Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning

Krysslåda
Krysslåda
"Funderat på att testa push press för att vänja dig med vikten? Det funderar jag på. Rent logiskt borde det gå jäkligt bra."

Brukar alltid köra push-press när det blir för tungt på 4:e och 5:e arbetssetet. Sedan kör jag alltid ett pump-set efter sista setet på lättare vikt då jag maxar ur mig själv. Blir alltid några push-press-repetitioner där också.

Men jag har inte kört någon lågrep-träning alls hittills. Brukar bara prova att maxa en viss vikt. Kör jag fast på en vikt nu framöver kommer jag säkert att köra push-press för att vänja mig, för det är ju ett smidigt sätt att träna på faktiskt. Skulle önska att det fanns ett liknande sätt att vänja sig i bänk. Skulle väl vara att studsbänka då...

Tänkte hursomhelst göra ett försök på 132.5 kg i bänkpress innan jul, men då gäller det nog att jag behöver komma upp i en 10:a på 100 kg innan det är aktuellt. Ska ju dock mestadels träna bänk framöver så borde nog lösa sig. Kanske testar att träna lågreps någon vecka också bara för att få lite variation typ 5x5
Har ju bara sporadiskt tränat bänkpress de senaste 8 månaderna, men har ju kört desto mer hantelpress så har förmodligen inte tappat så mycket annat än träningsvanan.

Annars kul med militärpress! Känns både roligt att träna och givande. Känns helt rätt att skippa sittande hantelpressarna ett tag framöver.

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Krysslåda
Krysslåda
Körde ett kortare pass ikväll för jag kände mig seg. Blev bara bänk, rodd och medicinbollskast.

Gjorde en fin 10:a på 97,5 kg följt av 9 reps på samma vikt andra setet. Sedan sänkte jag till 92.5 kg och gjorde två 10:or och därefter en 12:a på 85 kg.
Körde i powerracken eftersom bänkpresställningen de har på mitt gym är så dålig (vilket jag nämnt tidigare tror jag). Det är för långt avstånd till stången när man ligger ner och ska lyfta av (vilket är konstigt då jag själv är lång och har relativt långa armar) och det går inte att justera höjden på den. Men det gick hur bra somhelst att träna i powerracken så det är inte ett problem.

I kabelrodden gjorde jag två 10:or på 100 kg (220 lbs) följt av två 10:or på 93 kg (205 lbs) samt en 12:a på 86 kg (190 lbs). Gymmet har en riktigt skön kabelrodd. Man sitter bra.

Sedan testade jag även medicinbollskast med en arm för första gången. Ligger tydligen etta på magövningar på www.bodybuilding.com. Tyckte den tog bra men är inte helt i fas med tekniken på den övningen ännu. Gjorde tre uppvärmningsset med 5 kgs-bollen följt av tre set, 16 reps ( 8 reps per sida) med 10 kgs-bollen och slutligen ett set med 5 kgs-bollen och 20 reps.

Ribcage
Ribcage
Trodde av någon konstig anledning att jag skulle vara starkare än någonsin igår i marklyft. Eller jag hoppades väl. 170 gick utan problem men 190 satt som sten. Eller enligt klippet så gick den upp knappt en cm från golvet, men sen ner.

Men jag gjorde ett ordentligt markpass och har nu mer träningsvärk än jag brukar få. Jag känner mig stark, men behöver några veckors hård träning. Stärka både start och utlåset.

Kommer snart nå PB i böj också så det känns bra. Bara nöta på nu.

Angående liknande i bänk som press finns ju excentriska reps som kan vara bra för att lära sig tyngre vikter.

Gamertag: Ribcage se
Krysslåda
Krysslåda
Segt! Vad är ditt PB i marklyft?

Tränade fast jag var lite mätt igår och då gick det sådär. Gjorde en 7:a på 60 kg i militärpress. Sedan en 10:a, en 9:a och en 8:a på 55 kg följt av en 11:a på 50 kg.

Körde även latsdrag, benpress, kabelflyes och hyperextensions. Inte så mycket att rapportera annat än att jag var lite seg.

Angående excentriska reps så blir det väl svårt att utföra i bänk om man inte har någon som passar?

Ribcage
Ribcage
Mitt PB är 180 eller 185. Men känner mig ändå stark som ens får tanken att testa. Minns när 170 även kändes dödstungt.

"Angående excentriska reps så blir det väl svårt att utföra i bänk om man inte har någon som passar?"

Jo absolut. Du ska ha någon som hjälper upp och så håller du emot ner. Kan ligga på ditt max då.

