Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Känner du ungefär att du har två reps kvar i tanken när du gör en tia på 100?
Jag tänker att en tia på 100 är så pass bekvämt för mig nu att jag nog ska göra tior på 105 istället.

Borde kanske egentligen köra lågreps idag för det var ett tag sen. Men det är skönt att köra repmax. Hög vikt känns bara som att jag lastar på 110, tränar själv så vågar inte fler än fem. Blir ingen progression på det sättet.
  • 0
Jag gör vanligtvis en 10:a-11:a på 100 kg så en riktigt bra dag så kan jag nog fläska upp en 12:a, iaf om jag har jag pass.

Igår hade jag dock inte fixat en 11:a för jag kom lite fel vid utlyftet så gjorde bara en 10:a.

Tror inte att jag fixar en 10:a på 105 kg faktiskt. Iaf inte utan pass då så att jag inte vågar pressa sig.

Har stått och stampat på den här vikten i ett år. Borde köra lite tyngre kanske men känner väl lite samma som dig att jag inte vågar köra tungt om jag inte har pass. De få gånger jag kör lågreps så har jag pass av någon snäll person på gymmet men det är ju inte alltid det finns så har vid flera tillfällen fått stången över mig. Och även om man inte dör av det så är det ju aldrig kul. Känns omständigt och klumpigt.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Nä precis. Det känns tråkigt, omständligt och klumpigt när det blir för tungt. Snarare bör vi bli starkare av riktiga stopp på bröstet på samma vikt vi orkade många reps av. Säkrare och bättre för att slippa skador och sådär.

Om du stått och stampat på samma i ett år kanske du borde testa något nytt? Pausreps? Fler set? Öka vikten lite? Eller har du en bra plan?
  • 0
Jag står och velar mellan om jag antingen ska försöka bli bra på chins och dips, eller skivstångsrodd och bänkpress.

Som det känns just nu så lutar det åt att jag ska köra två bänkpass i veckan och skippa iaf dips ett tag framöver.

Har fiskört med ett pass i veckan för länge framtill nu och då händer ju ingenting.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Jag som precis börjat lägga till dips. Kanske kör det idag. Två pass bänk i veckan är verkligen minimum. Ska vara ett extremt hårt pass annars.

Det behöver inte vara ett hårt pass, men vila en vecka är lite väl.
  • 0
Mjo, jag kör ju två pass i veckan men bara bänk en gång så då får man ju resultat därefter.

Men jag lägger kanske in något set hantelpress/dips på slutet av passen för att variera men fokus och det stora arbetet ska ligga på bänkpressen i några månader framöver. Tänker som sagt ta 140 kg i bänk till jul.

Efter 140 kg i bänk så lägger jag om och fokuserar på chins och dips ett halvår tänkte jag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Det blev nio reps på 105. Vågade inte sista. I början av passet nu.
  • 0
Starkt ändå!
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Så en nia och två åttor. Sen lite chins. Dips åttor med en tjuga hängandes, fyra set.
Tre eller fyra set sittande rodd i sån där med stöd för bröstkorgen. Tar bra på bröstryggen. Helt okej pass!
  • 0
Kollade igenom vad jag skrev för ett år sedan och vad jag tränade på. Gjorde i september-oktober 2019 en 10:a på 97,5 kg resp. 100 kg, i bänkpress. Idag gör jag en 11:a (och kanske en 12:a) på 100 kg. Så jag har ju iaf gått framåt litegrann. Tränade ju mest hantelpress förra året också så var bättre i det.

Men jag tänker ändå lägga om mitt schema till att träna bänkpress två ggr i veckan och ha hantelpress/dips som komplement.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Man kan väl inte förvänta sig samma resultatökningar nu som förr om man inte ändrat något drastiskt. Jag börjar bli till åren också, får vara nöjd med det lilla. Tränar inte särskilt ofta eller särskilt jobbiga pass heller.

Bra att ha anteckningar att gå tillbaka till. Måste säkerhetskopiera mina.

