorgon. Fick tyvärr förhinder ikväll men det var nog bara bra för är fortfarande lite snörvlig. Var ute och joggade igår kväll och det gick bra och gym är ju inte lika ansträngande som löpning heller så borde gå bra tycker jag.
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Ribcage
Offline
Ribcage
Citerar Krysslåda:
Vad är en respektabel vikt i marklyft? 200 kg?


200 är en sån där gräns ja. Men marklyft är så mycket mer styrka än teknik kan jag tycka, jämfört med bänk och annat. Går inte att fuska upp vikten. Lyftet är godkänt bara du får upp den i stort sett. Psykiskt jobbig övning. Sen är ju vissa extremt grundstarka i att plocka upp saker och lyfter 150 som om det var inget trots att de inte kör övningen. Sån är inte jag, kämpar och sliter.

Enligt denna är det 200 för advanced. Som att ta 133 i bänk. På 85kg kv då.
https://strengthlevel.com/strength-standards/deadlift/kg#standardsMale

Jag har lyft 180 för några år sedan, borde orka det i år men tar det nog först nästa pga livet.


" Ja, väger du närmare 90 kg på 180 cm utan att vara tjock så är du ju redigt bitig."

Och knappt något är på benen ;)



Citerar Krysslåda:
Tänkte köra mitt första gympass sedan i lördags, imorgon. Fick tyvärr förhinder ikväll men det var nog bara bra för är fortfarande lite snörvlig. Var ute och joggade igår kväll och det gick bra och gym är ju inte lika ansträngande som löpning heller så borde gå bra tycker jag.


Ja känner du inte något i halsen så är det bara köra på, resonerar jag. Har själv varit snorig och sådär rätt mycket, men inte haft i halsen och då kunnat köra på hela vintern.

Igår blev det sexor på 102,5 i bänk. Det var nästan max kändes det som. Gick därefter ner på 100 och sedan 80. Där gjorde jag 12 och 13 reps för att få in lite volym. Sen axlar och lite lite mage.

Är sugen på att köra ett pass imorgon med ben och lättare mark.
 

Gamertag: Ribcage se
Krysslåda
Offline
Krysslåda
Körde bänkpress/bröstpress, omvända flies och benpress igår. Gick sådär. Den här förkylningen vägrar ge med sig känns det som. Egentligen borde jag kanske vila men vill ju inte.

Bänken körde jag först fyra uppvärmningsset: stången, 40 kg, 60 kg, 80 kg några snabba reps vardera vikt.
Sedan testade jag 95 kg och gjorde en 9:a, följt av en 8:a och till sist en 10:a på 90 kg.
Därefter körde jag, eftersom jag kände mig svag, Hammer Strength Iso-lateral wide chest press fyra set. Tycker den tar riktigt bra på bröstmusklerna alltså. Dorian Yates föredrog tydligen den framför vanlig bänk för att bygga bröst.

Efter det körde jag fyra set omvända flies, 12 reps och avslutade med fyra set benpress 12, 11, 10, 10 djupa reps på 225 kg. Antingen var det för att jag fortfarande är förkyld eller så hade jag druckit dåligt, men mina lår krampade ihop fullständigt efter fjärde setet och jag kunde knappt gå på dem. Är ju en discogymmare av rang så mina ben får ju sällan jobba. Är helt förstörd i benen idag.

Kände mig, trots ett ganska bra pass, inte riktigt återhämtad som sagt och det känns segt att man inte riktigt är pigg när man ska till att träna. Har hållit på såhär i 2.5 vecka nu.
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
henkess
Offline
henkess
Citerar Krysslåda:
Kände mig, trots ett ganska bra pass, inte riktigt återhämtad som sagt och det känns segt att man inte riktigt är pigg när man ska till att träna. Har hållit på såhär i 2.5 vecka nu.


Hade jag varit dig hade jag aldrig kört så hårt, om man har något virus i kroppen. Däremot hade jag tränat men inte alls lika hårt. Bara underhållstränat tills man är frisk så trappar man upp rätt fort sen. Tror det kan stjälpa mer än det hjälper. Men det är ju upp till dig det.

Ska köra strax jag, blir till att höja på bicepscurl prova på 53kg 10x3, är svag i den övningen. Föredrar helt klart curl stång dock än rak stång för biceps/rodd. Med rakstång får jag riktigt ont i handlederna.