Jag har stökat om i mitt schema för att hinna med vardag och sambo. Gjorde superset lätta marklyft med tung militärpress. Det blev femmor på 65 kg och sen pumpade jag ur en tolva på 40. Lite triceps på det och sen hem. Snabbt men jäkligt bra pass.

Krysslåda
Krysslåda
Hur ser ditt nya schema ut? Blir det lika många pass i veckan?

Ribcage
Ribcage
Samma schema, men jag genar lite och försöker med superset där det går. Jag kommer alltid att sikta på fyra pass. Men tre går bra.

henkess
henkess
Nu går det inte att citera konstigt nog. Men jag måste bara säga att du Krysslåda pratar verkligen i nattmössan. Om du inte tror att folk i eliten i styrkelyft fuskar haha. Förstår inte hur du kan ha missat allt grundläggande inom styrketräning. Tränar du överhuvudtaget undrar man? En normal person har inte kapacitet för att gå hur högt som helst, och det vet du också. Om du tror det gör någon skillnad för mig att jag kommer upp att jag väger i 80kg istället för 73kg så tror du fel. Jag har uppnått maxkapaciteten av vad som är möjligt för mig nästan utan fusk. Det enda som händer är att jag blir lite rundare kring magen då.

Du måste förstå grunden åtminstone, det är att efter 3 året så har man uppnått någorlunda max i styrka och muskel resultat. Om man bulkat och höjt vikter som man ska, 4 året kämpar du för 1 kg muskler, åren efter blir det nästan ännu mindre. Det står överallt det känner du till också. Man fortsätter inte utvecklas i samma takt som steroid snubbar, som fjantar sig och säger jag har tränat i 10år. Som att det har något med saken att göra. Då man uppnår max inom ca 3 år, för sedan kämpar alla personer utan steroider med ca 1kg muskler per år.

Sen kan du komma och snacka om gener och allt hur mycket du vill, men det är uppenbart att du snackar i nattmössan rejält. Kör man enbart för styrka kan man såklart komma upp en liten bit till, men även där så tvingas eliten fuska för att komma vidare. Om man skulle följa det du säger, så skulle ingen behöva köra på steroider överhuvudtaget.

Tillagt 2019-11-08 14:23:
https://youtu.be/Z7S4_KUlV-U?t=78 där har du ett exempel på det jag snackar om, år 4 ca 2 lbs ungefär 1kg muskelmassa. Men det måste du väl känna till redan, snacka om grunden man borde ha lärt sig innan man börjar träna. Det är första åren man lägger på sig mest, newbie gains exempelvis. Som för dig nu tex, du lär kämpa med ca 0,5kg muskelmassa per år. Då du har väl tränat mer än 3-4 år. Så det är lite svårt för mig att se dig kunna avancera så mycket. Ska vara om du tränat rätt dåligt dom första tre åren då.

Xbox Henkess PS4:Henkess
Krysslåda
Krysslåda
Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga annat än att jag fortfarande anser att du har fel. Läs mitt förra inlägg så har du de flesta av mina argument där. Men jag kan försöka igen.

Alla som tävlar i styrkelyft är inte dopade. De testas regelbundet och de flesta stykelyftsklubbarna har en kultur där dopade personer utesluts ur klubben. Har du anmärkningsvärda resultat på kort tid så testas du mer frekvent också. De bästa måste uppge tid och plats för när de tränar och det kan komma oannonserade dopingtest närsomhelst. Vinnarna i tävlingar testas dessutom ofta.

Att som hobbytränande individ jämföra sig med styrkelyftare som många tränat sedan tidiga tonår på en mycket hög nivå medan man själv i bästa fall kanske tränar exv. bänkpress en gång i veckan med taskig teknik och dåligt upplägg är orimligt. Lägg där till att de bästa i sporten har genetiskt bättre förutsättningar för bänkpress så är det klart att det kommer skilja jättemycket mellan dig och deras resultat. Bara för att jag är ute och joggar tre gånger i veckan betyder det ju inte att jag ligger på elitnivå i löpning efter tre års tid. Elitträning är alltid något helt annat. Därmed inte sagt att doping inte förekommer i styrkesporter för det gör det såklart. Men den övervägande delen av de som tävlar i styrkelyft i Sverige är rena.

