Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Lugnt på gymmet i lördags. Kommer att köra på kvällen idag då det troligen är lite glesare på gymmet.

Fokus på mark fortfarande. Idag förmodligen bänk, axlar och lite rodd. Kommer nog att försöka köra halvkropp.
  • 0
Aha, själv tog jag vilodag den här helgen och kör nästa pass på onsdag tänkte jag. Kände mig lite seg.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde först ikväll och det blev hantelpress, skivstångsrodd och situps.

Hantelpress:
47,5 kg x 10 reps
47,5 x 9
47,5 x 8
42,5 x 9
42,5 x 8

Skivstångsrodd:
100 x 11
100 x 10
100 x 10
100 x 9

Situps på ca 60 graders lutning:
12
12
11
10

Köpte till den här https://traningsprodukter.se/produkt/ironmaster-dips-tillval/ till bänken eftersom pullups-tillbehöret var så robust och den var också riktigt bra. Hela Ironmaster Super bench-sortimentet har varit riktigt bra av det jag testat hittills. Kanske lite i dyraste laget men man får kvalitet.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Säger det igen, fuskigt med hemmagym!

4x4 på 160 i marklyft igår. Fortfarande mycket folk på gymmet. Är lite sliten i hamstring och rygg. Borde göra rehab men det blir inte av. Känner mig i rätt bra form och nu ska vi börja äta lite nyttigare hemma.
  • 0
Är det helt omöjligt för dig att knöka in en sådan bänk då?

Jag har för övrigt pullup-tillbehöret som klädhängare.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Jo, bor i bostadsrätt med sambo och barn. Ryms ingenstans
  • 0
Inte ens en pullup-stång någonstans?
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Näe, inget sånt. Men jag har lite hantlar och grejer hemma i nödfall. Band och maghjul.
  • 0
Körde militärpress, pull-ups och rumänska marklyft igår.

Militärpress:
55 kg x 12 reps
55 x 12
55 x 11
55 x 10

Pullups med olika grepp (97 kg kroppsvikt)
12 reps
12
11
10

Rumänska marklyft:
100 kg x 12 reps x 4 set
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde en löprunda ikväll. 6 km
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Tränade skullcrushers, bicepscurl, pullover och hacksquats ikväll.

Pullover m. skivstång:
55 kg x 11 reps
55 x 10
50 x 10
50 x 10

som kördes växelvis med.

Bicepscurl, skivstång:
45 x 12
55 x 9
55 x 8
50 x 9

Därefter

Skullcrushers:
55 x 11
55 x 10
55 x 10
55 x 9

Hack squats, skivstång:
120 x 8
120 x 7
90 x 14
90 x 13

Bra tryck!
Körde på hemmagymmet ikväll vilket funkade bra tycker jag.

Ska iväg och köra bänkpress på riktiga gymmet på onsdag tänkte och då ska jag försöka mig på en maxning i bänken, även fast jag inte kört mycket bänk på sista tiden. 135 kg är det som gäller som jag var nära att ta sist och kanske borde gå upp. Sedan blir det väl kabelrodd och benpress tror jag. Kanske lite situps också.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde mage för en gångs skull i torsdags, känns fortfarande. Kanske borde börja med detta, stärker nog mitt marklyft.

"Ska iväg och köra bänkpress på riktiga gymmet på onsdag tänkte och då ska jag försöka mig på en maxning i bänken"

Lycka till! Är själv svag i bänken nu tyvärr. Inget fokus där.
  • 0
Finns risk att jag också är det men tänkte göra ett försök ändå eftersom jag snackat om det i flera månader. Hantelpressen har jag iaf. ökat lite i på sista tiden så borde väl rimligtvis ha ökat även i bänken kan jag tycka.

Ska hursomhelst ändå köra ett bänkpass på onsdag.
Blir nog några set 6:or-7:or på 110 kg och några set högreps (typ 12:or) på typ 90-95 kg. Lite blandat tänkte jag.