Läste att du inte ville gå upp i vikt, för att du väger bra redan. Men finns det inte chans att du i princip stannar i muskelutvecklingen om du inte bulkar? För mig så blir det väldigt marginella skillnader skulle jag tippa på när jag bulkat klart. Dom enda som år efter år kan lägga på sig mer och mer muskelmassa är dom som fuskar. Vi övriga stannar efter ett tag, framförallt då man är klar med bulk och hamnat på maxvikter. Men hoppas på man kan få till lite mer definierade muskler när jag bulkat klart sen iaf även börja köra lite tråkig cardio.
 

psn:henkess xbox:henkess
Krysslåda
Offline
Krysslåda
Citerar henkess:
Hade jag varit dig hade jag aldrig kört så hårt, om man har något virus i kroppen. Däremot hade jag tränat men inte alls lika hårt. Bara underhållstränat tills man är frisk så trappar man upp rätt fort sen. Tror det kan stjälpa mer än det hjälper. Men det är ju upp till dig det.


Nja, jag har kört fyra styrkepass och två joggingrundor de senaste tre veckorna. Så jag har verkligen inte kört hårt. Har försökt vila så att jag är frisk men jag har börjat träna lite för tidigt och på så sätt förskjutit förkylningen. När jag märkt att jag blivit sämre så har jag vilat igen och väntat i tre dagar och försökt träna efter det.

Nu i lördags var det en hel vecka sedan jag senast styrketränade och jag tänkte att jag borde vara återhämtad vid det här laget. Hade bara lätt rinnsnuva men inget i halsen eller trötthetskänsla i kroppen så tänkte att det borde gå bra. Körde dessutom bara tre set i bänkpressen och resterande set i Hammer Strength-maskinen. Omvända flies är en övning som träffar en liten muskelgrupp så den är inte så ansträngande. Men tänkte faktiskt skippa benpressen och det borde jag väl ha gjort eftersom mina ben protesterade, men det är oftast just ben som jag skippar så kände att jag inte tänker göra det den här gången. Var lite vårdslöst av mig men jag kände inget de första tre seten utan det var först på sista setet som benen krampade ihop fullständigt.

Citerar henkess:
Ska köra strax jag, blir till att höja på bicepscurl prova på 53kg 10x3, är svag i den övningen. Föredrar helt klart curl stång dock än rak stång för biceps/rodd. Med rakstång får jag riktigt ont i handlederna.
53 kg skulle jag säga är en riktigt bra vikt i bicepscurl. Kör själv på den vikten (50-55 kg) och jag tycker inte det är särskilt vanligt att se folk som tränar med samma vikt eller mer, åtminstone om man pratar om strikt utförande, på det gym jag tränar på. Så att du skulle vara svag är ju helt nonsens.

Citerar henkess:
Läste att du inte ville gå upp i vikt, för att du väger bra redan. Men finns det inte chans att du i princip stannar i muskelutvecklingen om du inte bulkar?
Nja, som jag förstår det så ska det fungera att bygga muskler på kalorijämvikt också, bara att det ev. tar längre tid.

https://www.youtube.com/watch?v=F0DybznWPAU (första punkten på listan)

https://tyngre.se/Artiklar/Det-går-att-bygga-muskler-och-tappa-fett-samtidigt-på-stort-kaloriunderskott/

https://www.youtube.com/watch?v=s8x6omc8ImM

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165641 King Grub är en av de mest kunniga användarna på kolozzeum.com och påstår han (tillsammans med många fler) att det är fullt möjligt att bygga på jämvikt så tror jag på det. Så jag går gärna upp i vikt, bara det inte är fett och det är såklart fullt möjligt. Något annat känns helt ologiskt också.

Jag tror för övrigt att jag är väldigt långt ifrån mitt muskeltak. Rent teoretiskt borde jag kunna få ett FFMI på åtminstone 23-24 (25-26 anses vara maximalt FFMI man kan nå odopad, med riktigt bra gener) och jag ligger nog i bästa fall på 21-21.5 idag.
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Ribcage
Offline
Ribcage
Skulle testa göra en trea på 115 i bänk. De två första gick bra och lätt. Snygga reps. Men kom lite snett på tredje och då blev det tungt. Orkade nästan hela vägen upp men då fick en kompis lyfta sista vägen.

Sen fyra på 110 och sen testade vi lite med kloss. Gjorde en trea på 120 med kloss, vilken skillnad det gör! Sen ner på 110 igen och sen en åtta på 100 som avslut. Lite triceps på det och sen välförtjänt (nåja) bastu.

Fick för övrigt in ett pass i lördags. Blev åttor i böj och sen åttor i marklyft. Kul köra lite lättare volym ibland. Bra pass.
 

Gamertag: Ribcage se
avatar is Missing

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!