Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning

henkess
henkess
Citerar Ribcage:
Farligt och farligt. Tror inte att de som blivit förbjudna här på senare år varit särskilt farliga. Däremot vill jag inte ta sånt som är dopingklassat här, tränar rent.

Även citrulinmalat och annat för pump. Sen ska man inte underskatta placebo. Koffein är även det bra för att tagga till. Inte som Jack3D eller Craze eller dylikt såklart men om man vill träna rent.

Nu vet jag däremot inte om de du nämnde innehåller något som inte är tillåtet här, eftersom de inte säljs i Sverige.

Rätt farligt, många tjack pundare använder DMHA, DMAA. Själv fick jag åka till akuten av en pwo som innehöll DMHA, fick rejäla hjärtklappningar. Så det är bra Sverige förbjud det ämnet.

Sen finns det många bra ämnen som tyvärr Sverige förbjudit, som t ex som finns i Dust V2, Agmatinesulfat och Mucuna pruriens.

Dessutom är 300mg koffein som dom har i många Svenska pwos för hög dos, där börjar vi snacka farlig mängd. Gillar inte heller all kreatin som dom kör, ibland upp till 3g. då är det som att gå på kreatin. Kreatin tappar man håret av dessutom, då väljer jag hellre köra rent kreatin i några månader. Än att dom ska pula ner så mycket sånt i PWOS. Därför jag gillar hellre USA pwos, mindre koffein mängd i rätt många och ibland inget kreatin som i tex Dust V2, och bra ämnen i sig. Så man verkligen känner att det blir effekt. Det mesta man känner av Svenska PWOS är placebo effekten typ.

Xbox Henkess PS4:Henkess
Ribcage
Ribcage
"jälv fick jag åka till akuten av en pwo som innehöll DMHA, fick rejäla hjärtklappningar. "

Känns som att du tog mer än en skopa då? Vissa får hjärtklappningar av kaffe. Jag vet inte.

Gamertag: Ribcage se
henkess
henkess
Citerar Ribcage:
"jälv fick jag åka till akuten av en pwo som innehöll DMHA, fick rejäla hjärtklappningar. "

Känns som att du tog mer än en skopa då? Vissa får hjärtklappningar av kaffe. Jag vet inte.

Nej en skopa, är van köra runt 100-150mg koffein. Har testat många olika ämnen från utlandet i flera år, men DMHA klarade inte min kropp av alls. Men kan såklart också vara i kombination med övriga ingredienser i den PWON och koffein. Tyvärr var ja dum som sålde den vidare, å den snubben ringde mig sen panikslagen, hade andningsproblem. Men han var inte så van med starka pwos heller, men det löste sig för han slapp åka in iaf. Men jag bad han spola ner pwon i toan och gav han pengar tillbaka.

Vad ska du köpa för PWO då?

Ribcage
Ribcage
Citerar henkess:
Vad ska du köpa för PWO då?

Vet inte. Någon svensk som har koffein, ger pump och är vettig i pris. Får se.

Dagens pass gick okej utan pwo. Mitt sista set i bänk gjorde jag en sjua på 110. Minns att jag brukade vara riktigt orolig för fyror på 110 förr, som verkligen var max eller för tungt. Så det är kul att känna sig betydligt starkare. Femmor annars, det efter marklyft. Avslutade med tricep pushdowns.

Krysslåda
Krysslåda
Har fortfarande inte klarat 132,5 kg i bänkpress. Vet inte vad jag kört fast på riktigt men tror det mest sitter i skallen. Har försökt öva in bänktekniken och har fått hjälp av en kille på klubben men det vill sig inte. Han tror att jag blivit rädd för vikten för att jag tycker det är tungt.

Var ett par veckor sedan jag provade nu senast. Har varit förkyld också förra veckan så det känns inte troligt att det händer på ett par veckor heller.

Har däremot, positivt nog, klarat en repetition på 60 kgs-hantlarna i plan hantelpress så lite plåster på såren iaf!