Fick säga åt min bror. Han gjorde tre set treor i bänk och körde lite i en bröstmaskin, sedan tänker han vila en vecka. Vill ha öka något alls så måste han köra oftare, eller betydligt köttigare pass. Nio reps på en vecka är ju inget.
  • 0
Ne, låter lite. Mer minimalistiskt än mig till och med.

Jag gjorde en 6:a på 115 kg i bänkpress sedan 10:a och 9:a på 100 kg följt av en 11:a på 90 kg samt pumpset på 75 kg. Känns inte som att det händer så mycket här. Men tänkte nöta på två pass i veckan någon månad framöver.
Kabelrodd blev det 10:or på 103 kg resp. 97 kg.
Benpress 10:or på 255 kg, fyra set.
Gjorde några set mage också på 45 graders vinkel i situpsbänken.15 reps.

Det var igår. Idag spelade jag och några kompisar frisbee-golf så totalt 7 km promenad enligt mobilen idag. Imorgon tänkte jag jogga.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
6a på 115 är ju jäkligt starkt. Det klarar jag inte. Tror jag.
Mitt nästa bänkpass blir ett återhämtningspass. Kan ju köra lägre vikt men med bra form. Kanske högst 90 kg. Stopp på bröstet och sådär. För jag känner mig lite sliten och det bär sig inte att köra svintungt varje pass. Men nästa pass blir nog böj och biceps. Sen mark och bänk. Med tillhörande övningar.

Har velat jogga flera kvällar men är så lat.
  • 0
Tror du fixar det om du fixar en 9:a på 105 kg.

Ang. joggning så behöver du ju annars inte jogga så långt utan bara ta en kvällsrunda runt kvarteret. Brukar oftast hålla mig till 5-6 km men ibland blir det, som idag då jag var fredagstrött, bara 4 km och känner jag mig piggare kanske det blir 7 km. Sällan jag springer längre än så.


Igår (torsdag) körde jag hantelpress, latsdrag och benpress.

Hantelpress:
45 kg x 11 reps
45 x 10
45 x 9
35 x 13

Latsdrag:
230 lbs (104,4 kg) x 9 reps
225 x 9
210 x 9
200 x 11

Benpress:
265 kg x 10 reps
265 x 9
255 x 10
255 x 10

Bra tryck!
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde bänkpress, kabelrodd, benpress och lite skull crushers ikväll.

Bänkpress:
110 kg x 8 reps
105 x 8
95 x 11
95 x 10
85 x 12

Kabelrodd:
230 lbs (104,4 kg) x 10 reps
230 x 9
215 x 10
200 x 12

Benpress:
265 kg x 10 reps
255 x 10
255 x 10
235 x 12

Skullcrushers:
52,5 kg x 11
52,5 x 10
52,5 x 9

Körde en joggingrunda igår på 5,5 km. Skippade tyvärr styrkepasset som jag skulle tränat i söndags pga. förhinder. Imorgon tänkte jag cykla lite spinning.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Nä gjorde en femma på 110 och sen några åttor på 105. Nu kommer jag att vila hela helgen då vi ska på fisketur ett gäng kompisar. Får bli nya friska tag nästa vecka.

Kommer fortsatt köra höga reps. Treor känns mest slitsamt.
  • 0
Sjua på 110 som tyngst i bänk idag. Sen 17 chins som flest. Passet börjar bra.
  • 0
Bra jobb!

Jag körde hantelpress, latsdrag, benpress och situps igårkväll.

Hantelpress:
45 kg x 11
45 x 11
45 x 10
45 x 9

Latsdrag:
230 lbs (104,4 kg) x 9
220 x 10
210 x 10
200 x 11

Benpress:
265 kg x 10
255 x 10
255 x 10
235 x 12

Situps, 45 graders vinkel:
Kroppsvikt x 15 reps
14
13
12

Åker på jobbresa nu i några dagar så kör nog mitt nästa pass på torsdag. Blir bänkpress, benpress och kabelrodd iaf. Sedan lite bicepscurl och ev. lite rygglyft.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde bänkpress, kabelrodd, benpress samt lite bicepscurl och nått set rygglyft.

