LIVE

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Annonsera
logo hd live | Quakecon at Home Official Stream
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning

Krysslåda
Offline
Krysslåda
Körde, trots att jag var mätt efter att ha ätit hämtpizza, militärpress och marklyft ikväll.

Testade att göra 10:or på 140 kg i marklyft vilket gick bra. Blev fyra set. Samma vikter som det brukar vara dvs. 60 resp 55 kg i militärpress.

Blir bänk, kabelrodd, benpress och situps på torsdag tänkte jag.

Tillagt 2020-01-06 22:06:
Orkade inte mer ikväll för jag var så mätt.
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Ribcage
Offline
Ribcage
Kom på att jag ju tagit en sjua på 110 så jag måste göra en åtta för ett PB. Struntar nog i det och köttar på som vanligt.
 

Gamertag: Ribcage se
Ribcage
Offline
Ribcage
Har fått för mig att jag ska börja springa då och då. Mitt första löparpass blev knappt 4 km. Men det var innan jobbet så tiden var knapp, springer gärna 5 km nästa gång. Kändes riktigt bra faktiskt. Inga krämpor. Är väl minst ett halvår sedan jag sprang.
 

Gamertag: Ribcage se
Krysslåda
Offline
Krysslåda
OK, kul! Jag springer själv vanligen tre ggr i veckan men det har inte blivit så mycket nu under vintern. Har kört mest spinningcykel och hoppat rep. Tänkte dock springa ikväll!

Kör gympasset imorgonkväll tänkte jag. Var för trött igår och idag har jag inte tid.
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Krysslåda
Offline
Krysslåda
Körde bänkpress, kabelrodd, situps och hantelcurl ikväll.
Hade lite ont i huvudet under stora delar av träningspasset så kände mig lite klenare pga. det.

Gjorde dock en 10:a och en 9:a på 100 kg i bänkpress och därefter en 10:a på 95 kg. Sedan körde jag tre set hantelpress på 45 kg där jag gjorde en 8:a, 7:a, 6:a.

Kabelrodd blev det två 10:or på 100 kg och två 10:or på 95 kg.

Situps 15 reps på 35 graders lutning följt av tre 10:or med 5 kg bakom nacken.

Avslutade med bicepscurl där jag gjorde en 8:a på 27.5 kgs-hantlarna följt av två 8:or på 25 kg och till sist en 7:a på 50 kg i EZ-curls.

Gick väl helt OK ändå men jag fick verkligen slita så ska bli skönt att sova snart!
Imorgon ska jag hoppa lite rep i köket tänkte jag...

Tillagt 2020-01-11 23:49:
Skippade pga. huvudvärken benpress och körde bicepscurl istället!
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Ribcage
Offline
Ribcage
Vilat sen i torsdags pga löpningen och AW så idag kör jag helkropp. Mark, sen bänk, sen böj. Kämpigt på förhand men behöver inte köra så tungt i böj och bänk.
 

Gamertag: Ribcage se
Ribcage
Offline
Ribcage
Det blev sex fyror på 150 i marklyft, över fyra ton sammanlagt med uppvärmning. Sen bänk som blev lite speciell, var lite trött av mark. En åtta på 100, sen femma på 110 där jag höll på att faila pga glömde ta i i slutet. Sen fyra, trea och så sänkte jag till 100 och gjorde en åtta igen.

Efter det lite böj för att jag inte kört det på ett tag. Gick som mest upp på femmor på 100, kommer köra imorgon igen.

Bra pass, avslutade med bastu med en polare.
 

Gamertag: Ribcage se
Krysslåda
Offline
Krysslåda
Ska köra marklyft själv ikväll. Tänkte sikta på en 10:a på 150 kg. Borde gå vägen, iaf som det kändes förra gången jag tränade.

Ska även träna militärpress och hantelrodd.

Har kört två löppass i rad nu den här veckan. Känns skönt att jag kommit igång med det. Inte varit så sugen nu under vintern att sticka ut i kylan.
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Krysslåda
Offline
Krysslåda
Körde lite marklyft, militärpress och bicepscurl (igen!) ikväll.

Blev i militärpress en 10:a på 60 kg följt av en 8:a på 62.5 kg. Därefter två 9:or på 55 kg och en 12:a på 50 kg.

I marklyft gjorde jag en ganska tung 10:a på 150 kg. Eftersom jag tränade hemma så vågade jag inte släppa ner vikten utan höll emot hela vägen ner (excentriska fasen).
Därefter gjorde jag på samma vis, en 10:a på 140 följt av en 10:a på 135 kg samt en 12:a på 130 kg.

Bicepscurl 10:a, 9:a, 9:a, 9:a på 52.5 kg

Inget mer att rapportera annat än att jag ska jogga igen imorgon. 6 km blir det!
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Ribcage
Offline
Ribcage
Gymmet går ok men inte mer. Känner mig grov och vältränad men kanske inte så stark.

Sprang idag igen, lite snabbare och lite längre än sist. Det tar sig.
 