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Ribcage
Ribcage
Det finns ju olika toppningsprogram, t.ex. russian squat routine och dylika. Kanske fungerar för att ta dig förbi platån där. Alternativt äta som en jävla galning(som Pätter).

"Har däremot, positivt nog, klarat en repetition på 60 kgs-hantlarna i plan hantelpress så lite plåster på såren iaf!"

Jäklar, tungt! Själv fokuserar jag på militärpress just nu. Köpte Press Pasodoble från styrkelabbet. Kör det med en polare och är på vecka fyra. Kommer åtminstone ta 75 i slutet av schemat. Målet är 80 i år.

Krysslåda
Krysslåda
Citerar Ribcage:
Jäklar, tungt!

Ja, faktiskt nöjd med det. Känns mer naturligt med hantelpress än bänkpress för mig.
Dock såg jag en av bänkpresskillarna göra en femma på den vikten, passet efteråt, haha.

<quote ="Ribcage">Själv fokuserar jag på militärpress just nu. Köpte Press Pasodoble från styrkelabbet. Kör det med en polare och är på vecka fyra. Kommer åtminstone ta 75 i slutet av schemat. Målet är 80 i år.</quote>

Har faktiskt också funderat på att testa mitt 1RM i militärpress. Tränar det varannan tisdag (gör sittande hantelpress de andra tisdagarna) men tycker tyvärr det inte händer så mycket. Ska tydligen vara en övning som är svår att öka i vad jag läst lite på nätet.
Ökade ganska snabbt i början men efter någon månad så har det inte hänt så mycket. Tränar ju dock bara varannan vecka så kanske är vad man får förvänta sig.

Har iaf gått från att göra en 9-10:a på 50 kg till att göra en snygg 10:a på 55 kg på 16 månaders tid så inte jättebra utveckling. Och gjorde nu senast en 9:a på 57,5 kg.

Så borde väl fixa 70-75 kg kan jag tycka. Återkommer om det.

Ribcage
Ribcage
Kan i övrigt rekommendera Press Pasodoble, med några variationer för att det ska passa en själv. Riktigt roligt schema, där press och rygg tränas varje pass. Det är menat att man ska träna ben och mark utöver det, men fokus är pressarna. Går runt med svullen känsla i överkroppen rätt ofta nu tack vare schemat. Minskar i bänkpressen, men den är inte fokus nu.

Krysslåda
Krysslåda
Hmm, kanske skulle kunna vara något. Vore ju riktigt coolt och macho att kunna frivända och pressa 100 kg över huvudet!

Nu kommer ju det aldrig hända, men ändå...

Har faktiskt funderat på om jag ska slopa sittande hantelpress helt och bara köra militärpress. Känns som att just militärpress är en bra överkroppsövning överhuvudtaget.

Enligt programmet så ökade de i genomsnitt 7,1 % i presstyrka på 6 veckor. Jag har ökat det dubbla dvs. ungefär 12-15 % på 60 veckor. Nästan samma. ????

Ska först klara 132,5 kg i bänk iaf, sedan får jag se. Kan bli så att jag testar ett maxlyft i bänkpress imorgon redan men har ju varit förkyld så kanske bara kör ett lättare pass också.

Tillagt 2019-09-20 14:14:
De fyra frågetecknen representerar en -smiley. Jag klickade in den från min iPhone och det fungerar ju såklart inte.

Försökte ändra mitt inlägg men fick felmeddelande.

Ribcage
Ribcage
Tror nog hantelpressarna också är bra. Fint med övningar som jobbar armarna lite mer för sig. Stående press känner jag ger en fin fysik. Man tvingas vara rätt stabil. Sen kan den väl vara skadlig för vissa, t.ex. orörliga eller de med tantrygg.

Jag har inte den fokusen på bänken nu. Men hade jag brytt mig mer hade jag kört bänk varje presspass också, men lättare vikt då, med perfekt form.

Krysslåda
Krysslåda
Jo, stabiliteten i bålen är den svaga länken för mig.