Bänkpress:
110 kg x 8 reps
105 x 8
100 x 9
95 x 9
80 x 11

Kabelrodd:
230 lbs (104,4 kg) x 10 reps
220 x 10
210 x 11
200 x 11

Benpress:
265 kg x 10 reps
255 x 10
245 x 11
235 x 12

Bicepscurl med hantlar:
27,5 kg x 10 reps
22,5 x 12

Rygglyft med två 25 kgs-vikter:
15 reps
13 reps
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Jäklar vad du köttar på. Jag känner mig mest lat och omotiverad.

Körde böj, bänk och biceps. I bänken gjorde jag stopp på bröstet varje rep. Bra att variera tänker jag. Mindre slitsamt med ett rejält stopp, för min axeln som är lite sliten.
Armarna var stora men inte maxstarka. Körde rak stång och hantelcurl. Vilat magträningen för länge nu känner jag, lite trist. Får köra i helgen.
  • 0
Jag har inte så många gympass i veckan men när jag väl tränar så gör jag det ordentligt.

Kändes kul att träna armar med lite bicepscurl. Tror jag kör triceps-extensioner nästa gång. Kanske tar ett break från bröspressandet och kör lite militärpress istället. Blir nog rumänska marklyft och pullovers också.

Kanske ska göra som dig och testa att träna med stopp. Kan nog ge lite för min bänkpress tänker jag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde Bänk igår igen. Först upp värmning up till 105 kg där jag gjorde en åtta. Sen en femma på 110 och då jag inte kände mig så stark gjorde jag tior med fötterna uppe på 80 kg med stopp på bröstet. Får äta lite bättre och träna lite bättre, eller smartare. För nu var det inte toppform.

Körde mage för första gången på länge så känner av det nu. Annars bröst och rygg i maskin ett par set. Jo, drog 17, 12 och 8 chins också.
  • 0
Körde dips, chins och rdl.

Dips:
Kv + 25 kg (121 kg) x 10 reps
Kv + 10 kg x 14 reps
Kv + 10 x 13
Kv x 16

Chins:
Kv + 5 kg x 13 reps
Kv x 13
Kv x 12
Kv x 10

Rdl:
100 kg x 13 reps x 3 set

Kortare pass idag. Ska nog träna lite hopprep imorgon. Inget mer att rapportera.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Blev faktiskt marklyft igår. För första gången sen i juli. Kände mig stark ändå. Ser fram emot att köra minst ett pass i veckan. Jag var bara upp på 160 men det fick räcka. Ska inte gå ut för hårt. Träna på 140-160 tills jag känner mig för stark för vikten. Som med bänkpressen

Köpte två burkar pwo. Tänkte det kan va skoj få en liten kick innan passet. Varit rätt omotiverad på sistone.

Mitt magpass tog tydligen så bra att jag har träningsvärk nu sen i söndags. Så, får köra igen idag.

Bänk idag efter jobbet. Vill fortfarande göra en lätt tia på 105 kg. Kommer väl gå om jag har en riktigt bra dag på gymmet. Mycket pepp, fokus och pwo. Hade gärna haft en passare dock.
  • 0
Jag har nog en tung 10:a på 105 kg...om jag pressar mig då.
Ang. mage så testade jag idag att köra maglyft istället för situps, som omväxling. Tycker det tar bra.

Körde annars militärpress, pullovers, skullcrushers samt maglyft då som sagt:

Militärpress:
60 kg x 10 reps
60 x 10
55 x 10
50 x 11

Pullovers:
52,5 kg x 10 reps
52,5 x 10
47,5 x 10

Skullcrushers:
52,5 kg x 10 reps
52,5 x 10
47,5 x 10

Maglyft på 45 graders lutning:
13 reps
12
12
11

Har inte tappat något i styrka i varken militärpress eller pullovers trots att jag inte tränat dem på ett tag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!