Har ändrat mig och tänker köra marklyft istället för kabelrodd. Kanske maxar även där om det finns krut kvar och tänkte köra lite lägre reps även i den övningen än vad jag gjort förut. Är tydligen lätt att man tappar utförande om man kör högreps i mark har jag läst mig till. Så ska sikta på 6:or-8:or istället för 10:or-12:or.
Sedan kanske lite omvända flyes och situps på det.

Idag ska jag cykla spinning 30 minuter!
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde 3x3 på 170 kg igår. Tungt men kändes bra. Inte snygga lyft, men det gick ju upp. Hur jag ska få upp 30 kg mer till slut vette fan men det är väl bara att kötta på och ha tider med högre volym och så tider med högre vikt istället.

Körde annars biceps och mage. Hade tänkt köra bröst men var lite för slut för det.
  • 0
Jag tänkte försöka mig på en 6:a-7:a på 165 kg i marklyft. Problemet är bara att jag brukar klappa ihop totalt efter ett sådant set och får sänka vikten drastiskt. Har ingen bra uthållighet när det kommer till mark har jag märkt.

Vad gäller maxning i mark har jag aldrig gjort men jag misstänker att jag ligger kring 200 kg nånstans. Ska bli spännande att se var jag landar men inte säkert att jag orkar maxa efter bänkpressen.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde bänkpress, marklyft och situps ikväll på gymmet.

Har känt mig pigg och i bra form hela dagen efter att ha sovit bra, ätit bra och haft en allmänt slapp dag på jobbet. Så det kändes som en bra kväll att maxa i bänkpress.

Körde några uppvärmningsset på olika vikter där jag bla. gjorde en 2:a på 110 och en 1:a 120 kg (som som väntat gick lätt). Därefter la jag på 130 kg och testade det, som också gick upp förvånansvärt enkelt. Så det bådade ju gott.
Vilade i typ 10 minuter med lite lättare pumpset på 60 kg imellan för att jag skulle känna mig fräsch innan jag tillslut skulle göra mitt riktiga försök på 135 kg. Det gick vägen (!) och faktiskt utan några större problem. Det var tungt men lagom tungt typ.

Jag hade ingen passning utan körde i ett power rack istället så jag hade lite nära-döden-feeling när jag pressade. (Var praktiskt taget ensam på gymmet sånär som på en kille som körde roddmaskin och en tjej som tränade situps men pallade inte att fråga dem.)
Velade efteråt om jag skulle göra ett försök på 137.5 kg men sparar det till framtiden eftersom jag ändå persade med 2.5 kg.

Därefter körde jag två set på 110 kg och gjorde två 6:or. Sedan sänkte jag till 90 kg och gjorde 13 resp. 12 reps på den vikten.

Marklyftet maxade jag aldrig i för jag var som väntat för seg, men körde ett set på 165 kg och gjorde en 6:a. Därefter gjorde jag en 7:a på 155 kg och slutligen en 10 och en 9:a på 140 kg samt 13 reps på 120 kg där jag pumpade ut det sista.

Situps gjorde jag som vanligt 15 reps x 3 set på 45 graders lutning.
Omvända flyes struntade jag i ikväll för jag hade slut på energi.

Känns såklart kul med nytt rekord i bänken och jag ska försöka pallra mig iväg till gymmet fler gånger och nöta lite lågreps i den framöver, tänker jag. 140 kg känns faktiskt inte som någon omöjlighet om jag nöter på i någon månad. Tror nästan att jag hade fixat 137.5 kg ikväll om jag vilat en stund, men kände just då att jag var nöjd ändå. Kanske gör ett nytt försök om några veckor.

Nästa mål är 140 kg med en mellanlandning på 137.5 kg!
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Grattis då! Du verkar ha stor potential. Med en atletklubb och ett styrkeschema skulle du nog öka bra. Menar inte att det du gjort nu varit dåligt men mest sett ut som volym.