Att bero på ingenting, men har du testat att träna med en swiss bar? Tydligen inte helt ovanlig att träna med bland exv. NFL-spelare och dyl eftersom de vill hålla ner skaderisken. Gör att man kan träna bänkpress med olika grepp bl a. neutralt grepp. Tänkte kolla om de har det på gymmet jag kör på för att testa.

https://www.gronkfitnessproducts.com/blogs/updates/eliminate-shoulder-pain-press-more-weight-with-the-swiss-bar

Tillagt 2019-09-21 14:20:
En EZ-stång och triceps-stång är ju liknande men går inte att träna bänk med riktigt.

Ribcage
Ribcage
Nja, kan inte säga att jag tränat med en sån stång, men säkert känt på en på något gym. Blir väl lite skonsammare då ja, men jag gillar ju sporten bänkpress. Annars är ju hantlar skonsamma på samma sätt, att man kan få hantlarna i lite vinklat läge.

Börjar bli småstark i mark igen fast jag inte satsar på det just nu. Drog en trea på 165 igår. Tycker om mina nya figure 8 straps som jag använder för volymarbete som raka mark också.

Krysslåda
Krysslåda
Axlarna brukar ju vara det första som ryker vid mycket bänkpress och militärpress med slarvigt utförande, och NFL vill ju bara att spelarna ska uppehålla en viss styrka, inte prestera bra i styrkelyft så jag kan förstå dem.

Jag testade iaf militärpress i tisdags och klarade 70 kg vilket ju ungefär var vad jag förväntade mig. Tror jag har mer i mig och jag var ju nyligen rejält förkyld så tror inte jag har återhämtat mig riktigt (vilket jag bl a. kände när jag körde sittande hantelpress där jag inte riktigt låg på samma repsantal som jag gjorde innan jag blev förkyld). Med lite snabb teknikträning tror jag att jag bör kunna fixa 72,5 kg och ev. också 75 kg om 3-4 veckor känns det som.

Men jag har som sagt kört militärpress i över 1,5 års tid och inte fått så stora ökningar så kanske är svårare än jag tror. 80 kg vore ju kul att ta men är nog ett halvår bort.
Har några stycken på styrkelyftarklubben som fixar 100 kg men inte så många som kör militärpress ofta verkar det som. En kille som tävlingsbänkar 165 kg gör bara 10:or på 60 kg t ex. och maxar 80 kg vilket iaf jag tycker är förvånansvärt lite för en sån stor kille.

Testade också att köra knäböj med böjstång för att få in tekniken. Gick sådär. Har fortfarande svårt att gå djupt utan att jag får problem med rörligheten och stabiliteten i bålen.
Enligt en lyftarkille jag snackade med på gymmet så är knäböj för långa personer (över 190 cm) med långa ben ganska komplicerat. Många har problem med rörligheten och enligt honom borde jag träna frontböj istället. Enklare att komma djupt ner i och ungefär samma muskler som tränas fast kanske mer framsida lår än vanlig knäböj. Han nämnde även zercher-knäböj.
Utfallssteg kör jag ju regelbundet och gillar men har fått för mig att man "måste" träna knäböj för att alla andra gör det. Verkar vara stor böjhype bland styrkelyftare men när jag nämnde utfallssteg så sa han att det var ett OK alternativ också. Själv tycker jag utfallssteg och benpress räcker långt ändå men känns ju sådär att säga att man varken tränar knäböj eller marklyft när någon frågar.

Tillagt 2019-09-27 21:13:
Kul att du ökar i mark iaf. Har ingen referensram till vikterna riktigt men 165 kg är väl en OK vikt vad jag förstår. Har faktiskt blivit lite sugen på att prova marklyft nu när jag tränar på ett lyftargym men har någon slags inbyggd rädsla för att göra illa ländryggen när man hanterar sådär mycket vikt. Men har börjat tänka om där. Kanske blir att jag testar lite imorgon när jag ska dit och köra helkroppspass 2 för veckan. Kommer nog vara mycket folk i lyftarlokalen så vet inte hur det blir.

