Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning

Krysslåda
Krysslåda
Citerar Ribcage:
Låter som att du blir stark i bänk ändå, trots mindre fokus på just bänken.
Jo, hantelpress är ju praktiskt taget samma övning så inte så konstigt kan jag tycka.

Har väl haft en förväntad utveckling i bänkpress det senaste halvåret. Har gått från en 9-10:a på 95 kg före jul, till en 9-10:a på 100 kg i bänken. Ökningen beror nog delvis också på att jag fått en bättre bänkteknik (som i sin tur nog beror på att jag kört mycket hantelpress).

Då tog jag 127.5 kg med OK utförande och 130 kg med lätt studs och ganska dåligt utförande. Nu när jag senaste testade så tog jag 130 kg strikt och kan förmodligen även ta 132.5 kg med hyfsat utförande.
Har tänkt att testa 132,5 kg någon dag men har inte fått feeling ännu. De senaste månaderna har det inte hänt så mycket och det känns nästan som att jag gått bakåt i utvecklingen. Har varit förkyld också dessutom.

Följer för övrigt en-rep-max-omvandlingsformeln precis vilket jag tycker är lite roligt. När jag gjorde 10:a på 90 kg så tog jag 120 kg i bänk. När jag gjorde 10:a på 95 så tog jag 127.5 kg och nu bör jag enligt formeln fixa 132.5 kg eftersom jag på en bra dag gör en 10:a på 100 kg, vilket jag också tror att jag kan.

Mina två gympass ser annars numera ut såhär (tränar bara styrka två gånger i veckan) -exklusive en till två uppvärmningsset:

Pass 1:

4 set plan hantel-/bänkpress 7-9 reps
2 set lätt lutande hantel-/bänkpress 8 reps
med en total volym på ca 45 reps.

4 set viktade crunches/Nordic gym magmaskin, 10 reps

[3 set /sittande kabelrodd, 9-10 reps
2 set latsdrag, 9-10 reps

alt.

5 set hantelrodd 9-10 reps]

4 set hyperextensions med vikt, 10 reps

Pass 2:

[4 set sittande hantelpress 7-9 reps
2 set lutande hantelpress med brant lutning, 8 reps

eller alt. 5 set stående militärpress 8-10 reps]

4 set hantel- eller skivsstångscurl, 10 reps

4 set dumbbell pullover med negativ lutning, 10 reps

4 set skivsstångsstep-up eller benpress, 10 reps

Kör som du kanske ser en ganska udda övning kallad hantelpullover med negativ lutning, vilken tar främst på nedre bröst och lats men även på baksida axlar och teres major samt triceps långa huvud. Tycker den tar bra men jag kör alltid med negativ lutning eftersom jag annars tycker rörelselängden blir så kort. Tror dock jag är ensam på hela gymmet som tränar den övningen.

Citerar Ribcage:
Är i slutet av schemat Smolov Jr nu
Googlade och blev trött bara av att läsa om det. Du kör alltså bänk 4 ggr i veckan? Vet inte om jag skulle palla med ett sånt program psykiskt om jag nu inte skulle elitsatsa dvs. Men det verkar ju vara effektivt.

Jag har dock blivit lite nöjd nu när jag nått min milstolpe på 130 kg så jag tränar bara på och så får ökningarna komma när de kommer helt enkelt. Farligt det där men jag kan inte hjälpa det.

Citerar Ribcage:
Kör hellre en fin AMRAP i slutet.
Där lärde jag mig någonting nytt!

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Ribcage
Ribcage
Citerar Krysslåda:
Du kör alltså bänk 4 ggr i veckan? Vet inte om jag skulle palla med ett sånt program psykiskt om jag nu inte skulle elitsatsa dvs. Men det verkar ju vara effektivt.

Nja, har anpassat det efter mitt liv så oftast bara tre bänkpass per vecka. Första veckan blev det nog fyra. Jag var främst lite uttråkad och visste inte vilket pass jag skulle köra så det här var skoj.

Citerar Krysslåda:
Då tog jag 127.5 kg med OK utförande och 130 kg med lätt studs och ganska dåligt utförande. Nu när jag senaste testade så tog jag 130 kg strikt och kan förmodligen även ta 132.5 kg med hyfsat utförande.