Gamertag: Ribcage se
Krysslåda
Offline
Krysslåda
Hur långa pass blir det? Jag springer oftast mellan 5-7 km.
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Krysslåda
Offline
Krysslåda
I kilometer alltså.
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Krysslåda
Offline
Krysslåda
Körde bänkpress/hantelpress, Pullups/kabelrodd/latsdrag och situps ikväll.

10:a och 9:a på 100 kg. 10 på 95 kg. 7:a, 6:a och 5:a på 45 kg

Pullups 12:a på 97 kg kroppsvikt följt av latsdrag 10:a och 9:a på 100 kg. Kabelrodd 10:a på 103 kg och en 10:a på 97 kg.

Situps 45 grader lutning 10: och 9:a med 5 kg bakom nacken, 11:a med 2.5 kg bakom nacken och slutligen 13 reps utan vikt.

Imorgon ska jag jogga 6 km igen och så även på tisdag.

Tillagt 2020-01-20 00:44:
"10:a och 9:a på 100 kg. 10 på 95 kg. 7:a, 6:a och 5:a på 45 kg"

10:a och 9:a på 100 i bänkpress alltså. 7:a, 6:a och 5:a på 45 kg i hantelpress (plan).
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Ribcage
Offline
Ribcage
"Hur långa pass blir det? "

Det blir bara korta. Sist 4 km. Vänjer kroppen lite sakta. Hade nog orkat en mil om jag tog det lugnt bara.

Börjat lära mig low bar squat. Kul att byta teknik och testa.

Här kör jag på 110.
https://imgur.com/a/CcQjcso

Får en helt annat känsla. Klippet är efter sju set tung marklyft och med skor glömda i hallen. Inbillar mig i övrigt att jag blir starkare av low bar så kanske tar 140 i slutet av månaden med den tekniken.
 

Gamertag: Ribcage se
Krysslåda
Offline
Krysslåda
Aha, just jah. Det går att ha stången både högt och lågt när man knäböjer!
Ser stiligt ut på videon.

Min knäböj ligger fortfarande på is. Ska ta tag i det någon gång framöver (har jag tänkt i flera månader nu.). Vill gärna lära mig knäböj men har iaf börjat marklyfta så alltid något.

Ska köra rumänska marklyft imorgon tänkte jag (då jag tränar hemma och det låter för mycket när jag släpper ner vikterna trots att jag är försiktig). Och på lördag blir det antingen benpress eller hacksquats, men kanske ska smyga in lite teknikträning på knäböj också.

Nu ska jag precis ut på ett joggingpass. 6 km blir det idag också!
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Ribcage
Offline
Ribcage
Ja du verkar riktigt stark i marklyft iallafall. Jag körde press idag. Gick sådär, men blev riktigt grov.
 

Gamertag: Ribcage se
Krysslåda
Offline
Krysslåda
"Ja du verkar riktigt stark i marklyft iallafall. Jag körde press idag. Gick sådär, men blev riktigt grov."

Mja, jag är ju bra genomtränad sedan tidigare så muskelmassan har jag. Men har faktiskt aldrig testat marklyft förrän för någon månad sedan, så det går nog att slipa en del på tekniken. Vet inte om jag har bra förutsättningar men det har gått ganska lätt hittills, men 10:an på 150 kg var riktigt tung så det dröjer nog innan jag ökar i där. Funderar dock på att gå ner och köra färre reps i just marklyft och köra 5x5 där eftersom det verkar vara rekommendationen. Vissa påstår att man lätt tappar utförandet på övningen om man kör för höga reps.

Har hursomhelst köpt Iron Gym Iron grips som jag tänkte testa. Funderade på dragremmar men tyckte dessa verkade smidiga istället.

https://www.svensktkosttillskott.se/iron-gym-iron-grip?gclid=CjwKCAiA35rxBRAWEiwADqB3785s8U3w3gbN2CZBP8LSxBGAT4o2DtKjRbhDLezYkl7Iq6t6T6VsShoCY84QAvD_BwE

Tillagt 2020-01-22 01:30:
(Ska dock påpeka att när jag gjorde 150 kg x 10 reps i marklyft så tog jag nytt grepp för varje repetition och vilade några sekunder. Hade aldrig fixat 10 reps på raken utan att släppa stången.)
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Ribcage
Offline
Ribcage
Jag kör aldrig över sex reps i marklyft. Snittar väl runt tre reps antar jag. Sist gjorde jag sex femmor på 150. Kämpigt pass.

Du är inte rädd att få svagt grepp om du kör med såna där?

Rekommenderar såna här för greppet
https://www.mmsports.se/Traningstillbehor/Dragremmar-Grepp/MM-Sports-Gym-Chalk.html?variantid=33317&gclid=CjwKCAiA35rxBRAWEiwADqB37zki0tL8G56s5BotHtAiHVIlMzPvmyb_7B1LLUcuTCO2bNMz8xBl2xoCrrkQAvD_BwE

Jag har figure 8 straps men de används sällan. Läckra grejer annars.
https://www.fitnessbutiken.se/cps-figure-8-straps-black.html?utm_source=google_shopping&gclid=CjwKCAiA35rxBRAWEiwADqB37-a30KPO2GL5Gm_ajFj22GjKv_aMOHkJ-sP2T6kwWkXaTp0eRezbUBoCPJAQAvD_BwE
 

Gamertag: Ribcage se
Krysslåda
Offline
Krysslåda
Nja, vill inte hålla på och greja med magnesium faktiskt. Blir så söligt och geggigt.