Krysslåda
Krysslåda
Sorry för textväggen. Jag kan lätt bli lite babblig ibland.

Körde bänk i lördags och det gick väl OK. Gjorde 11 reps på 95 kg men ingen maxning för jag tror inte jag hade klarat 130 ens.

Testade även nytt gym för omväxlings skull. Funderar på att byta till det för variation då mitt årskort går ut om en månad, men eg. gillar jag ju styrkelyftsgymmet så vet inte hur jag ska göra.

Ribcage
Ribcage
Jo, jag satte också 70 kg som mitt max och det verkar ha varit en okej vikt. I bänken satte jag lite väl högt pass, så varje bänkpass har varit hemskt tungt och jobbigt.

Har du testat stå bredare i böj samt varierat hur högt du lägger stången? Lägger du den lägre får du fälla fram ryggen mer och du har lite lättare att nå djup, och tvärtom med high bar.

" känns ju sådär att säga att man varken tränar knäböj eller marklyft när någon frågar. "

Aa precis. Jag känner själv att jag inte tränar ben, trots att jag gör marklyft och raka mark. Ibland även benspark eller benpress. För böj tar på ett sätt som de andra övningarna inte gör. Jag får inte alls samma träningsvärk av andra övningar. Utfall känner jag av i gluteus mycket så det är väl en sån där mer ordentlig övning, men det är inte en böj.

Grejen är väl att jag trodde att jag skulle minska i mark av att bara köra det på sidan av ett pressprogram. Utan något mål eller program att köra efter. Igår blev det enkla tvåor på 170 och sen volymarbete. Känner att jag åtminstone bör få in två pass per vecka. Ett lättare pass med fokus på teknik, sen ett tyngre där jag verkligen kör slut på mig.

Mitt gym blir bara sämre. Får stå och vänta länge på stänger. Alldeles för mycket oflk för dess yta och utrustning, så det är trist. Skolungdomar och teliaförsäljare dras tyvärr dit. Kan bli rätt stökigt.

Krysslåda
Krysslåda
"Aa precis. Jag känner själv att jag inte tränar ben, trots att jag gör marklyft och raka mark. Ibland även benspark eller benpress. För böj tar på ett sätt som de andra övningarna inte gör. Jag får inte alls samma träningsvärk av andra övningar. Utfall känner jag av i gluteus mycket så det är väl en sån där mer ordentlig övning, men det är inte en böj."

Nja, det var inte det jag menade. Jag får alltid brutal träningsvärk i benen både när jag tränar benpress och utfallssteg så det är inte det som är problemet. Det är däremot att det känns lite skämmigt att säga till personer som är träningsintresserade att jag varken tränar knäböj eller marklyft. Känner mig som en discogymmare vilket jag iofs kanske är...

"Mitt gym blir bara sämre. Får stå och vänta länge på stänger. Alldeles för mycket oflk för dess yta och utrustning, så det är trist. Skolungdomar och teliaförsäljare dras tyvärr dit. Kan bli rätt stökigt."

Mitt styrkelyftargym brukar det vara rätt mycket folk på också och det är nästan alltid packat i styrkelyftarlokalen (där det mest hänger folk som tävlar i styrkelyft) så brukar inte gå in där. Finns bänkpressar, böjrack och skivstänger på annat håll ändå så är eg. inget problem.

Men eftersom de är billigast i stan så blir det en del folk, däribland (precis som i ditt fall) mycket pratglada typer och tonåringar som sitter och tar upp utrustningen men även många lite seriösare "gymråttor". De är typ mer än en 1000-lapp billigare i pris/år än de andra gymmen (Friskis och Svettis undantaget) och har väldigt mycket utrustning och tunga hantlar jämfört med många av gymkedjorna, så det är väl en stor anledning till att det är ganska mycket folk däribland seriösare gymmare.