Låter betydligt starkare än mig. Jag är osäker på om jag tar det ens med studs. Men det är gymbänk så det är giltigt. Lyfter inte på rumpan eller sådär, men kör ingen stopp i botten.

Inte så mycket ben i ditt schema, men du kanske nämnt det tidigare. Jag känner inte alls av samma träningsvärk i ben av benpress och andra maskiner som jag gör av böj, utfall och liknande med fria vikter.

Citerar Krysslåda:
Där lärde jag mig någonting nytt!

Helt enkelt att maxa ur i reps, men utan fail då.

Gamertag: Ribcage se
Krysslåda
Krysslåda
Citerar Ribcage:
Låter betydligt starkare än mig. Jag är osäker på om jag tar det ens med studs. Men det är gymbänk så det är giltigt. Lyfter inte på rumpan eller sådär, men kör ingen stopp i botten.
OK, med stopp har jag aldrig testat men tar nog knappt 120 kg skulle jag tippa på. Har inte direkt övat på det.

Citerar Ribcage:
Inte så mycket ben i ditt schema, men du kanske nämnt det tidigare. Jag känner inte alls av samma träningsvärk i ben av benpress och andra maskiner som jag gör av böj, utfall och liknande med fria vikter.
Nja, det är väl inte det men jag gör ju iaf inte som många andra och skippar det helt.

Jag kör alltid en basövning ben med minst 4 set gånger 10 reps i veckan. Det blir oftast benpressen för jag är bekväm av mig (kräver inte samma fokus på balansen bl a.) men ibland blir det utfallssteg med skivstång, ibland skivsstångstep-up och ibland knäböj. Just knäböj är en sådan övning som jag inte orkat lära mig ordentligt. Är för osmidig i bålen och det är dålig teknik som gör att jag inte utvecklas i övningen. Har kört med en safety squat bar för att försöka få in tekniken och har även fått hjälp av några på atletklubben, så har tänkt att knäböj är något jag ska försöka att lära mig nu i framöver.

Men brukar ändå få riktigt rejäl träningsvärk (så att jag knappt kan gå) av benpressen så tycker det fungerar hyfsat. Det är en gammal Nordic gym-benpress (tror jag) som de har på gymmet, med 45 graders vinkel. Biter bra.

Ribcage
Ribcage
Funderar på två träningspass idag. Först en promenad och utegym i parken, sen bänk och marklyft på gymmet. Får se om latmasken slår till.

Citerar Krysslåda:
Nja, det är väl inte det men jag gör ju iaf inte som många andra och skippar det helt.

Näe sant, men många duktiga på mitt gym och benpressen används en hel del. Borde lyckas böja 150 om jag kör rejält resten av året, men jag brukar inte köra så himla hårt eller ofta när det gäller ben. Hade gärna haft ett schema där jag fick in ben 1-2 gånger i veckan, mark 1-2 gånger i veckan och bänk 3 gånger i veckan. Och sen allt annat kul när jag känner för det. Men för det måste ork och tid vara tillräckligt. Kanske köra inte fullt så tunga pass utan prioritera snygga reps framför tunga.

Ribcage
Ribcage
135 i bänken avklarat. Ser fram emot emot hösten och nya pb.

Krysslåda
Krysslåda
Citerar Ribcage:
135 i bänken avklarat. Ser fram emot emot hösten och nya pb.
Grattis, bra jobbat!

Det var väl det jag tyckte. Du borde haft mer i dig än 130 kg om du gör 12 reps på 100 kg. Hur lätt gick det?

Själv så tränade jag liggande hantelpress, viktade crunches, hantelrodd och rygglyft med vikt idag.
Gick bra i hantelpressen. Gjorde en 9:a plus ett halvrep på 45 kgs-hantlarna. Verkar ligga omkring 85-90 % av vikten jag tränar med i bänkpressen, i hantelpress. Tror dock att jag är bättre i hantelpress än i bänkpress eftersom jag kan hålla händerna i ett mer ergonomiskt läge när jag kör med hantlar. Känns som många andra har större viktskillnad mellan hantelpress och bänkpress än vad jag har.

