Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Jag har lagt ner mitt dipsande då det blev fokus på annat. Kanske kör något pass framöver.

Drog 170 i mark igår och det kändes snyggt och lätt, men 175 fastnade under knäna tyvärr. Ska nöta på med 160 som nu känns som en bekväm vikt för mig. 1-2 reps på 170 som mest tills jag känner mig betydligt starkare.
  • 0
Min förkylning har tagit om så jag hoppar över träningen imorgon och kör på söndag istället. Då ska jag träna militärpress, marklyft och bicepscurl. Tills dess är det viloläge. Kanske joggar på lördag om jag känner mig i form, dock!

Surt men man kan ju inte alltid vara frisk
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Kan vara bra att vila också. För leder och sånt.

Köttar på 160 idag. Tills jag blir trött. Körde benpress i veckan. Kevin hall rekommenderar det för mark som komplement.
  • 0
Mjo, precis. Körde militärpress, pullovers, rumänska marklyft och bicepscurl, ikväll.

Militärpress:
60 kg x 10 reps
60 x 10
55 x 10
50 x 12

Pullovers:
52,5 kg x 10 reps
52,5 x 9
47,5 x 10
47,5 x 10

Rumänska marklyft:
105 kg x 13 reps x 3 set

Hantelcurl:
27,5 kg x 10 reps
25 x 10
22,5 x 12
22,5 x 10 (hammercurls!)

Gick bra trots uppehåll. På onsdag ska jag träna bänkpress igen men även kabelrodd, benpress och sit-ups.

Imorgon ska jag springa 5 km tänkte jag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Bänkpress:
120 kg x 5 reps
110 x 7
100 x 10
100 x 10
90 x 10

Kabelrodd:
104,42 kg (230 lbs) x 10 reps
220 x 10
210 x 10
200 x 10

Benpress:
265 kg x 10 reps
255 x 10
245 x 10
235 x 10

Situps på 45 graders lutning:
15 reps
13
12

Nästa gång jag tränar bänkpress tänkte jag försöka mig på 137,5 kg. Får se hur det går men som det känns så ska det nog gå bra.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Tack, det ska jag göra
Tränar du något Flatchan?
  • 0
Körde chins och dips igårkväll.

Chins:
110 kg (viktväst 12 kg plus 98 kg kv) x 11 reps
98 x 13
98 x 11
98 x 10

Dips:
125 kg (98 kg kv + 27 kg viktväst) x 11 reps
110 x 13
110 x 12
110 x 10

Tänkte vila imorgon och cykla spinning på tisdag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Mitt nya personliga rekord i bänkpress är nu, sedan i onsdag, 137,5 kg! Det var tungt men lagom tungt. Kändes ändå ganska väntat.
Jag tränade därefter 8-12 reps på olika vikter.

Dessutom körde jag latsdrag, benpress och skullcrushers

Bänkpress:
110 kg x 8 reps
100 x 10
100 x 10
90 x 12

Latsdrag:
230 lbs (104,42 kg) x 9 reps
220 x 10
220 x 10
210 x 10

Benpress:
265 kg x 10 reps
255 x 10
245 x 10
235 x 12

Skullcrushers:
52,5 kg x 10 reps
47,5 x 10

Imorgon (lördag) ska jag cykla lite spinning och på söndag blir det chins och dips igen.

Siktar mot 140 kg i bänkpress nu till jul tänkte jag!
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Henke_Z
Ja, jag dansar och så gymmar jag 3 dagar i veckan
Själv då?
Tränade chins och dips igår.

Gjorde bl a en 11:a på ca 110 kg i chins. Och i dips gjorde jag en 11:a på 125 kg.

Ska jogga idag tänkte jag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Tränade hantelpress, kabelrodd och rumänska marklyft samt lite skullcrushers, idag.

Hantelpress:
45 kg x 11 reps
45 x 10
40 x 11
40 x 10

Kabelrodd:
230 lbs (104,42 kg) x 11 reps
220 x 11
220 x 10
210 x 11

Rumänska marklyft:
110 kg x 13 reps x 3 set

Skullcrushers:
52,5 kg x 11 reps
52,5 x 9
47,5 x 10

Imorgon tänkte jag cykla lite spinning!
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Jag bara vilar. Men det blir comeback 2021 ;)
  • 0
Roligt Flatchan! Jodå jag har tränat i mitt hemmagym i 6 år nu, kör varannan dag. Hjälper personer med att skriva kostscheman och lägger upp träningsupplägg också.
Från smal emo på 57kg till ca 70kg. Men fick åka till akuten tidigare i år för magproblem, av ett kostillskott. Så förlorade några kilo, och lite styrka/muskler =( Så nu tvingas jag bulka upp igen. Men snart ikapp igen
  • 0
OK, jag ska ta en paus från den bodybuilding-inspirerande träningen, efter jul och fokusera på att träna chins och dips, men även mer löpträning. Ska försöka droppa lite i vikt också, typ 4-5 kg.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Vad väger du krysslådan? När får man se en bild? Du lär ju behöva äta säkert minst 3000 kcal bara för att behålla vikten. Jag själv äter 3000kcal bara för att hålla mina muskler å vikt. Bulkar jag så ligger på runt 3500-4000kcal. Är dock ectomorph också.
  • 0
Jag väger 98-99 kg och är 191 cm lång. Har 92 cm i midjemått.