Du säger även att den den största delen av muskelmassan byggs de första åren, vilket är sant. Men det förutsätter ju återigen att man gör allt rätt de första åren vilket de flesta personer INTE gör. Dom flesta som tränar på gym har ingen aning om hur man tränar. De tar inte i och håller inte en tillräckligt hög träningsfrekvens i veckan för att bygga muskler optimalt (mig själv inkluderad framtill för typ två år sedan). Tränar man på det sättet så tar det ju såklart betydligt längre tid. Så de där 3 åren som du har som någon slags riktlinje stämmer inte riktigt i praktiken. Det kan nog istället i många fall ta 5-6 år att uppnå motsvarande resultat. De flesta orkar inte hålla sin träning på elitnivå då många inte har den fritiden. Det är bara elitidrottare och vissa som verkligen brinner för att bygga muskler som orkar hålla den träningsfrekvensen år ut och år in.
Har man dessutom avbrott där i mellan och man tappar i styrka och muskelmassa får man till viss del börja om igen.
När det kommer till mig själv så skulle jag säga att det är först de senaste två åren som jag haft någorlunda koll på hur man ska träna. Jag körde t ex. byggarsplit (ganska oregelbundet dessutom) framtill för typ 7 år sedan, vilket inte är optimalt om man är odopad. Därefter hade jag ett uppehåll från styrketräning på ca 5 år (körde dock chins och dips med jämna mellanrum) för att återigen börja träna för 2 år sedan.

Det går dessutom att bli mycket större än du tror om man har rätt genetiska förutsättningar. Ens förutsättningar att bygga muskler beror ju på var på normalfördelningskurvan man ligger. Vissa har ju bättre förutsättningar än andra medan andra har sämre förutsättningar, så du kan inte kategoriskt säga att någon är dopad bara för att den har byggt si och så mycket muskler på en viss tid.

En rimlig tumregel som de flesta kunniga ändå verkar hålla med om är att en vanlig mans genetiska max ligger någonstans kring kroppslängden minus 95 i kg kroppsvikt på 10 % kroppsfett, vilket motsvarar ett FFMI-värde på runt 23 där den övervägande delen av muskelmassan byggs de första fem åren men som nog förmodligen tar tio år av hård träning att uppnå och i realiteten säkert 15 år eftersom livet för de flesta ofta kommer i mellan.
Vissa med sämre förutsättningar kommer såklart aldrig uppnå ens den mängden muskelmassa hur mycket de än tränar.
Men det finns som sagt gott om exempel på personer innan steroider uppfanns som har blivit större än så. Jag kan posta hur många exempel somhelst på killar före 1960-talets början som har varit väldigt muskulösa. Googla George Hackensmidt, Herman Göerner, Eugen Sandow, Steve Reeves, John Grimek mfl.

Ett FFMI-värden som är högre än ca 25-26 anses dock suspekt oavsett dina genetiska förutsättningar och har förmodligen uppnåtts med hjälp av doping. Det har man kollat genom att jämföra dopingtestade individer i nutid med de kroppsbyggare som tävlade innan anabola steroider uppfanns, där personer som uppgett sig vara dopade använts som kontrollgrupp.

De flesta som dopar sig idag är ju däremot unga killar i typ 18-25 års ålder som bara vill bli snygga inför sommaren och som aldrig kommer i närheten av denna mängd muskelmassa. Men eftersom doping är så effektivt så slipper de träna i flera år utan kan bygga en ansenlig mängd muskelmassa på typ ett halvår till ett år.

Du nämner även några kroppsbyggare i ditt förra inlägg vars bänkpressresultat du anser är omöjliga att uppnå på ren väg. Jag har inte jättekoll på någon av de är killarna men jag kollade upp Jeff Said på Youtube och om han "bara" gör en 11:a på 100 kg i bänkpress, som jag hittade ett klipp på, så skulle jag säga att han inte är dopad (åtminstone vid det tillfället). Nu har han förmodligen varit dopad ändå eftersom han var rejält muskulös redan i tonåren. Men han är säkert en sådan som hoppar av och på steroidcyklar.
Jag kollade även upp David Laid och hittade ett klipp där han tar 177 kg vilket jag tycker känns lite suspekt när han är relativt ung.
Att Rich Piana bara tar 170 kg känns däremot helt orimligt. Med den muskelmassa som han har så bänkar han nog en bra bit över 200 kg så skulle jag säga.