Gillar generellt hantlar mycket bättre än skivstång då man jobbar med varje arm/ben/sida för sig. Sedan får man ju bättre squeeze i toppläget på bröstmusklerna med hantelpress.
(Jag vill bara klargöra att jag inte gör som vissa man ser på gymmen som tränar hantelpress och halvreppar en massa fjösiga reps. Jag kör alltid full ROM. Såg en kille för några månader sedan som knappt förflyttade hantlar i någon rörelsebana)

Så det är väl en av anledningarna till varför jag inte kör så mycket bänk längre. Tycker axlarna hamnar i en lite konstig position och jag får ganska ofta lätt krampkänning/mjölksyra i framsida axlar när jag tränat några set i bänken. Har dock fått lite tips av folk på atletklubben jag tränar på, om hur man ska göra. Skjuta upp bröstet, bak med skulderbladen och brygga mm. är ju standardkommentarerna för att förbättra tekniken men det blir ju så mycket bättre om det är någon som instruerar dig IRL så att säga.

Ska väl göra ett försök på 132.5 kg någon gång framöver om jag känner mig i form. Tror faktiskt jag tar det. 135 kg kanske jag också tar med studs och halvostrikt utförande. Men det känns ju inge kul så tror jag nöjer mig med att testa 132.5 kg om det nu inte av någon outgrundlig anledning går upp lättare än jag trott.

Har för övrigt börjat träna med handskar när jag kör hantelrodden eftersom jag ofta tappar greppet vilket gör att jag blir lite rädd att ta i då jag är rädd att tappa hanteln. Tror jag ska köpa dragremmar faktiskt.

Ribcage
Ribcage
Det gick väldigt lätt, vikten åkte upp snabbt. Men det är en annan bänk och stång än den jag brukar träna på. Bänken är högre och stången är lite mer av olympisk stil.

Som uppvärmning var jag ute i skärgården och paddlade kajak. Efter gymmet sprang jag ikapp med farsan på 60m

Rekommenderar magnesium istället för handskar. Men dradremmar är bra att ha.

Krysslåda
Krysslåda
Citerar Ribcage:
Det gick väldigt lätt, vikten åkte upp snabbt.
Ska du inte testa 137.5 kg då? Eller du kanske inte jobbar med 2.5 kgs-viktsteg som jag gör.

Tror du att du kan fixa 140 kg?

Tillagt 2019-07-29 15:02:
Citerar Ribcage:
Rekommenderar magnesium istället för handskar. Men dradremmar är bra att ha.
Jo, vet men tycker magnesium verkar så himla kladdigt att hålla på med bara...

Ribcage
Ribcage
Citerar Krysslåda:
Ska du inte testa 137.5 kg då?

Jo, jag gör väl det eftersom men mitt pb är ökat med fem kg så avvaktar. Jag tog 132,5 först vilket jag inte visste om jag skulle ta. Men 140 är målet nu. Låter tungt.

Citerar Krysslåda:
Jo, vet men tycker magnesium verkar så himla kladdigt att hålla på med bara

Jo, så är det. Men det går fort och är grymt bra till marklyft men även bänk om man har lite handsvett.

henkess
henkess
Citerar Krysslåda:
Själv så tränade jag liggande hantelpress, viktade crunches, hantelrodd och rygglyft med vikt idag.
Gick bra i hantelpressen. Gjorde en 9:a plus ett halvrep på 45 kgs-hantlarna. Verkar ligga omkring 85-90 % av vikten jag tränar med i bänkpressen, i hantelpress. Tror dock att jag är bättre i hantelpress än i bänkpress eftersom jag kan hålla händerna i ett mer ergonomiskt läge när jag kör med hantlar. Känns som många andra har större viktskillnad mellan hantelpress och bänkpress än vad jag har.

Gillar generellt hantlar mycket bättre än skivstång då man jobbar med varje arm/ben/sida för sig. Sedan får man ju bättre squeeze i toppläget på bröstmusklerna med hantelpress.
(Jag vill bara klargöra att jag inte gör som vissa man ser på gymmen som tränar hantelpress och halvreppar en massa fjösiga reps. Jag kör alltid full ROM. Såg en kille för några månader sedan som knappt förflyttade hantlar i någon rörelsebana)

Så det är väl en av anledningarna till varför jag inte kör så mycket bänk längre. Tycker axlarna hamnar i en lite konstig position och jag får ganska ofta lätt krampkänning/mjölksyra i framsida axlar när jag tränat några set i bänken. Har dock fått lite tips av folk på atletklubben jag tränar på, om hur man ska göra. Skjuta upp bröstet, bak med skulderbladen och brygga mm. är ju standardkommentarerna för att förbättra tekniken men det blir ju så mycket bättre om det är någon som instruerar dig IRL så att säga.