Jag har varit lat sen marklyften, men ska köra ett mastodontpass idag efter jobbet. Push med bröst axlar triceps.
  • 0
Tja, jag kanske borde tänka om lite där. Tränade ju på den lokala atletklubben framtill i höstas men bytte eftersom mitt nya gym kändes trevligare. (Har lite svårt för de här stinkande källargymmen som atletklubbarna ofta ligger i bara.)
Många på sådana gym brukar ju dock vara hjälpsamma och ha en avslappnad attityd som jag gillar och där skulle jag kanske kunna få lite coachning. Det var ju några killar som gav mig lite tekniktips i höstas när jag fastnade på 132,5 kg t ex..

Det känns dock också som att mycket beror på dagsform. Om jag testat för någon vecka sedan kanske jag inte fixat det t ex. För igår kände jag mig både stark och pigg och tänkte att jag till och med borde försökt på 137.5 kg.
2,5 kg kan ju dock vara skillnaden mellan att klara det och knappt orka starta lyftet så mycket möjligt jag som var lite väl euforisk igår också. Såg ett klipp idag på Ako Rahim som maxar i bänken och sedan försöker höja med 2.5 kg och precis det inträffar.

Men precis som du säger så borde jag nog försöka köra lite mer styrkebetonat och lågreps men det tar ju bara sån jäkla tid och jag är en sån som vilar mycket mellan seten. Inte ovanligt med 5 minuter när jag kör bänk t ex. Så om jag ska köra lågreps så kommer det ju ta hela dagen att genomföra ett pass känns det som.

Och absolut, om jag skulle nöta lite bänkteknik och köra lägre reps så skulle jag säkert kunna öka mitt max med 5-10 kg direkt.
(Killarna på atletklubben sa att jag hade bra bänkförutsättningar och när jag frågade hur bra så trodde en av dom med en höftning att jag kanske skulle kunnat landa runt 170 kg i pausbänk om jag hade nött sedan tonåren.)

Jobbet ska ju dock göras också och jag har inte riktigt haft den disciplinen hittills. Kör just nu ett minimalistiskt program med en övning vardera för push, pull, legs med ca 40 reps per övning och pass, och det känns lagom och kul varje gång jag ska göra det. Om jag nu ska ändra om träningen och köra mer lågreps och styrkebetonat som kommer ta mer tid, så kanske glädjen i träningen försvinner. Men 140 kg i bänk låter faktiskt riktigt coolt så skulle vara kul att kunna säga att man tar det.

Om jag skulle hoppa på ett styrkeprogram, vilket program skulle du rekommendera då?
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
När förstår. Jag skulle göra lite lågreps igår och det tog lång tid och var jobbigt. Körde på 110 i bänk, fyra som mest. Sen axlar och triceps resten av passet.Får väl köra bröst en till gång snart så jag verkligen får ta ut dem.

Men lågreps mot en toppning iallafall. Du har ju byggt upp muskler och styrka med högre reps. Sen är det bara att få in nervsystemet på lågreps och vänja dig så kommer du lägga på minst 10 kg i alla lyft gissar jag.

"Om jag skulle hoppa på ett styrkeprogram, vilket program skulle du rekommendera då?"

Oj, den är svår. Vet att många kör med t.ex. Sheiko. Den finns på styrkelabbet. Men ja det är många set och den tar lång tid. Minns att jag började tycka att träning var lite tråkigt när jag körde den.

Annars har styrkelabbet ett par andra program för bänk, böj, press och mark. Men de kostar. För en toppning har jag ökat bra av russian squat routine. Sex veckor där man trappar upp mot en maxning.
  • 0
Ja, precis. Att lägga in några set lågreps varje pass borde jag kan kunna fixa.
Säg att jag kör två set 3-4:or, en 6-7:a ett annat set och sedan kör lite mer volym och gör två set 8-10:or samt därefter ett pumpset på typ 12 reps? Det blir 6 set totalt vilket känns rimligt tidsmässigt.

Hur låter det?
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Fungerar nog bra. Finns många sätt och fungerar nog olika bra för olika personer det där. Har ju själv tänkt avveckla styrkelyftandet och köra mer åt ditt håll att ha volym och effektiva pass. Lite mer bodybuilding. Kommer nog vara i riktigt fin form till sommaren som det känns nu. Stark eller inte. Kommer se stark ut.