Fast drag-remmar funderade jag faktiskt på men tog iron grips istället. Kanske var dumt.
Tänker dock bara använda dem när jag kör marklyft så tränar greppet ändå i latsdrag/chins/rodd och bicepscurl.

Har läst runt lite på nätet angående om marklyft är en bra övning för lats, men det står olika överallt. Vad tycker du, tränas latsen (i någon större utsträckning dvs) i marklyft?
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Ribcage
Offline
Ribcage
Tycker att det tar bra på hela baksidan, mycket baksida lår. Även traps och lats ja. Men du borde väl känna själv efter 10 reps?
Det tar inte som en latsövning, men stärkerhela kedjan där såklart.
 

Gamertag: Ribcage se
Krysslåda
Offline
Krysslåda
Känner mest i baksida lår, rumpa och ländryggen under själva övningen. Sedan hade jag även en hel del träningsvärk i trapsen men även framsida lår och underarmar. Jag kände dock inte så mycket i latsen.
Den står inte med som stabiliseringsmuskel på exrx.net men däremot står det i kommentaren i anknytning till övningen att latsen tränas vid tunga marklyft, så det verkar väl vara så.

Funderar nämligen på om jag ska köra vanliga marklyft plus bicepscurl, eller rumänska marklyft plus hantelrodd, ikväll.
(Tänkte även köra militärpress då.)
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Ribcage
Offline
Ribcage
Tycker du kan köra mark, rodd och biceps

Jag gillar att köra större övningar först, sen lite rodd och sen lite biceps på det. Tar ofta bra. Sitter här med träningsvärk i biceps. Har inga stora armar dock, skulle jag inte säga. Eller duger för mig.
 

Gamertag: Ribcage se
Krysslåda
Offline
Krysslåda
OK har fått en tillsägelse av flickvännen att inte släppa vikterna i golvet på kvällen så får se om jag vågar köra marklyft. Kan bli rumänska så jag lättare kan hantera vikten. Men jag skulle ju iofs kunna dra iväg till gymmet också. Får se hur jag gör...

Vad är din åsikt om skivstångsrodd förresten? Den verkar anses av många som den ultimata ryggövningen men tycker jag mest blir trött i ländryggen. Har byggt upp min rygg på enbart hantelrodd, kabelrodd och latsdrag/pullups (samt även lite hantelpullovers på sista tiden). Har försökt träna skivstångsrodd några gånger de senaste månaderna men tycker den mest är klumpig

Tillagt 2020-01-22 16:17:
Kanske väljer bort bicepscurl och kör triceps istället. Var längesedan. Blir nog skull crushers fast bakom huvudet. Vet inte vad det kallas på svenska.

Skulle väl inte säga att mina armar är jättestora heller men tycker de ändå har växt de senaste åren. Jag är ju rätt lång så har långa armar och då blir de ju tyvärr ganska långsmala också.
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Ribcage
Offline
Ribcage
Tycker skivstångsrodd är riktigt bra och skön. Man kan ju köra med bälte för att avlasta ryggen. Men den är inget måste. Finns flera variationer som maskiner och hantelrodd och så. Tycker man ska köra det man tycker om.

Jag ska hem och bara nöta soffan idag. Leka med dottern. Men imorgon ska jag lasta på tyngre i low bar. Åtminstone 130 ska jag lyfta.
 

Gamertag: Ribcage se
Krysslåda
Offline
Krysslåda
Körde militärpress, skivstångs hack-squats och hantelrodd samt lite tricepsextensioner ikväll.

Har väl inte så mycket att rapportera annat än att det gick som vanligt. Hacksquats bränner skönt i framsida lår! Körde fyra set, 10 reps på 100 kg.

Imorgon ska jag jogga igen!

(Testade lite som hastigast att göra skivstångsrodd men tyckte det blev jobbigt redan på 65 kg som jag testade med idag. Var dock lite viktkåt sist jag körde och lastade på samma vikt som jag kör med i kabelrodden dvs. 100 kg och då gick det ju inte så bra, (även fast just stångrodd ska vara en riktig egolyfts-övning där man ska kunna lasta på mycket vikt)... men som sagt, tyckte även 65 kg var jobbigt för ländryggen så har väl klen ländrygg då antar jag. Tycker dock inte marklyft är i närheten så jobbig för ländryggen och där kör jag ju bra mycket tyngre så får inte ihop det...! Kanske bara är stel då.)

Tillagt 2020-01-23 00:09:
Lycka till med maxningen förresten!
 

Jag är inte bara politiskt korrekt - jag brukar ha rätt i andra frågor också!
avatar is Missing

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!