Ska väl göra ett försök på 132.5 kg någon gång framöver om jag känner mig i form. Tror faktiskt jag tar det. 135 kg kanske jag också tar med studs och halvostrikt utförande. Men det känns ju inge kul så tror jag nöjer mig med att testa 132.5 kg om det nu inte av någon outgrundlig anledning går upp lättare än jag trott.

Har för övrigt börjat träna med handskar när jag kör hantelrodden eftersom jag ofta tappar greppet vilket gör att jag blir lite rädd att ta i då jag är rädd att tappa hanteln. Tror jag ska köpa dragremmar faktiskt.

Tar du 45kg i hantelpress? Inte dåligt haha. Jag som tyckte mitt 30kg 8x3,som jag ligger på var en milstolpe. Jag tror jag kanske kan lyckas komma upp till 35kg 8x3, men känner av lite skadeproblem så ligger still på 30 ett tag till. Jag är samma som dig bättre i hantelpress än bänkpress, jag kör på ett compact bänkpress hemma, kanske därför också det är svårt att höja på bänken för mig.

Håller med om det du skriver om bänkpress, jag får också problem med axlarna. Jag tyckte att jag hade börjat fixa till formen för bänkpress, så jag fått mindre ont. Men på senaste tiden börjat komma tillbaka. Tror helt enkelt inte mina axlar pallar med för att höja så snabbt i bänkpressen. Kanske att jag brassat på för mycket när jag höjer, brukade höja med ca 4kg. Är en övning som folk tror att man kan höja snabbt på, men av skaderisk så tror jag det är bäst smyg höja med mindre vikter på bänkpress. Så jag höjer nu med mindre vikter på bänkpressen, och tycker genast jag får mindre ont i axlarna! Varierar mer mellan låg och hög reps också, klart bättre för mina axlar hittills.

Krysslåda
Krysslåda
Ska testa 132,5 kg i bänkpress idag tänkte jag. Får se hur det går.

Krysslåda
Krysslåda
Klarade det inte. Var ganska nära men orkade inte pressa ut den sista biten.

Ribcage
Ribcage
Citerar Krysslåda:
Klarade det inte. Var ganska nära men orkade inte pressa ut den sista biten.

Synd där, men du fixar det nästa gång. Bara nöta på. Har själv haft riktigt låg motivation på sistone. Att inte ha tydliga mål gör väl en del.

Krysslåda
Krysslåda
Ska göra ett nytt försök till helgen. Hade (ofrivillig) publik när jag testade dock.

Har även hittat ett nytt mål jag ska klara. Det finns ett par 60 kgs-hantlar på gymmet jag tränar på. Tänkte försöka pressa dem en rep. Tror det är ett par månader bort dock!

Tillagt 2019-08-06 17:13:
Äsch, försöker ändra inlägget men det funkar inte. Varken på laptopen eller mobilen.

Segt med låg motivation. Har väl lite samma. Jag tränar ju på och så men ibland känns det som jag står nästan still. Kör ju aldrig lågreps dock så det kanske är vad man får förvänta sig.

Ribcage
Ribcage
Förra passet samma visa. Först gjorde jag ett par tior på 100 i bänk, sen ett par åttor, sen marklyft på det där jag inte alls kände mig motiverad eller stark. Drog 160 som mest annars reppa på 140. Några set dips på det och sen cykla hem. Kändes inte alls som ett roligt pass, mest jobbigt.

Kanske handlar någon rolig pwo och så kör lite mer bodybuilderaktigt nu ett tag. Är väl lika bra köra ordentligt snarare än tungt. Förutom i bänk. Mina treor ska som lägst vara på 115.