Det gym jag testade nu i helgen var ett obemannat 24/7-gym där man kan blippa in sig varje gång man ska träna. De hade en drive med årskort för 2000 kronor + 300 kronor medlemsavgift (kostar nog över 3000 i vanliga fall) som jag slog till på eftersom det är ungefär samma pris som styrkelyftargymmet jag tränar på. Så jag har officiellt bytt gym från och med idag!

Jag var ju där i lördagseftermiddag då de hade rundvisning med möjlighet att prova på och då var det bara en person som gymmade utöver oss tre som kom på rundvisningen. Men var där även i eftermiddags och tittade in och då var det inte heller mer än en person där. Tror dock det kan bli mer för det är nog mång som inte insett att det öppnat ett gym där jag bor.
Gymkedjan har flera mindre gym lite här och där i stan och det här gymmet är ett sådant då det ligger i "förorten". Men det har ändå allt man behöver för ett komplett träningspass så känns skönt. Skulle jag tröttna på det så kan jag alltid åka till ett annat gym för samma kedja. Dom har även en del större gym med mer maskiner och utrustning om man skulle vilja ha det.

Annars har jag ju vikter, skivstång och hantlar hemma också för att få ihop ett komplett träningspass. Tycker det kan vara avkopplande att träna hemma faktiskt. Känns stressande när det är mycket människor som tränar runt mig.

Funderade ett tag bl a. på Friskis och Svettis men efter att ha varit in där några gånger och insett att det var smockfullt med folk efter jobbet, så bestämde jag mig för styrkelyftargymmet jag tränat på numer. Har nog aldrig sett så mycket folk på ett gym som den gången jag var på Friskis strax innan middagstid. Barn som springer runt och leker i maskinerna och nästan all utrustning är upptagen. Så trots att det verkade bra i övrigt så skippade jag det.

Blev en textvägg igen men du behöver absolut inte svara på allt...

Ribcage
Ribcage
Kul med nytt gym! Mitt har varit rökskadat och öppnar idag igen. Kört i en källare på en polares jobb under tiden. Nästa axelpass är det maxning, det ser jag fram emot! Borde ta något starkt innan. En bra blandning av koffein, citrulinmalat och kreatin kanske.

Sen ska jag sätta ihop det ultimata träningspprogrammet. Där militärpress finns med men inte med denna fokus som jag haft nu. Men vissa regler som lätt mark vartannat markpass och gärna två såna i veckan. Ben kör jag gärna en gång i veckan åtminstone, men ingen prio. Sen bänk 2-3 gånger i veckan med lätt tungt lätt. Allt efter dagsform också. Tillbehörsövningar efter tid och ork och gärna mage 1-3 gånger i veckan.

Ribcage
Ribcage
Drog 180 utan problem idag. Jag hade minst fem kg mer i mig. Imorgon maxning i militärpress. Det går bra nu.

henkess
henkess
Maxning i militärpress är inte alls smart, känner en snubbe som har kronisk ryggvärk tack vare han försökte sig på det. Men visst låter ju bra med att maxa, själv tänker jag aldrig mer maxa i nån övning. Har maxat i bänkpress, redan då kände jag att det inte är värt det. Skaderisken blir enormt hög när man maxar, som alla vet om. Men det ser ju coolt ut på gymmet såklart.

Krysslåda
Krysslåda
Nja, det vet jag väl inte. Ligger väl lite i det du säger, men tar man det bara lugnt och värmer upp ordentligt samt ökar vikterna man maxar lite i taget, så ska det nog gå bra. Jag maxade militärpressen i tisdags och klarade 72,5 kg, så nytt personbästa!

Men då testade jag 70 kg senast jag försökte maxa också. Gjorde dessutom 1 reps på 60 resp 65 kg innan och det gick bra.

Man ska nog däremot inte maxa om man knappt kört övningen för då är det som gjort för att skada sig. Jag har tränat militärpress i 1,5 år (visserligen varannan vecka men ändå) och då har jag ju grundstyrkan för att klara övningen. Det är när man lyfter en vikt som man egentligen inte klarar som det är risk att skada sig. Så tumregeln är väl att aldrig träna för tungt och med bristande teknik.