Körde böj, bänk och biceps idag. Bänken går rätt kasst, men det är gymmets fel som tagit bort den enda någorlunda bra bänken. Funderar på att börja mailkriga lite men kanske avvaktar nu i coronatider.

Ska hålla igen på slisk och onödigt intag av kalorier nu och försöka vara bättre på proteinshake så kommer det nog ge resultat.
  • 0
Körde pullups, dips och benpress igår.

Pullups/chins m. olika grepp på 97 kg kroppsvikt:
12 reps
12
11
11

Dips med 10 kg extravikt:
12
12
12
11

Benpress 45 grader:
255 kg x 10 reps
255 x 10
255 x 10
255 x 10

Gick bra även igår kväll. Lugnt och skönt på gymmet med bara jag och två till där.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
"Fungerar nog bra. Finns många sätt och fungerar nog olika bra för olika personer det där."

Ja, borde väl iaf. ge 5 kg till i bänken inom 3-4 månader kan jag tycka, men kanske är lite väl optimistisk. Det är ca 15 pass med lågreps. Kan man få ur sig 5 kg till i bänk på den tiden tro?

"Har ju själv tänkt avveckla styrkelyftandet och köra mer åt ditt håll att ha volym och effektiva pass. Lite mer bodybuilding. Kommer nog vara i riktigt fin form till sommaren som det känns nu. Stark eller inte. Kommer se stark ut."

Ja, kanske är smart. Och precis som du säger så är det skönt att bränna av 4 x 10 i en övning och vara klar sedan. Men just i bänk kan jag (och brukar jag också) göra ett undantag och nöta lite lägre reps och flera set.
Brukar ofta köra fem-sex set i bänk/hantelpress med 6:or-12:or men nästan aldrig så lågt som 3-4:or.

Du har ju iaf redan fixat 135 kg i bänk så just i den övningen kan du ju slappna av lite i.
Men marken borde du väl kunna passera den magiska 200 kg-gränsen om du nöter på lite mer så ge inte upp där ännu.
Hur många reps gör du på 170 kg om du pressar dig? (Jag vet att du inte gillar reps-kalkylatorer men 5 reps på 170 kg motsvarar en maxning på 200 kg så enligt en sådan är du ju nära.)

Jag ska själv göra en maxning där men är tveksam om jag klarar 200 kg med tanke på hur seg jag var när jag gjorde en 6:a på 165 kg men även på hur lite övningsvana jag har där. Tror greppet kommer svika också.
Jag kör ju mest rumänska marklyft och omvända marklyft (hack squats) annars. Tycker det känns mer givande men inte alls lika mycket rygg i dem såklart.

För jag har verkligen ingen uthållighet när jag kör marklyft utan brukar bli som en urvriden disktrasa efter ett set. Har väl antagligen otränat nervsystem eller nått. Om jag höftar till så tror jag att jag kan fixa 190 kg kanske. Ska testa nästa vecka på kul och se var jag landar men räknar inte med några underverk.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
"Ska hålla igen på slisk och onödigt intag av kalorier nu och försöka vara bättre på proteinshake så kommer det nog ge resultat."

Ja, försöker själv göra samma sak men inte helt lätt. Försöker att äta lite mindre i kombination med träning och har gått ner från 96 cm till 93 cm i midjemått men har såklart många cm att kapa fortfarande. Målet är 86 cm men allt under 90 cm är OK känner jag. (Kommer jag ner till 86 cm lovar jag att bjuda på en formbild men inte annars tyvärr .)
En cm brukar motsvara ett kg för mig ungefär, så har 4 kg att gå ner minst men helst 7 kg då. Vägde tydligen 100 kg när jag satte igång och har gått ner till 97 kg nu.
Kör spinningcykel och löpning som träningsform och räknar kallt med att jag bränner ca 500 kcal per gång.

Proteinshakes har jag lite svårt för (får typ hålla för näsan när jag ska dricka dom) men tar det två gånger i veckan efter mina styrkepass.



Sorry för textväggarna för övrigt! Blev lite babbligt...
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!