Krysslåda
Krysslåda
Citerar Ribcage:
Kanske handlar någon rolig pwo och så kör lite mer bodybuilderaktigt nu ett tag.

Låter vettigt. Jag har väl försökt gett mig själv en lite mer praktiskt inställning till träning. Körde själv 3-4 pass i veckan förr i tiden men märkte att jag hade svårt att motivera mig att träna så i långa loppet. Numer kör jag 2 pass i veckan med inriktning på 8-12 reps. Tycker det känns mycket mer överkomligt och motiverande. Tänker att det är en rutin som ska hålla i många år framöver och försöker också tänka att det inte gör så mycket att ökningarna kommer långsammare.

Vill även få tid över till konditionsträning minst 2 ggr i veckan så tycker det här känns som det bästa upplägget.

Ribcage
Ribcage
Citerar Krysslåda:
Vill även få tid över till konditionsträning minst 2 ggr i veckan så tycker det här känns som det bästa upplägget.

Det vore optimalt ja. Springa en gång på helgen och en gång mitt i veckan. Det hinner man oavsett styrketräning. Om inte latmasken slår till igen, så jag jag ut och springa en sväng idag. Första gången på typ ett halvår. Vilar på utegymmet och gör chins och stångrodd. Sen kanske springer lite till. Blir nog inte långt, och jag borde inte ta med löparklockan utan gå mer på känsla.

Ribcage
Ribcage
Det blev tre km löpning och tre set chins. Lagom att börja med.

Krysslåda
Krysslåda
Citerar Ribcage:
Det blev tre km löpning och tre set chins. Lagom att börja med.
Alltid något.

Ska precis till att jogga 6 km.
Kör det 1-2 ggr i veckan. Brukar variera med att hoppa rep och cykla spinningcykel också.

Ribcage
Ribcage
Hur snabbt springer du 6 km? Under halvtimmen eller? Mitt rekord på 5 km är strax under 25, men aldrig varit särskilt bra på löpning.

Inspirerad av Love Island ska jag köra ett riktigt byggarpass idag. Utöver treor i bänk.
Så det blir biceps och axlar. Kanske lite tricep pushdowns. Mage på slutet om jag orkar.

Funderar på om jag borde hejda mig en del vad gäller kalorierna. Skulle vara najs att vara lite mer deffad. Mer protein, mindre kladdkaka dvs.

Krysslåda
Krysslåda
Citerar Ribcage:
Hur snabbt springer du 6 km? Under halvtimmen eller? Mitt rekord på 5 km är strax under 25, men aldrig varit särskilt bra på löpning.
Nu? Jag väger 95 kg så jag har ingen tid att skryta om. När jag var ute och joggade igår så tog rundan ca 40 minuter (vet inte exakt vad klockan var när jag stack iväg) men då pressade jag mig inte max och det är även en hel del kuperat. Blev en lite längre sväng igår också - ca 7,4 km enligt vad jag mätte upp på Eniro.
Gick bra igår. Kände mig stark och kunde ta ut steglängden. Fick mersmak på att springa.

På 5 km så ligger jag nog också någonstans kring 25 minuter. Fixar kanske även milen kring 50 minuter idag (på bana). Men förmodligen ett par minuter över, så kanske 52-53 minuter.

När jag pluggade på högskola brukade jag springa varje dag och sprang då milen på 41.40 på bana en av de få gånger jag testade. Men då vägde jag 87 kg också. Har inte alls samma tryck i löpningen när jag springer idag men tränar ju inte lika hårt heller.

Tänkte ev. ta ett löppass ikväll också men nöjer mig nog med 5 km. Kanske även blir att jag sätter mig på spinningcykeln om jag är för mätt för att springa efter middagen.

Citerar Ribcage:
Inspirerad av Love Island ska jag köra ett riktigt byggarpass idag. Utöver treor i bänk.
Så det blir biceps och axlar. Kanske lite tricep pushdowns. Mage på slutet om jag orkar.
Vilka övningar kör du för axlar? Sittande hantelpress eller militärpress? Hantellyft?

Kör ju helkropp två gånger i veckan själv. Har funderat, efter din kommentar bl a., på om jag ska lägga in en övning ben till så jag kör det två gånger i veckan. Känns väl dock som att passen blir lite väl långa när de tar över 2 timmar att genomföra.