En bild kanske jag lägger upp när jag bantat ner mig till 92-93 kg. Men jag gillar inte spännisbilder eg så får se om det blir någon sådan.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Inte så tokig BMI ändå, bra midja för den längden och vikten. Då behöver du helt klart äta minst 3000 kcal varje dag för att behålla vikten. Kör du 3-4 mål käk per dag eller? Jag har 83cm i midja, kan inte gå över 70kg för min längd. Kommer garanterat få svårt att behålla midjan då som natural, och mitt BMI kommer bli för högt. Så jag ligger rätt bra med vikten. Men bara bra less på att bulka upp, kör mutant mass på 1100kcal, riktigt vidrig att trycka i sig.
  • 0
Jag har bara bulkat upp ofrivilligt kan man säga. Tar inget kosttillskott annat än BetterYou ärt- och havreprotein, 3-4 skopor, 2 ggr i veckan dvs. efter varje träningspass.

Mitt mål är inte att bli någon bodybuilder utan bara att hålla mig i form. Tycker mitt upplägg med två helkroppspass i veckan fungerar bra för det. Det går kanske lite långsammare att bygga muskler men jag hinner då bli mer återhämtad och orkar hålla schemat år ut och år in.

Jag känner dock att jag inte löptränat så mycket som jag eg. vill och tänker efter jul försöka springa mer och ev. endast träna chins och dips, två ggr i veckan, hemma.

Tänkte först förhoppningsvis bara ta 140 kg i bänkpress nu till jul. Kan bli tungt men hoppas att det ska gå. Känns inte som att jag lär få ut så mycket mer vikt framöver heller ... utan att jag isf. får göra några radikala teknik- och träningsförändringar (dvs. göra någon slags elitsatsning för sporten vilket jag inte känner att jag har någon ork för). Har kört lite mer seriös bänkträning det senaste halvåret och nött på ganska bra. Klarar jag det, har jag isf. ökat 10 kg i mitt bänkpress-max på lite mer än två års tid (från 130 kg till 140 kg alltså).

Funderar på att efter jul ev. köpa hem ett par Powerblock 125 lbs-hantlar så att jag kör ett kortare gympass hemma istället för chins och dips. Men jag kommer hursomhelst isf. missa benträningen och någon benpress får jag inte in där jag bor. Vet inte hur jag ska lösa det. Några tips på benträning med hantlar? För jag har inte plats för något annat än hantlar hemma. Kanske kan träna lite marklyft med jämna mellanrum för att iaf. få lite benträning.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Jaha ja det funkar ju det också. Bara bra bulka upp, är ju bara deffa ner sen. Jag gick medvetet upp till 75kg första åren, hade lätt midja över 90cm. Ville få med sig så mycket muskler som möjligt, därav stannade inte upp med bulken. Men fick deffa ner en hel del sen. Två helkroppspass är ju smart, kör med liknande jag också. Senaste halvåret kör jag mer för styrka, då jag tappade ca 75% styrka..pga av skada och magproblem så fick dra till akuten. Tappade även 5-6kg, så fick ändra mitt träningsschema en hel del. Men är tillbaka i styrka och även vikten snart nu, så ska gå tillbaka till mitt riktiga schema som är mer för att bygga muskler.

Brukade du löpträna mycket förr då eller? Kör inget sånt alls, det bränner bara kcal i onödan då jag bulkar. Men funderar på börja lite smått efter årsskiftet jag också, då bulken är snart klar. Från 130-140 är ju inte fyskam ändå, allt över 100kg börjar det ju gå riktigt segt kan jag gissa. Aldrig kommit över 100kg själv, min bänkpress klarar inte mer än 100kg utan att stången böjer sig, så kan inte höja mer. Men skulle ändå inte klara av mer. Så där ligger jag rätt still rätt surt, kan inte utvecklas i bänkpressen som jag trodde. Kanske för det är lite knepigt och trångt med min dåliga bänkpress. Jag satsar mer på liggandes hantelpress, där utvecklas jag desto bättre.

Riktigt fina dom där Powerblock 125 lbs-hantlar, kan vara värt köpa helt klart. Körde själv för några år sedan Bowflex Selecttech 552i. Men var inte mina fick låna dom bara. Men funderar på att köpa Bowflex Selecttech 1090i, dom är ställbara till 41kg. Lite dyra bara men kan vara värt för mig.

Ja du, jag kör ju själv alla mina benträningar hemma med hantlar, förutom ibland på kvartersgym där dom har benpress maskin. Ben har jag börjat köra senaste åren lite väl sent, men jag tyckte jag fick skapligt med benmuskler bara av att göra mina vanliga övningar. Två av mina favorier med hantlar som jag jag kör förutom benpress är, sumoknäböj där står jag på något för att komma upp lite. Där kan man ju brassa på rätt rejält om man vill, (kör viktbälte på alla benövningar) kör även chins med viktbälte.

Mitt schema på sumoknäböj som jag kör för tillfället är

25 kg x 10
28 kg x 8 x 2
32 kg x 8
37 kg x 8 x3

Sen 2a övningen så kör jag utfall med viktbälte, tycker dom övningarna tar riktigt bra. Så kan helt klart rekommendera. Ska satsa på att öka på dom övningarna.
  • 0
Ja, får se hur jag gör angående hantlar men det är lockande. De är snuskigt dyra dock.

Tycker det är skönt att springa, ja och vill gärna droppa lite i vikt så att det går lättare. Ska försöka lägga mer fokus på det efter jul tänkte jag.

Körde chins och dips igår. Gick segt så har inte så mycket att rapportera annat än att det gick sämre än det brukar. Så kan det vara ibland.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Låter bra det. Kör du chins och dips med viktbälte eller utan? Kanske gick sämre för du gått upp lite i vikt? Jag tycker bara 1kg upp för mig så känns det direkt lite segare med chins/dips. Har också märkt att om jag inte kör chins/dips på typ några veckor, så tappar jag redan snabbt i styrka i dom övningarna. Jag kommer snabbt tillbaka som vanligt dock.
  • 0
Nej, jag kollar vikten innan jag tränar så jag vet hur många kg jag ska ha i viktvästen.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!