Tillagt 2019-11-09 15:59:
(Ang. David Laid) Eller lite suspekt. Haha. Han är med väldigt stor sannolikhet dopad precis som många andra fitnessprofiler på youtube. Såg att han bara var 21 år. Det finns väl en liten liten sannolikhet att han inte är dopad men den får anses som väldigt liten.

henkess
henkess
Måste vara ett önsketänkande av dig att eliten inte fuskar. I alla sporter i princip så är det alltid många i eliten där dom flesta åker fast för doping. Så är det i alla sporter vad man har sett bevis på, friidrott, bodybuilding,cyckling,boxning, MMA m,m. Varför skulle styrkelyft vara annorlunda?

För att klå någon som fuskar så måste du själv ta steroider. Annars måste du vara en på miljonen. Det finns även UFC fighters som klarar sig från dopingkontroller, som är uppenbart dopade sök på Yoel romero.. Dom är inte fria från doping bara för dom inte torskat, det är snarare för dom kommit undan. Finns många genvägar att komma undan doping kontroller, men tillslut så går det inte längre.

Om man inte är med i SM eller vara med i landslaget för styrkeluft så är det väldigt väldigt lugnt med tester. Jag känner själv en hel del som kan intyga det. En snubbe på nätet erkände själv att han tog snabba estrar, propp och suspension t ex och direkt efter tävling och går av i lämplig tid före. Det är inget som verkar speciellt svårt och som kan ge utslag i dopingkontroll. Det finns förbund som inte testar för doping överhuvudtaget.

Genetiskt bättre förutsättningar säger alla, sen börjar dom fuska endå. Det där med genetik är ganska mycket nonsens. Sånt någon skulle kunna lura i sina barn att gladiatorerna har bra gener så dom har bättre förutsättningar. Vilket nonsens. https://tyngre.se/artikel/kan-man-vara-immun-mot-styrketraning/ här är dom inne på samma spår.

För att summera där, så verkar bli såklart lite olika
resultat beroende på ålder tex ungdom och 30-40+ att börja träna. Men som det sammanfattas bra där "Så om du inte får några resultat alls av styrketräning så är det nog mer troligen så att du gör något fel än att du är född med
extremt dåliga gener" Och så står det mycket på nätet, ligger väldigt mycket i det tror jag också. Men såna som går på steroider kan ju lyckas lura några stackare, att det här med gener gör så dom fått resultat..

Som jag skrev så handlar det här med 3 första året att man sköter kosten rätt och höjer vikter. Jag menar då inte såna motionstränare, utan såna som mig som åtminstone har läst på rejält innan jag satte igång. Och grundregeln är ju endå det samma, desto längre tid du tränar. Tillslut kommer du kämpa för mindre muskelmassa än du gjort dom första åren, och man tappar så fort så i efter 3 året. Så kämpar man mot ca 1kg muskelmassa. När du säger att det bara är elitidrottare och vissa som verkligen brinner för att bygga muskler som orkar hålla den träningsfrekvensen år ut och år in. Så är det någorlunda sant, men det är endå en måttlinje på att om du gör allt rätt så kämpar man ca 4 året med så pass lite muskelmassa så det är löjligt 0,5-1kg. Det säger sig själv också, när folk börjar bli runt 30 år så har dom inte samma förutsättningar att bygga muskler
lika lätt. Det är bevisat att är man runt 30+ så börjar testorestoret tryta. Kör själv testobooster, för att krama ur det sista som jag har att ge.

FFMI-värde på runt 22-23 har man sett många på Kollozeums sida ligga på, då går dom på steroider. 10 % kroppsfett skriver du också är rimligt att nå, och det ska ta 15 år? Även där så verkar du tyvärr tänka helt snett, det blir inte lättare med tiden. Vi åldras och tappar testosteron nivårer, bygger inte lika lätt muskelmassa som jag skrev då man kommer lite till åren. Och dessutom efetr dom där 15 åren, herregud då kämpar man verkligen med ca 0,5kg muskelmassa. En klassisk myt grundat av steroid personer, att dom fått sin fysik på 10-15 år.

George Hackensmidt känner jag såklart till redan. På hans tid fanns exempelvis Ephedra (efedrin) Som nu är med på WADA för doping. Det körde med trimetyl och stryknin och 1935 kom även steroider. Så det fanns endel godheter för dom gamla gubbarna att knapra i sig på den tiden.

Rich piana sa själv i en video han satt fast länge på 170kg, men han körde på med mer steroider. Så han klarade över 200kg. Jeff seid ett av dom bästa exempel på steroid kändisar på youtube, han är tokdopad enligt ja nästan alla. Tar man priser i Mr olympia med andra steroid nissar, även i STHLM för något år sedan Guld. Ja då fuskar man. https://www.evolutionary.org/jeff-seid-steroids Han ska nu försöka komma upp till 180kg i bänkpress, vet inte om han lyckats än. David leid ja fusk där också ja haha. Att man ska kunna lyfta någorlunda vad dom grabbarna tar är inte så troligt, då dom går på allt. Det sämsta en natural person kan göra, är att lura sig själv att man kan komma lika långt som steroid personer. Tur man vet bättre än så iaf.