Tänkte hursomhelst testa 132,5 kg imorgon igen. Tror och hoppas samma kille som passade mig förra gången tränar då. Jag har passat honom förut när han testade att maxa sin bänkpress. Så hoppas han kan passa även imorgon annars får jag väl fråga någon av styrkelyftarna.
Var ju nära förra gången men kunde inte låsa ut. Hade nog i ärlighetens namn knappt fixat 130 då heller.

Krysslåda
Krysslåda
Blev 4,9 km idag ordentligt kuperat ( bl a. i form av ett elljusspår) och tog ca 30 minuter. Gick bra idag också.

Ribcage
Ribcage
Det blev ett byggarpass. Treor på 115 som kändes väldigt tungt. Avslutade med en fyra. Sen en tia på 100 kg som inte alls var så jobbig. Är väl mer repsstark som vi sagt tidigare. Kanske gör femmor nästa gång, får se vilken vikt. Femmor på 110 känns tungt, men känner jag mig stark så.

Annars bicepscurl med skivstång, tricep pushdowns, sidolyft med hantlar och två magövningar.

Citerar Krysslåda:
Nu? Jag väger 95 kg så jag har ingen tid att skryta om

Aha, jag väger runt 87 så får det lite lättare i löpningen. Men ska kanske gå ner lite och bli lite mer deffad, som sagt. Då blir det ännu lättare att ta sig runt, och ser rätt bra ut i spegeln med. Synd att bänken kan ta stryk bara.

Citerar Krysslåda:
Vilka övningar kör du för axlar? Sittande hantelpress eller militärpress? Hantellyft?

Egentligen mest hantellyft åt sidan. Främre axlar får jag så mycket av bänken. Men skulle jag köra mer främre så antingen snedbänk eller stående hantelpress. Den tar riktigt bra. Högreps då.

Citerar Krysslåda:
Har funderat, efter din kommentar bl a., på om jag ska lägga in en övning ben till så jag kör det två gånger i veckan. Känns väl dock som att passen blir lite väl långa när de tar över 2 timmar att genomföra.

Jo, men jag är inte bättre själv. Absolut inte. Har haft så enormt låg motivation på sistone att jag kör överkropp och marklyft, kanske lite benpress. Men antar och hoppas att jag snart kommer tillbaka och börjar köra böj igen. Försiktigt så inte ryggen börjar "klaga".

henkess
henkess
Citerar Ribcage:
Förra passet samma visa. Först gjorde jag ett par tior på 100 i bänk, sen ett par åttor, sen marklyft på det där jag inte alls kände mig motiverad eller stark. Drog 160 som mest annars reppa på 140. Några set dips på det och sen cykla hem. Kändes inte alls som ett roligt pass, mest jobbigt.

Kanske handlar någon rolig pwo och så kör lite mer bodybuilderaktigt nu ett tag. Är väl lika bra köra ordentligt snarare än tungt. Förutom i bänk. Mina treor ska som lägst vara på 115.

Kan rekommendera Dust v2 eller Wild things från utlandet. Dom har bra grejor i sig utan dom här farliga ämnen som t ex DMHA. Det enda som Svenska PWO har är enbart kreatin och koffein som boostar typ. Jag köpte dock en Svensk PWO igår, Ghost var rätt god smak, rätt nöjd. Även köpte laxo från samma ställe, den funkar mycket bra.

Ribcage
Ribcage
Citerar henkess:
Kan rekommendera Dust v2 eller Wild things från utlandet. Dom har bra grejor i sig utan dom här farliga ämnen som t ex DMHA.

Farligt och farligt. Tror inte att de som blivit förbjudna här på senare år varit särskilt farliga. Däremot vill jag inte ta sånt som är dopingklassat här, tränar rent.

Citerar henkess:
Det enda som Svenska PWO har är enbart kreatin och koffein som boostar typ.

Även citrulinmalat och annat för pump. Sen ska man inte underskatta placebo. Koffein är även det bra för att tagga till. Inte som Jack3D eller Craze eller dylikt såklart men om man vill träna rent.

Nu vet jag däremot inte om de du nämnde innehåller något som inte är tillåtet här, eftersom de inte säljs i Sverige.

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!