"Drog 180 utan problem idag. Jag hade minst fem kg mer i mig. Imorgon maxning i militärpress. Det går bra nu."

Snyggt jobbat. Du går ju som tåget. Tänkte själv försöka på en maxning i bänken imorgon men då behöver jag någon som passar och det är väl tveksamt om det är ca klockan 20.00 på en lördag.
Gillar inte bänkpress-ställningen på nya gymmet. Den är för hög så jag når inte riktigt stången även fast jag är lång och har relativt långa armar. Men det finns ett powerrack där också så kan ju köra i det istället.

Ribcage
Ribcage
Har man kass form bör man inte maxa nej. Men det bör man inte ha öht. Har du köat mycket i styrka på sistone Henkess?

Vi värmde upp först några minuter i crosstrainer, sen med lätta vikter och många set innan max. 75 gick lätt. När jag ökade blev jag feg, lyfte halvvägs. Men jag har nog 80 i år.

Jo, det går bra nu och på måndag börjar jag med ett eget schema som jag tänkt köra resten av året. Förmodligen tre personbästa i år, 7 bästa fall tar jag ett i böj med. Men det tror jag inte.

Trist med dålig bänk. Det skulle kunna få mig att byta gym. Men nu har de bara förbättrat på mitt. Tre nya podier och ett nytt power rack.

henkess
henkess
Grattis krysslåda, det är bra resultat i militärpress. Det är sant det, vräker på man på för mycket så kommer skadorna. Jag har kört bänkpress snart 3 år, stannat med flit på samma vikt sista tiden. Dels för att jag tycker inte om den övningen, och den blir så ranglig när man kommit upp högt i vikt. Tänk på jag kör med någorlunda budget grejor hemma för det mesta, med strumpor på mig. Ni verkar bägge köra för styrka, vi tränar väldigt olika. Kör ni dropset och sånt eller?

Har scolios så aktar mig för vissa riktiga fläng övningar och att maxa. Jag kör jämnt så tungt jag klarar ca 8-10x3, antecknar så jag ser när jag höjde senast. Tyvärr har fått stanna på tex bröstpress maskinen på 90kg går inte lägga på mer på den på kvartersgymmet. Så den övningen har sänkt nu från 90 till 75kg. Ingen mening köra onödigt tungt i den övningen längre, då jag nått max där också. Men har en bit kvar i resten av övningarna jag kör.

Nope Ribcage, men ibland veckovis kör jag jag med 5x5 strongman metoden. Som jag gillar. Men jag kör för volym, styrkan kommer ändå. Jag har nog ganska dålig form, men jag kör med rätt rangliga grejor, t ex min skivstång böjer redan på ca 70kg, så det är knivigt. Kört enstaka gånger på gymmet. Men jag vet en sak, skulle jag kört enbart på gym, skulle inte ha fått något resultat alls. Tex Hantlarna är större grepp än mina, inte alls sköna. Vikterna är ojämna, riktigt svårt att höja i övningar med ojämna vikter. Koncentrerar mig även sämre, om folk står och glor när man tränar.

Ribcage
Ribcage
Om du testar att se styrkelyft som en sport, som det är. Har du inte gjort ett 1rm har du inte testat sporten. Lite som att öva sparka boll och gå på träningar men aldrig kört en match. Jag är intresserad av sporten. Bodybuilding är väl också kul men jag har svårt att motivera mig om det enbart är för syns skull.

"Ni verkar bägge köra för styrka, vi tränar väldigt olika. Kör ni dropset och sånt eller?"

Jag kör bägge, men fokus har varit styrka. Musklerna kommer ändå. Dropset kan jag köra på utsida axlar, biceps eller liknande. Nu kör jag eget schema med allt från 2-5 reps vissa pass till 12 reps vissa. Fortfarande mest fokus på styrka.

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!