Ribcage
Ribcage
Krysslåda har rätt i det mesta här. Men sen jämför ni bodybuilders med styrkelyftare. Det är en heelt annan typ av fokus och träning. Man kan ju jämföra IPF mot andra federationer som inte testar lyftarna. Westside barbell och såna. Eller vissa strongmen som satsar på styrkelyft också. Där har vi generellt högre rekord på de otestade.
Varför mindre doping inom styrkelyft? För det är inga pengar i sporten. Det är få som kan leva på att vara inom eliten där tyvärr.

henkess
henkess
Finns inga pengar att hämta för vanliga personer som börjar med steroider heller oftast, ändå gör dom det. Skillnaden är att en del gör det för pengar och framgång i sporter, för det går inte vara med i eliten annars. Och en del gör det för att få snabbt resultat eller dom inser att människokroppen är ganska begränsad när det gäller bygga muskler. Efter dom har kört ett tag. Men det behöver jag inte säga egentligen, det vet nog alla redan. Och det säger många steroid personer själva också när dom får frågan. Att doping inte skulle vara vanligt inom styrkelyft är bara fånigt att tro. Det läser man ju att folk åker fast för doping inom det också. Och eftersom det är så lätt att smita undan också från dopingkontroller inom styrkelyft också, så är det bara ett plus för dom som dopar sig.

Måste fråga Ribcage , tror du tex Eddie Hall är clean också eller? När man läser det ni säger, så¨får man uppfattningen att ni inte tror doping existerar ö.v.h. Jag tror dock på lite önskestänkande från er, kanske även för lite pålästa.

Tillagt 2019-11-10 15:47:
- Ska jag läsa en blogg? Är det din blogg eller? Kan läsa den sen då efter jag tränat.

henkess
henkess
Har läst bloggen. Ska vi backa så långt så 1800 talets greker körde på svampar. Dopingcocktails på 1800 talet var känt för tex cycklister ( bestående av prestationshöjande, stimulativa ämnen som efedrin, kokain och amfetamin) Efedrin har använts långt till baka in på 1800 talet, var populärt ämne. 1900 talet användes tex strychnine (nervmedel)s om är en form av doping, Tomas hicks maraton löpare som nästan dog av det i Olymiska spelen. 1904.

1886 första dopingfallet med Trimetyl. Men trimetyl verkade bara vara Koffein,socker och eter. Cocaine användes för att cutta. Vid 1900 talet testade dom fram testosteron. Så visst fanns det grejor att använda.

https://www.rf.se/Arbetsrum/SvenskAntidoping/utbildningfakta/vadardoping/

"Under andra världskriget utvecklades amfetaminpreparat som Pervitin och Methedrin i syfte att öka soldaternas uthållighet.
Nr idrottens utveckling på nytt tog fart efter andra världskriget var det fortfarande olika typer av stimulantia som förekom som dopingmedel. "

Du länkade ju en artikel, som jag redan har skrivit i mitt tidigare inlägg. Sen kan man inte undgå att vara lite skeptisk kring mätning av resultat av Georg Hacken schmidt. Han var endå en wrestlare, mycket var nog i publicitets syfte. Sen att han inte räckt långt idag är en annan sak, men stark verkade han absolut ha varit.

Ribcage
Ribcage
Nej, jag tror inte att Eddie Hall är ren vilket var min poäng. Han har inte tävlat i IPF och har en mycket större mark än någon någonsin kommit nära i IPF.

Snabbt bänk och axelpass igår. Fem tolvor på 50 i militärpress och så långreps i bänk. Treor på 115. Och så några set pullups på det.
Helt ok pass

Krysslåda
Krysslåda
Testosteron uppfanns 1935 ja, men det fanns inte tillgängligt för kommersiellt bruk förrän sent 50-tal. Det var heller ingen som visste att de fungerade för att bygga muskler (inte ens vetenskapsmännen som forskade på testosteron). Att då folk på gatan, helt utan avancerade kunskaper i kemi och biologi, på ren magkänsla skulle börja använda testosteron i tron att det bygger muskler är därför väldigt osannolikt. Det finns flera auktoriteter på ämnet som säger att anabola steroider och testosteron började att användas för muskeluppbyggande syfte först på 1950-talet av ryska tyngdlyftare. En av dessa auktoriteter är Professor Harrison Pope vid Harvard Medical School som forskar på anabola steroider. Länkar ett väldigt intressant seminarium nedan som han håller om anabola steroider vilket du kan kolla igenom. Kanske länkat detta klipp tidigare men gör det igen då.

Kolla främst från 5 minuter och en minut framåt så säger han precis det jag säger.

https://youtu.be/UwIC8B1HaN8?t=290

Att det däremot fanns andra former av dopingpreparat tidigare än så har jag inte sagt något om men jag har svårt att tro att man kan bygga så många kg muskelmassa på att exempelvis sitta och tugga i sig tjurtestiklar ärligt talat. Så där tycker jag mest att du greppar efter halmstrån.

Min poäng var egentligen annars bara att visa på att man kan bli väldigt stor och stark utan att ta anabola steroider om man bara har rätt gener och tränar hårt.
Artikeln du länkade till från body.se säger ju bara att man inte ska ge upp och kan nå mycket längre än man först tror även med dåliga förutsättningar bara man är uthållig och kämpar på, vilket jag absolut håller med om. Man kan bygga en shysst fysik även med halvtaskiga gener. Men för att bli riktigt muskulös dvs. något utöver det vanliga så behövs det såklart gener för muskelbygge utöver det vanligt dvs. rätt förutsättningar. Och ens förutsättningar bestäms var man ligger på normalfördelningskurvan. För gemene man tror jag fortfarande att kroppslängden minus 95 i kg med en kroppsfettprocent på 10 känns är ett rimligt livsmål förutsätt att man sköter sin kost och träning korrekt i 5-10 års tid vilket jag förmodligen inte kommer att göra.

För även om återigen den största delen av muskelmassan såklart byggs i början av ens träningskarriär och man bygger mindre och mindre muskelmassa ju flera år av hård och korrekt träning man lägger ner så förutsätter denna tumregel att man också gör allt rätt hela tiden vilket 90 % av alla som tränar INTE gör, även många som tränar bodybuilding på elitnivå. Som exempel så var den enda styrketräning jag körde när jag pluggade på högskola under tre år (då jag för övrigt helt ren och med dålig kosthållning ändå klarade att bänka 120 kg andra året på utbildningen) pullups, bänkpress och situps nere i mitt studentkomplex källargym, en gång i veckan. Ibland slängde jag in lite bicepscurls och militärpress. Ben tränade jag inte alls men joggade fem gånger i veckan. Vissa veckor körde jag dock två pass om jag kände för det. Innan dess körde jag ganska regelbundet styrketräning på Friskis och Svettis åren mellan gymnasiet högskola men körde efter en brosplit (dvs. bänkpress en gång i veckan) och hade både dålig bänkpressteknik och förmodligen dålig kost också. Under gymnasietiden tränade jag också hyfsat regelbundet men hade ganska dålig koll på hur man tränade och körde även där för låg träningsvolym för att det skulle vara optimalt. Om jag från dag ett haft en personlig tränare som gett mig rätt kostupplägg, bra träningsschema och sett till att jag lärt mig lyfta korrekt redan från start så hade jag kunnat kapa den där utvecklingen till hälften.

Och du har, oavsett vad du själv verkar tror, inte heller gjort allting rätt. Tror du exempelvis att du har korrekt bänkpressteknik när du lyfter? Om du skulle gå i bänkpresskola hos någon atletklubb skulle du säkert med en del träning men med samma muskelmassa som du har idag kunna lyfta 10 och kanske 20 kg mer bara genom det.

Du nämner även UFC och andra amerikanska sporter och att de har dopade utövare men där känns det enligt mig mest som att de har dopingtest för syns skull. Dock var det väl värre i UFC för typ 10 och ännu hellre 20 år sedan då alla var fulltankade på steroider. Deras tester är ju dessvärre nog fortfarande idag inte i klass med WADAs och förmodligen inte Riksidrottsförbundets tester heller.
Det är säkert en del som slinker igenom även i Sverige men ju närmare världselit du kommer desto svårare blir det att smita undan. Och dopar de sig så kan de inte gå all in för då skulle det märkas direkt i dopingtesterna.

Tillagt 2019-11-12 23:13:
https://www.youtube.com/watch?v=IhTEhrkA4a0 här är ett annat bra klipp om FFMI och hur stor man kan bli på naturlig väg.

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!